[Kalender] Randonnée 200KM Barkarby - den \"nya\" höstrundan

Härligt!

Jag håller tummarna för att det blir slutstämpling hos nya ägarna på LB. Verkar ju lovande enligt hemsidan iaf, där de skriver att de skall driva krogen i samma anda som tidigare och att de kommer utöka med favoritöl från andra delar av världen. Hoppas bara att män/kvinnor i trikåer fortfarande är välkomna....

Hm, SMHI har prognos på regn på fredagskvällen och 2 grader och klart väder vid start. Skulle kunna bli halt.

Steel is Real sa:
Härligt!

Jag håller tummarna för att det blir slutstämpling hos nya ägarna på LB. Verkar ju lovande enligt hemsidan iaf, där de skriver att de skall driva krogen i samma anda som tidigare och att de kommer utöka med favoritöl från andra delar av världen. Hoppas bara att män/kvinnor i trikåer fortfarande är välkomna....

+1 trots att jag tyvärr inte kan komma.

Steel is Real sa:
Härligt!

Vi är så välkomna.
Har varit förbi och lämnat in stämpel samt gett instruktioner om hur dom ska göra.
Lite roliga sorter i kranarna också. Funderar nästan på att cykla själv om jag får tid.

Jag är anmäld.
Då lusten börjar tryta tänker jag dock bara köra om det inte regnar.
Planen är att köra lugnt, stanna och äta god lunch.
Jag orkar inte stressa mer och vill bara njuta av de här sista cykelturerna.
Säsongen är slut och nu är jag/ vi värda att koppla av tycker jag.
Hoppas nån annan vill chilla också annars kör jag själv.

Mike

Ser ut som vindarna kommer att vara aningen ogynnsamma. Svagare västliga vindar på morgonen som inte hjälper så mkt och sedan tilltagande sydvästliga när man ska tillbaka söderut. Borde dock inte vara någon risk för halka då det ser ut att vara uppehåll idag och under natten. Dock blir det nog lite kyligt i starten med 2 grader men ökande till runt 10 grader på em. Risk att man antingen fryser i början eller blir lite väl varm på slutet.

GoranS sa:
Är det spåret enligt https://www.gpsies.com/map.do;jsess...6731F9C43FD711045.fe2?fileId=zkgbqlvldevraohn som gäller? Har för mig att det var funderingar i någon tråd efter en tidigare upplaga att ändra lite på slutet s.a. man skulle köra GC-bana på någon bit.

Det är den banan som gäller.
I våras var det lite knöligt med bygget i längs med stationen Kungsängen där man istället fick ta Strandvägen istället för Enköpingsvägen.
Är fortfarande så har jag för mig. Den andra biten som i våras var omledd vid Stäket-Kallhäll är dock OK nu.

Havoc 5 sa:
Jag är anmäld.
Då lusten börjar tryta tänker jag dock bara köra om det inte regnar.
Planen är att köra lugnt, stanna och äta god lunch.
Jag orkar inte stressa mer och vill bara njuta av de här sista cykelturerna.
Säsongen är slut och nu är jag/ vi värda att koppla av tycker jag.
Hoppas nån annan vill chilla också annars kör jag själv.

Mike

Jag går i exakt samma tankar, vi är ett par tre till fyra som kommer köra på samma sätt. Ta rygg på oss om du känner för det. Vill dock varna, vi har extremt torr humor :-)
MVH Johan

Blött på backen söder om stan. Hur ser det ut norr om stan?

SMHI hävdar en grad på morgonkvisten imorgon. Frågan är om det kan bli halkrisk.

Släppte iväg ett glatt gäng imorse som trots morgonkylan var vid gott humör.
För några var det premiär, för en var det 201:a starten.

DSC_2809.JPG

Nya ägarna på LB lär sig rutinerna

Bilagor

• 94F7AF14-A536-4736-951D-2C3C28FB4E41.jpeg
    94F7AF14-A536-4736-951D-2C3C28FB4E41.jpeg
    219.2 KB · Besök: 27
  • EAD0EF9C-B5C3-4F26-87B0-8E22EB0D6EFA.jpeg
    EAD0EF9C-B5C3-4F26-87B0-8E22EB0D6EFA.jpeg
    209.3 KB · Besök: 29
Snyggt Mats!

Jag var förbi i veckan och hade lektion i den ädla konsten att slutstämpla :-)
Hur hade ni det under rundan?

För egen del drällde jag in för slutstämpling och en cola gissningsvis (glömde kolla) 7.45-7.50 efter starten. Rätt klent med tanke på att jag höll nere stopptiden skapligt (blev en snickers, en mars, en drickyoghurt (3 dl?) och en burk läsk under rundan. Kände mig möjligen lite låg på energi sista halvmilen, men absolut ingen bonk.

Blev nog närmare 13 mil solo, först mellan Märsta och Sigtuna och sedan från i trakterna av Skogstibble till mål. Var två stycken i tätgruppen som denna dag var lite för starka så jag valde att släppa medan jag fortfarande hade en del kvar, detta för att undvika att upprepa plågan på 30-milaren för några veckor sen. Ffa från Skokloster till Barkarby tyckte jag vinden bitvis var lite grinig. Klarade mig från regn under turen men fick några stänk på väg från tåget hem. Totalt sett var dock vädret helt ok för en höstrunda.

Hoppas de får ordning på biten från Kungsängen för den är lite strulig nu med alla vägbyggen. Sen måste jag försöka lära mig bästa vägen genom Barkarby handelsplats vad gäller cykelbana och bilväg. Nu kändes det som att jag konstant valde fel.

nypan sa:

Varför klär sig så många i svart (?).
Ere inte bra att synas på vägen?

I princip, ja. För min del gjorde dock temperaturen i kombination med vad som fanns i mina lådor av cykelkläder i morse att det hade blivit oerhört opraktisk eller alldeles för kallt om jag skulle varit färggladare.

GoranS sa:
Sen måste jag försöka lära mig bästa vägen genom Barkarby handelsplats vad gäller cykelbana och bilväg. Nu kändes det som att jag konstant valde fel.

Den bästa vägen är att att köra längs vattnet bort till Kallhäll. Sedan upp för backen höger på Passadvägen över järnvägen precis innan vägen svänger till vänster in mot östra Jakobsberg. Sedan är det bara fortsätta rakt fram på den breda fina fina cykelbanan fram till Österdalsvägen där man svänger till vänster på cykelbanan som gott ner mot Barkarby station.

Att hålla på och cykla vid handelsområdet är vara dumt/dåligt och farligt när det finns bra vägar att cykla på.

Vi får nog dra om sträckan till nästa år. Handelsplatsområdet är kamikaze just nu oavsett transportmedel.

nypan sa:
Snyggt Mats!

Jag var förbi i veckan och hade lektion i den ädla konsten att slutstämpla :-)
Hur hade ni det under rundan?

Riktigt kul dag i sadeln på en fin bana trots kantvind hela? vägen. Vid starten blev en samlad klunga eskorterade av Bengt ut på landsvägarna där det blev lite mindre grupperingar som det brukar bli beroende på fart ambition.

Jag & James hamnade så småningom i en 2-manna grupp med 120km kvar, och vi höll ihop fram till slutstämpling.

Kul inslag med några km sportgrus oxå!
FC78851F-6323-4D14-8615-AFEF27101799.jpeg

Personalen på LB skötte sig exemplarisk. Tyvärr ingen Bel i kranen, men det fanns annan Belgisk öl??

izar sa:
GoranS sa:
Sen måste jag försöka lära mig bästa vägen genom Barkarby handelsplats vad gäller cykelbana och bilväg. Nu kändes det som att jag konstant valde fel.

Den bästa vägen är att att köra längs vattnet bort till Kallhäll. Sedan upp för backen höger på Passadvägen över järnvägen precis innan vägen svänger till vänster in mot östra Jakobsberg. Sedan är det bara fortsätta rakt fram på den breda fina fina cykelbanan fram till Österdalsvägen där man svänger till vänster på cykelbanan som gott ner mot Barkarby station.

Att hålla på och cykla vid handelsområdet är vara dumt/dåligt och farligt när det finns bra vägar att cykla på.
Då det finns en officiell rutt och denna ska följas är om jag fattat det rätt egna improviserade alternativ inte ok. Privat skulle jag absolut inte välja att cykla genom handelsplatsen.

DH sa:
nypan sa:

Varför klär sig så många i svart (?).
Ere inte bra att synas på vägen?

Dagsljus och man vet att man går i mål innan skymning då tycker inte jag det spelar så stor roll.

MrGunnar sa:
Dagsljus och man vet att man går i mål innan skymning då tycker inte jag det spelar så stor roll.
Även i dagsljus syns varselkläder, eller åtminstone ljusa kläder, väldigt mkt bättre

Kolla en gång till på Nypans bild i: https://happyride.se/forum/read.php/1/3422599/3425379#msg-3425379
Vem/vilka syns egentligen bäst där?
Den svartklädda skocken till vänster eller den erfarne randonneuren (201:a loppet?) till höger?

/Håkan

HåkanC sa:
MrGunnar sa:
Även i dagsljus syns varselkläder, eller åtminstone ljusa kläder, väldigt mkt bättre

Kolla en gång till på Nypans bild i: https://happyride.se/forum/read.php/1/3422599/3425379#msg-3425379
Vem/vilka syns egentligen bäst där?
Den svartklädda skocken till vänster eller den erfarne randonneuren (201:a loppet?) till höger?

/Håkan

Sa väl mest vad jag tycker inte vem som syns bäst?
Jag är inte i närheten av Bengt i erfarenhet men nog har jag trampat en del.
Fö var jag klädd i helsvart idag med lampor på cykeln avsedda för dagsljus samt överlevande i mål.

Alltid lika obegripligt hur någon enda kan välja att klä sig svart på överkroppen. Spelar ingen roll om det är mitt i sommaren och klarblå himmel. Man syns mycket dåligt. Är det “Den bilist som inte ser mig kan i alla fall inte köra på mig med flit” som är tanken? ;-)

Tillbaka
Topp