[Kalender] Mälaren Runt

[Kalender] Mälaren Runt
HåkanC sa:
Hasse#7 sa:
Nån som har gps-fil för banan?
2014 var det ngn som kallar sig bigmollo som la utt: Målaren runt Bärsärk, den kanske kan fungera?

Hasse#7 sa:
Garmin envisades med att vilja åka tillbaka till starten.
Har du stängt av "automatisk omräkning"?
<meny> / Aktivitetsprofiler / <namn> / Navigation / Rutter / Räkna om / Av (alt Uppmanad)

Redigerat
De här mer detaljerade navigationsinställningarna rekommenderar https://ridewithgps.com för att följa förinstallerade rutter på Edge 1000
Setting Up Your Edge 1000

1 - Click the Settings Icon at the bottom of the home screen
2 - Select Activity Profiles then select your preferred profile (Train in my case)
3 - Select Navigation, then select Routing
4 - Set Routing Mode to Road Cycling
5 - Set Calculation Method to Minimize Distance (though Minimize Time shouldn’t be too different)
6 - Ensure Lock On Road is set to Off
7 - Select Avoidance Setup and make sure all options are disabled. 
     Since we are loading pre-planned routes onto the Edge, we don’t want it recalculating the route on us 
     if it thinks there may be a toll, highway etc.
8 - Set Recalculation to Prompted or Disabled. 
     If you lose GPS signal, or go slightly off course for a block or two, with recalculation enabled the Garmin 
     has a tendency to shortcut you to the end of your ride with whatever it feels is the quickest way. 
     This is almost always not what you want! By setting it to prompted, you can choose to recalculate or not
.
Från: https://ridewithgps.com/help/garmin-edge-1000

/Håkan

Jag struntade i gps på MR och använde den bara som typ cykeldator och knåpade med powerpacken istället. Men nu har jag kollat och alla inställningar verkar vara rätt. Den allra sista menyn säger (på svenska) Räkna om/uppmanad sen inuti meny - uppmanad - automatiskt - av.

Får prova mer. Tack för hjälpen.

[Kalender] Mälaren Runt
ipv6 sa:
Hasse#7 sa:
molleben sa:
Hur blir det i år? Planeras det nåt lopp? Ser tomt ut på Fredrikshofs hemsida... detta har ju varit en höjdpunkt senaste åren ?

Det blir det säkert. Marknadsföringen är alltid sparsam.

Verkade tyvärr högst tveksamt enligt ett inlägg på deras FB-sida för någon vecka sedan.

Åhå, det låter tråkigt. Jag har alltid tyckt att det varit trevligt. Bra organisation och spartanskt utförande. Precis så jag vill ha det. Mycket cykel utan jippo.

[Kalender] Mälaren Runt
Ser mörkt ut i år verkar de som, synd ?. Några som ändå vill köra en förenklad version samma tid? Utan MC eskort och stopp på de vanliga ställena? Gps spår finns ju sedan tidigare.

[Kalender] Mälaren Runt
molleben sa:
Ser mörkt ut i år verkar de som, synd ?. Några som ändå vill köra en förenklad version samma tid? Utan MC eskort och stopp på de vanliga ställena? Gps spår finns ju sedan tidigare.

Jag skulle kunna tänka mig att försöka hålla traditionen vid liv på ett enkelt sätt. Men jag är inte särskilt snabb och tycker de ganska fylliga pauserna tex Torshälla ingår i konceptet.

[Kalender] Mälaren Runt
Samma här, har kört loppet 7 ggr tror jag. Målgång allt från 18 till 23. Mellangruppsfart känns lagom. Vi kanske kan få ihop en grupp?

[Kalender] Mälaren Runt
molleben sa:
Samma här, har kört loppet 7 ggr tror jag. Målgång allt från 18 till 23. Mellangruppsfart känns lagom. Vi kanske kan få ihop en grupp?

Har vi cyklat tillsammans? Jag är dålig på att känna igen folk men brukar bli igenkänd själv. Pratar väl för mycket eller för håriga ben. Det krävs nog en lite större grupp än två för hålls upp farten men jag är fortsatt intresserad eftersom jag inte har så många andra mål i år.

[Kalender] Mälaren Runt
molleben och jag har etablerat en kontakt nu. Hör av er om ni är intresserade. Jag fick en liten idé nu precis. Har inte kollat med molleben. Om man har en ungefärlig tidtabell varvet runt skulle ju alla som vill vara med kunna ansluta på olika platser. Det förutsätter ju att man accepterar en bit i mörker och/eller en bit ensam. Fördelen är att man slipper åka till starten. Själv skulle jag gärna starta från Slagsta och missa Stockholm i starten samt åka över Hässelby/Ekerö hem och slippa Stockholm där också. Ser ingen fördel att cykla Stockholm utan MC-eskorten. Hör av er om ni vill vara med och vad ni tror om upplägg/möjligheter.

Senast ändrad:
[Kalender] Mälaren Runt
Normala hållpunkter som tar några minuter eller mer är Botkyrka k:a, Södertälje Q8, Lunda Livs, Torshälla GK (mat), IC-Kiosken i Köping, Västerås McDonalds (mat), Bålsta Shell. Om man har en ungefärlig tidtabell och skriver i tråden när man lämnar platsen finns ju alla möjligheter att möta upp på stoppen eller efter vägen. Har man börjat på "fel" sida måste man hinna med färjan 22.30 från Ekerö för att slippa Stockholm. Färjan är gratis för cyklister. Det här var kanske en jättedålig idé. Säg det i så fall.

[Kalender] Mälaren Runt
Lämnar tillbaka tråden till molleben. Personligen tror jag att det går att göra något som är roligt, enkelt och kostnadsfritt. Dessutom behöver man ju inte vara jättemånga förrän man har fartgrupper och kan använda principen att om någon inte pallar gruppens fart fikar man lite till och väntar in nästa grupp. Nu över till molleben eller andra intressenter.

[Kalender] Mälaren Runt
staine sa:
Vad hade ni tänkt för datum?
Och starttid, astidigt på morgonen antagligen, eller?

Vi har inte hunnit tänka alls tillsammans. Men anta att molleben utgår kl 6:00 från given plats i Västerort i riktning Slagstafärjan via Ekerö. Då får man ju ett antal givna anslutningspunkter även söderifrån vid tex Slagsta. Då är klockan i alla fall mer än 6:00 men du får möta en extra stund på kvällen.

[Kalender] Mälaren Runt
staine sa:
Det har varit väldigt najs de få ggr jag har kört!
Hoppas det blir av. Jag kan tänka mig att köra OM! jag får en möjlighet :)

Vi pratade om normalt datum för MR, borde vara en lördag nån vecka in i augusti. Det känns som jag snodde tråden av molleben vilket inte alls var avsikten.

[Kalender] Mälaren Runt
Får paddla ikapp nu :-) har haft lite och stå i inför midsommar men som sagt jag och Hasse#7 försöker hitta ett upplägg och köra Mälaren runt på den vanliga tiden vilket borde vara lördag 10/8. Hasses förslag att ha olika startpunkter låter ju spännande där man kan starta som vanligt 06:00 i Barkarby och sedan hänga på. Jag har rekryterat en kompis som vill vara med och bor i Enskede. Det där med olika startpunkter kan ju bli en ny trend.... lite jobbig nattcykling förstås om man startar i Västerås förstås. Ni som är intresserade kan väl höra av er till Hasse#7 eller molleben här i tråden eller via PM så kan vi väl ha ett förslag efter midsommar. Jag hoppade in förra året som ledare för en mellangrupp 28 km/tim typ, helt oförberett men det funkade bra. Skoj! Trevlig midsommar!

[Kalender] Mälaren Runt
Det har varit en hel del strul med organisationen av Mälaren runt (frivilliga krafter blir färre och färre) men turen kommer ändå att köras i år den 17:e augusti. Formen blir lite annorlunda från tidigare år men det viktigaste är att det blir av!

Fredrikshof kommer att ha Masterledare för olika fartgrupper för dem som vill.

Ett Facebook-evenemang kommer att skapas efter helgen med all information. Jag kommer att posta den här.

Armel (Ordförande Fredrikshof)

[Kalender] Mälaren Runt
Le Vieux sa:
Det har varit en hel del strul med organisationen av Mälaren runt (frivilliga krafter blir färre och färre) men turen kommer ändå att köras i år den 17:e augusti. Formen blir lite annorlunda från tidigare år men det viktigaste är att det blir av!

Fredrikshof kommer att ha Masterledare för olika fartgrupper för dem som vill.

Ett Facebook-evenemang kommer att skapas efter helgen med all information. Jag kommer att posta den här.

Armel (Ordförande Fredrikshof)

Vad bra! Jag tror att om man inte har motorcyklarna finns det en fördel med samlad tropp till Ekerö, ta färjan och dela upp grupperna därefter. Samlad trupp och stopp innan gruppcykling är ju ändå standard på loppet.

[Kalender] Mälaren Runt
Perfekt! Då ser vi fram mot mer info nästa vecka. Hasse#7’s Startupplägg får vi testa vid nåt tillfälle, lät ju skoj ju. Trevlig midsommar!

[Kalender] Mälaren Runt
molleben sa:
Perfekt! Då ser vi fram mot mer info nästa vecka. Hasse#7’s Startupplägg får vi testa vid nåt tillfälle, lät ju skoj ju. Trevlig midsommar!

Det klart man skall försöka stötta det "officiella" upplägget men jag ska grunna på min idé till ett annat tillfälle. Kör man det när det är minst mörka timmar funkar det nog. Smidigheten att inte åka bil till en start känns lockande.

[Kalender] Mälaren Runt
Just nu jobbas det på för att få fram ledare till olika fartgrupper som Fredrikshof kommer att erbjuda:

"Kort" bana (2/3 av det hela):
Lugn 26-28
Mellan 28-30
Snabb 31-34

Lång bana:
Mellan 28-30
Snabb 31-34
Snabb XL 34+

Så fort vi är klara med ledarna går vi ut med mer detaljerad info.

Det som dock är klart är att Mälaren runt går lördag 17 augusti med start klockan 06:00 från Welcome Hotell i Barkaby/Järfälla.

[Kalender] Mälaren Runt
Le Vieux sa:
Just nu jobbas det på för att få fram ledare till olika fartgrupper som Fredrikshof kommer att erbjuda:

Lugn 26-28
Mellan 28-30
Snabb 31-34

Lång bana:
Mellan 28-30
Snabb 31-34
Snabb XL 34+

Det som dock är klart är att Mälaren runt går lördag 17 augusti med start klockan 06:00 från Welcome Hotell i Barkaby/Järfälla.

Låter ju supertrevligt!

[Kalender] Mälaren Runt
Bengt-re sa:
Le Vieux sa:

Lugn 26-28
Mellan 28-30
Snabb 31-34

Lång bana:
Mellan 28-30
Snabb 31-34
Snabb XL 34+

Låter ju supertrevligt!

Ja, skönt att det blir något. Jag konstaterar att det saknas alternativ för långsamma som vill åka lång bana. Det är såklart inget måste, men plockar bort en del gamla rävar och nybörjare. Kort bana blir väl 55:an som inte alls är lika trevlig.

Antar att det är ett sätt att begränsa funktionärstiden som tas i anspråk?

Jag är tveksam till att ha det som ett snabblopp för bara etablerade cyklister.

Det är inte i första hand för min egen del som jag nämner ovanstående utan utifrån vad man hamnat i för gruppinsatser tidigare år.

[Kalender] Mälaren Runt
Försover man sig kan man alltid starta Randonneurs Sthlms 30-milare från samma ställe kl. 8:00.

Synd att det krockar, för nog hand väl lite rando-hens kunnat tänka sig att köra MR (men kanske inte omvänt förhållande)? Jag hade iaf lätt kört båda om tillfälle gavs.

[Kalender] Mälaren Runt
Nej, det känns inte jättelyckat. Det finns ju ett par helger därefter som väl inte har några randostarter i Stockholmsområdet som i det perspektivet hade varit mer lyckade val av datum. Å andra sidan är det kanske attraktivt att försöka köra det så snart som möjligt efter att man kan vänta sig att folk är tillbaka från semestrarna då det ju blir mörkare och mörkare och det ju trots allt (för de flesta) är trevligt att komma fram innan det mörknat.

[Kalender] Mälaren Runt
Nu är det ute hur arrangemanget skall se ut. Det blir Ekerö färja och randostuk 320 eller 270km. Startavgift 150kr. Det verkar inte finnas några långsammare njutgrupper. Jag överväger att betala och sedan ändå starta vid färjan för att minska bilresandet. Ni som läst mina tidigare RR förstår att det blir nånting i stil med 320km på den tid det tar för alla att komma hem. Man måste dock ha någon uppfattning om att man faktiskt klarar det på sisådär max 17 timmar inklusive raster. Nån som är sugen på en kvast grupp med kvällscykling?

[Kalender] Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Nu är det ute hur arrangemanget skall se ut. Det blir Ekeröfärja och randostuk 320 eller 270km. Startavgift 150kr. Det verkar inte finnas några långsammare njutgrupper. Jag överväger att betala och sedan ändå starta vid färjan för att minska bilresandet. Ni som läst mina tidigare RR förstår att det blir nånting i stil med 320km på den tid det tar för alla att komma hem. Man måste dock ha någon uppfattning om att man faktiskt klarar det på sisådär max 17 timmar inklusive raster. Nån som är sugen på en kvastgrupp med kvällscykling?

Edit: Jämra särskrivningar från autocorrect.

[Kalender] Mälaren Runt
Hoppas verkligen loppet fortsätter i framtiden, har varit på min todo-lista länge. Har missat det ett par år p.g.a schemaläggningsskäl och i år är jag för skadad för att köra 30-milare i rimlig fart.

[Kalender] Mälaren Runt
Henrik_E sa:
Hoppas verkligen loppet fortsätter i framtiden, har varit på min todo-lista länge. Har missat det ett par år p.g.a schemaläggningsskäl och i år är jag för skadad för att köra 30-milare i rimlig fart.

Vi kan väl ha en grupp som kör i orimlig fart. Som bärsärkarna fast tvärtom.

[Kalender] Mälaren Runt
Har fått indikation på två till som inte vill ha så bråttom men uppleva resan runt sjön. Fler intresserade? Vi håller antagligen hyfsad fart när vi cyklar men justerar efter behov och stannar när det behövs.

[Kalender] Mälaren Runt
Lite uppgifter som kan vara bra att relatera till.
Betalningen är viktig för arrangerande klubb och för fortsättningen.
Loppet har bara affektionsvärde för utföraren, det är inte en officiell brevet/randonné.
Jag börjar vid färjan och slutar vid färjan oavsett om det är ok eller inte.
Cyklar man på 17 timmar vilket inte är ett mål håller man bara 22,5 i snitt och kan stå stilla i nästan tre timmar.

[Kalender] Mälaren Runt
Sista färjan från Ekerö går 22.30, det är bra att veta om man tänker cykla hem den vägen. 17 timmar nämnde jag bara för att det hänt vid något tillfälle. Även 19 timmar tror jag att vi varit ett par som haft när vi hjälpt hem en som blivit skadad. Men ett riktmärke/intention kanske kan vara sub 15 timmar. Då hinner man med färjan hem också till södersidan. Annars får man cykla runt. Färjan är gratis för cykel. Det är viktigt att man försöker lära sig vägen och/eller har gps. Jag är ganska lat på att lära mig sånt trots att jag inte är något vidare på att hitta :). Men det ger en trygghet att känna sig säker på vägen.

[Kalender] Mälaren Runt
Jag har precis hämtat mig från bonken på MR -14 och siktar på att köra i år. Uppskattar att du tar hand om grupetton Hasse#7, du får plocka upp mig på bänken vid Shell Bålsta igen.

[Kalender] Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Har fått indikation på två till som inte vill ha så bråttom men uppleva resan runt sjön. Fler intresserade? Vi håller antagligen hyfsad fart när vi cyklar men justerar efter behov och stannar när det behövs.
det är nog jag och min kompis erik, som cyklat loppet tidigare, som avses. det skulle passa oss bäst att också starta där du hasse, tänkt att göra det. vi kommer

[Kalender] Mälaren Runt
Marte sa:
Jag har precis hämtat mig från bonken på MR -14 och siktar på att köra i år. Uppskattar att du tar hand om grupetton Hasse#7, du får plocka upp mig på bänken vid Shell Bålsta igen.

Då verkar vi vara 4 just nu. Jag minns dig Matte, sällan mött någon så okontakbar med öppna ögon. Blev lite rädd först, men det löste sig ju bra.

[Kalender] Mälaren Runt
Vi är tre som hade tänkt köra långa varvet, helst i mellangrupp typ 28-30 så om det alternativet skapas så är vi på. Annars blir det väl snabbgrupp och eventuellt droppa av i Köping. Det brukar ju alltid ordna sig med grupper under resan så att alla blir nöjda och glada :-)

[Kalender] Mälaren Runt
molleben sa:
Vi är tre som hade tänkt köra långa varvet, helst i mellangrupp typ 28-30 så om det alternativet skapas så är vi på. Annars blir det väl snabbgrupp och eventuellt droppa av i Köping. Det brukar ju
alltid ordna sig med grupper under resan så att alla blir nöjda och glada :-)

Bra. Då har du och jag koll på varandra också. Jag känner för att ta det lugnt så det är lika bra vi kör varsitt race.

[Kalender] Mälaren Runt
efredrikson sa:
Trevligt! Jag anmäler mig. Två frågor 1: blir det tygmärke och 2: undrar om inte nån MC-klubb också kör Mälaren Runt den 17:e augusti

MC versionen av MR är tredje helgen i augusti så det är nog samtidigt. Tror inte på tygmärke för de pengarna och planeringstiden. Annars brukar det kosta typ 700kr med eskort och märke. Ville du cykla med oss eller fort?

Tillbaka
Topp