Ja, koffein verkan har sin höjdpunkt ca. 15-20 minuter ibland något längre 30 minuter upp till en timme men sedan droppar effekten rejält av och man blir tröttare än vad man var innan man intog koffeinet. Så koffein skall tas vid vid mitten eller mot slutet av ett pass för att verkligen kunna utnyttja den som prestanda höjare.
Som en förredetta insändare skrev Bruse, citat:
"Jag dricker gärna kaffe. Å gärna före lopp, för att öka på frisättningen av fettsyra, som kan användas som bränsel, och för pigheten."
Stämmer det att koffeinet hjälper kroppen frisätta fettcellerna, Jo, exakt, så gör koffeinet dvs. att fettcellerna lätare öppnar sig och kan således lättare andvändas som energi av kroppen.
Men detta skall endast tas protein, och långsamma kolhydrater. Äts det massa kolhydrater är det dem man bränner.
Så fettförbränningsträning och konditionsträning är två skillda saker.
Det mer eller miondre optimala är 20-30gram protein, någon elelr några fiskoljekapslar och 5gram kolhydrater eller liknande om man vill bränna fett.
Är det konditionsträning man vill åt, är det tvärtom mycket kolhydrater, sparsamt med protein, då får man inte den effekten att koffeinet hjälper en att bränna fett. Sedan har koffein en annan helt annan positiv sak, den inbillar oss (iaf mig) att jag har mycket mer att ge, och således blir jag starkare och snabbare.
Ledsen Bruse, lite yr i mössan, ändrade lite.
Måste också tillägga, detta är vad jag läst mig till och prövat på mig själv, alla individer är olika och upplever olika saker på olika sätt. Det bästa är att testa dig fram själv. Finns inget så är optimalt för alla.