Kadens, hjärtfrekvens och hastighet

ParOscar

Medlem
Hej,

Har nyligen börjat cykla på "riktigt" och läst en del i forumen. Vad som slagit mig är att landsvägscyklister verkar väldigt kadensfokuserade. Har en garmin 310XT sedan tidigare så jag var ju nästan tvungen att köpa till kadensmätaren för att testa detta =)

Tidigare när jag cyklat rundor på 5-6 mil har jag legat runt 28-29 km/h i snitt. Igår körde jag 5,5 med med 32 i snitt. Snittkadens låg då på 79, ganska långt ifrån de 90 som många verkar övertygade om att vara optimal. Däremot låg hjärtfrekvensen 10 slag högre än jag brukar ha. Inbillar mig dock att jag kände mig fräshare i benen än vanligt.

För mig verkar det alltså som att vilken kadens man kör på är till stor del beroende på om man har bra flås och/eller starka ben?

Hur påverkas effekten beroende på kadens givet en viss hastighet? Har inte förstått det där riktigt.

Undrar
/Pär

Den effekt som går åt för att driva fram cykeln i en viss hastighet är den samma oavsett vilken kadens man använder. Det som skiljer är den kraft som går åt vid varje tramptag.
Hög kadens = liten kraft/pedalvarv behövs för att prestera den effekt som behövs för att driva fram cykeln.
Låg kadens = stor kraft/pedalvarv behövs för att prestera den effekt som behövs för att driva fram cykeln.

ParOscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,

> För mig verkar det alltså som att vilken kadens man kör på är till stor del beroende på om man
> har bra flås och/eller starka ben?

Ja typ så är det. Och det är helt individuellt detta med kadensen. Vissa kör med en något lägre och vissa med en något högre och det som ses som normalt är en kadens runt 95.

Dock bör man se upp med en allt för låg kadens p.g.a belastning/skaderisken och då främst knäna. Och en allt för hög är inte heller bra. Då risken att man "faromkring/studsar" på sadeln är överhängande och det vill man inte.

När jag var en räkstjärt, <60kg, så körde jag på en lägre kadens än vad jag kör på i dag.
Då låg jag på ca 80-85 i kadens och numera ligger jag på 90-95, då jag är betydligt tyngre nu.

> Hur påverkas effekten beroende på kadens givet en viss hastighet? Har inte förstått det där
> riktigt.

Enkelt förklarat.
Om du t.ex.ska prestera 200W i minuten.

Med en kadens på 50 krävs det 2W per tramptag och det ger 100 tramptag/minuten.

Med en kadens på 100 krävs det 1W per tramptag och det ger 200 tramptag/minuten.

Låg kadens = stor kraft/pedaltramp. Hög kadens = liten kraft/pedaltramp

Senast redigerad av en moderator:
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Micke S kommer säker att lägga ut orden om detta
> men under tiden kan du läsa hans ganska färska
> blogpost om kadens och effektivitet:
>
> http://ormmicke.wordpress.com/2011/04/12/effektivi
> tet/
>
> samt triathlet-Filips egna test:
>
> http://nitrovegan.blogspot.com/2011/04/kadens-powe
> r-och-termodynamik.html#comments

Jag lyckades väl inte identifiera någon specifik fråga i första inlägget, men skrev några rader till om det på bloggen.

Micke S skrev:
> Jag lyckades väl inte identifiera någon specifik fråga i första inlägget, men skrev några rader
> till om det på bloggen.

"Hur påverkas effekten beroende på kadens givet en viss hastighet?"

Tycker jag är en ganska specifik fråga från första inlägget, eller?
Inte för att jag har svarat på den. Jag har ju bara svarat att med hänsyn till vilken kadens man kör i, krävs det olika watt per tramptag, mot en given "effekt". Inte hastighet. För det blir något annat.

Fast det där med olika watt per tramptag är ju lite galet, likaså att prata om att prestera 200 W i minuten. Men att du måste ha "hårdare tryck" på pedalerna vid låg kadens för att utveckla samma effekt som vid högre kadens stämmer ju, även om enheterna i förklaringen blev lite galna.

Botis skrev:
> Fast det där med olika watt per tramptag är ju lite galet, likaså att prata om att prestera 200
> W i minuten. Men att du måste ha "hårdare tryck" på pedalerna vid låg kadens för att utveckla
> samma effekt som vid högre kadens stämmer ju, även om enheterna i förklaringen blev lite
> galna.

Varför blir det galet då?

För att watt är arbete (energi) per tidsenhet. Så för att utveckla 200 W i genomsnitt under en minut måste du utveckla 200 W i genomsnitt sett till per tramptag också. Att utveckla 2 W i snitt per tramptag kommer man inte långt med, oavsett hur många sådana tramptag man hinner med på en minut eftersom resultat då ändå skulle vara 2 W.

Vid en kadens på 50 så måste du utföra dubbelt så stort arbete per tramptag som vid en kadens på 100 ifall effekten skall bli samma, men arbete mäts inte i watt.

Tille,

Läste de där förut och även Mickes blogg. Alla verkar ha lite olika åsikter om detta och det var väl till viss del detta jag ville få fram i diskussionen. Hur andra resonerar och kanske valt att träna på ett annat sätt för att uppnå ett visst mål men även den rent teoretiska biten som jag tror ofta kan avvika från den praktiska.

Kul att läsa är det iaf!
/Pär

Antar att ifall du har ett bra rundtramp så fördelas kraften som krävs i varje tramptag för att generera effekten du behöver för att hålla en viss fart över fler muskler.

Rätta mig om jag har fel men är det inte svårare att åstadkomma ett bra rundtramp vid låg respektive för hög kadens?
Detta går väl naturligtvis att förbättra med träning.

Men den bästa kadensen för ett effektivt rundtramp varierar väl lite grand från individ till individ?

Det borde ju vara den svagaste muskeln som sätter gränsen för hur mycket kraft man kan generera i varje tramptag med bibehållet gott rundtramp?

ParOscar skrev:
> Tille,
>
> Läste de där förut och även Mickes blogg. Alla
> verkar ha lite olika åsikter om detta och det var
> väl till viss del detta jag ville få fram i
> diskussionen. Hur andra resonerar och kanske valt
> att träna på ett annat sätt för att uppnå ett
> visst mål men även den rent teoretiska biten som
> jag tror ofta kan avvika från den praktiska.
>
> Kul att läsa är det iaf!
> /Pär

Som med alla ämnen så är det väldigt många som har mycket åsikter utan att vara så insatta i ämnet. det här med kadens, effektivitet och rundtramp är väldigt komplext och det räcker inte att bara läsa studier på området eftersom många studier har så många felkällor och är för taffligt gjorda. Så även om någon kan styrka sina åsikter betyder de inte att det finns en god faktagrund för det.

som ett tips för att föra diskussion kring ämnet så är det meningslöst att ställa vissa situationer mot andra eftersom det ofta är exponentiella funktioner som beskriver bla effektivitet. lägger man till alla felkälllor så blir allt bara en röra och det går inte att dra någon slutsats alls.

Ställ istället upp en situation och resonera kring effekten av att manipulera en variabel. ex kadens.

Cancellara hade visst ett snitt på 73 i Kadens när han vann Flandern runt 2010:

Iofs kanske han låg på hjul ibland (iaf innan han stack) och då blir väl snittkadensen lägre.
Övriga data från videon:
Snittpuls: 143, max 190
Kadens: medel 73, max 147
Hastighet: 40, max 80
Watt: 285, max 1450

Botis skrev:
> För att watt är arbete (energi) per tidsenhet. Så för att utveckla 200 W i genomsnitt under en
> minut måste du utveckla 200 W i genomsnitt sett till per tramptag också.

Vänta nu. Jag har väl inte skrivit att det var 200 W "i genomsnitt" under en minut.
För det är något helt annat det, precis som du skriver.

Nä jag skrev "Om du t.ex.ska prestera 200W i minuten" och inget annat. Jag skulle kanske ha skrivit om du t.ex. ska prestera 200W per minuten eller under en minut. Men det är samma sak för min del.

Så åter, vad är det för fel med det?

Blir lite väl mycket offtopic men jag svarar eftersom du frågar.

Att "prestera 200W i minuten" betyder ju egentligen ingenting eftersom watt redan är arbete per tidsenhet, du verkar blanda ihop begreppen lite. Så att "prestera 200W i minuten" under 30 efterföljande minuter är alltså samma som att "prestera 200W i 30 minuter". Ditt resonemang om 1 eller 2 W per tramptag är helt enkelt galet.

Tillbaka
Topp