Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Jag gör inget megafint kaffe hemma, men fick en sån där De Longhi Magnifica S automatisk espressomaskin med inbyggd kvarn av jobbet och har letat favorit bland alla bönor man lätt hittar i matbutik.

Landat på en av de billigare sorterna - Musetti espresso 100% arabica som jag varmt kan rekommendera. 1 kg för 145 kr på Willys. Inget special och inte syrligt osv. bara kärv klassisk espresso med väldigt jämn kvalitet. Gör sig kanske bäst i drycker med mjölk, men tillfredsställande även som espresso för mig iaf. Bättre än alla andra sorter jag provat från matbutiken.
Visa bilaga 508544
Har du provat Musetti Dulce? Likadan påse, men guld längst ner istället för blå. Willys i Ängelholm säljer båda sorterna, men jag har inte jämfört dem med varandra. Hade varit intressant att höra några experter uttala sig.
musetti-espresso-dulce-1kg-1kg-pas.jpg

Har du provat Musetti Dulce? Likadan påse, men guld längst ner istället för blå. Willys i Ängelholm säljer båda sorterna, men jag har inte jämfört dem med varandra. Hade varit intressant att höra några experter uttala sig.
musetti-espresso-dulce-1kg-1kg-pas.jpg
Nej den finns inte på den Willys jag brukar åka till (Nacka Forum) men ska kika på den andra (Saltsjöbaden) idag.

Den blåa är iaf fortsatt en favorit som jag inte verkar bli trött på. Doften är inte så imponerande, och smaken är ju mildare och mindre syrlig än fin-espresso t.ex. Johan och Nyström FTO eller Fundamental som jag köper ibland. Är ingen Frithiofsson, men känner smaker såsom mörk choklad, en liten ton av nån likör, kanske körsbär och lite nytt däckgummi. :D

Edit: Kollade på den andra Willys och där hade de bara färdigmalet från Musetti, och sämre utbud i övrigt...

Senast ändrad:
Jag funderar på att lyxa med en kvarn för bryggkaffe, typ en Fellow ODE eller liknande.

Är lite noob så jag vågar fråga, när jag ska mala i den, mäter jag upp bönor på vikt för hur många koppar jag ska brygga först och sen maler? Det finns väl ingen dosering a la enkel eller dubbel espresso som på vissa kvarnar?

Jag funderar på att lyxa med en kvarn för bryggkaffe, typ en Fellow ODE eller liknande.

Är lite noob så jag vågar fråga, när jag ska mala i den, mäter jag upp bönor på vikt för hur många koppar jag ska brygga först och sen maler? Det finns väl ingen dosering a la enkel eller dubbel espresso som på vissa kvarnar?
Jag brukar väga det malda kaffet, på grammet när. Blir då alltid lite över, men dricker ofta så tror inte det tappar smak till nästa bryggning. Har dock en OBH-kvarn, lite slumpartat om den maler sista bönorna i hållaren, därför ganska oprecist att väga bönorna innan malning.

Har nu testat även Zoegas Skånerost i perkulatorn, också väldigt gott, även det godare än med Moccamastern tycker jag. Det blev dock godare utan att sänka i vatten först.

Tycker även att kaffet håller sig gott längre än med Moccamastern.
Måste tjata mer om perkulatorn, dagens omgång med Z Skånerost blev perfekt, och doftade så gott. Lite annorlunda än vid bryggning, typ som kokkaffe, ni som vet vet.

Blev riktigt nostalgisk av den doften, kom ihåg i lumpen under en övning när några fixade kokkaffe, var nog det godaste kaffet jag nånsin druckit. Övningen var misär, och vi hade äntligen fått fyr i "spisen", och så det kaffet, oförglömligt. Å andra sidan hade nog vilket kaffe som helst smakat gott då.

Det var innan vi tävlade om vem som kunde få glöden längst upp på skorstenen, och även testade löspatroner i spisen. Men det är en annan historia.

Har en Moccamaster och guldfilter, borde ju kunna ställa filtret på vågen och mäta upp det malda kaffet inför bryggning då.

Nästa steg är en espressomaskin och kvarn men där har jag långt kvar innan jag är nära beslut. ?

Jag kör en wilfakvarn för brygg. Jag väger upp bönorna innan malning, vet inte om dyrare kvarnar är exakta i måtten men jag känner ofta skillnad på 2g bönor när jag brygger.
Håller med, jag kör med 23g bönor till 350g vatten på morgonen och 22g bönor till samma mängd vatten nu efter lunch och visst blir det skillnad.

316E1025-C9A7-44BE-8891-D2E550266561.jpeg

Jag väger bönorna innan malning.

Kvarn köpt! Nu undrar jag vad ni har för vardagsbönor, helst köpta på Ica/Coop eller vad som.

Gillar fruktiga ljus/mellanrost och hittar bara några påsar mellanrost på vår lokala Ica. Det mesta är dödsmörkt rostat med extra mycket hej och hå.
7310050012353.jpg

8000070009745.jpg

Har provat många olika, återvänder ändå till favoriten:
ZOEG1043_RWB_450g_Z-range_BlueJava_front.png
Laddas i denna:
delonghi-magnifica-s-ecam-21-117-b(217038)_60331_1_Normal_Extra.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Kvarn köpt! Nu undrar jag vad ni har för vardagsbönor, helst köpta på Ica/Coop eller vad som.

Gillar fruktiga ljus/mellanrost och hittar bara några påsar mellanrost på vår lokala Ica. Det mesta är dödsmörkt rostat med extra mycket hej och hå.
Visa bilaga 527233
Visa bilaga 527234
Arvid Nordquist Grandia! Men kör den gröna från Lavazza du bifogade just nu

Lite sött ändå att ni alla rekommenderar ett lätt mörkrostat kaffe. :D

Tack, jag ska testa, har druckit både Blue Java och Gran Dia tidigare, får väl återbesöka. Husfavoriten just nu i brist på annat trevligt, lätt kaffe är
fair-mellanrost-brygg-med-bakgrund.jpg

denna från Löfbergs Lila, fast den hittar jag inte vid en snabb googling som hela bönor.

Får köpa en påse men den från Lavazza först och testa.

Tack, jag ska testa, har druckit både Blue Java och Gran Dia tidigare, får väl återbesöka. Husfavoriten just nu i brist på annat trevligt, lätt kaffe är

denna från Löfbergs Lila, fast den hittar jag inte vid en snabb googling som hela bönor.

Rutasoka har väl mellanrost (Har bara druckit deras mörkrostade). Kanske lite dyrare men svårt att hitta ljus/mellanrost om man inte går på specialkaffe.

Visa bilaga 527233
Visa bilaga 527234
Lavazzan är ljusare än förväntat faktiskt med tanke på att typ resten av deras sortiment är svartare än Riddar Katos hjärta.

Jag gillar Eguale, deras mellanrost (bild på förra sidan i tråden), som vardagskaffe men det är ändå roligare med riktigt gott kaffe varje dag. Så vardagskaffet blir snarare veckan-innan-lön-kaffet när månadens finkaffe tagit slut men det är tillräckligt nära nästa leverans för att låta bli att köpa nytt.

Kör fortfarande Slöinge kafferosteris prenumeration Slöinge +1 och de har levererat bra varje gång hela året (sen februari när vi började). Stor tumme upp.

Det verkar inte som folk förstår att kaffe ska komma från Etiopien och vara ljusrostat. Favoriten hittills var en som Balcks hade som hette Dima, men den verkar ha försvunnit. Det blir tyvärr dyrt med specialkaffe som huskaffe när man är vanlig arbetare. Önskar att affärerna kunde ha åtminstone en enda ljusrostad variant bland allt det nattsvarta eländet. För övrigt börjar jag ångra att jag köpte en manuell kvarn och inte en elektrisk.

Det verkar inte som folk förstår att kaffe ska komma från Etiopien och vara ljusrostat. Favoriten hittills var en som Balcks hade som hette Dima, men den verkar ha försvunnit. Det blir tyvärr dyrt med specialkaffe som huskaffe när man är vanlig arbetare. Önskar att affärerna kunde ha åtminstone en enda ljusrostad variant bland allt det nattsvarta eländet. För övrigt börjar jag ångra att jag köpte en manuell kvarn och inte en elektrisk.
Ja, 155 kr för en påse Lavazza känns lite svettigt. Finns gott om ljusrostat finkaffe att prova sig igenom men jag hade hoppats på något i affär. Fast någon sa att det var enklare att sälja dåligt kaffe som mörkrostat, kanske ligger något i det.

Jag faktiskt en köpte en Mahlkönig x54 till mig själv i inflyttningspresent. Alldeles för mycket pengar och riktigt onödigt, fast roligt med bra grejer. En knapptryckning så har jag malda bönor för 4 koppar brygg på 20 sekunder.
Kan köra espresso också en gång i tiden, om jag får ett ryck och köper en maskin.

Låt mig då rekommendera en mörkrost, Zoegas Sidamo Ethiopia :)
Jag har testat de flesta Zoegas, det här har den sötaste smaken tycker jag. Andra Zoegas som är goda är också mörkrost eller lätt mörkrost.

Tycker mellanrost blir rätt mesiga i smaken. Men för mörkrost måste man ha en bra bryggare (eller vad du nu använder), och rätt malningsgrad, som tar fram smaken, annars blir det mest bara starkt och inte så gott.

Att rekommendera kaffe är ganska svårt, det beror som sagt mycket på malningsgrad, och vilken bryggare/bryggmetod, men även vilket vatten du har spelar stor roll. Ett kaffe som smakar gott hos mig kanske smakar dåligt där du bor, givet samma malningsgrad, och bryggning.

Det bästa rådet är egentligen; prova dig fram. Olika sorter och malningsgrad. Och våga testa starkt (mycket kaffebönor), ibland tycker jag att det bara smakar starkt utan nån smak om man har lite för lite kaffe.

Hos mig är numera Zoegas Intenzo en favorit, det är efter att jag börjat med perkolator, ruggigt gott. Sidamo Ethiopia som god tvåa. När jag bryggde med en Moccamaster var Zoegas Skånerost favorit och Intenzo blev inte så gott. (Moccamaster för 2K nyinköpt precis innan jag testade min gamla perkolator, så nu står 2k och skräpar).

Köper bara detta kaffet från den lokala butiken och det är imponerade bra för cappucino eller eller latte. Annars blir det kaffe från lokala rosterierna.

Espresso Barista Perfetto 500 g – hela kaffebönor  Lavazza - Firefox Developer _2021-08-26_13-...jpg

Låt mig då rekommendera en mörkrost, Zoegas Sidamo Ethiopia :)
Jag har testat de flesta Zoegas, det här har den sötaste smaken tycker jag. Andra Zoegas som är goda är också mörkrost eller lätt mörkrost.

Tycker mellanrost blir rätt mesiga i smaken. Men för mörkrost måste man ha en bra bryggare (eller vad du nu använder), och rätt malningsgrad, som tar fram smaken, annars blir det mest bara starkt och inte så gott.

Att rekommendera kaffe är ganska svårt, det beror som sagt mycket på malningsgrad, och vilken bryggare/bryggmetod, men även vilket vatten du har spelar stor roll. Ett kaffe som smakar gott hos mig kanske smakar dåligt där du bor, givet samma malningsgrad, och bryggning.

Det bästa rådet är egentligen; prova dig fram. Olika sorter och malningsgrad. Och våga testa starkt (mycket kaffebönor), ibland tycker jag att det bara smakar starkt utan nån smak om man har lite för lite kaffe.

Hos mig är numera Zoegas Intenzo en favorit, det är efter att jag börjat med perkolator, ruggigt gott. Sidamo Ethiopia som god tvåa. När jag bryggde med en Moccamaster var Zoegas Skånerost favorit och Intenzo blev inte så gott. (Moccamaster för 2K nyinköpt precis innan jag testade min gamla perkolator, så nu står 2k och skräpar).
Tack för tips, fortfarande få ljus- och mellanrost men ändå. ;)

Jag brygger med Moccamaster och köpte ett guldfilter till för att det var lite roligt. En kvarn för nymalda bönor har varit på min lista för uppgraderingar hemma länge. Växlar även med Aeropress hemma om jag bara ska göra en kopp. Perkolator har jag kört för längesen, tror inte den kommer tillbaka.

Jag har bott i Skåne och har druckit många koppar Zoegas av alla sorter, så jag är välbekant med dom. Med åren har jag stegat ner i rostgrad för att det är roligt med andra smaker och nyanser. Just nu gillar jag bryggkaffe med mycket smak, gärna ljus- eller mellanrost. Starka sorter eller mörkrost är inte jättespännande.

Det är roligt att resa, även i något så enkelt som kaffe. Just nu håller ett paket med Johan & Nyström Buena Vista på att ta slut, ganska gott, mycket syra och smak. Näst på tur är Kafferävens El Trapiche från Costa Rica. Det åkte med en påse för att min svåger bor där, lite nyfiken. Det vi druckit där är mest trist amerikanskt kaffe på resort.

Vi kör Lidls Bellarom ekologiska. Jag gillar att det är 500 gram i paketet och inte 400 som alla andra typ fuskat ner sig till (gubbvarning :)). Helt ok kaffe med lite bärtoner och choklad. Gäller att inte mala för fint bara och ha lite längre extrationstid annars blir det beskt och trist.

Tack för tips, fortfarande få ljus- och mellanrost men ändå. ;)

Jag brygger med Moccamaster och köpte ett guldfilter till för att det var lite roligt. En kvarn för nymalda bönor har varit på min lista för uppgraderingar hemma länge. Växlar även med Aeropress hemma om jag bara ska göra en kopp. Perkolator har jag kört för längesen, tror inte den kommer tillbaka.

Jag har bott i Skåne och har druckit många koppar Zoegas av alla sorter, så jag är välbekant med dom. Med åren har jag stegat ner i rostgrad för att det är roligt med andra smaker och nyanser. Just nu gillar jag bryggkaffe med mycket smak, gärna ljus- eller mellanrost. Starka sorter eller mörkrost är inte jättespännande.

Det är roligt att resa, även i något så enkelt som kaffe. Just nu håller ett paket med Johan & Nyström Buena Vista på att ta slut, ganska gott, mycket syra och smak. Näst på tur är Kafferävens El Trapiche från Costa Rica. Det åkte med en påse för att min svåger bor där, lite nyfiken. Det vi druckit där är mest trist amerikanskt kaffe på resort.
Du har ju varit länge på Happy, och förväntar dig att rekommendationer ska följa dina önskemål? Så jag fortsätter i sann Happyanda.

Angående vattnets betydelse, för x antal år sedan flyttade jag några mil. Innan flytten smakade Zoegas Skånerost bäst, Gevalia var inte att tänka på. Efter flytten var inte Skånerosten alls god, och Gevalia som jag förtalat å det grövsta var helt plötsligt gott. Men när jag började mala själv blev Skånerosten återigen en favorit.

Och som @salle skriver, malningsgraden spelar stor roll. Skrev i ett tidigare inlägg om mitt äventyr med perkolator. Första testet var en stor besvikelse, men det visade sig att jag inte kunde min kvarn. Trodde 1 var grövsta malningen, och precis som salle skrev så blev det väldigt beskt. Upptäckte det och ändrade till grov malning, då blev det väldigt gott.
Tror att mörkrost rent generellt skall ha lite grövre malning.

En kvarn borde verkligen flyttas från din uppgraderingslista till inköpslista.
Även mellanrost blir ett lyft med nymalet kaffe, och att du kan välja malninsgrad. Kunde med en tidigare bryggare justera extraktionstiden, även det påverkar smaken, som salle också skriver. Ett tag stoppade jag filtret när det var lite kvar och lät det dra ett tag, blev bra med några kaffesorter.

Är det någon som har denna?
Har en Wilfa2 just nu, men en kvarn med våg låter intressant.
För så mkt pengar skulle jag satsa på ett etablerat kvarnmärke, Graef, Eureka, Rancillio, Mazzer eller liknande. För 3000kr får man ju en ny finkvarn eller en begagnad monsterkvarn. Finns tex en Super Jolly på blocket för 2500:-. Men imho känns det overkill att ha en så fin kvarn till bara brygg, om du inte har maskin och kör espresso vill säga för då är kvarnen viktigare än maskinen.
Jag löser vägningen med en liten billig hushållsvåg, men det var bara när jag gjorde espresso. Till brygg så höftar jag, är ju inte lika känsligt. Och till brygg kör jag en billig kvarn i klass med Wilfa2.

Nordquist Blond är det trevligaste jag hittar bland vanliga hyllorna, tyvärr färdigmalt. Men fortfarande det bättre, Både i aeropress och harion. Annars får något från Gringo gå som huskaffe, oftast brazil fortaleza. Finns hos tehandeln nära jobbet för 158/500.
Min upplevelse av hela bönor från vanliga affärer är att dom är rostade för alldeles för länge innan dom hamnar på hyllan . Och köps för sällan för att få ordentlig rotation så det blir moment 22.

Håller med @salle även i detta. En hyfsad hushållsvåg kan du få för några hundralappar
(https://happyride.se/forum/threads/tips-om-budgetprylar-pa-lidl.1843497/post-4049234)

Wilfa tycker jag har mycket futuristisk design men inte så väldigt bra kvalité alltid. Och tiondels gram, visst tilltalar det den inre tekniknörden, men i praktiken har det ingen betydelse IMHO. Skulle tippa på att "kvarndelen" inte är bättre än deras Wilfa2, så mycket pengar i sjön där.

Men för att svara på frågan: Nej, jag har ingen erfarenhet av kvarnen :)

Jag har den sedan i somras. Är mycket nöjd. Maler till Moccamaster, Melitta bryggtratt och Aeropress. Den finns i rostfritt utan våg i locket, det brukar skilja 1000kr. Och 1000kr för en köksvåg är dyrt. När jag köpte så gick inte den rostfria versionen att få tag på. Hade jag haft möjligheten så hade jag köpt den rostfria och använt min vanliga köksvåg till att väga kaffe och vatten med.

Håller med @salle även i detta. En hyfsad hushållsvåg kan du få för några hundralappar
(https://happyride.se/forum/threads/tips-om-budgetprylar-pa-lidl.1843497/post-4049234)

Wilfa tycker jag har mycket futuristisk design men inte så väldigt bra kvalité alltid. Och tiondels gram, visst tilltalar det den inre tekniknörden, men i praktiken har det ingen betydelse IMHO. Skulle tippa på att "kvarndelen" inte är bättre än deras Wilfa2, så mycket pengar i sjön där.

Men för att svara på frågan: Nej, jag har ingen erfarenhet av kvarnen :)

Den maler tydligen betydligt bättre än tidigare Wilfor.

Jag har den sedan i somras. Är mycket nöjd. Maler till Moccamaster, Melitta bryggtratt och Aeropress. Den finns i rostfritt utan våg i locket, det brukar skilja 1000kr. Och 1000kr för en köksvåg är dyrt. När jag köpte så gick inte den rostfria versionen att få tag på. Hade jag haft möjligheten så hade jag köpt den rostfria och använt min vanliga köksvåg till att väga kaffe och vatten med.
Har du koll på hur versionen utan våg är jämfört med Wilfa2? Det börjar närma sig att jag måste investera i en ny kvarn.

EDIT: Tvåa på min egen boll eller vad man ska säga, hann posta mitt inlägg innan jag läste ditt :)

Råkade köpa Johan & Nyström Ethiopia Guji av misstag men det gick att få ordning på genom att köra i ugnen på 225°C tills det såg ut som och luktade kaffe.

Om man vill ha specialkaffe mörkrost är Uppsala Kafferosteri att föredra.

Ok. Fick tyvärr ett NEJ!!!! jag framförde att jag tyckte vi skulle byta kvarn. Ska kolla efter den rostfria, det är ju möjligt att den vi har går sönder i framtiden..

Om man vill ha specialkaffe mörkrost är Uppsala Kafferosteri att föredra.
Men största anledningen till att specialkaffe sällan är mörkrost, är ju att lättare rostning bevarar karaktären på specialbönor. Mörkrost får ju liknande karaktär och smakprofil nästan oavsett kvalitet, ursprung och behandling av bönorna. Därav kan man med fördel använda lite mer alldagliga bönor till mörka rostningar.

Men största anledningen till att specialkaffe sällan är mörkrost, är ju att lättare rostning bevarar karaktären på specialbönor. Mörkrost får ju liknande karaktär och smakprofil nästan oavsett kvalitet, ursprung och behandling av bönorna. Därav kan man med fördel använda lite mer alldagliga bönor till mörka rostningar.

Har du druckit igenom deras sortiment?

Tillbaka
Topp