Justerbar sadelstolpe. Köpråd??

Någon som har koll på SCOTT Scale som ju har krökt sadelrör - finns det någon höj- och sänkbar som passar? Och har mer justering än +-5 mm...

nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har koll på SCOTT Scale som ju har
> krökt sadelrör - finns det någon höj- och
> sänkbar som passar? Och har mer justering än +-5
> mm...

Det är väl en ganska bra bit ner till kröken? Mät och sedan läs hur långt nedstick de olika stolparna kräver?

F*n, jag måste alltså lägga lite energi själv :) Jag kollar. Upplever det som att jag har rätt lite justermån som det är. http://www.scott-sports.com/us/en/p.../;jsessionid=001E3432280EB93615DA05E7803272E0 Skriver om någon mot förmodan skulle undra över samma sak längre fram.

Cerb skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har koll på SCOTT Scale som ju har
> > krökt sadelrör - finns det någon höj- och
> > sänkbar som passar? Och har mer justering än
> +-5
> > mm...
>
> Det är väl en ganska bra bit ner till kröken?
> Mät och sedan läs hur långt nedstick de olika
> stolparna kräver?

Tror min ram i storlek M klarar ett nedstick på 22cm om det hjälper dig något. Vet dock inte hur långt nedstick de justerbara stolparna kräver.

Jag kom på detta och tyckte att det skulle vara av allmänt nytta:
h-1153-3987.jpg

Jag kan översätta om nån inte förstår texten! ;-)

Jag tvekar för tillfället mellan en KS Lev och en Reverb... Är Leven mer driftsäkert än Reverben? Eller betalar man mer för en Lev bara för att få en fast kabel?
/E

Enligt min bike-repair-guy så åker vissa Reverbs in och ut ur verkstaden om man har otur. Min erfarenhet av min och vänners KS Lev är att den är fit-and-forget. Inte riktigt statistiskt säkerställt men jag köper gärna en Lev igen iaf.

Fältprästen skrev:
> Hur fungerar dessa stolpar tillsammans med en
> sadelväska? Speciellt sådana som man spänner
> fast i röret också.

Det borde gå att modda de flesta så att slaglängden begränsas.

Men jag är mer osäker på vad en sadelväska har på en MTB att göra?! På en cykel som körs i stökig terräng är extra vikt det sista man vill ha. Särskilt när det är så lätt att flytta över grammen till ryggsäcken.

happymtb.fr skrev:
> Jag kom på detta och tyckte att det skulle vara
> av allmänt nytta:
>
> Jag kan översätta om nån inte förstår texten!
> ;-)
>
> Jag tvekar för tillfället mellan en KS Lev och
> en Reverb... Är Leven mer driftsäkert än
> Reverben? Eller betalar man mer för en Lev bara
> för att få en fast kabel?
> /E

Grymt! Men jag tror inte den stämmer helt. Enligt den tabellen så ska min stack height (B-måttet) variera mellan Lev med olika slaglängd, men min 150mm lev har samma stack height som de 100 och 125mm Lev jag har sett

Edit: Jag är en klant, se nedanstående inlägg!

Senast ändrad:
Marran, min stack height finns inte i tabellen men du kan beräkna den med B minus C. Då blir det 65mm för alla KS Lev vilket är 10mm mer än vad som står i listan du postade den 5 december. Vid en snabb titt verkar det som att tabellen anger längre min stack height än din lista...
Jag är på gränsen för en 150mm Lev, skulle du kunna mätta B-måttet på din, tack!

Lång jävla tråd, fattar ingenting. Vilken höj/sänkbar med remote ska jag välja? Jag kör en Spesh Camber Comp med hål i ramen för slangar, så det vill jag ha!

Annars är det ju också coolt med Michael Jackson style...

Du ska ha en KS LEV. Det har jag på min Camber Comp Carbon. Den åker upp och ner mest hela tiden när jag kör i skogen. Fantastisk produkt. Fit and forget var ett bra uttryck!

R-P skrev:
> Du ska ha en KS LEV. Det har jag på min Camber
> Comp Carbon. Den åker upp och ner mest hela tiden
> när jag kör i skogen. Fantastisk produkt. Fit
> and forget var ett bra uttryck!

Finns på bike-discount.de?

marran skrev:
> Det är väl i och för sig bara att låta bli att
> hissa upp den i topp?

Jo, det skulle funka. Dessutom hade jag sadeln en halv centimeter för lågt för optimal trampeffektivitet! :)
Så det skulle funka! Men 150an är dyrare, tyngre och finns inte på lager på Hibike.de...
Med stolpen 125mm nedåt har jag fötterna platt på marken med rumpan på sadeln, sen har jag inte kunnat sänka stolpen mer än 105mm med dagens stolpe. Det gör att 125 känns inte så dumt!
Jag ska nog sova på saken innan jag slår till.
/E

s skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > Hur fungerar dessa stolpar tillsammans med en
> > sadelväska? Speciellt sådana som man spänner
> > fast i röret också.
>
> Det borde gå att modda de flesta så att
> slaglängden begränsas.
>
> Men jag är mer osäker på vad en sadelväska har
> på en MTB att göra?! På en cykel som körs i
> stökig terräng är extra vikt det sista man vill
> ha. Särskilt när det är så lätt att flytta
> över grammen till ryggsäcken.

Jag kör väldigt sällan med ryggsäck, tycker en sådan är mest i vägen, och varm. Dessutom skickar man ju upp tp mer.
Samtidigt kommer jag kanske ha mest nytta av en justerbar stolpe de gånger jag använder ryggsäck, i mer kuperad terräng utomlands.

Fältprästen skrev:
> ... Dessutom skickar man ju upp tp mer. ...

Det är en väldig skillnad på effekterna av en hög tyngdpunkt för cykel respektive cyklist. Med extra tyngd i ryggsäcken så ligger massan nära cyklistens tyngdpunkt. Den punkt som rör sig minst på ekipaget. I sadelväskan hamnar tyngden en bit ifrån cykelns tyngdpunkt. Cykeln rör sig, som säkert bekant, betydligt mer än cyklisten.

Men, visst, gillar man inte ryggsäck så gör man inte.

Det du skulle kunna göra är att ta ett sadelstolps-shims eller annat passande plaströr (slitsat på ena sidan), kapa till lagom längd så att det går att sätta runt överdelen av stolpens innerrör. Denna kläms sedan fast av sadelväskans rem och hindrar både slitage på inneröret och funkar som stopp. En extra rem runt kan nog vara bra.

s skrev:
> Det du skulle kunna göra är att ta ett
> sadelstolps-shims eller annat passande plaströr
> (slitsat på ena sidan), kapa till lagom längd
> så att det går att sätta runt överdelen av
> stolpens innerrör. Denna kläms sedan fast av
> sadelväskans rem och hindrar både slitage på
> inneröret och funkar som stopp. En extra rem runt
> kan nog vara bra.

Ja, jag har funderat i de banorna. Men på den sadelväska jag har nu så sitter remmen ganska långt ner från sadelfästet, i princip skulle 100 mm av slaget försvinna pga det. Men det går säkert att ordna på något sätt så att full längd kan utnyttjas.

En annan fråga som också dyker upp, hur långt slag vill jag ha? Så långt som möjligt eller en viss längd?
Jag har kikat på en KS Lev och jag kan ha den längsta (435/150) om jag vill, men behöver/vill jag det? Stolpen är ganska dyr som den är, och den längsta är runt €40 dyrare en den kortaste (335/100), är det värt det (jag antar det)?
Stolpen är i första hand tänkt till en Nerve XC L, är det att ta i? Det är mest när det går (brant, inte speciellt snabbt) nedför, som jag känner mig osäker. Det går givetvis att krypa bakom sadeln, men känns inte helt rätt ändå.

Jag har en KS Lev 125 och den är aldrig i vägen i bottenläget trots att den är uppdragen så att jag har maximal trampeffektivitet i översta läget.

Test själv. Det är ju bara att passa in din sadelhöjd för max effektivitet och sedan sänka den 125 mm och provköra!

marran skrev:
> Det är väl i och för sig bara att låta bli att hissa upp den i topp?

Det låter inte som någon bra idé alls. Toppläget ska vara där man vill ha den med benen lagom utsträckta. Det är inget jag vill hålla på och leta efter på en stökig stig, utan sadeln ska bara vara där på rätt plats direkt med ett knapptryck.

Fältprästen skrev:
> En annan fråga som också dyker upp, hur långt
> slag vill jag ha? Så långt som möjligt eller en
> viss längd?
> Jag har kikat på en KS Lev och jag kan ha den
> längsta (435/150) om jag vill, men behöver/vill
> jag det? Stolpen är ganska dyr som den är, och
> den längsta är runt €40 dyrare en den kortaste
> (335/100), är det värt det (jag antar det)?
> Stolpen är i första hand tänkt till en Nerve XC
> L, är det att ta i? Det är mest när det går
> (brant, inte speciellt snabbt) nedför, som jag
> känner mig osäker. Det går givetvis att krypa
> bakom sadeln, men känns inte helt rätt ändå.

100mm är på gränsen till för lite tycker jag. Oftast räcker det men är det riktigt tokbrant så kan det vara skönt med mer. Nu har jag 125mm och det känns "lagom", men 150 är nog inte fel om man har plats.

happymtb.fr skrev:
> Jag tvekar för tillfället mellan en KS Lev och
> en Reverb... Är Leven mer driftsäkert än
> Reverben? Eller betalar man mer för en Lev bara
> för att få en fast kabel?

Jag har inte någon statistik. Reverben är vanligare och har funnits längre och i olika versioner så det finns säkert fler trådar på nätet om strulande Reverb än Lev.

Men KS Lev kan strula de med. Jag har haft riktig otur med min första stolpe (27.2mm / 100mm slag). Den åker tillbaka till återföräljaren för tredje gången nästa vecka. Nu blir det ingen mer reparation utan pengarna tillbaka.
Eftersom jag vet att jag kommer få tillbaka pengarna har jag redan köpt en ny (30.9mm / 125mm slag), och den funkar klockrent än så länge.

s skrev:
> Jag har en KS Lev 125 och den är aldrig i vägen
> i bottenläget trots att den är uppdragen så att
> jag har maximal trampeffektivitet i översta
> läget.
>
> Test själv. Det är ju bara att passa in din
> sadelhöjd för max effektivitet och sedan sänka
> den 125 mm och provköra!

Till skillnad från katten så har jag taxben, 150mm stolpe och den är i botten ofta. När den är max upp har jag lagom höjd för lätt stig, men den skulle kunna vara ännu någon cm högre för max trampeffektivitet. Mao, ju mer slag desto bättre för mig. Men då är jag också van vid att rulla 4x-ram i skogen med sadeln lägre änbakjulets högsta punkt, så jag trivt med mycket svängrum. YMMV och sånt liksom

Om inte pris eller tillgång är faktorer så tycker jag att man väljer så mycket drop som man får plats med - när man väl har tillgång till det så kan det mycket väl vara så att man har större nytta av det än man kanske trodde innan. Om inte så går det ju att montera t.ex. en klämma för en reflex för att begränsa droppet (som är lätt att ta bort om man ändrar sig i framtiden, eller om man ska leka på BMX-bana eller något annat scenario med lite annorlunda kriterier).

KS Lev och Crank Brothers Cronolog å andra som inte involverar hydralikvätska är lätta att montera. 20 minuter tops med tummen mitt i handen plus verktyg man hittar hemma.

Senast ändrad:
Jag har installerat min Lev igår. Det tog lite längre än 20min eftersom jag ville snygga till vajerdragning och klurade över spakens positionering i onödan...!
Jag provkörde idag och är riktig nöjd över uppgraderingen. :)
Jag har en Ice lift / T-mars på en annan cykel och tycker att Leven är definitivt bättre: längre slag, mjukare, bättre känsla, oändligt med position. Men Ice lift kostar nästan 4 gånger mindre och gör sitt jobb ändå... om du tvekar: en billigt justerbar stolpe blir bättre än ingen!
/E

Hjälp mig, jag har fått hjärnsläpp. Hur ska jag mäta för att veta vilken längd/slaglängd jag ska ha?

Jag har en Specialized Camber i stlk L och kör med originalstolpe nu. Jag har haft den i botten någon gång (sadelröret är ju böjt så det är inte extremt lågt) och när jag cyklar väg så sitter den ganska högt men inte nära max.

Hur många mm av en 435-stolpe exvis måste vara nere i sadelröret? Hur lång (kort) blir den totalt när den är hoptryckt?

Nu blir jag väl idiotförklarad

setreus, femte inlägget uppifrån på den här sidan har en bra tabell som du kan titta i.

Max instick är A - B.
Om B-måttet är för litet och du behöver hissa upp stolpen ur ramen så blir insticket = A minus måttet från sadelröret till rälsen. Det måttet kan du ta med din nuvarande sadelstolpe.

s skrev:
> Test själv. Det är ju bara att passa in din
> sadelhöjd för max effektivitet och sedan sänka
> den 125 mm och provköra!

Bra idé. Jag gjorde det för några veckor sedan och kom fram till att 125 borde vara tillräckligt.
Beställde en Lev från BD, den kom efter bara några dagar.
Tyvärr har jag ännu inte hunnit prova den, då jag saknar ett växelöra till min cykel. Visserligen har jag två hela, men de passar inte till mitt nya sadelstag jag fick på garantin.

Jag blir inte riktigt klok på de olika modellerna från KS. Bortser vi från den billigaste så finns...

LEV: http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a69136/lev-fr-dh-remote-385-mm.html
Super Natural: http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a50890/super-natural-remote-%D8-316-mm-x-385-mm.html
Dropzone: http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a50071/dropzone-remote-%D8-316-mm-x-385-mm.html

De två sistnämnda ser väldigt lika ut men har olika infästning till sadeln. Nu kanske man inte ska lita på BD:s beskrivning av användningsområdet, men det förbryllar onekligen och KS själva verkar hellre skriva dikter än beskriva sina produkter.

--------------

Edit: Förresten kan jag berätta att jag har en ICE V8 som funkar sisådär. Den är 27,2 mm vilket gör den såpass klen att den svajar som en mast. På sistone har den också fått för sig att trilla ner från toppläget när man sitter och trampar hårt. Antar att det beror på den genomusla vajern och fjädern som trycker in "plutten" i hålet på innerstolpen, så det kan säkert ordnas. Förmodligen funkar grövre stolpar lite bättre. Jag köpte den mest för att prova, och nu vet jag i alla fall att en sänkstolpe är helt oumbärligt:-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Jag blir inte riktigt klok på de olika modellerna
> från KS. Bortser vi från den billigaste så
> finns...
>
> LEV:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a69136/lev-
> fr-dh-remote-385-mm.html
> Super Natural:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a50890/supe
> r-natural-remote-%D8-316-mm-x-385-mm.html
> Dropzone:
> http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a50071/drop
> zone-remote-%D8-316-mm-x-385-mm.html
>
> De två sistnämnda ser väldigt lika ut men har
> olika infästning till sadeln. Nu kanske man inte
> ska lita på BD:s beskrivning av
> användningsområdet, men det förbryllar
> onekligen och KS själva verkar hellre skriva
> dikter än beskriva sina produkter.
>
> --------------
>
> Edit: Förresten kan jag berätta att jag har en
> ICE V8 som funkar sisådär. Den är 27,2 mm
> vilket gör den såpass klen att den svajar som en
> mast. På sistone har den också fått för sig
> att trilla ner från toppläget när man sitter
> och trampar hårt. Antar att det beror på den
> genomusla vajern och fjädern som trycker in
> "plutten" i hålet på innerstolpen, så det kan
> säkert ordnas. Förmodligen funkar grövre
> stolpar lite bättre. Jag köpte den mest för att
> prova, och nu vet jag i alla fall att en
> sänkstolpe är helt oumbärligt:-)

Jag tror faktiskt att det bara är setbacken som skiljer, alltså att sadeln inte sitter rakt på stolpen på Dropzone.

Luthman Photography skrev:
> Jag tror faktiskt att det bara är setbacken som
> skiljer, alltså att sadeln inte sitter rakt på
> stolpen på Dropzone.

Det ser onekligen ut så. De båda billigare stolparna är äldre än LEV, så frågan är om det är värt att lägga en tusenlapp extra på att få en bättre vajerdragning, eller om det skiljer i övrig kvalitet också. Efter lite grävande tycks det vara så att de tidiga (2011) Supernatural var usla, medan de nuvarande är väldigt tillförlitliga. Alltså kanske inget man gärna köper begagnat.

Makten skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Jag tror faktiskt att det bara är setbacken
> som
> > skiljer, alltså att sadeln inte sitter rakt
> på
> > stolpen på Dropzone.
>
> Det ser onekligen ut så. De båda billigare
> stolparna är äldre än LEV, så frågan är om
> det är värt att lägga en tusenlapp extra på
> att få en bättre vajerdragning, eller om det
> skiljer i övrig kvalitet också. Efter lite
> grävande tycks det vara så att de tidiga (2011)
> Supernatural var usla, medan de nuvarande är
> väldigt tillförlitliga. Alltså kanske inget man
> gärna köper begagnat.

Min sambo har en 2012a, en Super Natural om jag inte minns fel. Den har fungerat bra för hennes del. Vajern blev lite trög i somras när vi cyklade i fjällen pga det rann ner en massa vatten och gegga i höljet. Men efter en rengöring funkade det bra igen. Jag tycker att de verkar stabila, enda nackdelen är väl att ibland kan man behöva "köra igång" den. Alltså sänka och höja den en gång innan turen för att den ska komma igång på något sätt. Men utöver det är den varit lika pålitlig som mina reverbstolpar.

Nu har jag klurat lite och insett att det är lika bra att gå på LEV istället för billigare så att man slipper våndas i efterhand. "Den som köper dyrt gråter bara en gång" brukar faktiskt stämma, förutsatt att det är kvalitetsprylar och inte bara hype, vilket det inte verkar vara i detta fall. Och enligt mig är en sänkstolpe den enskilt bästa uppgradering man kan göra hos en MTB, så det får kosta.

Så, var finns KS LEV till vettigt pris? Jag ska köpa både 31,6 mm och 27,2 mm till mina respektive cyklar, så det blir ett djupt hål i plånboken. Bike-Discount har ingen av dem i lager verkar det, så andra rekorderliga handlare efterlyses.

Om nån är sugen på att köpa min ICE V8 (27,2 mm) så är den till salu för en femhundring:-)

Makten skrev:
> Edit 2: Fast 31,6 mm fanns ju inte hemma där
> heller:-/

Den långa finns i lager, 435mm med 150mm slaglängd.

Tillbaka
Topp