Justerbar sadelstolpe. Köpråd??

Nu ger jag upp att vänta på en lättare och snyggare sadelstolpe. Vad jag har hört så verkar ingen annan stolpe GD hålla för längre tids användande.
Nu har jag beställt GD Turbo för I-beam. Den skickades med UPS en timme efter att jag hade beställt den.
Jag beställde också ett extra reglage för andra sidan, så att jag kan labba med placeringen under styret. Det kostade bara 20$.

Thomsonporr!!

http://www.pinkbike.com/news/Thomson-Dropper-Post-Eurobike-2012.html

Bara skicka in en önskning till jultomten!

p4pb8589749.jpg

p4pb8589754.jpg

Jag slog till och köpte ICE Lift V8.
Den är mekanisk och har 3 fasta lägen och 90 mm justering.
Har bara provat den ett par gånger och har inga andra stolpar att jämföra med.

sadelstolpe.jpg

Funktionen har hittills varit utmärkt. Reglaget känns robust och man kan själv välja om man ska ha det på vänster eller höger sida och över eller under styret. Jag har mitt på vänster sida, över styret. Ändå inga problem att ha cykeln upp och ner på styret. Jag gillar justeringen av vajerspänningen (se bild) så man enkelt får lagom slaglängd för reglaget.

sadelstolpreglage.jpg

Det är lätt få rätt läge på höjden, man får dock trycka till lite för att få ner sadeln i bottenläget (gummibälgen som håller emot?). 90 mm justering räcker gott väl för mig.

Det enda som inte känns helt perfekt hittills är att mellanläget känns lite långt ner. 45 mm under högsta läget. Ska dock pröva att köra högsta läget lite högre (nästan landsvägshögt) och se om det blir bättre.

Ett stort plus är ju priset! 95 euro på purebike.

Det finns en modell för 85 Euro. med bara två lägen max upp och max ner (såklart).
Ett alternativ för den händige är ev. att köpa den och borra mittenhålet exakt där man vill ha det.

Har nu testat lite mer med ICE-stolpen. En anledning till att mittenläget kändes lågt innan var att jag hade övre läget i mitt normala mtb-läge. Testade att höja lite så att överläget snarare är i landsvägsnivå. Lättrampat och fint på grusväg och lättare motlut. Mittenläget känns nu mer som ett bra läge för stökcykling och bottenläget fint för brant utförskörning. Ska bara testa i branta bökiga uppför innan jag är helt klar vad jag tycker om den. Den passar i alla fint in i mitt Value For Money - projekt.

Kan nog bli fint detta :-)

Nej, det är den inte. Men så ser alla andra justerbara stolpar med wire uppe vid sadelinfästningen ut, typ Fox, Spez Command Post, Ks (förutom Lev) osv. Helt värdo konstruktion, vatten och skit letar sig längs wiren och ner i höljet, som jag förstår får man byta rätt ofta

Anders P, handlade du från purebike?
Svalgis, har du någon erfarenhet av ebay shoppen du länkade till?

Tänker att ICE lift stolpen stämmer bra med min budget.

Fredrik

Jag köpte min på probike (99E) eftersom de var slut i min dimension på purebikes (95E) hemsida. Nu finns den igen. Egentligen är detsamma stolpe oavsett dimension. Det är bara medföljande shims som skiljer.

Har provkört den en del nu bl.a på en happytur som är mycket uppför och nerför och hittills är jag helnöjd! "Växlar" nästan mer med sadelhöjden än med utväxlingen vissa partier.

Mest överraskad är jag över att det går så mycket bättre uppför. Har aldrig kört sadeln riktigt högt när den inte varit justerbar. Nu är jag mycket piggare i benen efter ett långt motlut. Största skillnaden ju självklart utför, säkerheten och framförallt att det är roligare att sänka ner och gasa på på. Med sadeln riktigt högt i toppläget blev mellanläget mer lagom också.

Priset var det som avgjorde valet av stolpe. Hittills är nöjd med funktionen också.
Kolla bara så du väljer den med 3 lägen (V8)

Kan ni hjälpa mig att sammanfatta denna tråd?

Jag ska köpa en stolpe och jag är ute efter den som är bäst i följande rangordning:

1: Problemfri = med lite service.
2: Bra konstruerad så att man slipper ha en vajer eller liknande som följer med stolpens rörelse.
Väl fungerande remote
3: Vikt
4: Estetiskt snygg.
5: Pris kommer i sista hand

Mvh Martin

Gravity Dropper. Byggd med rysk stridsvagnsteknik. Känns lite omotiverat dyr, men verkar vara stabil och sjukt lättservad. Inte så snygg.

Annars är jag väldigt nöjd med mina Reverb. Bytte min Commandpost Blacklite på nya hojen mot en Reverb eftersom den har mkt bättre reglage. CMP's reglage känns som en pizzaspade med enormt motstånd att trycka ner jämfört med Reverb.

Mart24speed skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ni hjälpa mig att sammanfatta denna tråd?
>
> Jag ska köpa en stolpe och jag är ute efter den
> som är bäst i följande rangordning:
>
> 1: Problemfri = med lite service.
> 2: Bra konstruerad så att man slipper ha en vajer
> eller liknande som följer med stolpens rörelse.
> Väl fungerande remote
> 3: Vikt
> 4: Estetiskt snygg.
> 5: Pris kommer i sista hand
>
> Mvh Martin

Jag tror inte den finns. Mest välfungerande tror jag är GD, men den är ful som stryk.

KS Lev ser lovande ut men är ännu ett rätt oprövat kort, lite googlande visar att den har haft lite problem, precis som alla andra stolpar. Jag väntar nog en stund till innan det blir definitivt tumme upp.

CB Kronolog verkar ha haft rätt mkt problem, och CB är ju inte kända för driftsäkerthet, så den hade jag hoppat över.

RS Reverb Stealth ska väl komma till konsumenter 2013? Den känns ju rätt lockande, förutom möjligtvis servicebehovet. Det gäller också att vara noga med remoten, har man den ovanpå styret verkar risken rätt stor att den blir mos vid vurpa. Under styret kanske den är mer skyddad?

Det är de enda "fin"stolpar jag vet som inte har wireinfästningen uppe vid sadeln

Herregud, så jäkla fula är inte GD - tycker de ser bättre ut än vilken stolpe som helst med infästning vid sadelklämman.

Det är ju inte som att smälla på lysen eller stänkskärmar på hojen direkt!

marran skrev:
> Mart24speed skrev:
> --------------------------------------------------

>
> RS Reverb Stealth ska väl komma till konsumenter
> 2013? Den känns ju rätt lockande, förutom
> möjligtvis servicebehovet.

Den finns väl redan tillgänglig sedan ett tag tillbaka? Har sett den på ett par nätshoppar.

Det verkar som att det är Reverb eller Gravity Dropper som jag ska titta vidare på.

Håller med en tidigare skrivare att GD ser inte snygg ut... Är verkligen den där gummibäljen nödvändig? Sitter det ingen vanlig tätning som räcker till att skydda som på de utan denna utanpåliggande skydd? Rent estetiskt mellan versionerna av GD så verkar den gamla konstruktionen rent estetisk var snyggare med kabel som går neråt istället för på den ny Turbo så sticker rakt ut. Det skulle ju samtidigt kännas helt galet att köpa den gamla konstruktionen från typ 2003 när det finns en nyare.

Angående Reverb så ser den snygg ut verkar bra något lite dyrare än GD frågan är hur den håller och hur mycket service som krävs? Stealth-versionen känns inte som något nödvändigt om den största skillnaden är var slangen ansluts. Min cykel har inte intern dragning av vajrar eller liknande ändå. Skulle dessutom inte kännas helt bra att borra i ramen och försvaga den. Klart skulle det visa sig att den är avsevärt mycket bättre skulle jag nog inte tveka att borra lite

Något som inte har skrivits mycket om är remote-reglagen? Funkar de lika bra och är smidiga att få en bra position på styret med.

Humm jag är fundersam... Ska man satsa på det väl beprövade kortet GD eller den mer avancerade Reverb...

Mart24speed skrev:
> Humm jag är fundersam... Ska man satsa på det
> väl beprövade kortet GD eller den mer avancerade
> Reverb...

Kindshock Lev! :)

Vanlig Reverb bryter ju mot din prio 2, och i viss mån även prio 1.
GD bryter mot Prio 5. Om man nu ska vara rationell.

Skillnaden mellan nya och gamla designen är att på nya behöver du inte sänka rumpan och trycka till sadeln för att den ska "släppa" från en lägre position, jag tror inte det spelar så stor roll i praktiken faktiskt. Sen är den nya lite lättare också. En annan sak man ska tänka på med GD att det krävs lite vana för att hitta mellanläget, jag har provat Spec Commandpost och där var det betydligt lättare att klicka in det.

Remotes är ett kapitel för sig, det har rätt mycket att göra med hur man monterar den. Jag trivs med remoten för GD, men Ks ser ännu bättre ut tycker jag. Reverbs reglage verkar ganska skört, men ser ganska lättryckt och trevligt ut.

Vad gäller reglage så har jag använt Reverb och Specialized, jag har även provklämt en hel del på KS som sitter på min sambos cykel. Av dessa skulle jag lät välja Reverben, jag har skrotat en del med cykeln och reglaget har aldrig tagit stryk, det beror säkert lite på hur man monterar det, men mitt har suttit ovanpå styret på höger sida.

Specializeds regalge har jag kanske ondgjort mig över tillräckligt, men om jag hade haft kvar min Command Post hade jag bytt till ett KS-regalge då det är mkt smidigare.

Kind Shock Lev verkar ju riktigt nice....Det verkar finnas lite info om hur mycket service den behöver men förutom det så tycker jag det bara verkar bra av det jag hunnit läsa. Installationen verkar föredömligt enkel och priset några hundralappar lägre än RS Reverb och GD ger extra plus i kanten.

Den rekommenderade maxvikten är dock 90 kg å jag väger in på 94 kg Nude... urk Ska man behöva gå ner i vikt nu också :-/

Jag har kört GD Turbo sedan i somras och borde väl komma med något tips. Valde den för att jag trodde att den hade minst problem och att den hade I-beam.
Efter lite justerande och modifieringar så tycker jag att den fungerar toppen. Det är inga problem att flytta ett höger överreglage till undersidan på vänster hand. Efter isärtagning och insmörjning var det mycket lättare att hitta mellanläget. En tumm ner är lagom. Fick tyvärr inte plats med en 5" för att jag ville sätta en skärm under vajerfästet. Satte på en 135graders V-pipe för att kunna böja vajern mer.
Efter lite träning så hittar man lägena snabbt och den blir inte seg vid låga temperaturer.

Mart24speed skrev:
> Är verkligen den där gummibäljen
> nödvändig?

Nej. Särskilt inte om du vrider den så kabelingången (och därmed hålen i innerstolpen) pekar framåt, då är det inte mycket skit som letar sig dit ändå. Annars tar det en-två minuter att ta isär den, göra rent innerstolpen och spärren, och sätta ihop den igen om det skulle behövas - inga verktyg krävs. Jag har kört utan sedan i våras utan problem.

Min brukar ta in en del skit trots gummibälgen, iaf om man kör i blött och lerigt före. Fast gummitätningen som tätar mellan inner och ytterstolpe på min börjar bli rätt torr och hård efter två säsonger, nog dags att byta den.

En sak jag tycker diskuteras lite för lite är "minimum stack height", dvs hur lång är stolpen när den är max ihoptryckt och nerkörd i sadelröret så långt det går, mätt från sadelklämma till sadelrails.

Var precis ute och mätte på min GD Turbo (förra modellen, det kom precis en ny som har kabelingången på "tvären" och således går att få ner typ 5mm till i sadelröret) till runt 85mm, det kan nog slå 5mm för jag orkade aldrig ta av sadeln så mätningen vart lite slarvig.

KS lev ska enligt KS ha 55mm min stack height. Det vore guld om ni andra med Reverbs, KS i950, Specialized och andra stolpar har lust att mäta så kan vi sammanställa resultaten i denna eminenta tråd. Jag börjar här:

Minimum stach height
GD Turbo 80-90mm
KS Lev 55mm
Specialized command post ?
KS i950 ?
Rock shox Reverb ?

Det sitter några vertikala plastbommar som möjligtvis skull slitas snabbare och då blir stolpen lite glappigare tidigare. Å andra siden finns de att köpa som reservdelar.
Men annars kan man nog köra utan bälg om man har uttaget framåt, som svalgis säger.

Kung, keep em coming!

Minimum stach height
GD Turbo 80-90mm
KS Lev 55mm
KS i950 75mm
Rock shox Reverb ?

Frostic skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Rock shox Reverb ?
>
> Cirka 63mm till centrum på railsen.

Jag kan verifiera ovanstående och även meddela att en KS Dropzone har ganska exakt samma, möjligen 64mm.

Jäklars så bra det här forumet är!

Minimum stach height
GD Turbo 80-90mm
KS Lev 55mm
KS i950 75mm
KS Dropzone 64mm
Rock shox Reverb 63mm
X-fusion hilo ?

Jag mätte min i950 på baksidan föresten (vilket såklart blir längre iom sadelns relativa lutning), mäter man på framsidan blir det 64mm som Luthman säger.... :)

I950 och dropzone är väll samma stolpe om jag inte är felunderrättad.

Hej,
Även jag är intresserad av om det finns några fler kommentarer från de som provat ICE lift?
Jag har även hittat samma produkt under namnet TMARS på ebay för ett ännu mer förmånligt pris (i dagsläget ca 690kr ink frakt) och där de även i 2013 års modell höjt justeringslängden till 11cm och fått till infästningen av kabeln något snyggare.

Stolpen hittar ni bland annat här: http://viewitem.eim.ebay.se/BiKing-...ustable-Seat-Post-316X425mm/160933459290/item

Jag tror att gemensamt för de här modellerna är att det är en robust och enkel konstruktion med fjäder och de har troligen "lånat" designen från Gravity Droppers stolpar.
Har sökt genom google, youtube och allt som går att hitta och den lilla information som finns att hitta är endast positiv, omdömen på ebay är även dessa topp-betyg.

Tacksam om någon här från Happy har erfarenhet från någon av TMARS eller ICE lift som de vill dela med sig av?

flight skrev:
> jag är också inne på att köpa en tmars stolpe.
> Vilken handlare ska få ditt förtroende?

Jag har en stolpe från http://stores.ebay.com/superbicycle-shop liggande på Posten. Han skickade från Taiwan dagen efter min betalning (troligen för att han sov när jag beställde) och det tog inte allt för lång tid :

2012-12-05 10:05 Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe
2012-12-05 07:35 Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe
2012-12-04 09:42 Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal
2012-11-28 13:40 Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet
2012-11-27 16:28 Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Skall ta mig till uthämtningsstället i morgon... då vet jag helt säkert att det inte är en påse stenkulor i paketet ;-)

Jag har en KS Lev. Grymt nöjd med den. Nöjd att slippa blöda hydralvätska och den enkla hanteringen som det blir med vajer och luftdämpare. Jag bara monterade den direkt ur kartong, klippte till vajern (utan att ens sätta på lilla justeringsgrunkan eller justera lufttrycket). Sitter den som en sportkeps och har gjort så sen dess.

Nu blev det dock vinter och med minusgraderna så fryser mitt exemplar fast. Inte vajern utan nån mekanik i dämparen. Bummer.

Har sökt på nätet om det men inte hittat något. Kanske bara är jag.

[Edit: Hade fått in vatten i den när jag spolat cykeln under sommaren. Nu har jag torkat den och den fungerar kanon i alla temperaturer.

För den superintresserade kan jag säga att man ska vända den lilla kroken som drar ner kolven m vajern i så att den inte kan puttar ut locket. Om locket puttas ut lite är det inte tätt längre. Var för övrigt även tvungen att byta kabel eftersom även den fått in fukt i sig som frös.]

nic

Senast ändrad:
pme skrev:
> flight skrev:
> -----
> > jag är också inne på att köpa en tmars
> stolpe.
> > Vilken handlare ska få ditt förtroende?
>
>
> Jag har en stolpe från
> http://stores.ebay.com/superbicycle-shop liggande
> på Posten. Han skickade från Taiwan dagen efter
> min betalning (troligen för att han sov när jag
> beställde) och det tog inte allt för lång tid
> :
>
> 2012-12-05 10:05 Försändelsen har kommit till
> mottagarens utlämningsställe
> 2012-12-05 07:35 Försändelsen är vidaresänd
> till mottagarens utlämningsställe
> 2012-12-04 09:42 Försändelsen har kommit från
> avsändarlandet till Postens utrikesterminal
> 2012-11-28 13:40 Försändelsen har lämnat
> sorteringsterminal i utlandet
> 2012-11-27 16:28 Avsändaren har lämnat in
> försändelsen i utlandet
>
> Skall ta mig till uthämtningsstället i morgon...
> då vet jag helt säkert att det inte är en påse
> stenkulor i paketet ;-)

Härligt, skriv gärna in en kommentar här om hur den känns när du fått den!

Flight; för mig står väl mellan handlarna Bi_King och superbicycle.shop, de har exakt samma andel nöjda kunder även om den sistnämnda gjort dubbelt så många affärer då de funnits på ebay lite längre. Jag kommer troligtvis välja den sistnämnda då de endast har en enkel gratis frakt som alternativ och då de är mest beprövade. Särskilt om de upplevs som positiva av pme :)

Hej, har nu kört ICE-stolpen ett par veckor och hittills fungerar den klanderfritt, även i -8 grader. Sprayade den teflonspray, inte för att den gick särskilt trögt, men det blev aningen bättre efter. Fjädern är rätt kraftig så det behövs en liten puff med rumpan på sadeln för att kunna lossa mekanismen så att det går att justera höjden.

Höjdjusteringen är lite drygt 90mm vilket räcker mer än väl för mig. Det är 45 mm mellan lägena vilket är både bra och dåligt. Om man kör högsta läget riktigt högt blir 45 ned bra för riktigt stök och också bra utför.

Helt nedsänkt kör jag bara när det är riktigt brant/svårt utför men då är det guld värt. I den bästa av världar hade varit fint med ett läge ca 25mm under det högsta också, men antagligen blir det svårt att hitta rätt läge och kanske också problem med hållfastheten om det ligger så tätt.

Som det är nu är det inga problem att snabbt hitta rätt läge. Man får trycka till lite extra på sadeln för att få den att stanna i bottenläget pga av att gummibälgen tar emot lite, kunde ha lösts bättre.

Sammanfattningsvis är det den bästa förbättringen/kostnad jag gjort på cykeln, överlägset.
Innan var det hela tiden för högt eller för lågt. Ibland stannade jag och ändrade höjden på sadeln och inom en minut var det fel igen... Med min lite halvkassa teknik har den gjort mig till en snabbare och säkrare cyklist.

Minsta bygghöjd ram-cc rails är ca 80mm i bottenläget och 172mm i toppläget. Även toppläget är intressant att veta särskilt på stolpar med fasta lägen. Man vill ju inte att det är för högt...
Min ram är låg så för mig är det inga problem. Får även plats med en stänkskärm längst ner på stolpen.

Tmars-stolpen verkar ju vara exakt samma fast med längre slaglängd och 31.6mm, min är 27.2+shims.
Wire-infästningen är nästan identisk och resten också så vitt jag kan se. Enda nackdelen är väl kanske att den längre slaglängden kan ge ett ännu längre avstånd mellan högsta och mellanläget om det är tre lägen även på den stolpen. Priset är ju dessutom riktigt bra jämfört med andra stolpar.

Senast ändrad:
Det låter ju riktigt lovande. Återstår frågan om TMARS liknar ICE lift.. Men det känns som att en beställning inte är långt borta nu :)

Tillbaka
Topp