Justera växel, hur svårt kan det vara?

malajo

Medlem
Jag har en Scott MTB (billigare variant) som är ombyggd till elcykel.
Kan inte få till det med bakväxeln.
Har gjort en del sånt tidigare i mitt liv och tyckte inte det skulle vara några problem att ställa in växeln.
Men nu har jag skruvat och skruvat och jag får inte till det.
Har 7 växlar och 1-4 och 7 funkar hur fint som helst men 5-6 tuggar som fan.
Är det så fin justering så ett fjärdedels varv gör det bra?

Eller kan problemet vara att det är en "billig växel" som sitter på cykeln?
Har haft motorn på annan cykel i liknande prisklass innan och då hade jag inga problem.

Ska jag behöva gå till en cykel-verkstad med cykeln?

Har kollat en del videos på nätet som guide.

malajo sa:
Jag har en Scott MTB (billigare variant) som är ombyggd till elcykel.
Kan inte få till det med bakväxeln.
Har gjort en del sånt tidigare i mitt liv och tyckte inte det skulle vara några problem att ställa in växeln.
Men nu har jag skruvat och skruvat och jag får inte till det.
Har 7 växlar och 1-4 och 7 funkar hur fint som helst men 5-6 tuggar som fan.
Är det så fin justering så ett fjärdedels varv gör det bra?

Eller kan problemet vara att det är en "billig växel" som sitter på cykeln?
Har haft motorn på annan cykel i liknande prisklass innan och då hade jag inga problem.

Ska jag behöva gå till en cykel-verkstad med cykeln?

Har kollat en del videos på nätet som guide.

Vad är det för slitage på kassetten? Och är växelvajrar inklusive höljen bytta nyligen eller har de blivit utsatta för vinterslask?

Kan du byta detta själv så kan det säkert bli ordning på cykeln, annars är det säkert fel på växelöra och/eller bakväxel. Annars är det väl en bra idé att gå till en verkstad som du föreslår.

26er sa:
D e nog elmotorn som är problemet ;)

Jag tror oxå det, 750w gör väl inte det bättre heller.

Googlade lite på växeln nu, kostar typ 100kr ny så jag antar att den tillhör bottenskiktet.
Så ska man investera i en ny växel kanske?
Vad behöver man lägga för pengar för att få en "bra" sådan?

Och om jag ska byta bakväxel, kan jag köpa en till 9 eller 10 kassett även om jag bara har 7 på cykeln nu?
Reglaget kan jag väl använda det jag har?

En liten unding bara, dom där små hjulen som kedjan går runt (heter dom pullies?) ska dom gå att vicka i sidled?
Märke att åtminstone mitt översta hjul inte var helt "stabilt" eller vad jag ska kalla det.
Beror det kanske på priset på grejerna?
Min tanke är i alla fall att det är det som gör att kedjan vill gå fel, det märks mest på högre belastning så klart.

Senast ändrad:
Lite googlingar ger svaren som jag inte vill ha :(

Jag trodde jag kunde komma billigt/lätt undan genom att bara byta bakväxel men så ser det inte ut att bli.
Lite sökningar på bakväxlar visar att det inte finns mycket att välja på när man har 7 växlar bak.
Så då gick funderingarna på om jag skulle passa på att byta upp mig till ett 8-9-växlat system i stället.
Men det funkar inte till hjulet jag har nu om jag förstår det rätt, så då måste jag byta navet oxå.
Plus då givetvis växel-väljaren oxå.

Har jag rätt eller hur vet jag vad jag kan ha för kassett på cykeln?
Jag har en Scott Aspect 960
https://www.cykelkraft.se/scott-aspect-960-svart-rod
Baknavet heter "Formula DC-25 7s RQR disc"
Har jag rätt när jag tror att det bara funkar med 7-delad kassett?

bellasoda sa:
malajo sa:
Lite googlingar ger svaren som jag inte vill ha :(

Jag vet inte vad du googlat på men enligt den här länken:
https://www.artscyclery.com/science...ce-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/

så kan du köra tiodelade landsvägsväxlar. T ex Shimano 105 5700, som är ganska bra.
https://www.bike24.com/p215757.html

Ok, så detaljerat googlade jag inte, och det var mest på svenska jag letade ?
Skummade igenom texten lite nu och det jag såg snabbt var att en 10-växel funkade till en 8-kassett.
Jag har en 7-kassett.
Eller det var nått annat du har läst?
Guida mig gärna ?

frause sa:
GurraG sa:

+1
Det skulle jag kollat innan jag började byta grejer...

Ok, har tittat lite på örat nu.
Cykeln är alltså ny.
I vilket fall kan jag inte se några skador på örat och det ser rakt och fint ut.
Dessutom så ser det ganska robust ut, rent spontant känns det som att det behövs en rejäl smäll för att "skada" det

Det krävs inte så mycket för att ett öra skall böjas lite och "lite" räcker för att det skall växla dåligt. Någon med riktverktyg kan nog kolla/fixa det.

malajo sa:
Ok, så detaljerat googlade jag inte, och det var mest på svenska jag letade
Skummade igenom texten lite nu och det jag såg snabbt var att en 10-växel funkade till en 8-kassett.
Jag har en 7-kassett.
Guida mig gärna

Rear derailleur ratios är samma för alla 6-10delade shimano. De går alltså att byta ut mot varandra. (med vissa undantag, t ex shimano 4700 eller 10-delade mtb-växlar som inte passar)

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Det krävs inte så mycket för att ett öra skall böjas lite och "lite" räcker för att det skall växla dåligt. Någon med riktverktyg kan nog kolla/fixa det.

Jag tänker så här, cykeln är helt ny, typ typ rullat 2 mil på gata. Om örat skulle vara skadat skulle det hänt i frakt eller fabrik, i frakt e väl inte helt otänkbart i och för sig, den kom ju med postnord ?

Men, om örat hade varit skadat, borde inte alla växlarna strula då? Jag får bara "tugg" på 5-6. Har fått nått enstaka tugg på 7 men det har nog varit pga hög belastning, hög växel-låg hastighet.

Eller?

bellasoda sa:
malajo sa:
Jag har en 7-kassett.
Guida mig gärna

Rear derailleur ratios är samma för alla 6-10delade shimano. De går alltså att byta ut mot varandra. (med vissa undantag, t ex shimano 4700 eller 10-delade mtb-växlar som inte passar)

Så du menar att jag kan köpa vilken 9-delad bakväxel som helst så ska det funka till min 7-krans?
Jag har fått reda på att jag förmodligen inte har en kassett utan ett frihjul(?) om det spelar nån roll?

malajo sa:
Stumpy sa:

Jag tänker så här, cykeln är helt ny, typ typ rullat 2 mil på gata. Om örat skulle vara skadat skulle det hänt i frakt eller fabrik, i frakt e väl inte helt otänkbart i och för sig, den kom ju med postnord ?

Men, om örat hade varit skadat, borde inte alla växlarna strula då? Jag får bara "tugg" på 5-6. Har fått nått enstaka tugg på 7 men det har nog varit pga hög belastning, hög växel-låg hastighet.

Eller?
Det är just så det blir med böjt öra, några av växlarna som strular.

malajo sa:
bellasoda sa:
malajo sa:
Jag har en 7-kassett.
Guida mig gärna

Så du menar att jag kan köpa vilken 9-delad bakväxel som helst så ska det funka till min 7-krans?
Jag har fått reda på att jag förmodligen inte har en kassett utan ett frihjul(?) om det spelar nån roll?

Alla utanpåliggande växlar med en kassett har en frihjulskonstruktion.

malajo sa:
bellasoda sa:
malajo sa:
Jag har en 7-kassett.
Guida mig gärna

Ja.

Men eftersom du ville ha en uppgradering så bör du känns till att 9-delat är lågbudget. Egentligen även 10-delat, men några äldre delar, t ex Shimano 105 5700 finns fortfarande att köpa ny.

malajo sa:
Stumpy sa:

Eller?

Bland det första man behöver göra på en ny hoj är att rikta växelörat.

bellasoda sa:
malajo sa:
bellasoda sa:
malajo sa:
Jag har en 7-kassett.
Guida mig gärna

Ja.

Men eftersom du ville ha en uppgradering så bör du känns till att 9-delat är lågbudget. Egentligen även 10-delat, men några äldre delar, t ex Shimano 105 5700 finns fortfarande att köpa ny.

Nja, alltså jag vill egentligen bara att det ska funka.
Allra helst gratis men är väl mer inne på att det kanske krävs en uppgradering.

Ang vx-öron: Det första vi gjorde i continalteamen jag jobbat för var att rikta vx-öronen på nya ramar/cyklar och kontrollera styrlagerjustering mm mm. Lita inte på att varken toppserien eller 2.000:--cyklar är vad du tror.

Senast ändrad:
Ok, en bättre koll får göras alltså.
Antar att det kanske krävs ännu mindre tolerans när en stark motor används.

Duger det att skruva fast ett hjul i örat då och kolla med hjälp av det?
Läste det i nån tråd här.

Om vi lämnar detta med örat ett tag, även om det inte är glömt.
Jag har kollat runt lite på växlar och känner att jag nog vill passa på att uppgradera den en bit nu när jag vet att jag inte behöver byta fler prylar runtom. Jag tänker alltså behålla resten som det är.

Så jag hittade en Shimano XT RD-M771-GS på cykelkraft för 385kr med lite rabatter.
https://www.cykelkraft.se/bakvaxel-shimano-xt-m771-top-normal-9-vxl-mc

Jag känner lite att om jag kan få en "bra" växel för dom pengarna att byta ut min "billiga" mot så tycker jag nog det nog värt det. Om jag fattar det rätt så borde detta vara ett rejält steg upp i kvalitet? Kommer denna funka med dom andra prylarna jag har på cykeln nu?
E det nått jag behöver tänka på?
Max tänder funkar med mitt drev i alla fall.
E det nått annat som måste lira ihop?

Senast ändrad:
Även dom billiga shimano växlarna fungerar bra.
Så något är troligen feljusterat eller krokigt.

Bortkastade pengar att byta bakväxel om det är något annat fel.

malajo sa:
Jag har kollat runt lite på växlar och känner att jag nog vill passa på att uppgradera den en bit nu när jag vet att jag inte behöver byta fler prylar runtom. Jag tänker alltså behålla resten som det är.

Så jag hittade en Shimano XT RD-M771-GS på cykelkraft för 385kr med lite rabatter.

Jag känner lite att om jag kan få en "bra" växel för dom pengarna att byta ut min "billiga" mot så tycker jag nog det nog värt det. Om jag fattar det rätt så borde detta vara ett rejält steg upp i kvalitet? Kommer denna funka med dom andra prylarna jag har på cykeln nu?

Den funkar säkert.

Som någon annan skriver kan det funka lika dåligt efter bytet.

Min gissning är att det är vajerhöljen som strular. Är du säker på att cykeln inte rullat en meter utomhus?

Hur löser du registreringsbesiktningen, och vad kostar det? Det behövs väl kraftigare bromsar och blinkers m.m. också för att få den godkänd?

bellasoda sa:
malajo sa:

Den funkar säkert.

Som någon annan skriver kan det funka lika dåligt efter bytet.

Min gissning är att det är vajerhöljen som strular. Är du säker på att cykeln inte rullat en meter utomhus?

Jag är säker på att jag har köpt den ny. Den har strulat från första metern typ. Hjulen såg nya ut så jag är tveksam till att den skulle rullat utomhus innan jag fick den. Eller vad menar du?
Vajerhöljen?

malajo sa:
Jag är säker på att jag har köpt den ny. Den har strulat från första metern typ. Hjulen såg nya ut så jag är tveksam till att den skulle rullat utomhus innan jag fick den. Eller vad menar du?
Vajerhöljen?

Om du till exempel cyklat utomhus någon gång under vintern så finns risk att det kommit in vägsalt och smutsat ner på insidan av vajerhöljena som löper mellan reglage och växel. Det kan vara en väldigt god affär att köpa tätade sådana för 200kr istället för billiga för 20kr (som typiskt sitter på när man köper cykel).
https://www.cykloteket.se/artikel/shimano-optislick-vaxelvajerset-mtb/

Om du är redo att byta ut hela drivlinan på cykeln så kommer det säkert att bli bra (inkusive riktning av växelöra). Om du inte själv kan felsöka problemet närmre än så kanske det är bättre att lämna in cykeln hos en kunnig cykelreparatör.

bellasoda sa:
malajo sa:
Vajerhöljen?

Om du inte själv kan felsöka problemet närmre än så kanske det är bättre att lämna in cykeln hos en kunnig cykelreparatör.

Eller ännu bättre: lämna in den där du köpt den om den strulat från första stund.

Bonzo sa:
bellasoda sa:
malajo sa:
Vajerhöljen?

Om du inte själv kan felsöka problemet närmre än så kanske det är bättre att lämna in cykeln hos en kunnig cykelreparatör.

Eller ännu bättre: lämna in den där du köpt den om den strulat från första stund.

Kanske får skruva av motorn först då.

Stumpy sa:
Bonzo sa:
bellasoda sa:
malajo sa:
Vajerhöljen?

Kanske får skruva av motorn först då.

Sant.

Jag kan inte inte lämna in den där jag köpt den för utan motorn funkar växlarna.
Eller gjorde i alla fall, efter motorn monterats har jag nog inte testat

Update.... Försökte det med att sätta fast ett framhjul i örat, sket sig direkt, inte samma gänga.

Så jag tog en stål-linjal och la mot örat och ut mot fälg-banan, och mätte med en annan linjal mot fälgen, mätte rakt upp 7cm, rakt ner 6cm och rakt bak 6,5cm.

Så det känns som att det ska vara 6,5 cm.
Är det bara ta en modell större skiftnyckel och böja nu då?

Mät-metoden borde väl vara pålitlig?

malajo sa:
Ska jag behöva gå till en cykel-verkstad med cykeln?.

Ingen cykelverkstad värd namnet kommer att ta emot den då den defakto är ombyggd och därmed olaglig.
Inte för mindre än att du skriver på ett friskrivningspapper som säger att dom inte tar något ansvar för funktionsdugligheten på cykeln.

Plush sa:
malajo sa:
Ska jag behöva gå till en cykel-verkstad med cykeln?.

Ingen cykelverkstad värd namnet kommer att ta emot den då den defakto är ombyggd och därmed olaglig.
Inte för mindre än att du skriver på ett friskrivningspapper som säger att dom inte tar något ansvar för funktionsdugligheten på cykeln.

Den blir väl inte olaglig för att den är ombyggd?
Olaglig i trafik ja, men cykel-verkstaden skiter väl i var jag använder cykeln?

Tillbaka
Topp