Så... efter drygt två år har min Reverb också börjat ge upp, trots mycket TLC. Ett glapp på 2-3cm under hela slaget kom helt plötsligt efter sista turen. Det som bör göras är service gissar jag. Men jag står nu inför valet om jag ska se Reverben (model A1) som förbrukad och köpa något annat eller försöka mig på service.
Service Kit (A1) och verktyg har jag bedömt till ca 50-60 Euro om jag gör det själv.
Att lämna in för service går på det dubbla, 100-150 Euro, dessutom behöver jag kanske en sadelstolpe under tiden, säg 20-30 Euro till. Så alternativet här är att investera i att lära sig och göra det själv (kommer säkert att behövas göra fler gånger i framtiden...) och köra vidare på Reverben.
Det andra alternativet då? Har hittat en Ice V8 Telescopic seatpost för 117 Euro lokalt och funderar på den istället. Kommer jag att bli besviken? Fördelarna verkar vara mycket enklare underhåll och det faktum att jag faktiskt skulle kunna ha den på min gamla HT (27,2mm) om jag någon gång skulle längta tillbaka till Reverben på FS:en. För att ersätta Reverben behöver jag använda shim för 31,6mm, någon som upplevt problem med det? Glappar eller knakar det?
Så vad säger ni, dumpa eller satsa på Reverben?
By the way, vad kan man få för en Reverb i behov av service?