[Kalender] [Randonné] 40 mil Uppsala

Hade varit kul att dra till Hälsingland, men jag är upptagen med annat.

Hoppas på en RR efteråt s.a. man kan få se lite hur banan ser ut.

Tyvärr krockar, men ser ut som en mycket trevlig bana. Lägger den som en möjlig framtida solorunda om fan flyger i mig senare i sommar.

Lycka till och ha en fantastiskt trevlig tur!

Jag är anmäld och cyklar. Tåg från Solna på morgonen men betalar gärna drivmedel mot skjuts i fordon. Sova efter loppet är också väldigt intressant då jag förmodligen inte fixar 15-16h i nuvarande skick.

Hej!

Här finns GPX-spår för turen. Vägarbetet i Ockelbo visade sig vara klart (bara målning kvar), men vi har ändrat en väg ut från Uppsala pga avstängd bro. OBS att det finns info om stämpling och mat i waypoints. Karta och nötter kommer på plats.

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=fnbnkapjotqnrfuw

Boende: Vi har bokat sovsal + dusch på Domarringens skola (med på GPX) efter turen för de som önskar. Ingår i startavgift! Ta med sovsäck och liggunderlag, kan lämnas i dropbag vid start.

Anmälan: Vi har förlängt öppet till kl 24 idag torsdag.

Varmt välkomna!

Senast ändrad:
Några bilder från turen. Vi hade riktigt vackert väder och stilla vind, utom något vad vi trodde skulle bli åskskurar precis vid Hårgaberget, men mest blev ett måttligt regn. Sju startande: Patrik från Uppsala drog iväg rätt tidigt och kom fram innan midnatt, resten höll ihop till mål med gott om tid för fikapauser och lite turistande och stämplade in vid 1:40-tiden.

IMG_20160709_071715.jpg

på väg ut från Uppsala

IMG_20160709_092531.jpg

vid Mehedeby

IMG_20160709_095018.jpg

Mest asfalt, men en bit trä på väg till Laxön i Älvkarleby.

DSC03865.JPG

Även "grupetton" hade kört så snabbt att vi nästan kom innan cafe Furiren öppnat. Men det gick bra.

DSC03874.JPG

Var är det som luktar?

DSC03875.JPG

Randonné på cykelväg Furuvik-Gävle

DSC03883.JPG

Lantlig hinderbana

DSC03891.JPG

Över Ljusnan

DSC03894.JPG

Eh, vad och hur?

DSC03899.JPG

I Hälsingland

DSC03907.JPG

Nordligaste kontroll på Ekocentrum Mobodarna

DSC03909.JPG

Bra ide

DSC03918.JPG

Åskväder på ingång?

DSC03934.JPG

Vägarbetet i Ockelbo färdigt

DSC03939.JPG

Ut från Sandviken

DSC03953.JPG

Över Dalälven i Gysinge (inte särskilt mycket mygg)

DSC03957.JPG

Undertecknad

Förresten, ett par utvärderingsfrågor:

Vad tyckte ni om att cykla på cykelväg? Spontant tyckte jag personligen cykelvägen från Furuvik in till Gävle fungerade bra. Däremot ska inte cykelvägen i Skutskär norr om centrum-rondellen vara med i vägnötterna ens som "åk här om du vill" - den är för trottoar-mässig.

Och vore det idé att ha svänginstruktioner - alltså i princip vägnötter - i GPX-filen? En del svängar (som när vi skulle upp runt kyrkan på väg ut ur Gävle, och det är inte alltid man har precision nog att se exakt när man ska svänga i detalj.

Funderar också på sista stämplingen (nu i Östervåla): Kanske att flytta den till Österfärnebo där kiosken faktiskt verkade vara öppen. Eller till Tärnsjö (om man står ut med ett par km ytterligare mitträckesväg - den var ju rätt lugn på sen kväll om inte annat) där det finns dygnetruntöppen service.

Senast ändrad:
kontrapunkt sa:
Förresten, ett par utvärderingsfrågor:

Vad tyckte ni om att cykla på cykelväg? Spontant tyckte jag personligen cykelvägen från Furuvik in till Gävle fungerade bra. Däremot ska inte cykelvägen i Skutskär norr om centrum-rondellen vara med i vägnötterna ens som "åk här om du vill" - den är för trottoar-mässig.

Och vore det idé att ha svänginstruktioner - alltså i princip vägnötter - i GPX-filen? En del svängar (som när vi skulle upp runt kyrkan på väg ut ur Gävle, och det är inte alltid man har precision nog att se exakt när man ska svänga i detalj.

Funderar också på sista stämplingen (nu i Östervåla): Kanske att flytta den till Österfärnebo där kiosken faktiskt verkade vara öppen. Eller till Tärnsjö (om man står ut med ett par km ytterligare mitträckesväg - den var ju rätt lugn på sen kväll om inte annat) där det finns dygnetruntöppen service.
Trist att jag missade denna, fixade inte omställningen från nattskift (1.5h sömn) tillräckligt bra för att klara +16h på hojen.
Nu är jag inte lika ledsen, kommer aldrig cykla vajerväg oavsett om det är 100m eller 10km. Det vore bra om arrangörerna skrev det innan start i loppets beskrivning.
Det enda loppet jag vet är S-tälje 400km där man måste åka på vajerväg, hoppas det inte blir fler.
Att komma solo ut på en vajerväg är inget jag vill göra, därför avstår jag samtliga sådana sträckor.
Hellre 50km omväg med grus.

För övrigt fina bilder och bra reportage!

edit: anledning till att undvika vajervägen är nattlig/morgon transport av timmer av chaufförer med "plattan i mattan" -syndrom. Haft lantställe i Heby-trakten i +20 år.

Senast ändrad:
Hej! På beskrivningen står att vi åker väg 272, så att det möjligt för den som vill att kolla upp vägtyp osv. Vi har också skrivit om 2+1-vägen i beskrivning till 30-milaren, men det kan naturligtvis skrivas om specifikt också om någon önskar så. Ska man ta sig från Gysinge och vidare mot Uppsala finns inte så mycket annat att välja på.

Givetvis är sådana vägar ett otyg; det sagt så har sträckan viss vägren och vad jag upplevt i alla fall vid aktuella klockslag för 40-milare rätt lugn trafik. Vi i klungan möte i alla fall IIRC inte en enda bil på de 3 km vi körde söderut i lördags kväll. Personligen tycker jag till exempel väg 72 Sala-Uppsala är betydligt läskigare vad gäller idiotomkörningar.

Och faktiskt; fick precis veta att det finns en stig i skogen som alternativ för de som inte drar sig för sådant. Kände du till den innan? Vi tillåter generellt att åka på parallell cykelväg där det finns och den får väl räknas som cykelväg också utan problem.

Stig i skogen är i mitt tycke att föredra, real brevet Södertälje innehöll ju makadam så varför inte? Jag tror inte jag åkt på stigen förut, men det var ett tag sen jag var i Gysinge för att fiska.
Cyklade sträckan norrifrån för 5-6 år sen, det var en av dom värsta upplevelser jag varit med om med hällregn dålig sikt och lastbilar.
Så det är samma väg på 30&40 mil, hur är det med 60?

Jag har bara cyklat 2+1-vägen mellan 272:an och Granövägen söderifrån en tidig lördagmorgon, någon gång mellan 6 och 7, och då var det problemfritt. Förstår dock att den under andra förhållanden kan vara mindre munter att cykla.

Tittar man lite på kartan ser det ut som det går en (grus)väg (Kerstinbo byväg) på västra sidan om 56:an större delen av sträckan (blå pilar). Man blir dock tvungen att ett par hundra meter på 56:an. Just där tycker jag det på google streetview ser ut som det inte är någon vajer, så det borde inte vara så farligt.

Untitled.png

På nordligaste delen ser det ut att finnas någon "f.d." grusväg som man förmodligen kan ta sig fram (röd pil) om man verkligen vill undvika 56:an.

En variant vore ju att ha den gröna som huvudalternativ, men att man tillåter blå (+röd) rutt för de som så vill. Det finns ju alternativa rutter på en del andra banor, så det borde inte vara något problem och det ser inte ut att bli direkt kortare med den alternativa sträckningen.

Senast ändrad:
Jag såg stigen ifråga igår, och det är verkligen stig - alltså singletrack. Ska enligt utsaga dock vara fint hela vägen så det kan gå att köra med i alla fall grusvägsracer.

Om någon cyklat grusvägarna i inlägget ovan får ni gärna säga till också :-). Kanske ska ta dem på någon reka-runda, men då ska jag nog ha en cykel med lagom grus- och stigvänliga däck ...

Jag vill passa på att tacka för en trevlig tur.
Dock var inte psyket med mig i slutet. Kroppen mådde ganska bra, men huvudet tyckte allt var jobbigt och långt efter fikat vid halvvägs. Det var lite knepigt för på årets övriga långa breveter så har knäna gjort ont medans huvudet hållit ihop det bra.
Personligen hade jag inga problem med 2+1-vägen. Kanske beroende på klockslaget när vi passerade. Men det fanns en vägren som var ca 60-100cm hela vägen så det fanns plats för omkörande trafik.
Jag saknar 600km för att få ihop full serie, får se om jag kan få huvudet att ställa upp på det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp