Kadens blir Bicycling

Kadens blir Bicycling
Vet inte om det redan tagits upp här på Happy, men jag såg den här notisen för någon dag sedan: http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3584631.ece

Jag hoppas att det innebär att det blir en bättre tidning, men jag tycker att många licensprodukter tappar pga det licensierade materialet. Man tappar närhet till läsaren och lokalanknytningen. Nu låter det ifs som att de bara ska ta med lite extra material från Bicycling för att göra Kadens lite mer spännande. Men vi får väl se. Som arbetande i tidningsbranschen tycker jag dock att det är lite tråkigt att ett svensk varumärke försvinner.

Kadens blir Bicycling
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Åh fasen! Undrar hur det går med
> prenumerationerna? Förutsätter att de löp0er
> på enligt avtal.

Det borde inte påverka prenumerationerna alls.

Kadens blir Bicycling
Laste Bicycling endel i USA, tyckte det var en hel del bra lokala reportage. Minns ett om en satsning bland de fattiga skolorna i Philly etc.
Fragan ar hur de lyckas med att reproducera den delen eftersom produktreportagen var sadar.
Reportaget om Campy var inte fel det heller.

Hursom , jag laser ju inte kadens heller sa....

Kadens blir Bicycling
MTBiker skrev:
> Kan väl inte bli sämre än vad den är idag,
> tycker den har tappat rejält sista 2-3åren.

Det stämmer ju för dig med, så ni borde ligga i fas.

Kadens blir Bicycling
Tille skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan väl inte bli sämre än vad den är idag,
> > tycker den har tappat rejält sista 2-3åren.
>
> Det stämmer ju för dig med, så ni borde ligga i
> fas.

Haha!

Kadens blir Bicycling
Min främsta behållning av Kadens i dag är resereportagen och andra inspirerande artiklar av liknande slag. Tester är ganska ointressanta eftersom de rör saker jag inte köper. Så länge det jag gillar finns kvar kommer jag att vara nöjd, oavsett namn. Fast trist att ett inarbetat namn försvinner till förmån för nåt så anonymt (och engelskt) som "Bicycling".

Kadens blir Bicycling
Luthman Photography skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan väl inte bli sämre än vad den är
> idag,
> > > tycker den har tappat rejält sista 2-3åren.
> >
> > Det stämmer ju för dig med, så ni borde ligga
> i
> > fas.
>
> Haha!

Sant.

Kadens blir Bicycling
Ja, det kan nog inte bli mindre intresseretande än den är nu iaf.
Tänk så här: jag är ny inom t ex mountainbike, kommer att ha det som motionsform och social samvaro, jag har köpt en AM-cykel eftersom terrängen i mina hemtrakter passar för denna typen av cykling och jag har tidigare hållit på med utförsåkning/klättring/skateboard/surfing/kite/allmänt friluftsliv eller liknande och köper en svensk tidning för att få inspiration,tester och tips om prylar. Jag är van vid de högkvalitativa reportagen i tidsskrifter och på nätforum rörande tidigare nämnda fritidssysselsättningar.
Och så öppnar jag Kadens och möts av något som ligger mellan vetenskaplig rapport från sovjettiden och information från kommunens socialtjänst.

Lär av Åka skidor, Happymtb, Utemagasinet, Pinkbike, MBUK, Dirt magazine, What Mountainbike, Enduro osv osv osv... Ja, i princip alla tidskrifter och nättidningar/forum.
Den profil som Kadens tydligen velat ha med inriktning på träningsvetenskap och i viss mån tester behöver inte gå förlorade bara för att man anstränger sig att göra en intressant produkt.

Kadens blir Bicycling
Jag har gillat Bicycling de gånger jag köpt den eftersom den då alltid har varit skönt fri från flåshurtiga reportage om coola killar och supervidvinkelbilder på hoppande cyklister...

/Dag

Kadens blir Bicycling
pLu skrev:
> Bicycling -> Bill Strickland -> Lance Armstrong

Lance Armstrong -> doping -> Kadens är dopad???

Var det så du menade?

/Fedde

Kadens blir Bicycling
Undrar om det blir bättre språk? Känns idag lite Kamratposten emellanåt. Dvs trevligt men inte alltid så proffsigt. F. Ö AVSKYR jag dessa engelska namn som smyger sig in överallt. Kadens är ju ett perfekt namn. Suck...

Kadens blir Bicycling
Systerblaskan Runners World tycker jag är ett av ganska få exempel på där det funkar, många tidningars svenska varianter är bara översättningar men inte RW. Så helt hopplöst är det knappast!

Kadens blir Bicycling
fedde skrev:
> pLu skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Bicycling -> Bill Strickland -> Lance Armstrong
>
> Lance Armstrong -> doping -> Kadens är dopad???

Sidorna är doppade i EPO!

> Var det så du menade?

Nej, det är så jag associerar men det behöver inte vara dåligt för det.

Kadens blir Bicycling
Jag är lite konservativt tråkig och tycker att det är trist. Men jag köper ju bara lös-ex så min åsikt räknas väl inte.

Man får hoppas att innehållet kan bli så pass mkt bättre, eftersom "svensk" cykeltidning inte riktigt klingar lika fint längre, och att namnet är förjävligt jämfört med ypperliga "kadens".

Kadens blir Bicycling
Trist!
För min del har anledningen till att prenumerera på Kadens inte i första hand berott på att den har varit omänskligt bra (tyvärr), utan mer ett sätt att stödja dom som vill göra något för svensk cykling & cyklister.
Att supporta familjen Rodals tidningsimperium känns inte fullt lika lockande, så det blir till att leta upp något annat att spendera slantarna på. Hoppas dock att dom behåller Giro & TdFspecialarna, i.s.f. blir det 2 lösnr per år.
Hej & tack för den här tiden.

Kadens blir Bicycling
dag skrev:
> Jag har gillat Bicycling de gånger jag köpt den
> eftersom den då alltid har varit skönt fri från
> flåshurtiga reportage om coola killar och
> supervidvinkelbilder på hoppande cyklister...
>
> /Dag

Visst, och i stället får du amerikanska fotomodeller iklädda de senaste modealstren från tidningens sponsorer, 100 nya artiklar om träningstips vi aaaaldrig hört förr och ännu fler totalt ointressanta artiklar om hur många märken av energikakor och bars det finns...

Tråkigt, men med tanke på hur hård branschen är inte förvånande. Det gäller ju att kapa kostnader och återanvända material.

Kadens blir Bicycling
Så mäktigt och modigt att byta namn till utrikiska i detta globaliserade tidevarv.
Man måste ju synas och indexeras på den internationella googlingsmarknaden liksom.

Jaha. De blev köpta. Ja då är det ju helt ok naturligtvis.
Nä. If man skulle ta och unpacka sig and ta bicyclen och bicycla hemåt soon.

/E

Senast ändrad:
Kadens blir Bicycling
NLC skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > Tacka vet jag FunSport Mountainbike!!
>
> +1 :-)

+1
Det var tider det :-)

Kadens blir Bicycling
Förändringen i ägandet skedde väl för rätt länge sedan. Kadens gamla ägare gick i konkurs för rätt många år sedan och tidningen räddades då av den här ägaren. Det här handlar väl mer om en omstrukturering inom bolaget.

Kadens blir Bicycling
moody skrev:
>
> Nä. If man skulle ta och unpacka sig and ta
> bicyclen och bicycla hemåt soon.
>
> /E

Om du talar så där på rundorna kommer jag aldrig släppa din rulle Moody, vilket lingo! ;)

Kadens blir Bicycling
Om de ska börja lägga in artiklar från den amerikanska upplagan (vilket jag antar är en del av vitsen med det hela) så hoppas jag dels att de väljs ut med omsorg, dels att de är kompetent översatta. Det är rätt ofta man ser märkligt formulerade artiklar i olika tidskrifter som är uppenbart direktöversatta från engelska av någon utan språkkänsla.

För övrigt trist med namnet. Kadens var ett lite särpräglat namn. Bicycling känns rätt B. :-/

Kadens blir Bicycling
Det har väl sneglats lite mot Bicycling från Kadens-håll redan tidigare. I ett nummer från nån gång i fjol var det en artikel med tips om vajerunderhåll, hur man kapar snyggt osv. Jag tyckte allt kändes väldigt bekant, och sen kom jag på - jag hade läst samma tips någon dag innan mer eller mindre ord för ord bland Bicycling.com:s maintenance-artiklar.

Kadens blir Bicycling
Håller med om det där med översättningar. Alldeles för ofta är det mycket dåligt översatta texter i liknande sammanhang. Det räcker inte att översätta ord - man måste översätta hela språket, och välja ord som passar i helheten, inte bara den första betydelsen i ordboken...

En väldigt påtaglig grej som ofta avslöjar att en artikel har översatts är att det svenska "man" i stället är "du". "Du måste dra åt skruven först." "Man måste dra åt skruven först."

Kadens blir Bicycling
JLarsson skrev:
> Jäkligt kul att såga saker som inte kommit ut än.

+100

Nu kan jag ha fattat det här helt fel men jag *tror* att tanken är att ta lite lands-oberoende reportage; typ mek-grejer, tester och liknande från den amerikanska upplagan och satsa mer resurser på att rapportera om arrangemang och liknande i Sverige. Dvs, den svenska redaktionen kan fokusera helt på att producera artiklar med lokal anknytning och tar in produkttester och liknande från den amerikanska delen.

Om det nu är så tycker jag det låter som en finfin plan.

Kadens blir Bicycling
JLarsson skrev:
> Jäkligt kul att såga saker som inte kommit ut
> än.

Bränn! Bränn! Bränn! :)

Det blir nog kalasbra. När skulle första nummret rulla ut?

Tillbaka
Topp