Kabeldragning för dropper post - Grand canyon CF (M042) - borra upp kabelstopp??

PERNOC

Medlem
Kabeldragning för dropper post - Grand canyon CF (M042) - borra upp kabelstopp??
Installerade en dropper post på min Grand Canyon CF (ram - M 042) och hade lite strul med kabeldragningen. Använde den interna dragningen ursprungligen tänkt för framväxel.

Det sitter ett kabelstopp vid ingången till ramen fram så man får bara igenom kabel och inte höljet och min dropper har klippta änden fram vid reglaget vilket gjorde installationen till en liten utmaning..

Jag löste det genom att först dra vajer framifrån och bak och sedan trä på ett hölje som gick inne i ramen. Därefter tryckte jag tillbaka vajern med ny vajer trädd genom samma hölje bakifrån och fick då ut min dropper-post-vajer genom kabelstoppet fram.

Jag funderar på om det istället hade varit en bättre lösning att borra upp kabelstoppet så att jag kunnat använda ett hölje hela vägen bak till dropper-posten (istället för två höljen på var sin sida om kabelstoppet)??

Har sökt efter bästa förmåga efter andra som rimligen har ställts inför samma problem men inte hittat svar. Vad är bästa lösningen för min ram?

Jag har borrat ur ”kabelstoppet” för den internt dragna framväxelwiren (antar att även du kör 1x drivlina), aluminiumram, Canyon Nerve, funkar helt bra. Har inte koll på om det skulle vara någon fara med kolfiber. Men, om det funkar som du har det nu: varför ändra?

Jag har borrat ur ”kabelstoppet” för den internt dragna framväxelwiren (antar att även du kör 1x drivlina), aluminiumram, Canyon Nerve, funkar helt bra. Har inte koll på om det skulle vara någon fara med kolfiber. Men, om det funkar som du har det nu: varför ändra?

Tack. Jag kommer inte kunna ta upp stolpen utan att klippa vajern och då får jag ju tillbaka ursprungsproblemet. Inget problem idag eller imorgon, men nån gång i framtiden kanske?

Ok, tror jag får omformulerar frågan: På en ny ram idag, vad jag kan förvänta mig om ingångshålen för interna vajerdragningen (bakväxel och framväxel/dropper post). Sitter det "kabelstop" i dem, eller är dessa stora nog att även rymma vajerhöljet??

På min kolfiber-cykel (racer) är kabelstoppet en lite aluminium-bit som skruvas fast i ramen. Den hade jag inte tvekat att borra upp om jag var säker på att inte sätta tillbaka framväxeln. Direkt i kolfibern hade jag inte borrat, då hade jag hellre dragit höljet externt med buntband.

Köpte jag en ny mtb-ram så skulle jag förvänta mig att den på något sätt är förberedd för dropper med heldraget hölje men vet iof inte om det stämmer.. Det finns ju ett antal olika sätt att göra intern kabeldragning, man får nog kolla upp hur det ser ut på den specifika ram man köper.

Precis, vad jag kunde se så fanns där något "glänsande" i hålet så ej direkt kolfiber, säkert någon typ av aluminium. Lutar åt att jag också borrar upp kabelstoppet om jag behöver ominstallera / serva stolpen.

Skulle man vilja sätta tillbaka framväxeln så kan man ju göra detta med hölje hela vägen där också.

Tillbaka
Topp