Hackson skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, jag skulle vilja se nån bygga en egen
> stolpe med ovannämnda delar.
>
> Jag har spaken under styret och den har fått
> några smällar efter flera vurpor och håller bra
> än så länge. Det jag kan anmärka lite på är
> storleken och konstruktionen på spaken, den
> känns inte helt igenomtänkt och ergonomisk. Jag
> önskar att den var tex lite större där tummen
> tar i, nästan lite som ett växelreglage.
> Funderar starkt på att rita upp en egen variant i
> CAD och sedan konstruera, bara för att jag kan
> :-)
Det går visst att använda just ett växelreglage, om man nu kör utan framväxel:-) Jag tycker det blev rätt bra med högerreglaget på vänster undersida.
Panozz skrev:
-------------------------------------------------------
> Av en händelse så fick jag uppleva något
> liknande då min KS Dropzone tappade sin funktion
> efter vägen och igår fick jag tag på en
> Kronolog som monterades (Jo jag har beställt en
> Satori stolpe med). Men jag är inte imponerad,
> den flongar som en brunstig tonåring på
> gymnasidisco och mitt kära skrev fick sig en
> snyting. Kvalitetskänslan kan inte mäta sig med
> KS och den låter otroligt mycket.
> Jag har väntat på svar från bike-discount om
> min reklamation på KS och äntligen (ironiskt
> nog) fick jag svar igår att den godkänts så nu
> kommer jag ha tre stolpar.
> Jag har varit otroligt nöjd med min KS och lite i
> smyg skrattat åt de som haft störningar på
> sina, tänkt lite "felkod 47" och lite mycket
> gnäll. Men när den från den ena dagen till den
> andra havererar (och du kan inte laga den själv)
> och som jag har skött den med infettnig o.s.v.
> så blir man lite sne, det tog ett tag innan det
> hände men de finns dem som har kört 3 vändor
> med haveri som slutpunkt.
Jotack, jag var väldigt imponerad av byggkvaliteten på de två KS Lev jag köpte i höstas. Men båda pajjade inom någon vecka och har efter TVÅ "reparationer" varit obrukbara. Den ena lyckades jag sälja billigt till en Happyit som tog sig an den, med viss temporär framgång. Vet inte om han fått fjutt på den helt dock.
Idag monterade jag Gravity Droppern och har som hastigast provcyklat. Den första känslan av att den är groteskt ful har lagt sig och ersatts av en viss nöjdhet, måste jag erkänna. Av allt att döma är konstruktionen bombproof och jag undrar fan om inte innerpinnen är solid! Det är nämligen inte hål i den, utan urfrästa kaviteter med botten:-O
Om stolpen
ser ut som skit, så känns den desto bättre. Första sänkläget på en tum är helt perfekt. Precis så lite som jag velat sänka sadeln mellan full trampeffektivitet och stigåka. Lägena är mycket distinkta och det minimala glapp och rackel som kan provoceras fram är mindre än hos KS Lev och EXTREMT mycket mindre än på den GD-kopia jag ägde en stund för ett år sen (ICE Lift V8).
Fjädern arbetar mjukt och fint, men "Turbo-funktionen" som innebär att man inte ska behöva dutta arslet mot sadeln verkar inte funka. Inte för att jag bryr mig, men det kan bero på att innerstolpen är torr som snus. Inte tillstymmelse till fett på ytan eller i kaviteterna för låspinnen. Ska det vara så?
Gravity Dropper verkar vara ett företag som inte vet ett jota om marknadsföring. Hemsidan är ett skämt. Designen på stolpen rent visuellt är ett skämt. Förpackningen som den levererades i är ett skämt. Men funkar den så funkar den. Låt oss hoppas att så är fallet. På något vis gillar jag ändå det råa, "we don't give a fuck"-stuket på den. Cykeln blir säkert mindre stöldbegärlig med GD:n monterad dessutom.
Jag hade kanske, kanske med nöd och näppe kunnat knö in 5" dropp istället för 4", men då hade sadeln förmodligen var på gränsen till för hög i maxläget. Mycket trevligt att Radon-ramen i all sin enkelhet är förberedd för sänkstolpe, så vajerdragningen blev rätt tjusig:-)