Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

IMG_20220818_143533.jpg

Så här ser mina cappuccino ut på kontoret.
Arbetsgivaren tillhandahåller en Rocket maskin (Giotto Evo R) och kvarn av äldre men bättre kvalisort vilka servas av LagaMati, och Arcaffe Rotonda bönor. Samma bönsort och liknande utrustning ända sen jag började 2005. Kör med mellanmjölk numera. Inga supergrejor men jäkligt gott för att vara fritt på jobbet iaf.

Hemköp brukar ha två sorter 1kilospåsar av no name för under 100 kr. Mitt standardsvar, och val, är annars Lidls 1kilos som finns för 89kr. 2-3 sorter och helt ok i espresso/helautomatiska maskiner.
Brukar också köpa Lidls bönor men alltid betalt 99kr till igår då det var 109kr.
Oftast blir det de hårdast rostade, svarta påsen. Köra Jura-maskin.
Är Willys Garantbönor bra alltså?

är det fler än jag som funnit det svårare att finna aromatiskt kaffe i pågående prisrace?

flera sorter som jag annars gillar verkar ha problem. t ex arvid nordquist gran dia är bara en besk fattig skugga av sitt normala jag. liknande hände zoega för ett tiotal år sedan, där har man bara delvis hämtat igen debaclet. undviker dem.

men droppen som fick bägaren att rinna över var när vi på finare restaurang nyligen serverades en besk brygd helt utan kaffesmak. fick avbryta inmundigandet, helt odrickbart. på förfrågan var det gevalia mörkrost, ingen höjdare annars heller.

men så här illa ska det inte vara.

umgicks i veckan med min broder som annars bor i norge, han hade med sig en påse friele frokostkaffe, ett vanligt standardkaffe. påsen fylld i september 21, borde därmed vara 'döttt', men det var det inte. smakade det som bra kaffe skall, med en hög blommig syra. helt annan nivå helt enkelt.

någon som vet mer om detta. är det brist på vettiga sorter på världsmarknaden..?

någon som vet mer om detta. är det brist på vettiga sorter på världsmarknaden..?
Enl mig kräver Arvid Nordquist och Zoega helt olika vattenkvaliteér.
Som jag har skrivit tidigare i tråden använder jag i "stan", där det är mjukt vatten i kranen
classic-eco-450g-arvid-nordquist.jpg

Men på "landet", med hårt vatten, smakar det kaffet inte bra, där används i stället
kaffe-hazienda-ekokravfairtrade-450g-zoega.jpg

Båda bryggs i Moccamaster

Är du säker på att dina "smakproblem" inte snarare beror på förändrad smak (pga åldrande smaklökar?) +ANNAT liknande?

jo att vara del av en stor koncern kan både underlätta och försvåra tillgång till bra råvaror.

när det gäller effekt av kalkhalt i vattnet är det mjukt vatten på de fyra platser jag huvudsakligen uppehåller mig. på tre av platserna står identiska kaffemaskiner.

det råder för mig ingen tvekan om att gran dia som tidigare var högklassigt närmas havererat senaste halvåret. att ett enkelt norskt kaffe med lätthet slår undan det på samma apparat där vi i veckan några gånger bytt mellan sorterna och kunnat konstatera skillnaden stärker min uppfattning.

kaffe är en produkt som även i vanliga fall uppvisar batchbeteende, liksom öl.

Brukar också köpa Lidls bönor men alltid betalt 99kr till igår då det var 109kr.
Oftast blir det de hårdast rostade, svarta påsen. Köra Jura-maskin.
Är Willys Garantbönor bra alltså?

Jo, Garant funkar absolut även om jag har för mig att de heter något annat. Även Citygross brukar ha något prisvärt som är ok som mängdkaffe - Amigo heter det tror jag, finns två varianter.

Men håller fortfarande Lidlkaffet som bäst, dock har priset varit uppe på 130 kr/kg men finns på erbjudande ibland (de har XXL-veckor snart och espressokaffe finns med då).

/D

Jo, Garant funkar absolut även om jag har för mig att de heter något annat. Även Citygross brukar ha något prisvärt som är ok som mängdkaffe - Amigo heter det tror jag, finns två varianter.

Men håller fortfarande Lidlkaffet som bäst, dock har priset varit uppe på 130 kr/kg men finns på erbjudande ibland (de har XXL-veckor snart och espressokaffe finns med då).

/D
Funkar Lidl bönor om man vill göra bryggkaffe?

Jag brukar kör deras ekologiska bryggvariant Bellarom som snålkaffe, hela bönor. Lite för mörk för att kallas mellanrost tycker jag men doserar lite mindre 6g/1dl vatten och tycker det funkar ok. Bäst blir den faktiskt i aeropressen. Inte lika lätt att lura ut schyssta smaker i bryggaren tycker jag.

Bilagor

• 58AEDF22-0758-4A88-BD1C-119FD211DB6B.jpeg
    58AEDF22-0758-4A88-BD1C-119FD211DB6B.jpeg
    18.7 KB · Besök: 71
Jag har precis tagit steget från en Bialetti Mini Express, till en 9Barista espressobryggare, och trevar mig därför fram med den sortens kaffe som den lokale viktualiehandlaren råkar ha:
1661097687751.png

Apropå caféturer så hittade jag till slut tillbaks till en källa som påstår att den första ägde rum så tidigt som 1818. Minst.
På sidan 50 i septemberutgåvan av den brittiska cykeltidskriften Cyclist, år 2015, kan man läsa följande passus:
"…the tradition can be traced back even further. According to historian Scotford Lawrence of the National Cycle Museum, the first recorded instance of a cafe ride was in 1818 when Goethe described in his diary how his fellow students would ride to the 'Paradise Park And Cafe' in the German town of Jena on their laufmaschinen — pedal-less, wooden 'hobby horses' invented the previous year and the forerunner of the bicycle."

Visa bilaga 575199
Så här ser mina cappuccino ut på kontoret.
Arbetsgivaren tillhandahåller en Rocket maskin (Giotto Evo R) och kvarn av äldre men bättre kvalisort vilka servas av LagaMati, och Arcaffe Rotonda bönor. Samma bönsort och liknande utrustning ända sen jag började 2005. Kör med mellanmjölk numera. Inga supergrejor men jäkligt gott för att vara fritt på jobbet iaf.
Låter som du har tuffa dagar på bygget. Håltagning eller ställningsbyggande?

Någon som fortfarande har Jedeautomat på jobbet? Den med gummisnoddar på doseringen? En bekant har tagit fram ersättande flergångssystem istället för pappkartongerna. Ej med produkt i men nya magasin med dosering.

Edit: Detta är ingen annons. Han tog fram till en maskin där kärleken till maskinen var evig. Jag tänkte mest att det kanske finns någon mer sån kärlekshistoria. Personligen trodde jag inte det existerade såna maskiner längre.

Senast ändrad:
Någon som fortfarande har Jedeautomat på jobbet? Den med gummisnoddar på doseringen? En bekant har tagit fram ersättande flergångssystem istället för pappkartongerna. Ej med produkt i men nya magasin med dosering.

Edit: Detta är ingen annons. Han tog fram till en maskin där kärleken till maskinen var evig. Jag tänkte mest att det kanske finns någon mer sån kärlekshistoria. Personligen trodde jag inte det existerade såna maskiner längre.
Det måste nog vara en rätt liten fanclub för den maskinen?
På mitt nya kontor var kaffet så dåligt så det fick bli en aeropress istället.

20220929_163523.jpg

Öppnade denna idag efter att ha överdoserat lätta kaffesorter och bytt till mer rostade sorter.

Det är på gränsen till te, väldigt gott ändå!

Malde för pressa, lite grövre med min Mahlkönig och sen i en enkel pressokanna.

Senast ändrad:
Hade en fundering kring vandringskaffe för något år sedan och ville bara återkoppla varthän det hela landade. Det blev ett filter från GSI outdoor. Det väger 11 gram och kostade som en utelunch. Diametern är samma som gasflaskan så det ligger väl skyddat under den. En dold feature är att det går att krama till ordentligt om påsen för att få ur de sista mustiga dropparna, och jag slipper dessutom kladda med pappersfilter.

IMG_5656.jpg
IMG_5718.jpg

I dessa tuffa tider hade frugan köpt Löfbergs Lila(!!!). Insåg inte att jag fått det i koppen förrän jag redan druckit av det. Satt i duschen i fosterställning och försökte skrubba mig ren i timmar efter det (i kallt vatten, ingen fan har ju råd med varmvatten nu). ?

Senast ändrad:
Hade en fundering kring vandringskaffe för något år sedan och ville bara återkoppla varthän det hela landade. Det blev ett filter från GSI outdoor. Det väger 11 gram och kostade som en utelunch. Diametern är samma som gasflaskan så det ligger väl skyddat under den. En dold feature är att det går att krama till ordentligt om påsen för att få ur de sista mustiga dropparna, och jag slipper dessutom kladda med pappersfilter.

Visa bilaga 588032Visa bilaga 588033
Japp, grymt bra!

Slöinge Floor Sweeper för 199 kr/kg börjar kännas riktigt billig jämfört med vad man kan hitta i matbutikerna. Och oftast väldigt gott kaffe när jag brygger med det. Beställde 2 kg till idag.

Tur man inte dricker kaffe...då måste man ha nån avancerad,italiensk kaffemasin där man maler svindyrt,exlusivt kaffe i tydligen?
Minns en granne man klev in hos ibland...Gevalia Kokkaffe kokad i en igengrodd kaffepanna,ibland med en skvätt Renat i...DET var fanimej ett kaffe inga maskiner i världen kan få fram!

De tog typ 149kr/1kg första gången de la ut Floor sweeper. Tror de höjt i två eller tre omgångar nu men är fortfarande väldigt prisvärt och väldigt gott!

Maler i wilfa kvarn, väger och brygger i Moccamaster.

Ja det är ju en salig blandning. Kan ju bli hursomhelst plus att varje påse måste ju smaka typ olika. Får se hur det smakar. Maler och brygger med wilfa.

Ja det är ju en salig blandning. Kan ju bli hursomhelst plus att varje påse måste ju smaka typ olika. Får se hur det smakar. Maler och brygger med wilfa.
Blir spännande att testa, kan ju bara bli bra tänker jag. Med tanke på att fulkaffe på snabbköpet nu är uppe i runt 150-175 kr/kg.

Kanske borde jag som fan-boj skriva i Lidltråden men men.
Bellarom den bruna påsen med hela bönor. Nu i dessa inflationstider har den seglat upp som klar etta i hushållet. Nu minns jag inte priset exakt för 1 kg men billigt var det (jmfrt annat finkaffe)

Ja. Jag har deras Bellarom i den gula påsen som bulkkaffe hemma. Maler i en Wilfa uniform och brygger i en Moccamaster eller Melittatratt.

Bilagor

• FE2BFEA2-7964-4267-9F8B-C1D09B3B4E19.jpeg
    FE2BFEA2-7964-4267-9F8B-C1D09B3B4E19.jpeg
    754.8 KB · Besök: 65
  • 91BA80A0-582A-4FE3-B09D-081F18E9A37F.jpeg
    91BA80A0-582A-4FE3-B09D-081F18E9A37F.jpeg
    699.5 KB · Besök: 77
Kanske borde jag som fan-boj skriva i Lidltråden men men.
Bellarom den bruna påsen med hela bönor. Nu i dessa inflationstider har den seglat upp som klar etta i hushållet. Nu minns jag inte priset exakt för 1 kg men billigt var det (jmfrt annat finkaffe)
Är den bruna påsen mörkare rostad än den gula?

Jag har precis tagit steget från en Bialetti Mini Express, till en 9Barista espressobryggare, och trevar mig därför fram med den sortens kaffe som den lokale viktualiehandlaren råkar ha:
Visa bilaga 575932
Apropå caféturer så hittade jag till slut tillbaks till en källa som påstår att den första ägde rum så tidigt som 1818. Minst.
På sidan 50 i septemberutgåvan av den brittiska cykeltidskriften Cyclist, år 2015, kan man läsa följande passus:
"…the tradition can be traced back even further. According to historian Scotford Lawrence of the National Cycle Museum, the first recorded instance of a cafe ride was in 1818 when Goethe described in his diary how his fellow students would ride to the 'Paradise Park And Cafe' in the German town of Jena on their laufmaschinen — pedal-less, wooden 'hobby horses' invented the previous year and the forerunner of the bicycle."
Hej!
Importerade du den? Såg att Cremashop tar 6029 riksdaler för den!! Jag skulle kunna tänka mig att köpa en men priset är en aningens högt för en som campar en gång om året!
//Cranckit

Hej! Jag har en Expobar Brewtus IV som pös till och så rann det ångvatten från insidan av höljet. Ingen aning om vad som hänt.

Ringde Kaffecompagniet men det har inte tid då den inte är såld av dom. Vem kan laga den i Stockholmsområdet?

Hej! Jag har en Expobar Brewtus IV som pös till och så rann det ångvatten från insidan av höljet. Ingen aning om vad som hänt.

Ringde Kaffecompagniet men det har inte tid då den inte är såld av dom. Vem kan laga den i Stockholmsområdet?
Vad menar du med insidan av höljet? Backspolat med medel?
E61-gruppen tål ju mkt men vissa packningar behöver ju bytas med tiden. Enkelt att göra själv. Posta en bild eller två på riktigtkaffe.se så får du hjälp. Finns lite Brewtus-trådar också att läsa.
Annars så kan du ju kolla med Monteriva för service.

Tillbaka
Topp