Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Repetition från tidigare, men jag dricker helst så lite crema som möjligt.

Det är ju ett kolsyreskum som fångar de minsta partiklarna, vilket är de mer brända delarna av bönan. Smaka ren crema så blir det tydligt att det inte har med gräddighet att göra. Det ser ju fint ut, och man hittade på termen crema för att marknadsföra traditionell espresso.

Det blir mer koldioxid och brända mikropartiklar ju mörkare och snabbare man rostar, och om det är (för) nyrostat så att mindre koldioxid hunnit vädras ut. De billiga robusta-bönorna ger mer crema (och koffein). Inga av de egenskaperna är kvalitetstecken. Men jag förstår att man kan gilla det, placebo eller ej. Mörkrost/franskrost är också populärt.

Rätt OK kaffe-CV:
James Alexander Hoffmann is an English barista, YouTuber, entrepreneur, coffee consultant, and author. Hoffmann first came to prominence after winning the World Barista Championship in 2007 and has since been credited as a pioneer of Britain's third-wave coffee movement. Hoffmann has published three books, including The World Atlas of Coffee, amassed a significant following on YouTube, started several businesses, including the specialty coffee roaster Square Mile Coffee Roasters, and consulted for several coffee ventures.

De får skriva vad de vill. Jag vill ändå ha ok crema. Behöver inte likna mjölkskum men ge den där första lite mjuka och smakrika upplevelsen av kaffet innan det kommer.

Så är det fel menar du?
Vad är fel? Jag förstår inte vad du menar. Den som skrev det du länkade säljer in crema ungefär som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Jag är mer intresserad av hur det smakar, och det bittra löddret ska helst vara minimalt, men alla får gilla vad de vill.

Har man för lite crema så kommer ju espresson att tappa munkänsla och den här rika smaken som en espresso har och mer smaka som ett dåligt bryggt bryggkaffe.
För mycket crema göra att espresson smakar för bittert eller sammandragande.

Tja, jag och väldigt många med mig upplever att espresson får en annorlunda (i regel bättre smak) om man fått till en en bra crema. Personligen tycker jag det är tydlig skillnad, så jag tror inte det är ngn form av placebo. Finns säkert vetenskapliga belägg för detta. Men generellt kan ju en och samma substans smaka olika beroende på hur den är i konsistens, densitet osv osv även om det med enkel logik inte borde göra det.

Däremot det där du skriver om att man ska blanda den, är ju din smak. Jag rör inte om (oftast iaf, beroende på böna) utan kör ofta en dubbelshot och njuter av skillnaden i smak. Dock lämnar jag ofta den lilla sista typ millimetrarna i botten, som är lite "oljig". Men det är ju det fina i kråksången, vad som smakar bra är ju individuellt, och ingen som kan "bestämma för andra".

Ska väl tillägga att även i det fall då jag rör om i kaffet så känner jag skillnad på smak om det är en rekorderlig crema som rörs ner eller inte.

Edit: la till sista kommentaren.
Ok, jag skulle snarare i så fall tro creman blir ett täcken på att du gjort espresson rätt i förhållande till bönan du använder. I och med att creman är en biprodukt vid kaffet så borde den i sig inte göra någon smakskillnad. Jag menar bara att beroende på vilket kaffe du har kommer du kunna få god espresso som inte har nämnvärt mycket crema. Detta utifrån vad den faktiskt innehåller, det är ju dock bara mina tankar kring det. :)

Ja, absolut. Men får ju dricka sin kaffe precis som man själv känner. Det är ju det som är det fina. :)
Jag uppskattar däremot att få en jämn kopp hela vägen istället för en att få den lite för överertraherad i början och lite för underextraherad i slutet. :)

Ok, jag skulle snarare i så fall tro creman blir ett täcken på att du gjort espresson rätt i förhållande till bönan du använder. I och med att creman är en biprodukt vid kaffet så borde den i sig inte göra någon smakskillnad. Jag menar bara att beroende på vilket kaffe du har kommer du kunna få god espresso som inte har nämnvärt mycket crema. Detta utifrån vad den faktiskt innehåller, det är ju dock bara mina tankar kring det. :)

Ja, absolut. Men får ju dricka sin kaffe precis som man själv känner. Det är ju det som är det fina. :)
Jag uppskattar däremot att få en jämn kopp hela vägen istället för en att få den lite för överertraherad i början och lite för underextraherad i slutet. :)
Så är det, och mina barn envisades med att påstå att det var godare med vispgrädde istället för ovispad grädde i den varma chokladen när det var fikastopp i skidbacken när det begav sig. 😀

Återkoppling angående tidigare inlägg om kvarn.
Det slutade med en wilfa uniform. Har inte hunnit testa den tillräckligt ingående för espresso, men ett kvickt test säger att det nog ska gå att lösa. Däremot insåg jag hur otroligt ojämnt min gamla kvarn (wilfa wscg) malt framåt slutet av sin karriär. Även ett stort plus för kvalitetskänslan i den nya som känns stabil som fan för att använda ett klassiskt tandläkar-begrepp.

0.4g per krona...

> Efterfrågan på julkalendrar för vuxna tycks vara större än någonsin i år. Samtidigt har kalendrarna med
> alltifrån smink till spel och verktyg blivit allt fler och dyrare. Det senaste året har priset skenat med över
> 40 procent.

Jag köpte en paket floor sweeper härom året, men tyckte att det var lite klent som espresso, och såg i faq:n att Slöinge inte rostar så hårt. Kör ni det som brygg eller espresso?

Jag köpte en paket floor sweeper härom året, men tyckte att det var lite klent som espresso, och såg i faq:n att Slöinge inte rostar så hårt. Kör ni det som brygg eller espresso?

Det beror helt och hållet på vad din batch innehåller , ibland kan man få en batch där dom fått större mängder mörkrostat kvar och då slänger dom ner det i floorsweeper påsarna och ibland är det större mängder ljusrostat.

Jag brukar brygga med aeropress eller v60 .

Bra tips, blev till att köpa en påse. Måste se om nya kvarnen gör så stor skillnad som jag hittills inbillat mig, har dock bara hunnit köra fulkaffe än...

Schysst , återkomm när du testat. Bra bönor och en bra kvarn gör underverk när det kommer till kaffe även om man kör fulkaffe, det är ju dock när man kör bra bönor som man verkligen känner skillnaden på kaffe och kaffe.

Gav upp på budgetkaffe och beställde 3 kg Kahls Inferno från kaffe.se inför julen. De har för övrigt bra kampanj just nu.

Intressant att gå mot strömmen när det gäller pris på Arabica.

Har gått från kaffe föredrar te för märker får muskel värk av mycket kaffe speciellt mörkrostad kaffe föredrar mellan rost men få gånger blir högst en kopp veckan om man nu inte blir bjuden har druckit kaffe kok i 55 år sedan man var 8 år.
Som bjud kaffe extra coop mellan rost är Dansk rostat starkt för vara mellan rost kaffe.

Senast ändrad:
Hej kaffevänner!

Ska införskaffa examenspresent åt släkting. Hen önskar sig en kaffekvarn. Vad gäller på den fronten idag? Kan en rimlig budget vara max 1000 kr? Det ska malas för att bryggas med vanlig bryggare. Jag själv är helt off pga anledning och vet inte i vilken ände jag ska börja..

Upplys mig tack!😊

Hej kaffevänner!

Ska införskaffa examenspresent åt släkting. Hen önskar sig en kaffekvarn. Vad gäller på den fronten idag? Kan en rimlig budget vara max 1000 kr? Det ska malas för att bryggas med vanlig bryggare. Jag själv är helt off pga anledning och vet inte i vilken ände jag ska börja..

Upplys mig tack!😊

Tror denna rekommenderas lite som en budgetvariant

Det beror på vilken nivå hen brygger på. Jag hade en typ budget som jag nu "vuxit ur". Köpte en Mahlkönig 5K typ på kampanj, jag märker skillnad. Som jag förstått det så ju bättre desto jämnare malning, och därmed godare kaffe, inte blandat med finare/grövre i samma malning.

Är väl också viktigt att det inte blir för varmt. Så det är en hel vetenskap som det mesta man nördar ner sig i.
Har hen redan nördat ner sig lite i kaffebryggningens värld kanske det är lite besvikelse/onödigt steg med en kvarn för 1K, kanske köpa ihop med någon/några andra?

Du kan säkert hitta några som tycker det är helt onödigt med en fin kvarn, och såna som jag som märker skillnad på en billig och en dyr.

Inte så enkelt alltså.

Tror denna rekommenderas lite som en budgetvariant

Det beror på vilken nivå hen brygger på. Jag hade en typ budget som jag nu "vuxit ur". Köpte en Mahlkönig 5K typ på kampanj, jag märker skillnad. Som jag förstått det så ju bättre desto jämnare malning, och därmed godare kaffe, inte blandat med finare/grövre i samma malning.

Är väl också viktigt att det inte blir för varmt. Så det är en hel vetenskap som det mesta man nördar ner sig i.
Har hen redan nördat ner sig lite i kaffebryggningens värld kanske det är lite besvikelse/onödigt steg med en kvarn för 1K, kanske köpa ihop med någon/några andra?

Du kan säkert hitta några som tycker det är helt onödigt med en fin kvarn, och såna som jag som märker skillnad på en billig och en dyr.

Inte så enkelt alltså.
Hehe, det där svaret var högst väntat! Och kunde varit skrivet av mig själv inom något annat område...😛

Känner jag personen rätt kommer femdubbling av budgeten inte uppskattas tillräckligt för att motivera den (och det blir för dyrt dessutom). Samtidigt är jag verkligen emot att köpa något öht om det inte är riktigt riktigt bra och hållbart etc...

Wilfan ser ju ganska duglig ut. Tänker att steget färdigmalet kaffe -> egen kvarn ändå är större än egen budgetkvarn -> egen finkvarn. Väl?

Sen om jag ser till mig själv som gör kaffe i en maskin som kostar som en väldigt fin cykel, så kan jag nästan likaväl dricka halvljummet termoskaffe från en budgetbryggare laddad med Gevalia... Tacksamt.😛

Inte jätteäckligt direkt. Mals i kvarnen ni ser i bakgrunden och bryggs sedan i en V60-set up.

IMG_4835.jpeg

Hehe, det där svaret var högst väntat! Och kunde varit skrivet av mig själv inom något annat område...😛

Känner jag personen rätt kommer femdubbling av budgeten inte uppskattas tillräckligt för att motivera den (och det blir för dyrt dessutom). Samtidigt är jag verkligen emot att köpa något öht om det inte är riktigt riktigt bra och hållbart etc...

Wilfan ser ju ganska duglig ut. Tänker att steget färdigmalet kaffe -> egen kvarn ändå är större än egen budgetkvarn -> egen finkvarn. Väl?

Sen om jag ser till mig själv som gör kaffe i en maskin som kostar som en väldigt fin cykel, så kan jag nästan likaväl dricka halvljummet termoskaffe från en budgetbryggare laddad med Gevalia... Tacksamt.😛
Har haft en sån, tror ärligt inte att den går att slå i den prisklassen. Min höll i typ sju år av dagligt användande innan den började låta illa och mala allt för ojämnt så jag "blev tvungen" att byta upp mig. hade såklart gärna sett att den gick att laga på ett vettigt sätt men det verkar svårt.

Aldrig varit nån kaffepimplare, men mamma och brorsan var/är det. Max 10 koppar i veckan. En till frukost och nån till på jobbet när det vankas fikabröd. Nyligen bytt från blått till gult.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 22.37.23.png

Instämmer

🤮

Skulle väl säga lite förenklat att nyöppnat färdigmalet har god smak (om den malningsgraden är vad man föredrar), med kvarn håller det god smak längre vid öppnad förpackning, tycker dock det dalar yttepyttelite allt eftersom även när man maler själv, men det kan vara antiplacebo, kanske lika gott hela förpackningen.

Tänkte ett varv till hur min instegskvarn (bättre ord än "budget" som jag använde) var. Den var som jag skrev mer ojämn i malningen, och ibland blev det gott, ibland lite sämre.

Som sagt, beror mycket på hur mycket hen nördat ner sig redan. När jag började mala själv hade jag inte googlat något alls egentligen. Hade blivit väldigt glad om jag fått den Wilfan. När jag sjunkit ner i träsket och googlat en hel del och min instegskvarn började kännas tråkig så hade jag faktiskt blivit lite besviken om jag fått Wilfan.

Jo, är som cykelvärlden. Typ.

Instämmer

🤮

Skulle väl säga lite förenklat att nyöppnat färdigmalet har god smak (om den malningsgraden är vad man föredrar), med kvarn håller det god smak längre vid öppnad förpackning, tycker dock det dalar yttepyttelite allt eftersom även när man maler själv, men det kan vara antiplacebo, kanske lika gott hela förpackningen.

Tänkte ett varv till hur min instegskvarn (bättre ord än "budget" som jag använde) var. Den var som jag skrev mer ojämn i malningen, och ibland blev det gott, ibland lite sämre.

Som sagt, beror mycket på hur mycket hen nördat ner sig redan. När jag började mala själv hade jag inte googlat något alls egentligen. Hade blivit väldigt glad om jag fått den Wilfan. När jag sjunkit ner i träsket och googlat en hel del och min instegskvarn började kännas tråkig så hade jag faktiskt blivit lite besviken om jag fått Wilfan.

Jo, är som cykelvärlden. Typ.
Jag har inte analyserat malningsgraden eller -kvaliteten så ingående, men har kört samma bönor i samma maskin i säkert tio år nu (räknaren säger 11 754 "tillredningar" men kretskortet byttes vid ca 10 000 koppar så den har gjort mer än 20k koppar kaffe..). Med det sagt så förvånas jag ibland över hur olika kaffet smakar, men har alltid skrivit av det på antingen olika bönor i olika påsar, olika tid för hur länge påsen varit öppen, hur länge bönorna legat i maskinen, hur pepp man är på att dricka kaffe etc etc. Tror mitt liv blir för krångligt om jag ska analysera att det är den dyra maskinen som är inkonsekvent..

För att hålla tråden på styr så får jag visa vad jag har i koppen också då!

Det här är förmodligen ett av mina minst genomtänkta val i förhållande till hur konsekvent jag köpt just dessa bönorna. Som sagt måste det vara 10 år in nu, och jag kommer inte omvärdera något på överskådlig framtid.😛 Gissar att mitt 28-åriga jag föll för namnet. Inga åsikter i övrigt, vilket säkert säger en del om mig som kaffedrickare.

IMG_8656.jpeg

Tillreds i en Jura Z9 (som jag är medveten om är en produkt som främst ska vara snabb och effektiv och "så bra som möjligt" utifrån dessa förutsättningar, snarare än en maskin som kan göra en magisk espresso). Krånglat en gång (stängde av sig oväntat) och fick byta ett kretskort. Började omvärdera tillvaron när den aptråkiga serviceverkstaden sa att det kostade 5000 spänn att serva maskinen, men att de kunde tänka sig att betala 2000 kr för den istället om jag samtidigt köpte en enklare maskin för 10 000 kr istället. Jäkla fasoner. Nu kommer den få gå i 10 år till om den håller, sen blir det ett besök hos någon annan butik..

Bonusbild på en gammal kaffeburk jag har i köket! Tror dessvärre Globens kaffe inte längre finns på marknaden..😛

IMG_8657.jpeg

Inferno är ju ett "gott kaffe", och är man nöjd med det så är det väl alla tiders. Hur man brygger är ju en helt annan story...
Just nu dricker jag vidrigt jobbkaffe och hemma blir det någon variant melitta pga billigt och rätt gott. Bryggmetod blir dock väldigt olika. Senast var det nog clever dripper, som är krångligt nog :)
En maskin hade varit något...

Fortfarande nöjd med wilfas high end-bryggare i övrigt. Den gör riktigt gott kaffe!

Dinzler kaffeerösterei i Rosenheim kör hemleverans till vårt hus på kaffebönor enligt någon form av prenumeration.

Är ju enligt systrarna Öberg och min tyska sambo det bästa kaféet norr om Alperna

Synd att en själv inte dricker kaffe men kan rekommendera deras te också och ett givet drop på väg ner mot Alperna för en lyx frukost

Jag kör Kahls Intenso genom en Sage Smart Grinder Pro. Den känns som en månlandare jämfört med SAECO kaffemaskinen. Jag har utan framgång testat annat kaffe.

Bryggkaffet åker genom en no-name 199kr bryggare från ICA. Den gör jobbet.

Hej!
Har forumet nåt tips på en kaffemaskin till jobbet? Jag tänker kaffe, bra kaffe. Inte en massa choklad och wiener melange, etc.
Önskad spec. Leverera 30-50 koppar gott kaffe per dag.
Espresso kan vara en bra extra feature.
Helst inget krångligt hanterande. Fylla på bönor/kaffe, tömma kaffesump är okay men inte för mycket pyssel. Då vet jag vem som måste stå där.
Budgeten är väl kanske upp till 25'kr.

Det enda som funkar om du vill ha bra kaffe är ju en bryggare (tex termos) och prenumeration på bra kaffe i typ 100grams påsar.
Eftersom min bror jobbar på Johan&Nyström så ringer du givetvis dit och säger happy10 för rabatt 🥳☕

Tillbaka
Topp