[Kalender] BRM 600km Vänersborg

GoranS sa:
patten sa:
GoranS sa:
Bra kört!

Börjar själv snart bli lite seg av allt internetcyklande i helgen. Tufft med simultaninternetcykling av Södertäljes 100-milare, 60-milare från Malmö och Vänersborg, 40-milare från Sundsvall och ovanpå det Jotunheimen rundt. Tror jag får vila upp mig med att sticka ut och borra lite motvind själv imorgon.

Samt en liten 60-milare från Göteborg. Inte lika mycket innehåll i som alla andra men ändå :)
Hm, jag är tydligen så utmattad att jag inte klarar att internetcykla ordentligt. Är nog säkrast att jag tar en vilopaus så att jag inte fortsätter och ställer till det för någon annan internetcyklist.

Haha kan vara bra med några dagars återhämtning. Nä då, har varit många lopp och prestationer i helgen helt klart.

En liten RR från helgen.

Jag och Chripers hade pratat om att köra en 600km som träning inför UTU och valet föll på Vänersborg eftersom den låg bra till. Vi åkte ner på fredagen och anlände på em så vi hann packa och fixa allt i lugn och ro, vi valde att köra med betydligt mer packning än vad som behövdes för rundan bara för att se hur det funkade. Vi fick sova rätt länge eftersom starten inte var förrän kl 08:00 så vi åt hotellfrukost och sedan rullade vi till Shellmacken där starten skulle gå och mötte upp de andra fyra som skulle köra. Rasmus hade vi kört Västerås 400 med men Johan, Jan-Erik och Folke hade jag inte träffat innan. Vi sa hej, fyllde i Brevetkorten och sedan rullade vi iväg med Johan i spets som lotsade oss ut ur Vänersborg.

Det blåste rätt bra och vi konstaterade redan innan start att vindriktningen var sån att vi skulle ha motvind hela vägen upp dit banan vände efter ca 310 km...När vi kommit ut på rutten så lade vi oss i tvåpar och milen tickade på, vädret var helt perfekt och alla pigga så det var roligt att sitta och prata och titta på omgivningarna. Efter 86km var det stämpling i Ed på en mack, Folke valde att släppa gruppen här för att köra resten själv, grymt imponerande i den vinden! Vi rullade vidare mot norska gränsen och ju närmre vi kom Norge ju mer "rullande" blev terrängen, vi körde fortfarande tvåpar och det rullade på i bra fart trots vind och backar. Efter 166km rullade vi in på en CircleK i Örje där det blev en lite längre fikapaus, fanns t.o.m en liten terass med bänkar vilket bidrog till längden. När vi var nöjda så fortsatte vi på inslagen bana, tvåpar, backe upp och backe ner i motvind. Nästa stopp var Kjeller 244km där vi stannade på McDonalds för att äta, nån mil innan dess kom vi ut på en av få rätt trafikerade vägar och valde att lägga oss på ett led. Den formationen hölls sedan till nattstoppet :-)

Det rullade fortsatt på i ett lugnt med jämnt tempo i otroligt fina omgivningar, man hade att titta på i princip hela tiden vilket gjorde att tiden bara flöt iväg. Jag hade kört en del hårda pass veckan innan loppet och kände redan vid starten att det satt kvar, jag började få ont i låren redan efter 60km och undrade då hur dagen skulle bli. Någonstans vid 260-270km släppte det och helt plötsligt hade jag "fräscha" ben, lågintensiv träning gör ju gott för återhämtningen sägs det :-D

På väg till Lunner så skulle vi passera banans högsta topp och det var när vi cyklade över en "ås" strax utanför Gardermoen. Stigningen var inte jämn utan men platta partier och en del utför men från start till topp var det ca 20km. Vägen slingrade sig genom skogen och förbi sjöar som glittrade av kvällssolen, ett mycket fint parti på banan. Efter toppen kom en roligt utförskörning på en smal väg som vi sedan vek av från för att komma in på en ännu mindre väg. En bit ner i den backen var vägen avstängd pga av vägarbete och underlaget var löst grus och grövre sten, jag frågade om vi skulle chansa och fick till svar från Rasmus "vad ska vi annars göra?". Ett självklart svar så det var bara att ta en position bakom sadeln och köra på :-) Stämpling i Lunner 311km och efter det hade vi faktiskt lätt utför och medvind till Lilleström 370km där vi skulle övernatta på på Hotell Thon. Vi kom dit vid 22:30 duschade snabbt och gick sedan och åt, jag och Chripers hade med en uppsättning civila kläder och det var skönt att ha på sig. Vi sov mycket gott och vaknade utvilade till en av de bättre hotellfrukostarna jag ätit, efter den svidade jag om till oanvända cykelkläder och vid 07:40 rullade vi iväg för de sista 250 km hem.

Under natten hade vinden vridit så vi hade återigen motvind :-) De 120km till första stämplingen i Halden rullade på bra men kändes rätt långa för det var +18 redan vid start och terrängen bestod av korta branta backar upp och ner. Tror aldrig jag kört så rytmförstörande terräng och man gjorde inte annat än att växla, lilla klingan och gneta upp för en backe på 1min sen typ tyngsta växeln utför i 15-30sek i mil efter mil. Jag har ingen träningsvärk i benen idag men i underarmarna av alla tusen växlingar :-) Tur att det var superväder och fantastiska omgivningar även denna dag. Nån mil innan Halden gick rutten in på en grusväg, riktigt rolig omväxling och sträckan inbjöd till att köra på då den var stenhård. Min favorit ihop med de två längre backarna.
I Halden 492km var det såklart ett stopp på en mack och eftersom vi kört 120km sen starten på dagen blev det en lite längre paus, nästan alla köpte en dassig mosbricka med korv men inramningen och milen i benen gjorde att betyg som "bästa mosbrickan någonsin" delades ut. En välbehövlig paus eftersom vi skulle vi upp för en klättring rätt kort efter Halden. Den var på ett par kilometer (kanske 10 totalt men i etapper) upp till Prästebakke, också otroligt fin sträcka! Vi hade legat på ett led hela dagen men av någon anledningen blev det tvåpar igen, jag märkte rätt snabbt att det inte var så bra eftersom vi var olika trötta i gruppen och vilan blev ju halverad med denna gruppering vilket inte var så bra med tanke på vinden. Jag föreslog att vi skulle lägga oss på ett led och det blev så utan något svar, tog det som att alla i gruppen uppskattade tiden på rulle. Näst sista stämplingen var på ett café i Hedekas 558km, tyvärr var det mycket slutsålt så efter lite velande blev det en risifrutti och en Solero. Nog första gången i livet jag ätit det i samma måltid :-)

Nu var det bara "spurten" kvar innan vi skulle nå Vänersborg efter 615km. Vinden hade tilltagit under dagen så det var bitvis bra gnetigt när man låg i tät, särskilt som att jag inte ville vara under 30km/h på platten. Inget vidare spännande hände sista milen som gick på samma vägar som vi åkt dagen innan. Kl 17.25 slutstämplade vi, tackade varandra för en roligt runda och gott sällskap och sa hej då fram till UTU som alla fem ska köra. Folke hade gnetat på utan någon riktigt nattsömn och var i Halden när vi lämnade hotellet, i mål var han två timmar före oss. Djupt imponerad av att han kört i princip 550km ensam!

En riktigt fin runda som jag kan rekommendera, dock inte för folk som inte vill ha småbackar hela tiden :-) Lägger upp lite bilder imorgon kväll för jag måste sova nu...ska åka till Idre Fjäll imorgon bitti och cykla.

Vägen förbi Fredrikstens Fästning är så fin att när familjen några veckor efter jag och Oscar cyklat Vbg 600K förra året bilade från Jämtland genom Norge så svängde jag vid Halden av E6an och körde den slingerbulten upp och sen vidare längs 22/165 ner till Tanumshede.

Bra skrivet Jocke och tack alla för en trevlig tur!

Hade en bild på nämnda Risifruttistund :)

Bilagor

• 32B6A4D4-85FD-4D7E-8461-08BEB2DDEA3A.gif
    32B6A4D4-85FD-4D7E-8461-08BEB2DDEA3A.gif
    3 MB · Besök: 90
Lite blandade bilder från helgen. Se till att hålla koll på nästa års tillfälle, måste upplevas.
Tack till hela gänget som var med och hojade!

Bilagor

• 65EF62A1-CCA7-46F7-A720-C9478AF407EC.jpeg
    65EF62A1-CCA7-46F7-A720-C9478AF407EC.jpeg
    339 KB · Besök: 80
  • E7B7FC87-9CAC-405A-BEE7-DC0B02E8C834.jpeg
    E7B7FC87-9CAC-405A-BEE7-DC0B02E8C834.jpeg
    321.9 KB · Besök: 73
  • CA568CAA-8C83-46B6-99CE-532C75254957.jpeg
    CA568CAA-8C83-46B6-99CE-532C75254957.jpeg
    594.4 KB · Besök: 71
  • 468C515C-85F8-4BC5-98E9-C33569101578.jpeg
    468C515C-85F8-4BC5-98E9-C33569101578.jpeg
    439 KB · Besök: 71
  • B296B031-AFB9-4E40-9685-DF950E265898.jpeg
    B296B031-AFB9-4E40-9685-DF950E265898.jpeg
    507.5 KB · Besök: 67
  • D84D2222-3002-430B-9191-CF72DB8B6DB0.jpeg
    D84D2222-3002-430B-9191-CF72DB8B6DB0.jpeg
    172.4 KB · Besök: 74
  • 0F91129A-226B-457A-BF62-38A2A4B76F2F.jpeg
    0F91129A-226B-457A-BF62-38A2A4B76F2F.jpeg
    238.7 KB · Besök: 68
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:
Det kan omöjligt vara risifrutti Jan-Erik har tuggat på i tre timmar?!?!

Det var bara jag som åt risifrutti...är orutinerad randonnör så missade att äta korv och mumiebulle :-)

Men ni fick alltså mosbricka i Halden! Det var annars en av resans (många) höjdpunkter när NLC försökte beställa mos i Lunner :)

ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:
Det kan omöjligt vara risifrutti Jan-Erik har tuggat på i tre timmar?!?!

Det var bara jag som åt risifrutti...är orutinerad randonnör så missade att äta korv och mumiebulle :-)

Men ni fick alltså mosbricka i Halden! Det var annars en av resans (många) höjdpunkter när NLC försökte beställa mos i Lunner :)

Ja, det fick vi. Tror det var Jan-Erik som beställde det och sen tog Christian, Rasmus och jag det också :-) Enkelt att bara behöva peka och säga "jag tar samma", gick inte att misslyckas med.

Tillbaka
Topp