Justerbar sadelstolpe. Köpråd??

Så... efter drygt två år har min Reverb också börjat ge upp, trots mycket TLC. Ett glapp på 2-3cm under hela slaget kom helt plötsligt efter sista turen. Det som bör göras är service gissar jag. Men jag står nu inför valet om jag ska se Reverben (model A1) som förbrukad och köpa något annat eller försöka mig på service.

Service Kit (A1) och verktyg har jag bedömt till ca 50-60 Euro om jag gör det själv.
Att lämna in för service går på det dubbla, 100-150 Euro, dessutom behöver jag kanske en sadelstolpe under tiden, säg 20-30 Euro till. Så alternativet här är att investera i att lära sig och göra det själv (kommer säkert att behövas göra fler gånger i framtiden...) och köra vidare på Reverben.

Det andra alternativet då? Har hittat en Ice V8 Telescopic seatpost för 117 Euro lokalt och funderar på den istället. Kommer jag att bli besviken? Fördelarna verkar vara mycket enklare underhåll och det faktum att jag faktiskt skulle kunna ha den på min gamla HT (27,2mm) om jag någon gång skulle längta tillbaka till Reverben på FS:en. För att ersätta Reverben behöver jag använda shim för 31,6mm, någon som upplevt problem med det? Glappar eller knakar det?

Så vad säger ni, dumpa eller satsa på Reverben?

By the way, vad kan man få för en Reverb i behov av service?

Var just och pratade med firman som gör service av Reverben, de trodde det skulle räcka med det lilla kittet för service, dvs 9 Euro. Det sätter det alternativet i ett annat perspektiv.
Å andra sidan är det samma firma som säljer Ice V8 så jag fick klämma lite på den. Verkar ju helt OK! Ser fler fördelar nu faktiskt... kanske så att man ska ha en extra stolpe för vintern (Reverben är kass i kyla)och som substitut när man servar Reverben och som man sedan kan flytta över på HTn på sommaren.

Min tmars gav jag 500:- för ink frakt. Om du nu ändå ska köra budget deermark. Sen nan du serva reverben i lugn och ro.

Tmars och ICE V8 är av allt att döma exakt samma stolpe. Helt okej för pengarna men ganska rapplig. Min började strula lite när plaständen på pluppen som låser innerröret blev sliten, men det gick att fixa hjälpligt. Edit: Reglaget är för övrigt tämligen bedrövligt även om det funkar.

Om man verkligen vill köra med en sänkstolpe som funkar i ur och skur så tror jag fortfarande att det är vettigare att punga ut för en Gravity dropper. Det känns säkert surt om man redan har en Reverb eller liknande, men GD:n är verkligen bombproof. Det finns liksom inget som kan gå sönder och man skruvar isär den på nån minut om det behövs.

------------

Shims funkar men är nog inte att rekommendera eftersom det motsvarar en väldigt kort instickslängd i ramen. Alltså kan ramen ta stryk om man har otur.

Edit: Vad gäller att sälja hydrauliska stolpar i behov av reparation så har jag sålt två stycken KS Lev för 800:- styck. Ganska saftig förlust efter att båda höll nån vecka och sen varit på reparation två gånger utan förbättring. Jävla skitprodukt. Så, inget mer avancerat hydraul-bajs för min del.

Senast ändrad:
Lutar åt ett köp av Ice stolpen i vilket fall - känns som jag kan motivera för mig själv att ha två hiss stolpar...
Det finns också ett shims som är 120mm långt, tänkte köpa till det för förhindra skador på ramen.

Förtydligande. Det är ice V8 Deluxe jag siktar på. Den har ett annat reglage än tidigare modeller.

Jaha, känns som jag bara blir mer och mer snurrig. Kan ingen bara peka? :) Behöver 31,6 mm stolpe med minst ca 380 mm längd.

Reverb finns för ca 210-220 euros. KS dropzone för ca 170-180 euros. Lutar ganska mycket åt Reverb. Ska jag bara sätta in pengarna och vara glad?

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, känns som jag bara blir mer och mer
> snurrig. Kan ingen bara peka? :) Behöver 31,6 mm
> stolpe med minst ca 380 mm längd.
>
> Reverb finns för ca 210-220 euros. KS dropzone
> för ca 170-180 euros. Lutar ganska mycket åt
> Reverb. Ska jag bara sätta in pengarna och vara
> glad?

Ja!

gordiz skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jaha, känns som jag bara blir mer och mer
> > snurrig. Kan ingen bara peka? :) Behöver 31,6
> mm
> > stolpe med minst ca 380 mm längd.
> >
> > Reverb finns för ca 210-220 euros. KS dropzone
> > för ca 170-180 euros. Lutar ganska mycket åt
> > Reverb. Ska jag bara sätta in pengarna och
> vara
> > glad?
>
>
> Ja!

Ja men se till att handla hos någon med bra service så att du kan utnyttja garantin vid behov.

gordiz skrev:
> Finns en tabelll tidigare i tråden med alla
> mått;)

Ja det var lite pinsamt snabbt frågad fråga :) Googling gav mig svaret utan att ens behöva gå in på någon sida.

80 mm, för framtida sökningar.

Jag hade typ bestämt mig när jag började kolla på mekaniska stolpar istället. Driftsäkrare, billigare, och ändå inte så överdrivet mycket tyngre... Eller? Och vad ska man egentligen med steglöst med? Hur finkänslig är men i baken när man ställer in höjden? Dock är lägena ganska märkliga på vissa...

ol__ skrev:
> Jag hade typ bestämt mig när jag började kolla
> på mekaniska stolpar istället. Driftsäkrare,
> billigare, och ändå inte så överdrivet mycket
> tyngre... Eller? Och vad ska man egentligen med
> steglöst med? Hur finkänslig är men i baken
> när man ställer in höjden? Dock är lägena
> ganska märkliga på vissa...

Jag hade en billig mekanisk med 55 och 110 mm drop men hade hellre haft typ 25 och 110. Ett för stökstig men med möjlighet att sitta och trampa emellanåt och ett utförsläge.
Nu har jag en steglös som jag använder ungefär så.

/Johan

Jäkligt sugen på att "trailifiera" Titusen med en sänkstolpe och har mest snöat in på Thomson Elite Dropper.

Wiggle har denna för 251 GBP, någon som vet om den går att hitta billigare hos vettig handlare inom EU?

Har letat runt på de vanligare shopparna utan att hitta bättre pris.

Vernersson skrev:
> Jäkligt sugen på att "trailifiera" Titusen med
> en sänkstolpe och har mest snöat in på Thomson
> Elite Dropper.
>
> Wiggle har denna för 251 GBP, någon som vet om
> den går att hitta billigare hos vettig handlare
> inom EU?
>
> Har letat runt på de vanligare shopparna utan att
> hitta bättre pris.

Jag köpte en Thomson Elite Covert. Letade runt som f---n men kunde inte hitta något "vettigt" pris. Köpte ändå hos någon finhandlare i England. Riktigt nöjd med den iaf så jag ångrar inte att jag pungade ut för en sådan. Köp! :)

Sambal Oelek skrev:
>
>
> Jag köpte en Thomson Elite Covert. Letade runt
> som f---n men kunde inte hitta något "vettigt"
> pris. Köpte ändå hos någon finhandlare i
> England. Riktigt nöjd med den iaf så jag ångrar
> inte att jag pungade ut för en sådan. Köp! :)

Låter kanon ju :)

En Covert hade vart nice men dessvärr funkar det inte med en sådan i min ram :-/
Så det blir nog till att be Wiggle om att ordna en "vanlig" Thomsonhiss åt mig.

Ja då var det gjort, beställning lagd på en Thomson Elite Dropper.
Var dessutom noga med att kolla specen & gå å mäta på hojen så att jag inte mot förmodan skulle snubbla på ngn trist detalj ;)

Den kostar typ 2,5kkr hos Merlin nu med koden "merlin10", sugen på att klicka på köp men köpte ju lägenhet igår så får lugna mig säger min andra hälft, tydligen jul snart med!

Är runt på några LBS i Helsingfors och har hittat en CB kronolog stolpe för 80 euro. Ej använd men har suttit på en cykel där kunden ville ha en annan stolpe. Ingen garanti lämnas och det finns ingen service att få i Finland. Har läst att många har problem med den här stolpen, att den slits snabbt. Min fråga är:
- ska jag slå till på kronologen eller köpa en Ice eller tmars för ungefär samma peng?
Användning kommer vara under vintern och när jag servar reverben som jag nämnt i ett annat inlägg.

Så det blev en ICE V8 Deluxe till slut... Verkar OK. Har inte provat ännu.

Bilagor

• WP_20141212_15_42_05_Pro.jpg
    WP_20141212_15_42_05_Pro.jpg
    107.2 KB · Besök: 42
  • WP_20141212_15_42_15_Pro.jpg
    WP_20141212_15_42_15_Pro.jpg
    237.4 KB · Besök: 37
En kort första provtur idag. Funkar ok, ett litet glapp 1-2mm runt stolpens axel och framåt / bakåt, inget man märker av när man väl sitter på sadeln. Fick göra om kabeldragningen till andra sidan toppröret för att få en mjukare dragning. Mycket hög friktion i kabeln gör det trögt att trycka på knappen... Dragningen gjorde det lite bättre men behöver nog justeras ytterligare. Kräver lite träning att manövrera, jämfört med reverben.

Ok, jag har köpt en Reverb och tog idag premiärturen. Jisses vad den var långsam på att höja sig när jag kom ut. Och det är ju inte direkt kallt, ca 2 grader. Ska väl inte påverka? Och jag märkte att när jag lyfte cykeln i sadeln så drogs stolpen fjädrande ut. Något som är fel? Något som ska justeras? Eller är allt normalt?

Du kan justera returhastigheten vid reglaget.
Kolla hur det är inställt.

Sen så "ska" man väl helst inte lyfta hojen i sadeln om stolpen är nertryckt.

Tackar :) Ah, ska kolla det där med returhastigheten då. Ja, tänkte att luft borde få den effekten. Då får jag ju iaf lite extra motivation att korta slangen också, nu har lathet låtit den vara lång :)

Nehe, inte lyfta i sadeln. Det är ju inget man tidigare tänkt skulle vara fel, och när jag märkte att den fjädrade efter kunde jag ju inte låta bli att rycka några gånger extra för att studera :P Hur känsligt är det?

Om man ska köpa sig en gravity dropper, gäller samma regel som för en reverb med reglaget? Alltså att köpa en med högerreglage om jag ska sätta den till vänster på styret?

revben skrev:
> Om man ska köpa sig en gravity dropper, gäller
> samma regel som för en reverb med reglaget?
> Alltså att köpa en med högerreglage om jag ska
> sätta den till vänster på styret?

Japp! Men lite beror det också på om du har plats undertill (läs går inte att montera om du fortfarande använder framvxl...)

// Larsa

Nå'n som kan tipsa om lätt sänkstolpe 31.6mm , gärna under 500gr. kompl.
räcker förmodligen med kort stolpe o 75-100mm slag

/s

larsaw skrev:
> revben skrev:
> -----
> > Om man ska köpa sig en gravity dropper,
> gäller
> > samma regel som för en reverb med reglaget?
> > Alltså att köpa en med högerreglage om jag
> ska
> > sätta den till vänster på styret?
>
> Japp! Men lite beror det också på om du har
> plats undertill (läs går inte att montera om du
> fortfarande använder framvxl...)
>
> // Larsa

Gött, tackar. Framväxel har jag inte, det är ändå ingen som ser mig i skogen när jag får hoppa av o putta då det blir för tungt!

Vilka justerbara stolpar kommer med "stelth"?

Dude ska ha öppning för slang/wire till dropper post så då är ju frågan om man ska gå på svenssonvalet Reverb? :)

droopp.jpg

Sambal Oelek skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > Jäkligt sugen på att "trailifiera" Titusen
> med
> > en sänkstolpe och har mest snöat in på
> Thomson
> > Elite Dropper.
> >
> > Wiggle har denna för 251 GBP, någon som vet
> om
> > den går att hitta billigare hos vettig
> handlare
> > inom EU?
> >
> > Har letat runt på de vanligare shopparna utan
> att
> > hitta bättre pris.
>
> Jag köpte en Thomson Elite Covert. Letade runt
> som f---n men kunde inte hitta något "vettigt"
> pris. Köpte ändå hos någon finhandlare i
> England. Riktigt nöjd med den iaf så jag ångrar
> inte att jag pungade ut för en sådan. Köp! :)

Har din Covert fungerat bra?

42Hz skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jäkligt sugen på att "trailifiera" Titusen
> > med
> > > en sänkstolpe och har mest snöat in på
> > Thomson
> > > Elite Dropper.
> > >
> > > Wiggle har denna för 251 GBP, någon som vet
> > om
> > > den går att hitta billigare hos vettig
> > handlare
> > > inom EU?
> > >
> > > Har letat runt på de vanligare shopparna
> utan
> > att
> > > hitta bättre pris.
> >
> > Jag köpte en Thomson Elite Covert. Letade runt
> > som f---n men kunde inte hitta något "vettigt"
> > pris. Köpte ändå hos någon finhandlare i
> > England. Riktigt nöjd med den iaf så jag
> ångrar
> > inte att jag pungade ut för en sådan. Köp!
> :)
>
> Har din Covert fungerat bra?

Köpte mig precis en covert och har kört med den en gång och den fungerar bra :). Har dock en vanlig thomson elite dropper sen innan som precis började strula och skall in på reklamation. Funktionen på den när den var hel var mycket bättre än de reverb jag har haft som också har strulat. På min gamla thomson har jag kört med växelreglage för att höja och sänka vilket är riktigt grymt. Nackdelen med covert är att den drar vajern från andra hållet så det går inte lika lätta att få det att funka med växelreglage. Det skall dock gå att få till, något proffs kör med det i alla fall.

42Hz skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> > Jag köpte en Thomson Elite Covert. Letade runt
> > som f---n men kunde inte hitta något "vettigt"
> > pris. Köpte ändå hos någon finhandlare i
> > England. Riktigt nöjd med den iaf så jag
> ångrar
> > inte att jag pungade ut för en sådan. Köp!
>
> Har din Covert fungerat bra?

Det har den. Men jag måste erkänna att jag inte cyklat så mycket MTB senaste halvåret. Någon tur bara, men inget krångel än så länge. Sist jag körde vurpade jag så stolpen vred sig men det var bara att vrida tillbaka och köra vidare :)

Sambal Oelek skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Sambal Oelek skrev:
> > > Jag köpte en Thomson Elite Covert. Letade
> runt
> > > som f---n men kunde inte hitta något
> "vettigt"
> > > pris. Köpte ändå hos någon finhandlare i
> > > England. Riktigt nöjd med den iaf så jag
> > ångrar
> > > inte att jag pungade ut för en sådan. Köp!
> > :)
> >
> > Har din Covert fungerat bra?
>
> Det har den. Men jag måste erkänna att jag inte
> cyklat så mycket MTB senaste halvåret. Någon
> tur bara, men inget krångel än så länge. Sist
> jag körde vurpade jag så stolpen vred sig men
> det var bara att vrida tillbaka och köra vidare

OK, verkar som alla är 100% nöjda. =)

Tillbaka