[Kalender] Randonnée 200 km - Södertälje 2022-04-02

Det verkar ha varit ett väldigt lokalt snöfall över Huddinge och Hägersten, största problemet blir kanske att ta sig till pendeln. Jag kommer inte att köra av andra anledningar, men hade haft stora problem att ta mig till Årstaberg eller Älvsjö med sommardäck.

Tack för väderupdate! Jag kommer och cyklar. Ska bara leta fram lämpliga kläder. Kanske tom en dunjacka får hänga med. Sjukt oaero men kan nog vara värt det :)

Nu snöar det ganska mycket. Med tanke på att det fryser under natten så är jag ytterst osäker på om jag kör imorgon.

Kan ju vara värt att följa hur det här flyttar sig söderut:
1648805685778.png

Finns kameror runt Ösmo att hålla koll på också: https://trafiken.nu/stockholm/kameror/73-nynasvagen/trafikplats-lidatorp-n/
1648805933501.png

Senast ändrad:
Har varit lite flingor i luften och lite kvar på marken i skuggiga lägen men ännu så länge inte mycket i Södertälje.

Större delen av rundan går nära vattnet också, det brukar ju inte bidra till behaglig temperatur vid kyla.

Här i Uppsala kom det en kraftig snöby igår kväll vid 19-20-tiden, det blev helt vitt på gräsmattor m.m. och blött på vägar m.m. Såg likadant ut i morse efter nattens minusgrader, men nu under dagen har solen och plusgraderna smält och torkat upp det i princip helt (och då var det ändå en lättare snöby på förmiddagen).
Så det kan ändra sig snabbt. Men är det snöigt/blött ikväll lär det vara så imorrn bitti också.

Jo - jag tror det skulle upptäckas om mollo plötsligt blev ovanligt mycket långsammare...
Nej, nej, ingen risk. Med mollos egna ord: "Förr om åren försökte jag cykla snabbt men på senare år har jag gett upp det till förmån för att njuta av cykelturen och lukta på blommorna." Så, inget problem!

50/50 om vi kör. Vi har packat undan alla vintergrejer då vi assade sommarsäsongen. Orkar inte leta ikväll efter vinterjacka, vinterskor, vinterhjulsslangarna, lamprackarn ifall det blir mörkt, nyckeln till bakhjulet med medhängande grej för att få loss nexus vajern... Kommer vi upp i okristlig tid och har tur när vi letar så kör vi. Vi är i bra form och vädret ser härligt ut (om man är rätt klädd). Vore även bra med en lite tuffare tur för att testa formen. Hinner vi inte till start så kör vi ändå men lite kortare. Heldagssol som värmer härligt i stort sett vindstilla och vår som är i sin esse går inte att motstå.

50/50 om vi kör. Vi har packat undan alla vintergrejer då vi assade sommarsäsongen. Orkar inte leta ikväll efter vinterjacka, vinterskor, vinterhjulsslangarna, lamprackarn ifall det blir mörkt, nyckeln till bakhjulet med medhängande grej för att få loss nexus vajern... Kommer vi upp i okristlig tid och har tur när vi letar så kör vi. Vi är i bra form och vädret ser härligt ut (om man är rätt klädd). Vore även bra med en lite tuffare tur för att testa formen. Hinner vi inte till start så kör vi ändå men lite kortare. Heldagssol som värmer härligt i stort sett vindstilla och vår som är i sin esse går inte att motstå.

Hur ser det ut väglag i Södertälje?
Vad kör ni för däck?
De enda däck jag har till morgondagens hoj är Schwalbe One. Känns så där...
Den andra cykeln har Gpx5k...
Den tredje har iofs marathon winter plus, men den har jag max cyklat 10 mil med, och det var en pina.

Hur ser det ut väglag i Södertälje?
Vad kör ni för däck?
De enda däck jag har till morgondagens hoj är Schwalbe One. Känns så där...
Den andra cykeln har Gpx5k...
Den tredje har iofs marathon winter plus, men den har jag max cyklat 10 mil med, och det var en pina.
Väglaget verkar vara varierande. I nedre grusåsen i Södertälje fick vi snö som täckte marken och som torkade bort. Förefaller dock som nederbörden fallit väldigt ojämnt. Vill mycket ogärna skada mig i början på säsongen så kör dubbat. Kör fyrradigt fram tvåradigt bak (däcket bak fick baklängesdubbpunka när vi tourade sist och det var vad vi hitta längs vägen).

Jag väljer att läsa det här som om att ni som vanligt kommer ta väl hand om alla deltagare vid starten, och sedan få en helt underbart kall och solig dag i sadeln. Lycka till!

Lycka till, ni som kör. Verkar kunna bli en kylslagen inledning. Har -7 grader på min termometer just nu. Hinner förhoppningsvis stiga lite till dess att starten går.

Parkeringen utanför fönstret glänser oroväckande mycket, ta det lugnt på vägarna ni som kör.
Dns.
hoppas det var ett felaktigt beslut och ni får en fantastiskt fin dag!

Min remdrivna cykel är inte rolig att cykla långt på så när jag kom till Kagghamrabacken cyklade jag rakt fram istället och bröt loppet. Sen, när jag sat på cafet i Rosenhill och käkade så upptäckte jag att ÅHNEJ!! Mina bibs är utåinn!!! Värsta mardrömmen!

På hemvägen, med rättvända bibs och mat i magen så blev cykeln lite mindre trist men den är fortfarande tråkig. Jag tänker sälja den och ge pengarna till barn i ukraina eller nåt.

Annars var det en fin tur. Såg årets första trana flyga förbi och tog 3 fina bilder
20220402_100042.jpg
20220402_095828.jpg

20220402_160340.jpg

Du får väl gå med i Vacchis klubb för ofrivilligt byxinnovativa personer!

Hur var det med cykelparken hos de startande? Med väglag som på mellersta bilden skulle i alla fall jag inte vara så sugen på att köra racer.

Folk körde 70/30 på grus och räcer? Det var bara grimpösarna som körde dubb. Det mesta is och snö var i uppförsbacke men det var några läskiga bitar innan Ösmo där jag fegkörde som bara den. Blött på många ställen men det mesta var sommarväglag. Lite större vägar som 225'an var sopade

Folk körde 70/30 på grus och räcer? Det var bara grimpösarna som körde dubb. Det mesta is och snö var i uppförsbacke men det var några läskiga bitar innan Ösmo där jag fegkörde som bara den. Blött på många ställen men det mesta var sommarväglag. Lite större vägar som 225'an var sopade
Dubbdäcken var nog sådär. Frun fick backhjulssläpp innan Ösmo. Då bestämde vi oss för att ta stora vägen hem. Behöver fixa bättre cykel till frun innan nästa vinter. Frun fick dubbelsläpp utför för något år sedan och är numera lite väl medveten om risken. Ambitionen är sålunda att hitta något som tar fetare dubbdäck och har bättre balans utan att väga ton.

Tillbaka
Topp