Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Nån som sitter på facit till hur man får till en bra (bättre) kopp kaffe med en aeropress?
Inte för många moment helst, vet att det finns guider men det blir för meckigt att väga och mäta så mycket tycker jag.
Kör upp och ner metoden nu med hyfsat finmalt kaffe och sen i med lite vatten som kokat för ca 30 sekunder sen. I med det och blanda, låt dra i 30 sek, sen fyll upp med vatten och blanda igen, låt stå 1 min och 30 sek sen pressa i en kopp och på med mer vatten - klart. Så ser det ut varje dag och det blir bra nog för att jag inte har orkat göra på andra vis hittills men det kan ju bli bättre säkert.
Nån som sitter inne med stadiga tips?
Jag gör det ännu enklare. Upp och ner. En skopa kaffe. I med varmt vatten som motsvarar två koppar på markeringen. Rör om och låt dra 2 minuter. Sedan vända och pressa. När det tar emot väntar jag 10 sek innan jag pressar resten. Blir alltid bra för mig.

Nån som sitter på facit till hur man får till en bra (bättre) kopp kaffe med en aeropress?
Inte för många moment helst, vet att det finns guider men det blir för meckigt att väga och mäta så mycket tycker jag.
Kör upp och ner metoden nu med hyfsat finmalt kaffe och sen i med lite vatten som kokat för ca 30 sekunder sen. I med det och blanda, låt dra i 30 sek, sen fyll upp med vatten och blanda igen, låt stå 1 min och 30 sek sen pressa i en kopp och på med mer vatten - klart. Så ser det ut varje dag och det blir bra nog för att jag inte har orkat göra på andra vis hittills men det kan ju bli bättre säkert.
Nån som sitter inne med stadiga tips?
Vad är det som du inte tycker blir bra med nuvarande metod?

Beroende på vilket kaffe så gör jag lite olika.
Färdigmalt från hyllan så skopar jag bara ner och häller upp fullt, drar 4-5min. Och toppar med mer vatten tills det blir drickbart.
Från bönor gör jag som du @revben

Köpte Gringos Julkaffe, det passade mig riktigt bra. Får jaga fler påsar, tyckte det var prisvärda bönor

Vart kan man köpa v60 filter i Stockholm? På rosterier vet jag att det finns men lite osmidigare öppettider än vanliga matbutiker

Rent generellt, skulle ni ha grövre eller finare malning för mellanrost jmf med mörkrost? Skiljer säkert mellan olika märken, men som sagt, en generell regel.

Det mesta bryggkaffet funkar för mig. Gevalia, Löfbergs etc. Gärna mörk- eller mellanrost. En gång provade jag dock en sort från Lidl som var vidrig.

Däremot vill jag gärna ha grädde, eller mjölk + smör i kaffet. Kör stora glas, men desto svagare kaffe, så jag kan dricka lite större mängder. Oftast 3 dl åt gången, en matsked smör i och mjölkpulver för 1 dl mjölk. Körs i mixer innan intag. Drar väl i mig 1-2 liter per dag, ca. 2 mått kaffe/liter, så inte så mycket koffein trots allt. Motsvarar troligen 2-4 normala koppar/dag.

Det mesta bryggkaffet funkar för mig. Gevalia, Löfbergs etc. Gärna mörk- eller mellanrost. En gång provade jag dock en sort från Lidl som var vidrig.

Däremot vill jag gärna ha grädde, eller mjölk + smör i kaffet. Kör stora glas, men desto svagare kaffe, så jag kan dricka lite större mängder. Oftast 3 dl åt gången, en matsked smör i och mjölkpulver för 1 dl mjölk. Körs i mixer innan intag. Drar väl i mig 1-2 liter per dag, ca. 2 mått kaffe/liter, så inte så mycket koffein trots allt. Motsvarar troligen 2-4 normala koppar/dag.
Men då är det inte kaffe du dricker. ?

Det kör jag från idag i min kvarn (klassiskt neapolitansk):
IMG_0615[1].JPG

Har knäckt koden nu.
Har en MM-bryggare, och en mellan-end kvarn, Mahlkönig. Testat lite fram och tillbaka med olika kaffesorter, malningsgrad och mängd utan att få till det riktigt bra.

Av en ren slump kom jag in på det här med poor-over bryggning, trodde först det bara var en annan benämning för det gamla vanliga brygga kaffe. Men se det var det inte, det är en hel vetenskap där man kan nörda ner sig totalt, med dyra attiraljer självklart - så man känner sig hemma som cykelnörd.

Testade med lite inspiration från poor-over, samt att man på min MM-bryggare kan reglera hur snabbt det rinner genom filtret genom att flytta kannan framåt/bakåt.

Så, nu börjar jag med lite poor-over, värmer en skvätt, ~100ml vatten och häller det sakta enligt poor-over-regeln, börjar i mitten, och cirklar utåt, filtret stående vid sidan om bryggaren. Vid mindre mängd skakar jag även lite lätt så kaffebönorna lägger sig jämnare. Sätter filtret på bryggaren, och kannan på mitten av plattan. Fyller upp med vatten till önskad mängd, sätter igång bryggaren, samt beroende på kaffesort antingen skjuter fram kannan för att det ska rinna långsammare (Zoegas Mollbergs) eller låter den stå kvar i mitten för snabbare genomrinning (Zoegas Skånerost).

Kan låta nördigt, men det gör klar skillnad och definitivt värt det, väldigt gott kaffe!

Det kör jag från idag i min kvarn (klassiskt neapolitansk):
Visa bilaga 706877
En sån där typisk med 60% robusta. Jag drack upp en 1 kg påse sånt (annat märke dock) nyss pga. fick en påse som var felköpt (de skulle ha malet). Det var inte så illa som jag minns, gick att njuta av som cappuccino iaf.

Men jag tycker fortfarande att det är scam-artat med traditionell espresso, där man marknadsför de tråkiga robusta-bönorna, extra mycket crema (ett sotigt och bittert kolsyreskum marknadsförs som "gräddigt"), extra rostning / oljighet och hög koffeinhalt, "skeden ska stå i koppen" m.m. som något positivt. Inget fel med att gilla den smaken, men betala inte dyrt för det...

IMG_0015.jpeg

Som den glade espresso-maskins-nybörjaren jag är så har jag kommit fram till denna bönan som hittills har smakat bäst. Oklart om det är bönan eller tur med handhavandet som skiljer dessa åt från de jag testat tidigare.

Något ekologiskt kaffe, eftersom så mycket som 70 procent av de konventionella kaffeodlingarna använder mycket giftiga bekämpningsmedel. Något som gör kaffe till en av världens mest besprutade livsmedel. ?‍?

Bodum presskanna för en kopp.
2 mått kaffe, uppkokt vatten, blanda i kannan, rör om, rör om igen efter ett tag, vänta ett tag, pressa, häll upp...njut. Nån som vet var man hittar ny sil, alltså metallnätet...kan ändå passa på att fråga när jag ändå skriver...
1722545690964.png

2 mått kaffe, uppkokt vatten, blanda i kannan, rör om, rör om igen efter ett tag, vänta ett tag, pressa, häll upp...njut. Nån som vet var man hittar ny sil, alltså metallnätet...kan ändå passa på att fråga när jag ändå skriver...
Visa bilaga 716455
Håll utkik på Bodums egna hemsida. Jag köpte de större modellerna i utgående färger för 40 kr styck, hela presskannan alltså!? Rensa på rätt delar eller kolla om de har reservdelar.

Något ekologiskt kaffe, eftersom så mycket som 70 procent av de konventionella kaffeodlingarna använder mycket giftiga bekämpningsmedel. Något som gör kaffe till en av världens mest besprutade livsmedel. ?‍?
+1
Som jag redan har skrivit tidigare i tråden använder jag i "stan", där det är mjukt vatten i kranen
arvid-nordquist-kaffe-selection-eco-brygg-450g-3.jpg

Men på "landet", med hårt vatten, smakar det kaffet inte bra, där används i stället
2829572.jpg

Visa bilaga 716455
De flesta småbutiker som säljer de där har jag hittat reservdelar i. Jag har haft mina i båtar så det är mest glaset jag behövt nytt.

+1
Som jag redan har skrivit tidigare i tråden använder jag i "stan", där det är mjukt vatten i kranen
arvid-nordquist-kaffe-selection-eco-brygg-450g-3.jpg

Men på "landet", med hårt vatten, smakar det kaffet inte bra, där används i stället
2829572.jpg
Både de där är bra.
Har mjukt vatten hemma och tycker själv denna är snäppet bättre.

Bilagor

• IMG_1787.jpeg
    IMG_1787.jpeg
    48.1 KB · Besök: 44
Testar budgetkaffe.
Smakar över förväntan efter grövre malning. Med för mycket motstånd kom viss beska fram. Inte samma chokladtoner som hos huskaffet (Kahls Inferno) annars fin kaffesmak.Visa bilaga 730152

Vi har Gran Dia som "default" hemma i bryggaren. Tycker det är en riktigt bra "bassort" som alla kaffedrickare i familjen uppskattar.

Är inne på tredje påsen av denna. Köpte en påse i början av september på Ica eftersom det var endast ca två veckor efter rostningsdatumet på påsen, testade och blev nöjd, och så har det fortsatt med ytterligare ett par påsar.

Kaffebönor.jpg

Kanske inte har med tråden att göra, men oj vilken skillnad det är att dricka perculatorkaffe från en nyrengjord kanna. Mums med äkta kaffesmak.
'Använder oftast två droppar såpa i full kanna, en kanna rent vatten och sedan eftertork med hushållspapper.

Jag förstår inte folk som kan dricka Arvid nordqvist och zoega . Alla deras bönor smakar ju bara sönderrostat och bränt .

Har provat flera påsar men har slutat med att jag ger bort eller slänger.

Jag förstår inte folk som kan dricka Arvid nordqvist och zoega . Alla deras bönor smakar ju bara sönderrostat och bränt .

Jag dricker Zoegas, tydligen resten av den hjärntvättade lokala massan med då (eller pga?) Skånerost har en egen plats mitt i butiken (i Skåne) som jag handlar i. Men jag är öppen för förslag på annat bryggkaffe, kul att jämföra, förutsatt att jag slipper mala själv. Hit me!

Så jävligt är det inte. Åbäkar man sig lite så blir det riktigt bra. Arabica börjar bli en dyr bristvara i uppvärmningens tid.

Hur kommer det sig att du har testat och fortsätter testa just Arvid Nordqvist bönor då?

Större delen av ordinarie sortiment i matvarubutik är ju så. "Vanlig kaffesmak" som många växt upp med kräver inget av bönkvaliteten, är bara att rosta skiten ur bönorna. Jag tycker att classic mellanrost duger till kaffet jag dricker hemma på helgen (espresso bean-to-cup automat), men ja hela köket luktar ju rökigt och lite bränt efter några shots.

Så jävligt är det inte. Åbäkar man sig lite så blir det riktigt bra. Arabica börjar bli en dyr bristvara i uppvärmningens tid.

Ja vette tusan , jag har labbat mycket med Arvids espresso blandning allt från vattentemp till olika malningsgrader och olika vatten med olika pH värden .

Ja håller med Arabica är dyrare nu

Tillbaka
Topp