[Kalender] Brevet 300 km \"Saltluft\"

Innan jag snodde ihop ”Saltluft” gick Täbys 30-milare så här: först precis samma väg som 20-milaren till Hallstavik, sedan fortsatt på 76:an till Östhammar. Sedan Gimo, Tierp, Uppsala och Täby. (På den tiden var det E4:an mellan Tierp och Uppsala. Inte helt optimalt... ) Då fick vi njuta av den riktiga Gimorakan! Är det kanske en gammal vägbas för F16?
Nuvarande sträckning har gällt sedan år 2000.

Mycket tacksam för den banomläggningen. Tycker nuvarande 30-milare är klart mkt trevligare än 20-milaren och den gamla 30-milaren låter inte ett dugg roligare. Dessutom tycker jag omläggningen till att få Knutby på slutet istället för den större vägen efter Gimo ytterligare lyfte turen.

Kanske är OT men fortsätter matpratet.

Ser inte att man skulle kunna äta någon mat som innehåller för mycket kolhydrater (med mat menar jag inte div energiprodukter avsedda för sport). Drickyoghurt som nämns ovan innehåller 11 gr kolhydrater vilket blir 44 kcal kolhydrater på en flaska på 350ml...man brukar räkna med att man behöver tillföra 60-100gr kolhydrat i timmen under aktivitet beroende på intensitet och kroppsstorlek, långt från vad man behöver. Sen får man inte "sockertoppar" under aktivitet beroende på att upptaget och förbränningen av kolhydrater sker på ett annat sätt än under vila (ja, det är förenklat).

I övrigt ser jag inte att man skulle behöva äta en riktig måltid på lopp upp till 400 km ur energisynpunkt. Däremot är det ju gott med varm mat som kan ha positiva effekter rent mentalt vilket i förlängningen är prestationshöjande.

Jag brukar trycka i mig en liter vanlig fruktyoghurt. Tycker det funkar klockrent förutsatt att inte nån jävel kör dödstempo direkt efter. Det brukar ta en timme innan boaormsmagen har lagt sig. Den ger energi, protein och vätska i samma förpackning. Om man toppar med en fralla eller liknande så håller kvar mättnaden längre.

Färdig risgröt på tub vet jag är populär hos en del erfarna randonneurer, de tycker att den är lätt att få i sig, snäll mot magen och även ger bra med energi
75570.jpg

http://www.felix.se/produkter/risgrot/
Skall tydligen ge 550kcal/tub

/Håkan

bsandborgh sa:
En riktig randonneur äter vad som helst, när som helst. Dock så äter vi bara roadkill på Esperantogården i Lesjöfors!
Problemet är ju att vad som helst = pizza i detta kulinariska u-land. Varför finns det inte en tacotruck i Horred lixom?

bsandborgh sa:
Innan jag snodde ihop ”Saltluft” gick Täbys 30-milare så här: först precis samma väg som 20-milaren till Hallstavik, sedan fortsatt på 76:an till Östhammar. Sedan Gimo, Tierp, Uppsala och Täby. (På den tiden var det E4:an mellan Tierp och Uppsala. Inte helt optimalt... ) Då fick vi njuta av den riktiga Gimorakan! Är det kanske en gammal vägbas för F16?
Nuvarande sträckning har gällt sedan år 2000.

Ja, det är en gammal vägbas. Det finns många sådana i Norduppland, men Gimorakan är den med råge den längsta av dem.

Tillbaka
Topp