[Kalender] [Fikatouring][Lvg][Gbg] Trollabo kvarn

Jag siktar på en lite långsammare och lugnare runda denna gång, så start 08:30 från Kvibergs Kasern. Rullsnitt efter väder och deltagarnas önskemål, men jag skulle kunna tänka mig att sikta på kring 25. Vill man köra fortare kan man bilda egen klunga och starta senare. Räknar med att vara vid fiket 12:30-ish.

Glöm inte att det ingår lite grusvägskörning, planera utrustning därefter.

Vad kul! Om jag kan pussla ihop det så dyker jag upp på kvarnen och gör er sällskap tillbaka. Den turen är en oförglömlig klassiker :)

MVH
Magnus

Ser tyvärr ut som den där kvarnen ligger precis lika långt från Sthlm detta år. :-(

Låter annars som en trevlig tur.

Ska fundera på det. Har ju inte på långa vägar så mycket mil i benen som jag skulle vilja än i år. Men det är ju en trevlig runda med goda kakor!

Åh, denna hade jag velat med på, men är annorstädes och firar mor. Kan man få en modern ruttlänk, så man kan ta den en annan dag?

Henrik_E sa:
gabbeon sa:
Glöm inte att det ingår lite grusvägskörning, planera utrustning därefter.
Hur mycket dödsgrus snackar vi? Marathon Plus på eller räcker det med en extra slang?

Ingen dödsgrus, bara fingrus. Extra slang borde duga. Vi har hittills ingen punka på 3 rundor som statistik. Fritt att tolka som man vill.

Konkret sa:
Runt fyra timmar och ungefär tjugofem kilometrar i timman borde ge tio mil väl?
(Lite beroende på vägval, och jag gissar på att det inte är kortaste vägen mellan floda och norsesund som gäller för sist jag åkte där - på 25:or, men aluminiumfälg mind you :-) - så var det två mil på grov sprängsten på omväxlande timmerväg och skogsväg.)

emmer sa:
Konkret sa:
Runt fyra timmar och ungefär tjugofem kilometrar i timman borde ge tio mil väl?
(Lite beroende på vägval, och jag gissar på att det inte är kortaste vägen mellan floda och norsesund som gäller för sist jag åkte där - på 25:or, men aluminiumfälg mind you :-) - så var det två mil på grov sprängsten på omväxlande timmerväg och skogsväg.)

Okej alltså 10 mil till fiket och 10 hem då i runda slängar?

Jag följer med om det är ok väder. Börjar med er i GBG eller ansluter i Gråbo. Avslutar troligen i Hemsjö på nervägen. 25 i snitt borde jag orka...

Jag är oxå sugen på att haka på, bara jg kan fixa barnvakt.. Grymt fina vägar detta! Ni använder inte banvallen ut till Sjövik? 190 an är ju som bekant halvotrevlig..

gabbeon sa:
GoranS sa:
Ser tyvärr ut som den där kvarnen ligger precis lika långt från Sthlm detta år. :-(

Låter annars som en trevlig tur.

Kanske i rymden, men inte i tiden sen oktober. http://www.trafikverket.se/vag40-ulricehamn

Du kan ju passa på att köra Västkusten Runt på lördag och få ihop 40 mil på en helg.

Ska jag cykla motorvägen till Gbg? Saknar bil (och körkort), så det föreslagna upplägget skulle nog snarare landa på 150 mil. Hade jag hetat Strasser i efternamn hade det kanske varit aktuellt, men med nuvarande efternamn (och f.f.a. kropp) är det inte ens i närheten av möjligt, tyvärr!

Du kan ju alltid ta bussen. Undrar om tidtabellerna ändrades efter vägbygget?

Men jag kommer dedikera en runda fika till dig. Vore trevligt om man kunde överlåta kalorier på detta vis.

Hm, buss och cykel låter vanskligt ...

Tack, men jag behöver inga extra kalorier. Borde snarast försöka göra mig av med några inför sommarens planerade bergsturer. ;-)

Eftersom både YR och SMHI i skrivande stund lovar acceptabelt väder på söndag så tänkte jag jinxa det genom att lova dyka upp.

Pelle Hå sa:
Som befarat så kommer jag inte kunna hänga på. Nacken håller inte för så många timmar på cykeln. =(

Silvertejp och lite plaströr!

AlbertoBlancoNeckBrace2Web.jpg

Beror kanske lite på vilken typ av nackproblem det är. För Shermer's neck funkar det där säkert. För andra typer av problem är jag inte lika övertygad.

Ja, det var ordentligt med motvind dit och medvind hem. Idag skulle rundan körts motsols i stället. Jag valde att släppa resten av gruppen strax efter fikat. Jag är inte ordentligt tränad och när man får kämpa för att hålla rullen så var det bättre att ta eget tempo hem. Funderade på att ta pendeln från Alingsås men fortsatte över Edsås. Funderade på att ta pendeln från Norsesund, men fortsatte över Råbockebacken. Och har man gjort det så kan man ju ta sig till Floda utan problem. Och är man i Floda så är det ju lätt att ta sig till Lerum. Och när man kommit till Lerum så är man ju nästan hemma så då kan man ju lika gärna fortsätta hela vägen hem. Det känns inte så skönt just nu, men det var en bra dag i sadeln i alla fall.

Skönt att höra att det gick såpass bra ändå, clnr! Grymt cyklat. Motvinden dit var verkligen stygg, vi borde tagit det lite mer piano kanske. Jag mjukbonkade strax innan Hemsjö, så backarna var inte superroliga. Men vi lyckades hålla ihop ooch nu börjar jag känna mig som människa igen.

Som nyinflyttad västkustbo så är det ju just sånt här man ska läsa om innan...
Nåja, jag fick 13 solomil utåt Väne-Åsaka och Grästorp.

Slapp ni regnet?

Ja, iaf jag. Var lite blött på vägen mellan Brobacka och Vårgårda, men det var allt jag såg.

Som sagt tryckte vi nog på lite för mycket i motvinden på vägen upp. Snittfarten på 27.5 vid fikat ljög en del då vi hade ungefär 15km/h i snitt första 7-8 kilometrarna när vi tråcklade oss ut från Kviberg genom Kortedala.

Annars var det en fantastisk runda. Fick ihop 21 mil och 1900 höjdmeter samt maxade 80 km/h ner för Edsåsvägen. Dessutom en mil slingrigt fingrus där det var rätt spännande med 25mm däck i 50 knyck.

Fler borde vara med i Augusti.

Lite amatörmässiga bilder:

Bilagor

• IMG_6124.jpg
    IMG_6124.jpg
    262.1 KB · Besök: 48
  • IMG_6133.jpg
    IMG_6133.jpg
    155.7 KB · Besök: 50
  • IMG_6137.jpg
    IMG_6137.jpg
    403.9 KB · Besök: 55