[Kalender] BRM 200km Malmö - 25 Mars 08.00

Raggamuffin sa:

Eftersom jag startade tråden så blir det här en besvärlig balansgång mellan olika skrivna och oskrivna regler omkring deltagande i diskussionen...

Jag kommer inte delta, då min fru har planer denna dag.

Men jag hoppas såklart att så många som möjligt vill komma igång med brevetsäsongen!

Är tyvärr förhindrat att medverka eller ens närvara, men önskar alla en fin runda. Har tidigare år kikat efter bra fikaställen utefter rundan och om inte annat passar kan Café Smyge vara en kandidat. Förutom att äta och dricka lite, kan man där också kan stanna å kika på skylten, stenen och stolpen vid Sveriges sydligaste udde tillika målplatsen för Sverigetempot.

Spacekitty sa:
Är det kantvinden eller den bedrövliga "cykelbanan" längs kusten som är värst, svårt att bestämma sig.

Kombinationen är svårslagen! Den smala, dödsgrusade cykelbanan gör att man max kan ligga 2-3 personer i vinge i kantvinden vilket gör livet ganska surt för gubbe/kärring 4,5 etc...

Man kan dock trösta sig med att om det är den sydvästliga vinden som råder så blir det iallafall åka av de sista 2-3 milen så man brukar ändå komma till Malmö med ett leende på läpparna!

53 av 57 dagar blåser vinden i Malmö från väst-sydväst. Hur påverkar det rundan. Om det skulle gälla även den 18:e ser det halvkul ut mellan 110-180km. Är det sydostlig vind som en ska vara fasa?

Luktapåblommorna sa:
53 av 57 dagar blåser vinden i Malmö från väst-sydväst. Hur påverkar det rundan. Om det skulle gälla även den 18:e ser det halvkul ut mellan 110-180km. Är det sydostlig vind som en ska vara fasa?

I sydvästlig vind är stycket mellan Ystad och Trelleborg riktigt surt - man cyklar längs kusten så något direkt lä står inte att finna. Dessutom är cykelbanan (som man bör använda då bilvägen inte har någon vägren värd namnet) ganska smal vilket gör att man bara har begränsad nytta av eventuella följesvennar.

Men fasa och fasa... vi talar ju trots allt om en A till A-bana så i det stora hela får man ju en fin dag. DEt ska inte vara FÖR lätt :)

Så är det. I Malmö.

På vårkanten brukar det bli en gosig sjöbris på sydkusten om solen tittar fram så oftast ligger vinden mer eller mindre rakt från sidan, har bara varit med om medvind på den sträckan en gång och det var inte på våren.

Shameless bump, 15 anmälda i dagsläget så det är hög sannolikhet att man hittar någon lagom snabb grupp att rulla runt med.

Jag har varit rejält krasslig sedan i måndags och inte kunnat äta så mycket, närapå inget, och känner mig lite ynklig. Är det lönt försöka trycka sig lite extra såhär få dagar innan?

Spacekitty sa:
Jag har varit rejält krasslig sedan i måndags och inte kunnat äta så mycket, närapå inget, och känner mig lite ynklig. Är det lönt försöka trycka sig lite extra såhär få dagar innan?

Extra mat? Ah, lite glass och en rejäl fredagsdrink så ska du se att det ordnar sig :)

Men annars nej, ingen anledning att försöka trycka i sig extra. Ät normalt, i den mån du kan.

Senast ändrad:
Låter som mer eller mindre optimal uppladdning... men vad blev det för sprit egentligen?

Fikautbudet på Kustrundan är av det torftigare slaget... Åsarundan 8 April bjuder på betydligt fler möjligheter till ordentlig kaffe och kaka.

Det blev Jägermeister som efterträtt.

Sibylla i Sjöbo har milkshake ibland. Sen finns Mossby kaffestuga om man vill ha sig en torr kakbuffé innan motvindsrakan mot Trelleborg. Har för mig att Café Smyge har rätt fina tårtbitar.

Kommer bli kanon, synd bara att man befinner sig ett drygt Sverigetempo söderöver. Fikatipset är nog Smygehuk om man inte tar första stoppet redan i Lomma...

Jag fick släppa hetsarna vid Habo-Ljung och istället hugga mig fast i Tony och Jan-Eriks bakhjul. Dom skojade till dagen med tunga fram-dämpade mountainbike, Tony hade fetaste däcken han kunde hitta, som mina överarmar, dom fick slita onödigt mycket tror jag.

Blev mest trött / ont i händerna faktiskt. Inte för jag tänker resa mig från soffan.

Vi skulle vänt rundan som jag sa. Kanske inte hela men biten mellan Ystad - Malmö :)

Bitvis även från sidorna.

Det var den där sorten 230watt ger 20 km/h :) Men som alltid, jobbigare för huvudet än benen. Fast var rätt sur en stund vid Höllviken :P

Raggamuffin sa:
Bitvis även från sidorna.

Det var den där sorten 230watt ger 20 km/h :) Men som alltid, jobbigare för huvudet än benen. Fast var rätt sur en stund vid Höllviken :P

Jag är sjuk nog att vara lätt avundssjuk... men visst. Skånsk motvind är något utöver det som vetenskapen känner till - det är motvind på riktigt likssom!

Det är faktiskt så det ska vara. Jag har ibland hört vandringssägner om utgåvor av senna runda UTAN motvind mellan Ystad och Höllviken, men sanningshalten förblir obekräftad.

Å andra sidan var det (väl? befann mig på andra sidan Öresund och det har på senare tid varit betydligt högre misärindex öster om detta vatten) plusgrader och torrt hela dagen, vilket också är som det brukar på denna runda.

När nu så många ändå dök upp kan jag väl kosta på mig att erkänna att Kustrundan inte är någon personlig favorit.

Jag uppdaterad min Ultegra 6870 växel för ett par veckor sedan med funktionen synchro-shift. Nya batteriet och ny firmware till växelförarna. Högerhandtaget sköter då om all växling och växelförarna både fram och bak sköter sig själva enligt förinställt schema. Kopplas in och ur under färd genom att trycka två snabbisar knappen på lilla dosan under styrstammen eller genom menyn i GPSen.

Har bara provat lite på torget utanför huset för funktionstest. Valde ändå att köra hela denna runda med synchro-shift. Änglasång.

För siffernördar går det att få se all växling i efterhand och exakt var jag använt vilka kombinationer av klingor/drev. Växla mellan ride stat och shift map till vänster. http://di2stats.com/rides/view/24722

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
För siffernördar går det att få se all växling i efterhand och exakt var jag använt vilka kombinationer av klingor/drev. Växla mellan ride stat och shift map till vänster. http://di2stats.com/rides/view/24722
Många siffror där...
Var kommer effektsiffrorna ifrån? Dvs är det en "gissning" eller har du effektmätare (vilken då?)?
Avg/norm/max Power    106 / 126 / 470 watts

För de verkar väldigt låga.

/Håkan

Spacekitty sa:
Jag uppdaterad min Ultegra 6870 växel för ett par veckor sedan med funktionen synchro-shift. Nya batteriet och ny firmware till växelförarna. Högerhandtaget sköter då om all växling och växelförarna både fram och bak sköter sig själva enligt förinställt schema. Kopplas in och ur under färd genom att trycka två snabbisar knappen på lilla dosan under styrstammen eller genom menyn i GPSen.

Har bara provat lite på torget utanför huset för funktionstest. Valde ändå att köra hela denna runda med synchro-shift. Änglasång.

Kul data! Di2 är svaret på siffertuggarnas drömmar! Du skulle kunna köra med 12-25 kassett ser det ut som utan att det skulle störa.

Tillbaka
Topp