[Kalender] BRM 600km Malmö - Västkustrundan (Nu med RR)

På förekommen anledning - välkomna på 60-milare från Malmö. Det blir ett kärt återseende med bl.a. torget i Hyltebruk och en busskur i Stråvalla Strand. Efter lite omläggning av de malmöitiska banorna är detta också den enda möjligheten att få forcera Hallandsåsen från Östra Karup.

Jag kommer vara med och ryktet säger att jag ska vara snäll så att alla (som kan cykla 60 mil på i runda slängar ett dygn) kan vara med!

Ser fram emot detta!

Blir min första 600k, har som längst kört 400k.

Ni som är mer rutinerade, sysslar man med vila av något slag under en 600k, eller man kör på? Ska man köra på runt ett dygn så säger det väl sig själv, men om man tänker ta mer tid på sig, handlar det om att sova i dike/busshållplats/lada/jakttorn/kyrkogård eller under mer civiliserade former?

Välkomnar alla tips och råd som kan ges! På grund av att jag inte är så välkänd så lägger jag till följande:
Jag är uppväxt på 90talet, utöver det är jag inte alls lättkränkt så det är helt ok att ta ut svängarna rejält när ni svarar....

Haha, jag tror detta är ett område som är ganska safe att ställa frågor på. Såvitt jag känner till är det inga av happys drygaste element som har någon som helst auktoritet på området ;)

(Det sitter säkert nån därute och tycker att jag just hade sönder det där glashuset men men)

Det finns ju olika sätt att se på sömn på en 60-milare.

Först och främst måste man tänka på sin egen säkerhet - man SKA vila INNAN man kör av vägen.

Sen måste man värdera hur mycket sömn man kan tänkas behöva och vilka förväntningar man har till komfort.
Om man vill cykla så fort som möjligt, men inte tror sig kunna köra helt utan sömn kan man spetsa in sig på en busskur tex. 30-60 minuter där är (oftast) helt drägligt och gör stor skillnad. Lämplig klädsel för detta beror både på väder och nämnda komfortbehov.

Vill man köra sin 60-milare över två dagar och vara människa på söndagkvällen är det bättre att arrangera riktigt boende. Jag skulle rekommendera att man tar sig uppåt 40 mil innan nattpausen, om detta är fartmässigt realistiskt.

Vad ska man annars tänka på?

Det blir kallare än på en 40-milare. En del tar ju det mesta av natten i bruk på 400k och då är packningen väl likartad, men en extra underströja etc är inte dumt när man verkligen ska vara ute HELA natten.

Mat är ingen skillnad, utöver att man såklart hinner äta mer på fler timmar.

Batterier till lampor, gps och telefon behöver vara större/bättre.

Spacekitty sa:
Folk har sovit i Kungsbacka tidigare, man måste se till att hinna dit innan incheckningen stänger.

33 mil dit, så det är naturligtvis en möjlighet. Men man har 27 mil kvar så någon sovmorgon ska man nog inte kosta på sig.

Tackar för tipsen, att ha ett ordentligt sovstopp känns inte fel, några timmar kan säkerligen göra mycket för psyket...

Strömbehovet är tillgodosett med nybyggt navdynamohjul och tillhörande utrustning för laddning via USB. I övrigt känns packningen mest väderberoende.

Det enda jag kan jämföra med är att vi körde Nattsvart i slutet av Juni förra året, totaltid lite över 17 timmar om jag inte minns fel. Av dom 17 vågar jag gissa på att cirka 2,5 timme var stillastående...

Jamendåså... då är du ju ganska välförberedd. Nätterna är för all del kallare i maj men annars är det ingen dramatisk skillnad utöver att en lång dags färd mot natt såklart tar ut sin rätt i viss mån.

Aahhhh; torget i Hyltebruk... Jag tror jag har vaga, lätt hallucinogena minnen av det :-)

Det vore faktiskt kul att hänga med!

Ser ut som du har i underkant 25 mil längre till Hyltebruk än sydlänningarna så om du startar på fredag kväll bör du kunna möta upp med dom där på lördagen.

Bonusinfo - jag har ALDRIG cyklat en 60-milare utan att drabbas av en betydande mängd regn. Nån gång ska vara den första...

Med punkt efter "60-milare" ja, men nog förutsätter nuvarande mening att man faktiskt cyklat minst en 60-milare OCH att det regnade?

ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
Bonusinfo - jag har ALDRIG cyklat en 60-milare utan att drabbas av en betydande mängd regn. Nån gång ska vara den första...

I think not #csimiami ;-)

Men så är pannbenet också på en nivå där jag behöver specialbeställd hjälm ?

For sure (som de säger i peletonen), men om du även ska cykla Blekingerundan tycker jag du kan låta det fina vädret vänta till dess =)

NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:

I think not #csimiami ;-)

Men så är pannbenet också på en nivå där jag behöver specialbeställd hjälm ?

For sure (som de säger i peletonen), men om du även ska cykla Blekingerundan tycker jag du kan låta det fina vädret vänta till dess =)

Det vet du att jag ska (och det vet alla andra att du vet, haha) - då blir det kortbyxor hela natten!

ohellstrom sa:
Med punkt efter "60-milare" ja, men nog förutsätter nuvarande mening att man faktiskt cyklat minst en 60-milare OCH att det regnade?

Min krystade tolkning var väsentligen att det stod "jag har aldrig A" (med A = "cyklat en 60-milare utan att drabbas av en betydande mängd regn"). Komplementet till det är "jag har minst en gång A". Det senare har ytterst få svenskar gjort och därmed måste det första påståendet gälla för det stora flertalet svenskar. Om det finns något i den krystade tolkningen som är språkligt fel vet jag inte. Jag skulle gissa att detta är ett fall där språket inte är entydigt och att båda tolkningarna är (teoretiskt) möjliga. Men, som sagt, det är gissningar från min sida.

Verkar som jag är enda aktiva happyskribent som tänkt delta i detta evenemang, försnacket blir ju därefter haha.

Hursomhelst, det drar ihop sig till en riktigt trevlig runda. Det KANSKE inte ens regnar.

Tanken var att det skulle bli min 600-premiär men har lite sår att slicka först tyvärr.

Inget jag hade fixat solo heller och hänga med i ditt tempo hade varit lite tufft :D

Fem anmälda i skrivande stund, samt någon ytterligare som förvantas anmäla sig. Men SÅ många fler kommer det nog inte, den fina väderprognosen till trots. Det är oftast bara 7-8 startade på de malmöitiska 60-milarna.

Det brukar i allmänhet gå att hitta NÅGON att hänga ihop med, om man tycker att mitt tempo (även om jag nu inte tänkt köra max-max just den här gången) verkar avskräckande.

Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:
Ligger i hård förhandling om ett fripass till helgen.

Jag måste hinna hem till barnkalas kl 14 på söndag, men annars var förhandlingen överraskande enkel den här gången :)

Cykla 60 mil, inte sova på 32 timmar, barnkalas...vad kan gå fel liksom? :)

Jag räknar med att hinna sova lite innan... det blir iallafall inte värre än förra året, hehe:

https://oscarahellstrom.wordpress.c...ouble-malmo-600km-brevet-copenhagen-marathon/

Kommer ... förra gången jag körde Malmös 60-milare (en annan än den som går nu), så sov jag på en asfaltfläck längs vägen, någonstans i närheten av Ängelholm. Det var varmt och solen sken. Egentligen ville jag lägga mig på en rastplats mellan Ljungby och Halland, men det var träskmark (mygg).

Den här ska vara lite mentalt tuff. Jag bor ju strax norr om vändpunkten i Kungsbacka.

Det står "Statoil" på noterna, men det är förstås Circle K nu. Bara man vet,.

Kallare än Trollhättans 40-milare för två veckor sedan kan det inte bli. Då fick Freddie och jag -5 grader de sista 9 milen. Inte kul.

Det finns ett vandrarhem i Åsa. Kungsbacka är lite väl tidigt att lägga sig. Varberg har också.

Åsa: https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-asakuggaviksgarden-vandrarhem/

Varberg och flera alternativ (Björkäng)
https://www.google.se/search?q=varb.....69i57j0l5.6860j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jag har inte planerat en övernattning. Organisatören lovar fint väder, så jag sover på en parkering någonstans, vid behov.

Daniel

Stämmer rätt bra :-)

https://www.google.se/maps/@57.3050...ErllRfHGyGXw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=en

Möjligen har den moderniserats, men det blir inte sämre för det.

Johan, bland det bästa du kan ha med dig är en nödfilt (aluminiumfilt från Clas Ohlsson, 29 kr, tror jag).

IMG_20160731_060426.jpg

Daniel

Senast ändrad:
Ja, en sån filt håller på förvånansvärt mycket värme när man lägger sig i fosterställning i vägrenen. Den är tyvärr inte lika effektiv som insektsnät. Om man inte har väldigt stort tålamod eller ordentligt med plats över i packningen är den dock väldigt svår att återanvända ordentligt...

Är det jag som lovat fint väder? Får väl står för det då - det ser faktiskt ut att bli tvåsiffrigt i princip hela vägen runt vilket onekligen underlättar klädvalet, vare sig man tänkt sova eller inte.

Hiskeliga 7 anmälda i dagsläget, gissar på 2-3 till innan repet dras. Även om jag själv är förhindrad att deltaga funderar jag på att åtminstone dyka upp vid starten och vinka farväl. Kanske även kunna vara behjälplig med sporadisk live-rapportering.

Förhandlingarna har strandat, övertidsblockad och lock-out är hoten. Funderar på att gå ut i vild strejk :)
Deadline är 24:00 i kväll för swish va? ;)

Jeppe_E sa:
Förhandlingarna har strandat, övertidsblockad och lock-out är hoten. Funderar på att gå ut i vild strejk :)

Typ. Så länge loppet syns i listan är det möjligt att anmäla sig. Swish som betalningsmetod föredras då det är mycket enklare hantering för ekonomiavdelningen.

Jeppe_E sa:

Det är hårt att förhandla om man inte har någon gentjänst att erbjuda. Jag tyckte att det gick misstänkt lätt den här gången. Hade visst missat att jag ska underhålla svärmor medan frun är ute imorgon kväll :)

Jag förhandlade bort en 60-milare på midsommarhelgen.

Nu kommer den petiga att påpeka att det inte finns en 60-milare under midsommarhelgen, men det har jag aldrig påstått heller. Jag sa bara att jag inte skulle köra en då. Jag kör en 17/6 istället. Just 20/5 var godkänt tillbaka i mars, under huvudförhandlingarna.

Ärligt, jag har inte haft lätt att få ihop många lopp i år. Så många datum på västkusten har varit bortkastade tillfällen eftersom de lades så tidigt på året.

Du är varmt välkommen Daniel, alltid lika roligt när det är fler än de närmast boende som kör :-)

dlridings sa:
Det här verkar väl optimistiskt, men ...

http://weatherbagel.com/f/650bd11a-d892-4037-b60e-097762c6064f

Det är 20 km/t i snitt. Jag vet att de flesta från Malmö är snabba. Det är inte jag.

Det måste vara något fel - den säger att det blir motvind mellan Ullared och Kungsbacka!

Hursomhelst finns det grund till en god del optimism.

I nuläget 8 anmälda men jag räknar fortsatt med någon ytterligare. Rena folkfesten det har.

Tillbaka
Topp