[Kalender] Randonée 600 km Uppsala 2025-06-28

Denna runda saknas i e-brevetkalendern. Där ligger det bara en 200-ing från Uppsala den helgen. Men 600 ligger på RS-hemsida?

Det har varit några dröjsmål att få upp turen på e-brevet, men loppet går som planerat, och det kommer finnas möjlighet till e-brevet / digital stämpling. Anmälan är nu öppen med ett vikarierande formulär - se hemsidan. Alla anmälda kommer få uppgifter för e-brevet / digital stämpling så snart det finns tillgängligt.

Välkomna!

Ett par andra nyheter till Uppsala - Järvsö 600 km 2025: Banan går i år över Järbo och Jädraås i stället för Ockelbo. Kontrollen i Ljusne är ersatt med en sväng genom Söderhamn, där det finns bättre möjligheter att proviantera för både den som tar paus i Järvsö och den som tänker cykla dygnet runt.

Är det huvudsakligen asfalt? RWGPS listar många gruspartiet men det kanske är falskt grus?
Det är också grus mellan Östervåla och Dalälven, men det brukar vara en fint hållen grusväg utan större utmaningar. Om intresse finns kan en alternativ väg över Gysinge tas fram, men om man vill slippa 3 km 2+1-väg innan Gysinge behöver man åka en kort bit grus där också.

Däremot vid Söderala ska det vara asfalt hela vägen även om RwGPS säger annat.

Är sugen på att testa (skräckblandad förtjusning) den här rundan, men har inte cyklat längre än 20 mil förut.

Snabb presentation av mig:
Är 24 år
Körde en 20 milare solo förra sommaren, ca 7h50m rulltid och 8h30m totalt.
Försöker cykla typ 8h i veckan, oftast är mina längre turer typ 8-10 mil med Fredrikshof.

Är det lite dumt att ge sig ut på en så här lång runda lite från ingenstans? Borde jag tygla mig själv och köra fler 20 milare och kanske en 30 och/eller 40 milare först?

Är sugen på att testa (skräckblandad förtjusning) den här rundan, men har inte cyklat längre än 20 mil förut.

Är 24 år
Försöker cykla typ 8h i veckan, oftast är mina längre turer typ 8-10 mil med Fredrikshof.

Är det lite dumt att ge sig ut på en så här lång runda lite från ingenstans? Borde jag tygla mig själv och köra fler 20 milare och kanske en 30 och/eller 40 milare först?
Normalt är att man kör brevetserien i ordning för att ”träna” inför nästa sträcka. Men visst går det att cykla 60 mil utan att ha gjort 30 och 40 först. Värt att tänka på är att det här är en ganska tuff 60-milare med någon mil grusväg, ett par rejält sega stigningar och en hel del extrakilometer, men den är också riktigt fin och de sista 20 milen är lättcyklade.

Är 24 år

Bara kör!

Är 24 år

Många brukar dela upp en 60-milare i två delar, tex 30+30 eller vad som är lämpligt, med lite nattvila. Så du måste inte köra i ett sträck.

Om jag tar mig an det här. Hur ska jag planera då? Känns ju lättast att få sällskap så stor bit som möjligt. Kommer de flesta köra det här i ett svep? Funderar på att ta med typ sovsäck och bivack så att jag har möjlighet att sova.

Eftersom att den inte ligger uppe på e-brevet, är det fysiska stämpelkort som gäller?

Om jag tar mig an det här. Hur ska jag planera då? Känns ju lättast att få sällskap så stor bit som möjligt. Kommer de flesta köra det här i ett svep? Funderar på att ta med typ sovsäck och bivack så att jag har möjlighet att sova.

Eftersom att den inte ligger uppe på e-brevet, är det fysiska stämpelkort som gäller?
Järvsö ligger halvvägs, där har arrangören tidigare år ordnat med specialpris på vandrarhem för de som vill få några timmars sömn.

Enda gången jag har sovit på en 60-milare var första gången när @JLarsson och jag snackcyklade Södertäljes. Då blev det 45 min på donken Linköping. Annars bara trampa.

Du verkar ju ha tränat bra så det är nog inga problem. Sova kan ju vara najs, nattcykling kan vara magiskt.

Enda gången jag har sovit på en 60-milare var första gången när @JLarsson och jag snackcyklade Södertäljes. Då blev det 45 min på donken Linköping. Annars bara trampa.

Du verkar ju ha tränat bra så det är nog inga problem. Sova kan ju vara najs, nattcykling kan vara magiskt.
Ombergrundan var helt fantastisk på den rundan

Bilagor

• IMG_1532.webp
    IMG_1532.webp
    310 KB · Besök: 96
  • IMG_1529.webp
    IMG_1529.webp
    393.5 KB · Besök: 89
  • IMG_1535.webp
    IMG_1535.webp
    151.6 KB · Besök: 87
Om jag läser kartan för denna runda rätt går den "raka spåret" genom Gävle.
Det är bl a en del vägarbeten kring vattenverket före travbanan, längs med travbanan
samt området strax efter travbanan.
Jag inga stora gropar i helgen men en del mindre omledningar på 10-50 meter och
staketavgränsningar på flera ställen.
Så, viss försiktighet kan vara på sin plats.

Det har gått ut till anmälda, men kan ju vara bra att veta för nyfikna: Vi har 6 st platser i 2-bäddsrum på Helsingegårdens vandrarhem i Järvsö. Skriv till uppsala@randonneurstockholm.se om du vill ta del av dem.

Och ja, det finns möjlighet att stämpla både digitalt och på papper.

Har inte du suttit ute vid banan i Gävle beredd att rapportera? Hur ska vi i Uppsala veta när det är dags att masa sig till målet utan förvarning fr Gävle? Va? Va?
Jag är precis som flera andra en "äkta" internet-randonneur och går aldrig ut.
Och för övrigt är världen där ute väldigt farlig, fullt med galna cyklister och annat otyg.

Inga bilder eller reportage ännu, ska vi "internet-randonneurer" börja oroa oss?
Är det dags att börja organisera skallgång efter deltagarna?
(Eller heter det skallcykling när det är cyklister som eftersöks?)

Ser bara ett stämpelkort och den personen har inte stämplat i Gävle än. Å andra sidan saknas två tidigare stämplar så det kanske inte betyder något men det är inte många timmar kvar.

Jag står som anmäld till denna trivsamma lilla utflykt men på grund av orsak kunde jag inte delta. Dessvärre funkar det inte att avregistrera sig på e-brevet längre. Det finns med andra ord ingen orsak till oro eller anledning till att dra igång en skallcykelkedja (iallafall inte efter mig).

Jag kom till Uppsala 13.30 igår. E-brevet var lite kinkigt så vi körde papperskort. Men jag ville ändå testa e-brevet så försökte stämpla in med det överallt.

Vi rullade iväg lite efter 8 (08.13 startade jag strava). Bra väder och jag var rätt spänd, prognosen såg ju sådär ut och det var risk för regn under natten. Min plan var att cykla så länge jag orkade så jag tog med mig bivacksäck och ett uppblåsbart liggunderlag. Vi tog inte superkorta pauser vid kontrollerna och planerade ett riktigt matstopp i Alfta på Maxim. När vi rullade vidare mot edsbyn var det riktigt varmt och soligt. Det blev även ett längre stopp i Edsbyn med lite inhandling så att jag skulle klara mig om jag ville cykla genom natten. En bit innan Järvsö kom regnet till slut och vi stannade ganska direkt för att ta på regnkläder, sekunden vi skulle rulla iväg började det regna rätt ordentligt. Men vi hade ändå vädergudarna på vår sida och skuren drog över ganska fort, efter det cyklade vi på en del blöta vägar men regnet verkade hålla sig framför oss. I Järvsö hade min kompanjon bokat sovplats så vi skildes åt där. Natten gick bra och det blev aldrig särskilt mörkt. Jag kom till Bollnäs ca 02.30 och när jag kom till Söderhamn vid 04.25 var det ljust. Knäppte en bild på Viggen planet (från avstånd) och åt en pulled pork wrap och en cola som nattmål i en busskur.
IMG_0922.webp
I Gävle var planen kaffe och något till frukost, helst bröd som inte var sött. Coop butiken hade inga färdiga mackor och när jag undrade om kaffe blev jag hänvisad till gången med bryggkaffe... Istället blev det två vaniljbullar och en 0,5L pucko. Försökte att vara snabb men det gick sådär för jag behövde använda herrarnas. Efter Gävle blev det ganska segt, började få lite ont i rumpan och händerna var rätt ömma. Blev lite bättre utan handskar men 7-8 milen var en pina. När jag skulle lämna stämpelkortet till receptionisten var hon på väg att lägga den i ett kuvert märkt "Cykel SM" vilket var lite smickrande.

Första halvan hade vi ett rullsnitt på 25,3 och 23 stopp enligt strava, 12h53m aktiv tid, 15h54m total tid.
Andra halvan hade jag ett rullsnitt på 25,3 och 39 stopp, 11h58m aktiv tid, 13h37m total tid.

Det var väldigt trevligt med sällskap första halvan och det hade nog gjort det lättare den sista biten. Höjdpunkter för mig var nog Övägen innan Hedesunda och Anneforsvägen en bit innan Alfta.

Och tack till mamma som körde mig till och från Uppsala :)
IMG_0930.webp
IMG_0925.webp
IMG_7159.webp

Tack för tur-rapport, och kul att höra! Skriv gärna om du kommer på något annat med banan som kunde göras bättre eller var trevligt som det var. Det är första gången vi kör denna version via Järbo och Söderhamn, så nyttigt om inte annat därför att höra.

Tillbaka
Topp