Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Har alltså äntligen fått hem min Mahlkönig, och gott blev det.
Men en sak jag inte riktigt förstår i manualen, du kanske har listat ut det.

Det inringade, iom kommatecknet så betyder det att om man ska pula med malningsgraden under malningen så ska man bara minska (alltså finare malning)?
Eller menar dom att man endast ska ändra till finare under gång? (fast det låter långsökt)

Visa bilaga 668340
Ändra till finare under gång ja. När det sitter kaffe i malverket och du stryper åt kommer kaffet att hindra malverket att röra sig och kan bli förstört.

Exakt, Ska du ändra malningsgraden så ska kvarnen vara igång. Risken är annars att du förstör skivorna och gängorna om du sätter press med kaffe emellen utan att du kör kvarnen. Jag brukar alltid köra kvarnen även om jag vill ha grövre malningsgrad.

Exakt, Ska du ändra malningsgraden så ska kvarnen vara igång. Risken är annars att du förstör skivorna och gängorna om du sätter press med kaffe emellen utan att du kör kvarnen. Jag brukar alltid köra kvarnen även om jag vill ha grövre malningsgrad.

What där lärde jag mig något nytt , har alltid ändrat malningsgrad när kvarnen varit avstängd. Kanske har haft tur då att skivorna fortfarande ät hela.

Ändra till finare under gång ja. När det sitter kaffe i malverket och du stryper åt kommer kaffet att hindra malverket att röra sig och kan bli förstört.

Det känns logiskt. Lite konstigt skrivet dock, kommatecknet borde inte vara där. Och borde vara bättre att skriva det direkt i beskrivningen under decrease än att ha det som en extra punkt.

Men men. Då infinner sig nästa fråga. Om man skruvar till grövre kan man göra det oavsett om kvarnen är igång eller ej?

Det känns logiskt. Lite konstigt skrivet dock, kommatecknet borde inte vara där. Och borde vara bättre att skriva det direkt i beskrivningen under decrease än att ha det som en extra punkt.

Men men. Då infinner sig nästa fråga. Om man skruvar till grövre kan man göra det oavsett om kvarnen är igång eller ej?
Jag brukar köra kvarnen både vid ökning och minskning av malningsgrad. Men rent logiskt borde det inte spela så stor roll vid ökning av malningsgraden då skivorna ju då går isär.

And Now for Something Completely Different.

Tänkte testa en espresso. Har en gammal amatörespressomaskin som jag plockar fram vid högtidliga tillfällen.

För bryggkaffe stämde Mahlkönigs rekommendation bra för malningsgraden, så tänkte hålla mig till deras rekommendation för espresso. Kör med samma kaffe som till bryggen, men det duger för mig.

Hade ni kört finaste eller grövsta malningen? (inom deras rekommendation)

Tänkte testa en espresso. Har en gammal amatörespressomaskin som jag plockar fram vid högtidliga tillfällen.

För bryggkaffe stämde Mahlkönigs rekommendation bra för malningsgraden, så tänkte hålla mig till deras rekommendation för espresso. Kör med samma kaffe som till bryggen, men det duger för mig.

Jag hamnar på väldigt finmalda inställningar på min SAGE-kvarn, för min amatör SAECO-bryggare

Beror helt och hållet på kaffebönorna.
För en enkel:
7-10g kaffe
Tampas ca 13kg
Ska ge 20-30 sek rinntid
Lätt som en plätt.

Tjena grabbar!
Ni som är bra på espresso, ser det här ok ut?

20231130_164537.JPG

:)
Som sagt en gammal amatörexpressomaskin, fick den på jobb när jag fyllde jämnt förra årtusendet nån gång.

Har använt den innan nån gång, men då med min instegskvarn som inte kan mala så fint. Då har jag tryckt ihop det (eller vad man nu säger) riktigt hårt, och inga problem. Men nu med Mahlkönigen som kan mala riktigt fint så gick det som synes inte så bra.

Det bara droppade lite, tänkte det var något fel, har ju inte använt den på länge. Till sist stängde jag av den, och tömde trycket i maskinen via det där mjölkvisparröret. Tyckte det var lite konstigt att det var tryck där, så tog det lite försiktigt med att lossa portafiltret. Schwomp!

Men då vet jag att Mahlkönig kan mala fint, och att min gamla espressomaskin håller tätt.

I haverikommissionens slutrapport nämner dom amatörbarista.

Tjena grabbar!
Ni som är bra på espresso, ser det här ok ut?

Visa bilaga 668439

:)
Som sagt en gammal amatörexpressomaskin, fick den på jobb när jag fyllde jämnt förra årtusendet nån gång.

Har använt den innan nån gång, men då med min instegskvarn som inte kan mala så fint. Då har jag tryckt ihop det (eller vad man nu säger) riktigt hårt, och inga problem. Men nu med Mahlkönigen som kan mala riktigt fint så gick det som synes inte så bra.

Det bara droppade lite, tänkte det var något fel, har ju inte använt den på länge. Till sist stängde jag av den, och tömde trycket i maskinen via det där mjölkvisparröret. Tyckte det var lite konstigt att det var tryck där, så tog det lite försiktigt med att lossa portafiltret. Schwomp!

Men då vet jag att Mahlkönig kan mala fint, och att min gamla espressomaskin håller tätt.

I haverikommissionens slutrapport nämner dom amatörbarista.

Du har med största sannolikhet malt för fint eller tampat för hårt och då orkar inte maskinen att trycka igenom vattnet genom portafiltret.

Har alltså äntligen fått hem min Mahlkönig, och gott blev det.
Men en sak jag inte riktigt förstår i manualen, du kanske har listat ut det.

Det inringade, iom kommatecknet så betyder det att om man ska pula med malningsgraden under malningen så ska man bara minska (alltså finare malning)?
Eller menar dom att man endast ska ändra till finare under gång? (fast det låter långsökt)

Visa bilaga 668340
Du får bara skruva in under gång, annars nyper den. Du kan alltså inte minska malgrad stillastående.

Men det gäller väl bara om man har bönor i behållaren/malverket? Jag har visserligen inte en Mahlkönig, men jag väger upp den dosen som jag ska mala och häller sedan bönorna i kvarnen. När jag har malt färdigt så är malverket tömt på bönor och då borde väl det väl inte vara någon fara att ändra malgraden utan att kvarner är igång?
I vår Jura så står det i instruktionerna att man inte får ändra malningsgraden till finare utan att kvarnen är igång, men där ligger der ju alltid bönor i malverket i och med att man häller bönorna i en behållare och apparaten bestämmer själv hur mycker som ska malar i taget.

Otroligt vad mitt kaffe har blivit känsligt för t ex hur jag pressar det. Aningen för mycket och maskinen får pressa ut droppar. Blir att skruva kvarnen igen.

På jobbet märker jag varje år att vi får justera till finare malning nån gång såhär års (flödet blir för snabbt med hård tampning, även i dubbelfiltret). Tillbaks igen i slutet av våren eftet att det blir för lite flöde. Måste väl vara nåt i kvarnen som påverkas av luftfuktighet? Det är ju inte nån vidare temperaturskillnad på luftkonditionerade kontoret.

På jobbet märker jag varje år att vi får justera till finare malning nån gång såhär års (flödet blir för snabbt med hård tampning, även i dubbelfiltret). Tillbaks igen i slutet av våren eftet att det blir för lite flöde. Måste väl vara nåt i kvarnen som påverkas av luftfuktighet? Det är ju inte nån vidare temperaturskillnad på luftkonditionerade kontoret.
Kan det inte vara vattnets hårdhet som ändras över (års)tid?

Är lite kär i min Mahlkönig.

Men en sak i manualen som jag inte förstår riktigt, under Technical data.
"Max permitted operating cycle 10 seconds on / 50 seconds off" ???
Kan ju knappast menas att man bara kan köra max 10 sekunder, och sedan vila den i 50. Så vad menas?

mahlkonig_time_on_vs_off_mini_ed.png

Är lite kär i min Mahlkönig.

Men en sak i manualen som jag inte förstår riktigt, under Technical data.
"Max permitted operating cycle 10 seconds on / 50 seconds off" ???
Kan ju knappast menas att man bara kan köra max 10 sekunder, och sedan vila den i 50. Så vad menas?

Visa bilaga 668873

Inte ens någon killgissning? En tjej"vet" går också bra, man är väl modern.

Inte ens någon killgissning? En tjej"vet" går också bra, man är väl modern.
Jag killgissar att det är exakt det som menas ?
10 sekunder malning, 50 sekunder vila. Killgissningarna fortsätter med att det beror på att man inte ska överbelasta motorn eller malverket, däremot borde ju rostningsgraden på bönorna och hur fint du maler dem också spela roll ?

Helt ok killgissning (y)
Och det är ju svårt att komma på vad annat det skulle menas.

Men, kvarnen har 4 förinställda lägen 6, 10, 20 och 30 sekunder. 10 och 20 är för single resp. double espresso shot, så där ryker teorin om att max 10 s gäller för finaste malningen. 6 och 30 är för bryggkaffe, 1 cup resp. 1 litre of coffee. Alltså rekommendationer, sen får man fininställa dessa.

Känns väldigt konstigt om man väljer 30 sekunder och ska köra 10 s, stänga av, vänta 50 s, återuppta, köra 10 s. o.s.v. Tror dessutom att man måste återuppta programmet inom visst antal sekunder om man inte vill starta om det.

Dessutom borde begränsningen stå med i manualen på andra ställen, lämpligtvis där man skriver om hur man ställer in programmen. Och med tanke på den teknologiska nivån (den har t.o.m. wifi) så borde det pausas automatiskt, eller åtminstone vara någon signal.

Nja, får nog ta till den extrema åtgärden att höra av mig till deras support. Vad heter killgissa på tyska? "Ich will niemanden jungerraten haben"?

Helt ok killgissning (y)
Och det är ju svårt att komma på vad annat det skulle menas.

Men, kvarnen har 4 förinställda lägen 6, 10, 20 och 30 sekunder. 10 och 20 är för single resp. double espresso shot, så där ryker teorin om att max 10 s gäller för finaste malningen. 6 och 30 är för bryggkaffe, 1 cup resp. 1 litre of coffee. Alltså rekommendationer, sen får man fininställa dessa.

Känns väldigt konstigt om man väljer 30 sekunder och ska köra 10 s, stänga av, vänta 50 s, återuppta, köra 10 s. o.s.v. Tror dessutom att man måste återuppta programmet inom visst antal sekunder om man inte vill starta om det.

Dessutom borde begränsningen stå med i manualen på andra ställen, lämpligtvis där man skriver om hur man ställer in programmen. Och med tanke på den teknologiska nivån (den har t.o.m. wifi) så borde det pausas automatiskt, eller åtminstone vara någon signal.

Nja, får nog ta till den extrema åtgärden att höra av mig till deras support. Vad heter killgissa på tyska? "Ich will niemanden jungerraten haben"?
Då var jag ju helt ute och cyklade med min gissning, helt orimligt att ha färdiga program som är längre än rekommenderad körtid. Kan det var minuter de menade, 10 minuter körtid, 50 minuter vila?

Antar det finns en tysk del av beskrivningen också, där kanske det står nåt annat ?
Nu är jag själv nyfiken vad som menas, även om jag troligtvis aldrig kommer köpa en elektrisk kvarn!

Tyvärr sträcker sig mina kunskaper i tyska inte mer än till typ "danke"..

Då var jag ju helt ute och cyklade med min gissning, helt orimligt att ha färdiga program som är längre än rekommenderad körtid. Kan det var minuter de menade, 10 minuter körtid, 50 minuter vila?

Antar det finns en tysk del av beskrivningen också, där kanske det står nåt annat ?
Nu är jag själv nyfiken vad som menas, även om jag troligtvis aldrig kommer köpa en elektrisk kvarn!

Tyvärr sträcker sig mina kunskaper i tyska inte mer än till typ "danke"..

Jo tänkte faktiskt också att det kunde vara felskrivet, men är inte lika smart som du så jag kom på att kolla manualen på något annat språk. Men gjorde det nu och det är "Sek." på tyska, "sec." på Français...

Har mailat deras support så får se vad dom svarar.

Men tillbaka till trådämnet. Följande gäller bryggkaffe.

Smaken på kaffet påverkas ju av många faktorer.
- Vilken smak man har i munnen, tycker oftast första kaffet kan vara lite bittert och godast på kvällen, givet allt annat samma lika.
- Vattnet är en faktor, vet dock inte om det kan skifta från dag till dag så det märks.
- Hur gammalt kaffet är, hur länge sedan man öppnat förpackningen.
- Hur mycket man brygger, blir väl bittrare ju mer vatten som ska genom, dessutom kan man inte bara öka med en rak kurva IMHO.
- Och sist men inte minst, malningsgraden.

Så en lång väg att experimentera sig fram, men mödan värd när man hittar rätt. Första bryggningen med min Mahlkönig blev helt perfekt, Zoegas Intenzo. Har testat lite fram och tillbaka men inte helt lyckats få till det lika bra igen.

Men nu har jag Kharisma dark roast från Löfbergs i kvarnen, där hittade jag rätt på andra bryggningen, lite grövre malning och lite mer kaffe.
Väldigt gott!

Kan verkligen något gott komma från Karlstad? Verkar onekligen så, men det är nog undantaget. Rekommenderas.

lofbergs-kaffe-kharisma-hela-bonor-400g-2.jpg

Jag vet att min kvarn slår av efter en viss stund när man kör manuellt. Upptäckte det när jag malde ett halvkilo för att ha färdigt.

Men tillbaka till trådämnet. Följande gäller bryggkaffe.

Smaken på kaffet påverkas ju av många faktorer.
- Vilken smak man har i munnen, tycker oftast första kaffet kan vara lite bittert och godast på kvällen, givet allt annat samma lika.
- Vattnet är en faktor, vet dock inte om det kan skifta från dag till dag så det märks.
- Hur gammalt kaffet är, hur länge sedan man öppnat förpackningen.
- Hur mycket man brygger, blir väl bittrare ju mer vatten som ska genom, dessutom kan man inte bara öka med en rak kurva IMHO.
- Och sist men inte minst, malningsgraden.

Så en lång väg att experimentera sig fram, men mödan värd när man hittar rätt. Första bryggningen med min Mahlkönig blev helt perfekt, Zoegas Intenzo. Har testat lite fram och tillbaka men inte helt lyckats få till det lika bra igen.

Men nu har jag Kharisma dark roast från Löfbergs i kvarnen, där hittade jag rätt på andra bryggningen, lite grövre malning och lite mer kaffe.
Väldigt gott!

Kan verkligen något gott komma från Karlstad? Verkar onekligen så, men det är nog undantaget. Rekommenderas.

Visa bilaga 669148
Tjocklek på filter.
Chemex har riktigt tjockt och brygger långsamt, behöver lite grövre malning.
V60 är tunnare och släpper igenom snabbare så normal eller mindre malning.
Personligen gillar jag V60 mer och maler så fint det går utan att det sätts igen av fines, längre kontakt med vatten eller finare malning ger även mer koffein.
Aeropress så kan du styra över alla variabler mycket mer och jag brygger nästan uteslutande i den efter morgonkaffet där en kopp i taget är lite för tidsineffektivt

Jag tycker ändå att det går bra att ha en fast ratio att brygga efter. För mellan-/ljusrostat kaffe kör jag med 60g kaffe till en liter vatten, 30/500, 15/250 osv. En ratio på 1:16667 (kaffe:vatten). Jag justerar bara malningsgraden för att hamna på en bryggtid som ger en jämn extraktion av kaffet.

För mer mörkrostade kaffen ökar jag kaffemängden och kör 70g per liter istället. Detta för att extrahera lite mindre och därmed minska risken att få ut mer bitterämnen. Blir lite fylligare kropp också vilket ofta passar såna kaffen bättre.

Jag tycker ändå att det går bra att ha en fast ratio att brygga efter. För mellan-/ljusrostat kaffe kör jag med 60g kaffe till en liter vatten, 30/500, 15/250 osv. En ratio på 1:16667 (kaffe:vatten). Jag justerar bara malningsgraden för att hamna på en bryggtid som ger en jämn extraktion av kaffet.

För mer mörkrostade kaffen ökar jag kaffemängden och kör 70g per liter istället. Detta för att extrahera lite mindre och därmed minska risken att få ut mer bitterämnen. Blir lite fylligare kropp också vilket ofta passar såna kaffen bättre.

Ok, men du justerar malningsgraden efter mängden du ska brygga?

Oj, det var mycket kaffe..
Jag kör 20g på 550-600g kaffe
Hos tjejen runt 27-28g på ca 1.2L, i V60
Oj, det var lite kaffe.. ;)
Skämtåsido, 15g kaffe till 250g vatten (eller däromkring) är en ganska vanlig ratio för mellan- till ljusrostat kaffe.
Men smaken är ju som baken, det viktigaste är ju att man tycker att det är gott! :)

Nån som sitter på facit till hur man får till en bra (bättre) kopp kaffe med en aeropress?
Inte för många moment helst, vet att det finns guider men det blir för meckigt att väga och mäta så mycket tycker jag.
Kör upp och ner metoden nu med hyfsat finmalt kaffe och sen i med lite vatten som kokat för ca 30 sekunder sen. I med det och blanda, låt dra i 30 sek, sen fyll upp med vatten och blanda igen, låt stå 1 min och 30 sek sen pressa i en kopp och på med mer vatten - klart. Så ser det ut varje dag och det blir bra nog för att jag inte har orkat göra på andra vis hittills men det kan ju bli bättre säkert.
Nån som sitter inne med stadiga tips?

Tillbaka
Topp