Justeringsskruv för bromsvajer

RSLND

Medlem
Efter att ha köpt min första vettiga cykel (Planet X XLS), tänkte jag att det var dags att gå med i forumet också.
Cykeln kom semi-monterad, men efter att ha skruvat ihop den upptäckte jag att varken bromsar eller växlar var inställda särskilt bra. Efter lite Youtube:ande har jag fixat till båda.
Men! Bakbromsvajern är inte tillräckligt spänd, handtaget tar nästintill i styret. Jag har ingen justeringsskruv att skruva på, och när jag monterade blev min kontorsfingrar blå.

Jag tänker att en sån här skulle lösa det (http://www.cyclecomponents.com/komp...ire-justeringsskruv-for-bromsvajer-svart.html), men jag är osäker hur man gör med vajern då? Kan man skarva in den på befintlig eller måste man köpa ny?

du kan inte lägga in en bild på bromsen?

annars kan du ju bara ta å lossa insexen som spänner fast bromsvajen i bromsen o spänna den lite. Tryck ihop bromsen ngt när du drar åt vajern så går det lättare, då det inte är spänst i vajern då.

Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> du kan inte lägga in en bild på bromsen?
>
> annars kan du ju bara ta å lossa insexen som
> spänner fast bromsvajen i bromsen o spänna den
> lite. Tryck ihop bromsen ngt när du drar åt
> vajern så går det lättare, då det inte är
> spänst i vajern då.

Precis, skruva först in vajersträckarhylsan i handtaget igen till stopp. Sedan släpp insexen som håller vajern i bromsen, be sedan om hjälp att hålla ihop bromsen några mm från fälgen, och där skruvar du fast vajern igen med insexen. Har du tur så tar bromsen där du vill nu annars justerar du på vajersträckarhylsan.

Vette tusan om det heter vajersträckarhylsa så någon expert kan ju rätta mej isf

Om det är denna cykel med rakt styre det handlar om bör det väl sitta en justerskruv uppe på reglaget? För att mina BB7 skulle ta okej blev jag tvungen att manuellt vrida hävarmen något innan jag skruvade fast vajern. Sedan får du justera beläggens position med rattarna på sidorna.

Cykeln:
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-xls-shimano-105-cyclocross-bike

Jag ser inte någon justeringsskruv vid handtaget, kan bara justera vid oket, har jag fel?
För att kunna spänna vajern mer, utan att belägget tar i var jag tvungen att flytta in det inre belägget. Lyfte lite på armen när jag drog åt, det blev bättre men är ändå inte helt nöjd.

Enligt manualen ska man dock skivan ligga så 1/3 av mellanrummet är mot yttre delen av oket och 2/3 mot ekrarna. Det får jag inte till heller..

http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/6...es/default/files/techdocs/95-5015-008-000.pdf

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    86.9 KB · Besök: 36
För att förtydliga lite, innan låg oket mer inåt och skivan låg alltså närmare yttre delen av oket.
Men då var den yttre justeringsratten nästan i sitt yttersta läge. Därav ovan nämnda flytt..

Men om jag tänker rätt så spelar det ingen roll om jag skaffar en justeringsskruv, det ställer jag in på den yttre ratten. Och den är så nära det går nu. Är det bara att gilla läget?

Tillbaka
Topp