Justerbar sadelstolpe. Köpråd??

Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> geir skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kronolog finns att köpa på bike-discount.de
> Har
> > precis beställt en därifrån.
> >
> >
> http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a71701/kron
>
> > olog-vario-seatpost-316rc-black.html
>
>
> Det står...
> NOT IN STOCK
> Lastbilsflaket är rött.
> på bike-discount.
>

Slut som svart 31,6 på bike-discount ja. Övriga färger/storlekar har dom ju inne.

http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a70898/kronolog-vario-sattelstuetze-309rc-schwarz.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a71702/kronolog-vario-sattelstuetze-309rc-schwarz-rot.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a71703/kronolog-vario-sattelstuetze-316rc-schwarz-rot.html
> CRC får in dom 27/06/2012.

Jag kör bara 9växlat på min AM, så stolpreglaget sitter på vänster sida. KS-reglage, så den sitter mitt på (inte på ovan eller undersidan alltså).

En sprojlans Crank Brothers produkt innehållandes rörliga delar...jag hade väntat minst en säsongmed att köpa. De har inte precis det bästa av track records när det gäller driftsäkerhet.

marran skrev:
> En sprojlans Crank Brothers produkt innehållandes
> rörliga delar...jag hade väntat minst en
> säsongmed att köpa. De har inte precis det
> bästa av track records när det gäller
> driftsäkerhet.

+1

lundatok skrev:
> Något nytt på stolpfronten? Vilken är det som
> gäller nu för ti'n?

Ähh, köp en FS 29er och kom in i gubbmatchen nu....

marran skrev:
> En sprojlans Crank Brothers produkt innehållandes
> rörliga delar...jag hade väntat minst en
> säsongmed att köpa. De har inte precis det
> bästa av track records när det gäller
> driftsäkerhet.

Skall man alltid sitta på staketet och vänta kommer man ingen stans :o) Jag får min i posten i dag.

Jag hade köpt en Reverb om jag ville ha steglöst och en Gravity Dropper om jag ville ha ngt tråkigt men helt pålitligt.

KS Lev tycker jag ser intressant ut, har den kommit än.

Oavsett så hoppas jag ju att Kronolog ska vara det nya svarta, återkom gärna i höst med hur den har funkat!

Nu är Kronologen monterat. Har bara hunnit testa i några backer bakom huset, men så j#€la kul det var :o) Var ju som att cykla på en blandning av BMX och DH. Hojen blev en helt annan med sadeln nere. Återkommer självklart framöver när den har testats lite längre och hårdare, men so far so good ;o) Väldig enkel att montera.. Jag behövde inte ändra nått, bara att montera direkt ur lådan.

Kona_kronolog.jpg

Kona_kronolog2.jpg

kronolog_control.jpg

fredrik168 skrev:
> Hur långt är minsta instick på kronologen ?

Jag tittade inte så noga innan jag monterade eftersom jag inte är i närheten av gränsen, men jag skulle gissa på någon stans runt 6 - 8 cm. Jag har monterat kabeln med strips på ett sätt så det är lite krångligt att lossa på den igen, men om jag tar upp den så skall jag passa på att kolla.

Du kan se gränsen på bilden under. Hela stolpen är 405mm i max längd.

p4pb7796280.jpg

fredrik168 skrev:
> Jag har 10 cm instick nu på min 400 mm stolpe så
> då borde det vara lugnt, vet inte om jag ska ha
> en kronolog eller Reverb. Åhhh dessa val

Hade jag köpt idag så hade jag valt Kronolog. Jag är trött på min Reverb efter att den läckt olja/luft ett flertal gånger. Senaste problemet var att jag lyckades bryta av infästningen till slangen.. Gick att köpa nytt som tur var.

Ger min Reverb upp en gång till slå slänger jag den och köper en Kronolog. Den har inte många rörliga delar och ingen olja som kan läcka samt att skulle man tappa luften eller att vajern går av så kan man ändra läge manuellt. Min reverb har ett antal gånger fastnat lägsta läget...

Kronolog fungerar nästan identiskt med en modern tving, mer komplicerad än så är den inte :)

Kronolog väger mindre än lev i verkligheten (om man skall tro på gocycle.de)

KS Lev väger: 570 g (31.6 385mm)
Kronolog väger: 505 g (31.6 405mm)
Reverb väger: 515 g (31.6 385mm)

Jag har gjort sönder en KS i-950, godset i sadelfästet sprack! Lev har iof en bättre lösning.

Hmm, jag kollade på Bike-components.de, de hade listat 450g, skumt.

På KS sida står det 510-580g beroende på dimension, I stand corrected.

Min KS i-950 rullar fortfarande finfint. Skruven som håller sadeln på plats verkar dock glappa upp ibland (har hänt tre gånger på två års användning så inte jätteofta). Jag borde nog testa med lite loctite nån dag men det har inte blivit av.

Lev verkar riktigt fin, och finns i 27.2 vilket jag behöver till min HT. Den ska tydligen finnas att köpa nu i maj enligt interwebben, hoppas på att det stämmer.

Vägde du kronologen?

jag gillar att wiren går in nere på stolpen.

köpte nyss en reverb för jag inbillade mig att kronoligen inte skulle komma in på ett tag.
men vad gör det, jag gillar min reverb hehe

NilsK skrev:
> Vägde du kronologen?
>
> jag gillar att wiren går in nere på stolpen.
>
> köpte nyss en reverb för jag inbillade mig att
> kronoligen inte skulle komma in på ett tag.
> men vad gör det, jag gillar min reverb hehe

Tyvärr gjorde jag inte det, men jag gissar att det stämmer som det står längre upp at den väger ca halvkilot (505g).

geir skrev:
> NilsK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vägde du kronologen?
> >
> > jag gillar att wiren går in nere på stolpen.
> >
> > köpte nyss en reverb för jag inbillade mig
> att
> > kronoligen inte skulle komma in på ett tag.
> > men vad gör det, jag gillar min reverb hehe
>
>
> Tyvärr gjorde jag inte det, men jag gissar att
> det stämmer som det står längre upp at den
> väger ca halvkilot (505g).

Då jag alltjämt väntar på min ram så kan jag stå till tjänst:

kronolog.jpg

Vikt 570g (avsedd för 31.6 mm)
Minsta instick ganska precis 10cm

mvh Jesper

En annan intressant parameter, iaf för oss med korta ben, är hur högt stolpen sticker ut när sadeln är max i botten. Med en stolpe med mindre max utstick kan man ju ha längre slaglängd, dvs få ner sadeln lägre när man säker, och det är ju bara av godo.

Efter att ha kört en hel vinter på tramshojen som har sadeln i dirthöjd upptäckte jag på gårdagens runda med storhojen att jag tycker sadeln nog är lite hög även på lägsta läget med min 100mm GD, jag skulle definitivt kunna tänka mig en stolpe med 125mm slag om bara utsticket är tillräckligt litet

marran skrev:
> En annan intressant parameter, iaf för oss med
> korta ben, är hur högt stolpen sticker ut när
> sadeln är max i botten. Med en stolpe med mindre
> max utstick kan man ju ha längre slaglängd, dvs
> få ner sadeln lägre när man säker, och det är
> ju bara av godo.
>
> Efter att ha kört en hel vinter på tramshojen
> som har sadeln i dirthöjd upptäckte jag på
> gårdagens runda med storhojen att jag tycker
> sadeln nog är lite hög även på lägsta läget
> med min 100mm GD, jag skulle definitivt kunna
> tänka mig en stolpe med 125mm slag om bara
> utsticket är tillräckligt litet

Just det där bör man tänka på om man funderar över en Kronolog. Själva mekanismen bygger ca 65 mm över rörets slut och jag vet inte om man kan trycka ned stolpen i botten (har inte lyckats helt med stolpen omonterad i alla fall). En ram med högt sadelrör i kombination med korta ben kan alltså ge ett rätt kort användbart spel/slag.

mvh /Jesper

marran skrev:
> En annan intressant parameter, iaf för oss med
> korta ben, är hur högt stolpen sticker ut när
> sadeln är max i botten. Med en stolpe med mindre
> max utstick kan man ju ha längre slaglängd, dvs
> få ner sadeln lägre när man säker, och det är
> ju bara av godo.
>
Då är nog KS Lev ett bra alternativ, den finns med 100, 125 och 150 slaglängd och litet utstick.

Jag ska mäta min Gravity Dropper vad det lider, jag föreslår att de som har andra stolpar också mäter. Alltså från sadelrörets topp vid max instick till sadelns rails (centrum, om man nu vill vara petig). Skulle vara intressant att se skillnaden. Reverb har också kommit med 150mm slaglängd nu, och kabeln ut i botten för de som har möjlighet sill sån kabeldragning. Blir snyggt, men kanske inte så servicevänligt.

Läste för övrigt det här om Kronolog, PB brukar generellt vara väldigt positiva i sina reviews, så jag skulle nog vara V-Ä-L-D-I-G-T noggrann med justeringen av wiren.

http://www.pinkbike.com/news/Crankbrother-Kronolog-Telescoping-Seat-Post-Tested-2012.html

Tre stjärnor på Bikeradar betyder väl snarare "kass, undvik"? Läser man hela recensionen är det iaf intrycket jag får, den har ju mer eller mindre slutat fungera för dem. Ifs har de kört den utan täcklock till mekanismen, men å andra sidan verkar det ha trillat av helt oprovocerat

det som jag tycker verkar betydligt allvarligare än att täcklocket trillat loss är att räfflorna som håller stolpen på rätt höjd ser helt nernötta ut. Det ser ju inte alls färdigtestat ut. Lite oseriöst att släppa ut den på marknaden innan de har ordning på såna grundläggande saker, även om de säger att det går på garanti.

Jag är sugen på en justerbar i 30,9 mm, vilken modell kräver minst underhåll? Jag vill ha grejer som bara funkar och funkar, som en Reba ungefär :)

Atlas skrev:
> Oh. en CB pryl som inte funkar. Det hade man ju
> aldrig förväntat sig...

+1
Har inte stolpen dessutom en "vanlig packbox a la gaffel även fast den har planade sidor? Då kommer man aldrig att få en tät packning vilket känns väldigt obra!

Synd att de inte fått ordning på sina kvalitetsproblem som de alltid tycks dras med.

geir skrev:
> Nu är Kronologen monterat. Har bara hunnit testa
> i några backer bakom huset, men så j#€la kul
> det var :o) Var ju som att cykla på en blandning
> av BMX och DH. Hojen blev en helt annan med sadeln
> nere. Återkommer självklart framöver när den
> har testats lite längre och hårdare, men so far
> so good ;o) Väldig enkel att montera.. Jag
> behövde inte ändra nått, bara att montera
> direkt ur lådan.
>
>
>
>

Crank Brothers gör snygga prylar. Hoppas att Kronologen är bättre än deras gammla modeler. Själv köpte jag en Gravity Dropper i längsta varianten. Jag har en ny Kona DAWG Deluxe 2009 som jag byggde själv för en månad sedan. Grejen med Konas äldre ramar är att saddelstolpen är 30 mm. Gravity Dropper tillverkar stolpar i 30 mm samt kan man också beställa SDG system med setback stolpe - Som är bra när man vill ha mer tracktion ju. (Det är också hur Kona byggde deras cyklar också.) Man måste ringa till Gravity Dropper direkt för att få den ganska snabbt - men det blir tullen förstås. Det går att ringa Chain Reaction och be de att beställa en men det skulle ta mycket tid. Jag bor i Spanien just nu och fick betala ca. 65 € i avgifter samt $300 för stolpen (ca. €225).

Det var pengarna väl värt! Jag har 400 mm varianten och har 3 positioner (kunde ha fått mer men vill inte ha..) Den sitter där den ska och gör det den ska! Jag körde en Santa Cruz Tallboy 29 er idag med Reverb på Biketest - fick köra en timme upp och ner en Berg. Jag ser/känner inga stora skillnader mellan de två. Rockshox är snyggare dock, samt knappen är riktigt nice på den också. Gravity Dropper har en stor fullt gummi omslag som är ganska generic... ser ut som en fram gaffel omslag från 90 talet... Den var lätt monterat dock, 5 minuter räcker..

Gravity Dropper väger 610 gram. Om den går sönder kan man skicka den till Gravity Dropper och betala €20 där de går genom hela apparaten och byter ut allt trasigt - blir som ny igen!- solo $20!!!! Jag tror inte Rockshox har samma erbjudande...

bara för de billiga folket där ute kan jag också nämna att märke: EL Gallo (SpanskT) gör en som har 2 positioner och väger 435 gram samt kostar i Spanien €135 och är mekaniskt. Kommer bara i 27.8 mm varianten och inkluderar adaptors för andra störlekar. ( fungerade inte för mig - glid ner hela tiden ) (Därför blev jag glad för Gravity Dropper i rätt storlek :)

Happy Trails Svensters!

Jag beställde precis hem en Gravity Dropper, 4" Turbo. Jag kunde inte stå emot priset på CRC, och efter att ha läst en hel del på bland annat MTBR verkar det fortfarande vara den enda på marknaden som får gott omdöme i längden av majoriteten av användarna. Enkelt och driftsäkert system och god support. Det sistnämnda verkar visserligen de flesta erbjuda, men det räcker nog med att vara utan stolpen i nån vecka för service innan man börjar bli otålig och ifrågasätta sitt val.

Kontrollen verkar inte den bästa men i värsta fall finns det lite alternativ för att byta ut den med smärre modifikationer, så det ska nog gå att få till något acceptabelt om det känns helt hopplöst med standard. Jag valde att beställa en RH med tanken att köra den på undersidan av styret på vänster sida iaf, det verkar vara ganska populärt och känns lite mindre utsatt tycker jag.

Hade en KS i950 men det funkade såklart dåligt. Fjädrade ca 2-3 cm bara när man satt på sadeln redan efter första turen. Freeborn.co.uk erätter mig utan tvekan med en X-Fusion Hilo. Verkar inte vara nån som testat den dock. Verkar driftsäker men det som de flesta klagar på är långsam rebound. Vi får se helt enkelt. Recension kommer.... :)

Hade en reverb, men jag tyckte inte det var så bra som jag först trodde. Dels tung, sen ytterligare en knapp att fippla med som skulle tajmas med växlingar m.m. så jag sålde den.

Nä, blev bara nåt som störde cyklingen. Kring sthlm kändes det helt overkill. Kan tänka mig man har större användning av dylika anordningar där det är mer kuperat eller vid riktiga lång-enduro-turer.

svalgis skrev:
> Jag beställde precis hem en Gravity Dropper, 4"
> Turbo. Jag kunde inte stå emot priset på CRC,
> och efter att ha läst en hel del på bland annat
> MTBR verkar det fortfarande vara den enda på
> marknaden som får gott omdöme i längden av
> majoriteten av användarna. Enkelt och
> driftsäkert system och god support. Det
> sistnämnda verkar visserligen de flesta erbjuda,
> men det räcker nog med att vara utan stolpen i
> nån vecka för service innan man börjar bli
> otålig och ifrågasätta sitt val.
>
> Kontrollen verkar inte den bästa men i värsta
> fall finns det lite alternativ för att byta ut
> den med smärre modifikationer, så det ska nog
> gå att få till något acceptabelt om det känns
> helt hopplöst med standard. Jag valde att
> beställa en RH med tanken att köra den på
> undersidan av styret på vänster sida iaf, det
> verkar vara ganska populärt och känns lite
> mindre utsatt tycker jag.

Nu har man gått och väntat på den ultimata sadelstolpen men det verkar fortfarande inte finnas något som ersätter GDs tillförlitlighet. Det flesta som jag känner har problem eller har hört talas om problem med Reverb, KindShock, CrankBrother, så det finns nog risk för att det blir en GD Turbo för min del också.

Retar mig bara på det feta reglaget på ovansidan. Jag hade tänkt använda vänsterhanden men jag förstår inte hur jag kan montera den på undersidan utan att krocka med växelreglaget.
Hur löste du det?

Är det någon som har lyckats att ersätta GD reglage med något annat tex KS fina reglage som man kan sätta på lock-on-handtaget? Förmodligen måste en ersättningsspak dra minst lika mycket vajer som GDs original.

Jag har också fått tipset att sätta en 90 graders böj på vajeringången till sadelröret för att få den att gå nedåt. Är det någon som har testat detta?

Tillbaka
Topp