[Kalender] Bockstensturen.nu

MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Smedfan skrev

>
> Men det är otroligt kul att hoja ihop när
> tillfälle ges.
> När äldsta dottern blivit större blir det nog
> att skaffa en tandemhoj så kan jag vara hennes
> ögon =)
>
> Hoppas engagera svärföräldrarna så kan de
> hjälpa till med markservice på loppen =)

Tandemhoj med dottern låter fantastiskt :)

akesson skrev:
> ni som körde vad hade ni för däck? nu efteråt,
> hade ni velat köra rundan med några andra eller
> var ni nöjda?

Hade Ikon på bak och fram, smetade igen vid några tillfällen så jag fick hoppa av annars var det bra driv i dom. Tillräckligt med grepp utför men det är ju relativt. :)

MRobson skrev:
> Nisse 40+ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lundatok skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja, det var ju jobbigt. Så trött efter 6
> mil.
> > > Kom in på under fem timmar som var målet
> > idag.
> >
> > Ha ha! Tur att jag inte tog rygg på dig som
> jag
> > sa, jag rullade in på 7.27, det var jäkligt
> > tungt att vara sist i spåret, vi var 5 min
> sena
> > vid depå 3 men körde vidare ändå, fick en
> > sluttid iaf! :)
> > Grymt bra kört lundatok, och även alla andra
> som
> > tog sig i mål!!
>
> Styrkeprov av dig! Backus hade sett dig i starten
> och hejat.
> Döttrarna körde lilla BST, själv var jag hemma
> förkyld =(

Tack Robson! :)
Jag såg henne precis när vi rundade hörnet och kom precis då inte på vad hon heter, så det blev ett: hallå hallå! Då kände hon igen mig alltså? Kul!:)

Idén med att köra tandem med er synskadade dotter låter så härlig så jag blir rörd!
Hoppas vi träffas på nån ride snart igen, och att din förkylning försvinner snabbt!

Tengil skrev:
> hm skrev:
> -----
> > Satan i gatan va det va långt och tungt.
> > Låg typ 12:a efter 6 mil, sen kom väggen och
> > resten handlade bara att ta sig i mål. jag
> är
> > väldigt nöjd över att jag gjorde det.
> ändå
> > tycker jag det var riktigt kul i misären.
>
> Då måste det har varit du och jag som körde
> ihop med Stenerhag sist 2-3 milen ?
>
> Vh Christer

nä, jag var oförmögen att hänga på någon som kom ikapp sista 3 milen . Stenerhag kom nästan ifatt mig på sista bron och hon rulla i mål på platsen efter mig.

Rompa skrev:
> fredrikw skrev:
> > ja jävlar detta var fostrande... kul att få
> > stressa Rompa lite, även om jag inte hade någon
> > chans att komma ikapp där mot slutet :)
>
>
> Men satan vad du måste ha kört fort förbi
> 2andra nissar jag hade ryckt ifrån och som jag
> hade koll på, helt plötsligt så dök du bara
> upp som gubben i lådan. Men tur att jag ordnade
> till det mellan dig o mig ;)

Var relativt pigg i benen mot slutet faktiskt, körde om ganska många de sista två milen. Men dig rådde jag inte på.

> Bra kört förresten Fredrik!! :)

Tack detsamma!

Mitt största misstag begicks kvällen innan loppet då jag av oklar anledning tänkte att det nog inte var så viktigt att byta bromsbeläggen bak. De tog helt slut efter tre mil.

fredrikw skrev:
> Rompa skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > ja jävlar detta var fostrande... kul att få
> > > stressa Rompa lite, även om jag inte hade
> någon
> > > chans att komma ikapp där mot slutet :)
> >
> >
> > Men satan vad du måste ha kört fort förbi
> > 2andra nissar jag hade ryckt ifrån och som jag
> > hade koll på, helt plötsligt så dök du bara
> > upp som gubben i lådan. Men tur att jag
> ordnade
> > till det mellan dig o mig ;)
>
> Var relativt pigg i benen mot slutet faktiskt,
> körde om ganska många de sista två milen. Men
> dig rådde jag inte på.
>
> > Bra kört förresten Fredrik!! :)
>
> Tack detsamma!
>
>
> Mitt största misstag begicks kvällen innan
> loppet då jag av oklar anledning tänkte att det
> nog inte var så viktigt att byta bromsbeläggen
> bak. De tog helt slut efter tre mil.

Haha, jag kollade mina belägg NU, jag har Max 1mm kvar ser jag!!

Även jag upptäckte under mer noggrann rengöring, att mina belägg också är helt skrot. Ser ut som två rakblad som sitter i oket. Dessutom verkar det som min gaffellåsning sa upp sig fullständigt någon gång halvvägs in i loppet. Skogen ger och tar!

Bygeln till beläggen bak gick av efter 50km, så jag fick slita ur dem och köra utan bakbroms resten. En depåsnubbe berättade att det var flera som haft kärvande bromsar.

Nisse 40+ skrev:
> Tack Robson! :)
> Jag såg henne precis när vi rundade hörnet och
> kom precis då inte på vad hon heter, så det
> blev ett: hallå hallå! Då kände hon igen mig
> alltså? Kul!:)

Jadå hon kände igen dig, kom till och med ihåg ditt namn =)

> Idén med att köra tandem med er synskadade
> dotter låter så härlig så jag blir rörd!

Det dröjer ju några år innan det blir aktuellt men tror det kan bli riktigt skoj =)
Hon ska få en ögonoperation om en månad som kan hjälpa synen något (mest minska ögondarr och skelning), hon har begränsat synfält och ser bara ca en meter och då det är synnerverna som är skadade så går det inte att avhjälpa.

Hon är dock ascool som vågar cykla trots sin dåliga syn, när hon var yngre tränade vi med springcykel på stigar, hon bara öste på rätt ut i riset och skrattade.
Hon har jättebra balans då hon måste anpassa farten efter sin syn.

> Hoppas vi träffas på nån ride snart igen, och
> att din förkylning försvinner snabbt!

Ja, kanske hinner med en ride i höst kring åsen =)
Ha det gott!

Körde sista 3 milen med grus och sten i beläggen så illa att jag fick stanna flera gånger och orkade knappt snurra runt framhjulet. Gick få loss skiten tillfälligt genom att backa hjulet. Kanske skulle jag plockar bort hjulet eller vad säger ni av erfarenhet?

Körde ro ron och ra Ralph helt kanon, fästet var mycket bättre än jag vågade nyttja 99% av tiden.

MRobson: Apropå synfel, måste rekommendera podcasten Invisibilia och avsnittet "How To Become Batman". Heeelt mind blowing om hur samhället begränsar blinda och hur blinda i praktiken kan "se". Har lyssnat på avsnittet flera gånger, blir helt tårögd varje gång.
http://www.npr.org/podcasts/510307/invisibilia

(och associationen var alltså att synfel/blindhet och cykling, om du lyssnar kommer du nog förstå)

Verkligen, ruskigt starkt att snitta över 40 kph i leran!

Jag är för övrigt sugen på att se om fler bilder dyker upp någonstans. Såg ju minst 3-4 fotografer med giganto-objektiv, hamrandes iväg bilder i skydd under paraplyer och dylikt.

Vilken resa, det var en av dem jobbigaste tävlingarna jag har varit med om. Det kändes bra de första 5 mil men sen tog orken successivt slut. Krampkänningar från 7 mil. Men himla roligt på de tekniska bitarna, hade nya RoRo och RR och det var förvåningsvärt stabilt i geggan. Det blev dock en OTB och en vurpa på platten när framhjulet plötsligt försvann.

Jag tog i våras tag i cyklingen efter att ha haft ett uppehåll i typ 7 år. Köpte ny fin cykel och all utrustning som behövs (det är ju en hel del när en tänker efter). Har nött omkring i terränglådan, kört distanspass och försökt fräscha upp tekniken och konditionen så gott det går under perioden april-september.
Kom till starten och var pepp på att cykla de där 50 kilometrarna trots att det regnade. Lite regn ska inte förstöra det här tänkte jag för mig själv.
Men... efter typ 3 mil så började det vara tråkigt att cykla. Då har jag ramlat ett otal jävla gånger (tappade räkningen till slut) och var mer än lovligt förbannad på den där jobbiga leran som var som att någon satt en osynlig broms på cykeln. Kroppen värkte, inte en centimeter på mig var torr...
Vätskekontrollerna på Grimtunet och Botvidsgård var grymt efterlängtade, men det var som att sätta plåster på en artärblödning. Energin var som bortblåst ur kroppen strax efter båda kontrollerna. Det enda som fick mig att kötta på var pannbenet och tävlingsmänniskan i mig som vägrade ge upp; så länge cykeln håller så SKA jag in i mål.
Tog mig till slut i mål på 3:49, vilket är en bra bit bortom gränsen på under 3 timmar som jag satt upp sedan tidigare. Får skylla det på risig teknik, alla vurpor samt svordomar. Nästa år har jag bestämt att det ska vara torrt och fint så jag kan få till en tid i stil med de jag hade för åtta år sedan!

Senast ändrad:
thisismycat skrev:
> MRobson: Apropå synfel, måste rekommendera
> podcasten Invisibilia och avsnittet "How To Become
> Batman".

Tackar för det tipset, ska lyssnas på =)

Fann felet med bromsarna?

Bilagor

• 20150906_210220.jpg
    20150906_210220.jpg
    114.7 KB · Besök: 32
Godaste bärsen i mannaminne!

segerfalk skrev:
> >
> Den inofficiella vätskekontrollen var bäst.

Det kom ju chips i nästa fuldepå, så perfekt uppladdning inför ryssland-sverige som väntade när man kom i mål.

lundatok skrev:
> Haha, den kontrollen cyklade jag förbi och
> tänkte, helvete dom har ju starköl!

@segerfalk Suddiga bilder, antar ni länsade bordet?!

Var långt bak i fålla 6 och vid delningen 50/100 km så var det åtskilliga som bytte bana till korta. Kan ha något med hällregnet efter 10 km att göra. Hursom kul och bra arrat!

/David, mer stugcyklist än stigcyklist..

Jag hade helt nya belägg på fattyn och jag var tvungen att skruva bort oket brak efter 3 mil då hjulet snurrade trögt, det visade sig att det inte fans några belägg kvar utan det gick metall mot metall... Jag brukar vara väldigt snäll mot bromsarna (speciellt bak) så att detta hände redan efter 3 mil visar kanske hur galet mycket gegga det var som malde runt genom bromsarna...

Någon stans vid 3-4 mil började kampen mot smärtan, den borde börjat vid 7-8 mil men underlaget gjorde sitt... När jag var vid runt 8 mil ville jag bara krypa ihop I fosterställning och gråta ;)

I söndags när man tog fatt i att tvätta cykeln var det inte skoj. Punka bak massa nya repor växlar som inte funkar som dem ska, knäckt fästet till växelreglaget på vänster sida, bromsbelägen bak rent slut och fram är lika bra att byta med. Fick ta av framhjulet och och göra rent med för laga punka i den dyngan var ju lika med att halva åkalla nu är i lägenheten :P
Cykeln är 6 veckor gammal men ser inte så ut längre hehe ska användas ju ;)

Sambon tog en del bilder, mest målfoto ska jaga henne så hon tar fatt i dem :)

Bilagor

• D71_9975.jpg
    D71_9975.jpg
    43.3 KB · Besök: 25
Hallå !
Ny här!!
Trevligt att läsa om andras bravader på Bockstensturen i helgen som gick. Cyklade själv 10 milarn. Ja blött var det, mycket blött. Synd att det regnade veckan innan och på lördagen då loppet gick. Har tränat en del på BST 100 arenan från Varberg och upp till Åkulla. De säger att det varit en regnig sommar men det har inte märkts för spåren har varit väldigt bra där. Nu blev det ju som det blev. För övrigt en mycket trevlig tillställning med beundransvärda funktionärer som hejade fram oss sista deltagare kämpandes de sista milen mot mål. Tiden blev ju inte så bra (7:05) men skit i de. Trampade av kedjan i Åkulla (tog en stund att laga) och efter det tog bakbromsen slut, bara plåtbleck kvar av beläggen. När folk bromsade i spåret runt om i skogen lät det som en hel symfoniorkester, inte undra på de med så mycket slippasta som skapade resonans i bromsarna. Nog om detta vi tog oss ju i mål och detta är ”skit skoj”.

Kommer tillbaka nästa år? Lita på det !!

Jo, blött och lerigt va de. Det var dock ganska skitigt även 2014 så jag var i alla fall inte helt överaskad när lerbadet infann sig i Åkulla. Handlade om att ta sig igenom 10 mil och komma i mål utan att ha sönder varje sig själv, eller cykeln. Min taktik va att "fega" där risken att lägga sig var stor, och ösa på där det gick. Funkade bra, bortsett från att man blev nedkyld av att ta det försiktigt. Endast en liten vurpa utan några men, och naturligtvis utslitna bromsbelägg. Hoppas på torra stigar nästa år. Har inte sett mycket till bilder, men det borde finnas då det ändå var några som plåtade både innan, och under loppet. Någon som vet om det publicerats något ?

På Bockstensturen.nu så finns ju bilder från tidigare år så det kommer säkert någon fotograf som lägger sina bilder där vad det lider.

akesson skrev:
> Hittade en bild länk på facebook sidan
>
> https://www.flickr.com/photos/68455624@N02/sets/72
> 157658385781155/

Bra lank, den killen smattrade iväg kort på alla som drog forbid.

Jag plockade ner bromsarna igår då hjulen rullade riktigt trögt andra halvan av loppet...inte helt bra... Sedan hade bägge dreven på bakväxeln skurna lager. Krävdes polygrip för att få dom att snurra, inte konstigt att det var tungtrampat...

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    49 KB · Besök: 25
fredrikw skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Finfina bilder av Sofia!
>
> +1

Åh, du är tillbaka!

lundatok skrev:
> Åh, du är tillbaka!

det var då ett jäkla tjat, har vi inte rett ut detta redan i en annan tråd?

bra kört förresten :)

Tillbaka
Topp