Kaffe eller inte innan tävling?

Franz

Medlem
Jag dricker alltid kaffe på morgonen och ibland en kopp innan distanspassen men när det är dags för tävling så brukar jag avstå, detta för att behålla så mycket vätska som möjligt kvar i kroppen.

Är ni några som laddar med en kopp starkt kaffe innan racet eller gör ni som mig, ändrar era rutiner när det drar ihop sig för strid?

/Franz med en kopp starkt gott presskaffe i höger hand.(maler själv också)

Jag dricker gärna kaffe. Å gärna före lopp, för att öka på frisättningen av fettsyra, som kan användas som bränsel, och för pigheten.

Men avstår gärna för den urindrivande effekten. Jag brukar räkna, drick en kopp kaffe, pissa det dubbla. Svår balansgång det där!

Jag skulle ju säga att man inte ska ändra sina vanor vad det än gäller innan tävling.
Är man van att ta en eller två koppar kaffe på morgonen, så tycker jag att man ska
fortsätta med det.

Och den urindrivande effekten är inte hälften så smärtsam som min huvudvärk när jag inte
får min obligatoriska kopp, eller två på morgonen.

Dessutom brukar ju kaffet sätta fart på andra funktioner så att man kan gå och lätta lite
innan start. Mycket effektivt.

För att inte tala om den ljuva smaken av nybryggt kaffe.

// Herman

Dricker inte kaffe, men ett par pizzor och nån liter Coca Cola kvällen innan och godis på morgonen är ju perfekt. Man vill ju inte se så där anorektisk ut som elitaspiranterna oftast gör. "Fin i kroppen" brukar löpare visst kalla det...

:D

Om jag ska köra längre lopp brukar jag inte dricka kaffe före, då brukar jag ha med mig en plunta med kaffe som jag tar mot slutet som energikick. Man KAN få kramp om man dricker kaffe i början av/inför ett långt lopp. Kör jag kortare lopp typ GP som bara tar ca 1h dricker jag kaffet före, då behöver man koffeinet direkt vid den snabba starten.

Men jag dricker inte mycket kaffe normalt, är väldigt koffeinkänslig, vilket jag utnyttjar som fördel i tävlingar

..speciellt om man vill cykla som man ska och inte bara sitta där och låta dämpningen göra jobbet!
LOL
dp

Postat av: Calle F
Skriven: igår 15:15

Så länge folk inte sitter så där stelt, fult och upprätt för att "fjädringen gör jobbet" får dom väl köra på vad dom vill...

-------------------------------------------
Gammalt Dalslänskt djungelordspråk:
Om man kör hela tiden utan kontroll behöver man inte oroa sig för att man ska tappa den

Senast redigerad av en moderator:
dp Skrev:
-------------------------------------------------------
> ..speciellt om man vill cykla som man ska och inte
> bara sitta där och låta dämpningen göra jobbet!
> LOL

Ahhhh, du menar gasdämpning?!

Herman Skrev:
> Dessutom brukar ju kaffet sätta fart på andra
> funktioner så att man kan gå och lätta lite
> innan start. Mycket effektivt.
>
> // Herman

Instämmer med dig ang den effekten, man vill inte börja tävlingen utan att ha lagt av ett rejält lass så att säga..

/Franz

Herman Skrev:
> Dessutom brukar ju kaffet sätta fart på andra
> funktioner så att man kan gå och lätta lite
> innan start. Mycket effektivt.

Jag körde tävlingen Rättvik-Falun nån gång i urminnes tider och pizzeriabesöket fixade "lättningen" i första ordentliga backen helt automatiskt genom övre evakueringsstället. Åskådarna såg lite fundersamma ut minst sagt. Poltergeist liksom...

:)

Vad som helst - blir lite försiktig! En kompis till mid fick sex månad avstängt ( från rugby, men det kan händer i cyckling också) för ha hade för mycket koffien i blod! Två dubbla espresso halvtimme innan match borjade. Syn att dom testa inte för alcohol, det var därför han behövd lite "kick"....han drack till 7 på morgonen med hans "opposite number" - det var ju rugby!

Calle F Skrev:
<->
> Jag körde tävlingen Rättvik-Falun nån gång i
> urminnes tider och pizzeriabesöket fixade
> "lättningen" i första ordentliga backen helt
> automatiskt genom övre evakueringsstället.
> Åskådarna såg lite fundersamma ut minst sagt.
> Poltergeist liksom...
<->
Men du kom i mål:-?

Dr. Spoke Skrev:
> Vad som helst - blir lite försiktig! En kompis
> till mid fick sex månad avstängt ( från rugby, men
> det kan händer i cyckling också) för ha hade för
> mycket koffien i blod! Två dubbla espresso
> halvtimme innan match borjade. Syn att dom testa
> inte för alcohol, det var därför han behövd lite
> "kick"....han drack till 7 på morgonen med hans
> "opposite number" - det var ju rugby!

Men är inte koffein avskaffat som dopning numera?

Newsboy Skrev:
> ALLTID kaffe före, under tiden och efter ALLTING.

Som Bill Lumberg i office space mao =).

/rikard

Ja, koffein verkan har sin höjdpunkt ca. 15-20 minuter ibland något längre 30 minuter upp till en timme men sedan droppar effekten rejält av och man blir tröttare än vad man var innan man intog koffeinet. Så koffein skall tas vid vid mitten eller mot slutet av ett pass för att verkligen kunna utnyttja den som prestanda höjare.
Som en förredetta insändare skrev Bruse, citat:
"Jag dricker gärna kaffe. Å gärna före lopp, för att öka på frisättningen av fettsyra, som kan användas som bränsel, och för pigheten."
Stämmer det att koffeinet hjälper kroppen frisätta fettcellerna, Jo, exakt, så gör koffeinet dvs. att fettcellerna lätare öppnar sig och kan således lättare andvändas som energi av kroppen.
Men detta skall endast tas protein, och långsamma kolhydrater. Äts det massa kolhydrater är det dem man bränner.
Så fettförbränningsträning och konditionsträning är två skillda saker.
Det mer eller miondre optimala är 20-30gram protein, någon elelr några fiskoljekapslar och 5gram kolhydrater eller liknande om man vill bränna fett.
Är det konditionsträning man vill åt, är det tvärtom mycket kolhydrater, sparsamt med protein, då får man inte den effekten att koffeinet hjälper en att bränna fett. Sedan har koffein en annan helt annan positiv sak, den inbillar oss (iaf mig) att jag har mycket mer att ge, och således blir jag starkare och snabbare.

Ledsen Bruse, lite yr i mössan, ändrade lite.

Måste också tillägga, detta är vad jag läst mig till och prövat på mig själv, alla individer är olika och upplever olika saker på olika sätt. Det bästa är att testa dig fram själv. Finns inget så är optimalt för alla.

Explosif Danger Skrev:
> Ja, koffein verkan har sin höjdpunkt ca. 15-20
> minuter ibland något längre 30 minuter upp till en
> timme men sedan droppar effekten rejält av och man
> blir tröttare än vad man var innan man intog
> koffeinet. Så koffein skall tas vid vid mitten
> eller mot slutet av ett pass för att verkligen
> kunna utnyttja den som prestanda höjare.
> Som en förredetta insändare skrev Bruse:
> Stämmer det att koffeinet hjälper kroppen frisätta
> fettcellerna, exakt så gör koffeinet att
> fettcellerna lätare öppnar sig och kan således
> lättare andvändas som energi av kroppen.
> Men detta skall endast tas protein, och långsamma
> kolhydrater. Äts det massa kolhydrater är det dem
> man bränner.
> Så fettförbränningsträning och konditionsträning
> är två skillda saker.
> Det mer eller miondre optimala är 20-30gram
> protein, någon elelr några fiskoljekapslar och
> 5gram kolhydrater eller liknande om man vill
> bränna fett.
> Är det konditionsträning man vill åt, är det
> tvärtom mycket kolhydrater, sparsamt med protein,
> då får man inte den effekten att koffeinet hjälper
> en att bränna fett. Sedan har koffein en annan
> helt annan positiv sak, den inbillar oss (iaf mig)
> att jag har mycket mer att ge, och således blir
> jag starkare och snabbare.

Har jag skrivit det där?

Jerry Skrev:
> Men du kom i mål:-?

Givetvis! Har man väl rensat så är det ju lugnt. Såna där småsaker bryter väl ingen vettig människa för?

:)

Jag har bara brutit en tävling av fysiska skäl. Efter ett halvt varv vid en tävling i Södertälje vinglade en alkis med en flaska i näven ut ur en buske rakt framför oss mellan kanalen och ridhuset (För dom som vet var det är.). Jag satte hojen i 35-40 knyck i magen på honom och hjulade sen ett par varv framlänges innan cykel vred knät ett halvt varv fel. Ett varv senare plockade dom av mig för man skulle nog inte oja sig så när man cyklade enligt tävlingsledningen. Hur det gick med alkisen vet jag inte då han bara försvann. Blev lite goa sprutor på sjukan och några veckors träningspaus sen.

Generellt sett tycker jag "rätt" illa om när folk bryter utan vettig anledning.

bruse Wrote:
> Dr. Spoke Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad som helst - blir lite försiktig! En
> kompis
> > till mid fick sex månad avstängt ( från
> rugby, men
> > det kan händer i cyckling också) för ha hade
> för
> > mycket koffien i blod! Två dubbla espresso
> > halvtimme innan match borjade. Syn att dom
> testa
> > inte för alcohol, det var därför han behövd
> lite
> > "kick"....han drack till 7 på morgonen med
> hans
> > "opposite number" - det var ju rugby!
>
> Men är inte koffein avskaffat som dopning numera?
>
Jo, jag har hört att 1 kopp kaffe dvs. 100mg koffeintabblet ungefär inte skall vara problem. Men mer än 2 koppar är det tveklöst. Mer än 200mg är doping, mig veterligen. Sedan vet jag inte exakt vad som hänt på området. För det här var en himla massa år sedan. Det kanske gäller fortfarande. Någon som kan de exakta doserna ? Jag har för mig att huvudvärkstabbleter är det också. När det gäller astma inhalatorer skall man ha med sig ett intyg för att kunna visa i ev. dopingskontroll. Detsamma gäller väl alla mediciner egentligen, iaf de som är prestanda höjande. Någon som har benkoll ?

Kaffe har en massa effekter, vissa positiva, vissa negativa. Jag brukar låta bli att dricka kaffe timmen innan start för att undvika magproblem med tillhörande löpning till närmaste buske). Min kropp är så tillvand på koffein så jag tror inte att det blir några stimulerande effekter av kaffe, mera att jag är jävligt butter innan jag fått en kopp... Man ska kunna få tillbaka "kicken" genom att hålla upp nån vecka har jag läst. Hur fan det ska gå till. Kaffe är ett njutningsmedel, precis som cykeln. De hör ihop på nåt sätt.

Newsboy Skrev:
> Jag ställer gärna upp som fotomodell i sektionen
> pinka från en Fixed MTB i tekniska partier.

Jag plåtar! Inga problem, har redan sett de mest underliga saker och innehar regnställ...

bigmollo Skrev:
> Jag knaprar koffeintabletter. Varje dag.
> /Johan

För ökad effekt av fettförbränning?

/Eric.

Rhino Skrev:
> bigmollo Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag knaprar koffeintabletter. Varje dag.
> > /Johan
>
>
> För ökad effekt av fettförbränning?
>
> /Eric.

För att inte somna framför datorn på jobbet vid Happysurfning? ;-)

/Leo

ps. kaffe är gott, men det är inget jag laddar med inför tävling/träning, det dricker man ju ändå av bara farten för att det just är gott. För mycket kan dock ställa till det med magen samt blåsan...

Franke! Skrev:
> tävling så brukar jag avstå, detta för att behålla
> så mycket vätska som möjligt kvar i kroppen.

Det är numera bevisat att den vätskedrivande effekten varit klart överdriven i tidigare diskussioner.

bruse Skrev:
> Men är inte koffein avskaffat som dopning numera?

Stämmer, mer info om vilka preparat som är tillåtna eller inte finns på http://www.rf.se/files/{5CAE4B35-7278-476D-B30F-417763D20996}.pdf eller http://www.rf.se/t3.asp?p=91530 En lista som alla tävlande borde ha utskriven...

Är precis som någon sa tidigare i tråden övertygad om att koffeins positiva effekt framförallt finns hos dem som normalt inte dricker koffeinhaltiga drycker. Själv dricker jag dagligen ganska stora mängder kaffe och upplever knappt någon uppiggande effekt...

Tillbaka
Topp