justering av bromshandtag

3barnsfar

Ny medlem
Jag är så kass på att formulera sökord så nu ger jag upp och startar en ny tråd istället!
Jag har precis fått på bromsarna på min hoj men de tar väldigt olika. Frambromsen funkar helt perfekt, tar exakt där jag vill att den ska börja nypa så den är helt ok men bak är en annan femma.
Den tar så långt in att jag inte kan använda enfingergrepp för då klämmer jag långfingret, och det är ju inte skönt=). Hur gör jag för att den ska ta längre ut? Är det bara att fylla på olja? Ska den luftas? Bromsen är Deore 595, hyrdalisk skivbroms...

Ar dom nya sa borde det racka med reach adjustment (hur nara styret broms handtaget ar nar det ar langst bort).

Ar dom begagnade kan det vara for lite olja (tar langt in fast reach ar justerad ratt), luft i systemet (svampig kansla nar du bromsar), belagg (kan du titta om dom ar helt slut) etc...

Skulle borja med at justera reach (om det gar pa den modellen) som forsta steg, kolla belaggen och sen olja om det fortfarande inte funkar. Fyller du pa olja sa far du lufta den, akta belaggen dom gillar inte olja!

Googla sa kan du hitta filmer hur man gor annars tror jag lanken ordnar instructioner till bromsen...

http://ebookbrowse.com/shimano-deore-595-disc-brake-instructions-pdf-d225378008

eller

http://techdocs.shimano.com/techdoc...Rpp3GBd01q9HWvnyNVtWdvHjPx7wYLbs6T!-268556081

Hoppas du hittar felet

Senast ändrad:
Gissar isf på lite olja. De är splitt nya men när reachen är sjusterad så handtaget är så långt ut sommöjligt kvarstår problemet....fixingtajim i morrn när längd på slang ska justeras .

Hur har du förvarat bromsarna?
Ibland kryper det in luft i slangarna om dom inte förvaras med reservoaren uppåt.

Låt hojjen stå, kläm o känn på bromsen ibland.
Har du tur så tar den bättre efter en stund.

Om inte, lufta...

Om du ändå ska kapa så fixar det ju sig självt vid luftningen.. :)

3barnsfar skrev:
-------------------------------------------------------
> Den tar så långt in att jag inte kan använda
> enfingergrepp för då klämmer jag långfingret,
> och det är ju inte skönt=).

Flytta bromshandtaget så att endast pekfingret når det.

s skrev:
> 3barnsfar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den tar så långt in att jag inte kan använda
> > enfingergrepp för då klämmer jag
> långfingret,
> > och det är ju inte skönt=).
>
> Flytta bromshandtaget så att endast pekfingret
> når det.

Tro det eller ej men jag bromsar endast med långfingret efter tips på ett annat forum.
Då får jag ett bättre grepp om styret med pekfingret när det är stökigt nerför och kan dessutom växla med pekfingret om det behövs.
Får då ställa ut handtaget lite så att inte pekfingret kläms när jag bromsar men detta funkar grymt bra.

Ja men varför hålla på och flytta bromshandtagen när det uppenbarligen är något som inte stämmer. Fixa först felet, därefter kan du hålla på och justera reach och position!

Valhalla_ skrev:
> Ja men varför hålla på och flytta
> bromshandtagen när det uppenbarligen är något
> som inte stämmer.
> Fixa först felet, därefter kan du hålla på och justera reach och position!

Lysande! Fixa först felet, att vi inte tänkte på det...

Om nu reachen är feljusterad så är det det som är felet. Enkelt att åtgärda och där man börjar, precis som barkan80 skrev. Även positionen kan vara en bidragande orsak till att handtagen upplevs gå för långt in.

Bättre att slänga in alla förslag på en gång så trådskaparen kan göra en bra felsökning.

Reachen har jag koll på. Idag var planen att kapa slang och fixa sista pysselbiten... Men med tre ungar som vill ha sitt så har jag hittills idag tagit ut cykeln och .... Inge mer! Ska först testa att lufta, fylla på olja, göra samma sak igen och funkar inte detta så får LBS:en tjäna en hacka.

Efter Slangkapning och efterföljande luftning blev det bättre. Men ett nytt problem uppstod: då jag tog bort v-broms pinnarna när jag bytte bromsar så höll gaffeln på att dela sig under den lilla provturen... Och pinnarna står ej att finna igen.... Dags för fulmek med maskinbult och mutter!

Tillbaka
Topp