Justera växlarna Sram GX eagle 12s

• Trådstartare Trådstartare kj^
  • Start datum Start datum

kj^

Medlem
Hej,

Måste ligga någon besvärjelse bakom växlarna.. Det hela började när jag kom på den briljanta iden att flytta över växlarna till min andra cykeln medans jag väntade på en ny växel till den. Den andra cykeln är en 11s så jag fick justera en hel del..

Nu när jag har plockat över växlarna till rätt cykel med 12 speed får jag inte växlarna att lira..Såhär har jag gått till väga:
Börjar med att justera in bägge stoppen och ställer in den någorlunda i höjdled utan att koppla vajern. (har inte srams fansy mall) Kopplar in vajern och växlar ner en gång och justerar (spänner) in så att den hoppar över till växeln.. Det är nu det roliga börjar.. När jag nu växlar ner och passerar mitten behöver jag släppa på vajern för att den inte ska hoppa två växlar på en gång.. Växlar jag ner igen så lirar det inte där istället.. Får jag det att lira hyffsat hoppar den över en växel och när jag är på det största drevet har jag ett till tryck på växelväljaren...

Vad gör jag för fel?

Följer med spänning då jag har liknande problem med GX, förmodligen är jag problemet alltså, inte GX i sig. Youtube tar mig inte ända fram trots att jag tycker mig följa till punkt och pricka.

Kanske bra och lista exakt vad ni har för kasett, kedja, drev så det inte är nå kompabilitets tjafs.

kedjan är korrekt längd?

Om jag inte minns fel går det att fästa vajern fel så att växeln inte drar konsekvent lika mycket genom spannet. Eller var det på Shimano? :unsure:

Om jag inte minns fel går det att fästa vajern fel så att växeln inte drar konsekvent lika mycket genom spannet. Eller var det på Shimano? :unsure:

Det är mögligt att göra det fel på modeller från både Sram och Shimano (Aron startade en tråd om sistnämnda).
Titt noggrann hur vajern går genom din bakväxel och på en bild på nätet.

Tack för infon. Ska testa göra enl. det sista förfarandet samt att kolla om vajern sitter fel.

Har försökt göra likadant som visat på flera yt klipp.

(Delarna är mer eller mindre helt nya)

Det som sitter på är:
REAR DERAILLEURSram GX Eagle™, 12-Speed
SHIFTER Sram GX Eagle™ Trigger
CHAIN Sram SX Eagle™
CASSETTE Sram XG-1230 Eagle™, 11-50T

jag skulle börjat med att ta en titt på växelörat. Låter som det är skevt. Då får man precis det problemet. Det växlar bra på ena hållet och ju längre du vandrar över kassetten desto sämre fungerar det.

Skärmavbild 2020-12-10 kl. 09.49.04.png

Börja med att kolla vajerdragningen. Stämmer den, gå då vidare med att kika på växelörats rakhet.

12s kan vara löjligt känsligt för böjda växelöron, efter att jag riktade upp mitt så blev växeljusteringen en mycket trevligare upplevelse.

jag skulle börjat med att ta en titt på växelörat. Låter som det är skevt. Då får man precis det problemet. Det växlar bra på ena hållet och ju längre du vandrar över kassetten desto sämre fungerar det.
Håller med. I mitt fall har det varit växelöra, dåligt åtskruvad bakaxel och växelöra som strulat upp växlingen. Det har jag lärt mig kolla på först nu ;-)

Har kollat och vajern sitter i rätt spår.

Det hela är väldigt skumt.. När jag får den att gå på varje drev om jag kör från det största till det minsta drevet är vajern aldeles för slapp.
Spänner jag vajern så att den går tillbaka till det högsta har den hoppat över en växel och jag kan växla en gång till när den redan är på det största drevet..

Fattar inte...?!

Har kollat och vajern sitter i rätt spår.

Det hela är väldigt skumt.. När jag får den att gå på varje drev om jag kör från det största till det minsta drevet är vajern aldeles för slapp.
Spänner jag vajern så att den går tillbaka till det högsta har den hoppat över en växel och jag kan växla en gång till när den redan är på det största drevet..

Fattar inte...?!
Du har justerat växeln med ”redan en växel i”. Håll spänn på vajern och klicka ut reglaget så att du är säker på att det är på lägsta växelns läge.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp