[Kalender] Randonnée 1000 KM Södertälje

GoranS sa:
Efter detta lopp har det hittills i år cyklats lopp enligt följande jämfört med i fjol:
 200 km: 161 färre [11 st kvar i år]
 300 km:  16 fler  [ 3 st kvar i år]
 400 km:  12 fler  [ 2 st kvar i år]
 600 km:   8 fler  [ 2 st kvar i år]
1000 km:  18 färre [ 3 st kvar i år]
    UTU:  34 färre (går ej 2019)
 Flèche:  60 färre (går ej 2019)

Hm, inte säkert att det blir fler genomförda lopp i år jämfört med förra året. Detta trots att det är PBP-år.

Peth sa:
GoranS sa:
Efter detta lopp har det hittills i år cyklats lopp enligt följande jämfört med i fjol:
 200 km: 161 färre [11 st kvar i år]
 300 km:  16 fler  [ 3 st kvar i år]
 400 km:  12 fler  [ 2 st kvar i år]
 600 km:   8 fler  [ 2 st kvar i år]
1000 km:  18 färre [ 3 st kvar i år]
    UTU:  34 färre (går ej 2019)
 Flèche:  60 färre (går ej 2019)

Hm, inte säkert att det blir fler genomförda lopp i år jämfört med förra året. Detta trots att det är PBP-år.
Om man bara räknar antalet lopp är det alltså hittills i år 237 färre genomförda jämfört med hela 2018 (brevet-tideräkning). Med 21 lopp kvar krävs därmed i snitt 11,3 deltagare per lopp för att nå upp i fjolårets nivå. Kan bli svårt att nå.

Om man räknar ihop total sträcka (med en schablon på 45 mil för en Flèche) så saknas i år 113800 km för att nå upp till fjolårets nivå. I snitt innebär det att varje lopp måste inbringa 542 mil, d.v.s. grovt räknat behövs på 20-milarna 27 pers i snitt, 30-milarna 18 pers i snitt, 40-milarna ca 13,5 pers i snitt, 60-milarna av 9 pers i snitt och på 100-milarna knappt 5,5 pers i snitt.

Det som skulle kunna förbättra kalkylen en del är om 100-milarna i snitt blir mer välbesökta. De som återstår är Norrahammar och Örebro med start nu på torsdag och Köping veckan efter. Misstänker att Örebro är den som lockar flest och Norrahammar den som kommer att ha minst startfält. Vet inte om Petert eller jonas-ni har koll på anmälningsläget till Köping-loppet.

Vad gäller 60-milare är det Malmö och Jönköping som bjuder på sådana. Hittills i år har Jönköping haft 51 genomförda turer på 7 lopp och Malmö 93 turer på 10 lopp. Känns optimistiskt att tro att snittet där skulle landa på 9 turer per lopp.

På 40-milarna är det samma orter som gäller som på 60-milarna.

Vad gäller 30-milarna står Malmö, Barkarby och Täby för utbudet. Från Täby har det körts 4 lopp med totalt 103 fullföljande och från Barkarby 6 lopp med 82 fullföljande. Med fint väder kan Täbys 20-milare kanske locka 18 pers, men de två andra ärr väl tveksamt om de kommer upp till den storleken på startfältet, i synnerhet som Barkarbys lopp går dagen innan PBP-starten (någon som planerar att dubblera? ;-) ).

Slutligen så går 20-milare från Barkarby, Jönköping, Köping, Linköping (2 st), Malmö (2 st), Skövde, Södertälje, Uppsala och Vänersborg. Tror möjligen att Södertäljes skulle kunna skrapa ihop 27 pers. men annars undrar jag då Barkarbys går först i slutet av oktober.

Så, ska det milmässigt bli ett lika bra 2019 som 2018 krävs nog ett gott deltagande på 100-milarna.

GoranS sa:
Så, ska det milmässigt bli ett lika bra 2019 som 2018 krävs nog ett gott deltagande på 100-milarna.

Ser ut att bli 14 från Örebro

http://orebrocyklisterna.se/docs/Deltagare 2019.pdf

4 är med på positionssida (samma som för Södertälje).

Jag har förberett banan för Köping ifall någon som ska åka också anslutar sig till Spotwalla.

Det är inte säkert att Norrhammar blir så få. Jag hade tänkt åka därifrån från början, men bestämde mig för Örebro ändå (släkt, egen tradition).

Till Köping är det idag två anmälda. Jag räknar med att vi blir åtminstone fem

Spotwalla-initiativet från dridings är spännande!

OK, så 16 "säkra", ytterligare förhoppningsvis åtminstone tre i Köping och ett okänt antal Norrahammar. Ser ut som hundramilarna ska kunna fylla min hypotetiska kvot ovan. Frågan är om de kan bli såpass många extra att det finns realistisk chans att antalet svenska randonnémil 2019 kan komma upp till 2018 års nivå.

Gillar också dridings initiativ. Lite ryckig rörelse på vissa prickar under Södertäljes 100-milare, men det är bättre än att vara i totalt oinformerat tillstånd och med tiden tror jag att det kommer att kunna funka allt bättre. En fundering är vad ryckigheten berodde på - att cyklisterna gjorde något "fel" i användandet av tjänsten eller att den inte plockade upp informationen som den skulle?

Senast ändrad:
Jag är rätt övertygad om att "ryckigheten" berodde på att telefonerna stängde ner SWConnect-processen. För att undvika att det händer fick man se till att SWConnect var den app man hade uppe sist (eller iaf en av de sista) varje gång man le ner telefonen i fickan.

Jag tyckte att appen drog extra batteri (kan vara taskigt batteri eller inbillning). Så jag stängde av den och satte på den vid kontrollerna för att se vart alla andra var. Jag gillade appen. Som exempel kollade jag appen efter första sovstopp i Landvetter. Vi såg att Emil & Co redan var igång när vi klev upp. Vi såg även hur långt Hagen hade kommit. Sen så såg vi även att Lisa fortfarande var kvar på sitt hotell någon km från vårt. Så vi hookade upp.

GoranS sa:
OK, så 16 "säkra", ytterligare förhoppningsvis åtminstone tre i Köping och ett okänt antal Norrahammar. Ser ut som hundramilarna ska kunna fylla min hypotetiska kvot ovan. Frågan är om de kan bli såpass många extra att det finns realistisk chans att antalet svenska randonnémil 2019 kan komma upp till 2018 års nivå.

Norrahammar 7 startande.

Så med 23 säkra och kanske 3 till skulle det kunna bli 26 100-milare, d.v.s. 26000 km. Om man smetar ut resterande erforderliga 87800 km skulle det bli 488 mil per lopp eller en minskning med 10%. Känns fortfarande som det kan bli svårt att få till.

Sen är det ju en lite suspekt jämförelse genom att 2018 års långcyklingsevent, UTU, räknas in i statistiken medan 2019 års motsvarighet, PBP, inte gör det. Å andra sidan, på UTU vara det några utländska cyklister med. Är nog bara att konstatera att det alltid blir lite missvisande oavsett hur man gör.

Tillbaka
Topp