[Kalender] Randonnée 200KM Uppsala (PREMIÄR!)

Spår och nötter är klara i morgon enligt senaste prognosen. Jag skriver en blänkare när det finns på sidan

Ny startplats då cykelbutiken bytt ägare. Starten går från Café Linné Konstantina, Svartbäcksgatan 24 (några meter från den tidigare platsen)

Lite sugen blir man allt och nu har jag ju nästan skrivit i tråden. Örbyhus, kan man stämpla i Golfshoppen vid slottet?

Bra fråga, jag vet själv inte. Per Eric och Olle reder säkert ut ev. frågor vid starten. Klart du ska köra! Vädret ser ju lovande ut...

Vaddå?! På en premiärtur ska det väl ändå vara lite ståndsmässigt med slottsstämpling. ;-)

Hoj! Betalade just in medlemsavgiften till RS. Ska jag vänta på någon form av klartecken att betalningen tagits emot innan jag kan anmäla mig eller är det inte så noga? Ingen jättebrådska iofs, deadline är väl torsdag morgon.

Välkommen till klubben! Det är inte så noga. Det går bra att anmäla sig (du kan välja Randonneur Stockholm som klubb i anmälningsformuläret)!

Hej alla randonnörer!

Nu har vi alltså ett spår som går att ladda ner. Vi har också flyttat startplatsen (hela 100m ...) till Café Linné (det norra av dem) i korsningen Linnégatan/Svartbäcksgatan eftersom Cykelstället precis bytte ägare. Caféet har öppet 8-22 för den som vill fylla på kaffe, fika eller mat (rekommenderas de extrastora Linnebullarna) eller fylla på vattenflaskor innan och efter turen. Inlämning av brevetkort i disken. Om någon är kvar på banan efter 22 står någon av oss arrangörer på plats utanför kl 22-22:57.

Se bifogad karta för startplatser. Där finns förslag på bilparkering, och rutt från stationen (för de som inte provat tidigare går det alltså bra att ta cykel på SL-pendeln till Uppsala utan extra kostnad på helgerna).

startplatser-export.png

Det är fri stämpling på alla orter, vilket inkluderar slottet i Örbyhus och Dannemora gruvsamhälle i Österbybruk.

Förslag på stämpelställen:
Vattholma (snabb kontroll vid Tempo)
Örbyhus slottsresturang (lunch för 90 kr)
ICA Hållnäs
Österbybruk hembageri och café (till 15, sen finns Coop och pizzeria)
ICA Vallby (till 17) eller godisboden (till 20)

Det finns också gott om ställen att stanna på mellan kontrollerna, till exempel Vendel och Leufstabruk.

Om rutten:

Det finns en snäll grusväg på några 100m i Vattholma. Den som har seriös grusvägsöverkänslighet har tillåtelse att fortsätta norrut genom Vattholma och sen V i T-korsningen norr om samhället, då är man tillbaka på rutten igen.

Det är också fullt tillåtet att använda cykelvägen på sträckan Uppsala-Storvreta och tvärtom för den som så önskar. Rekommenderas i sådana fall byta från repspektive till cykelvägen vid X med Skogsvallsvägen inne i Storvreta.

Senast ändrad:
Det blir min randopremiär, jag är väldigt peppad. Sällan har väderprognosen kollats med så korta intervaller!

Klart sugen. Har aldrig cyklat de där vägarna över huvud taget vilket i min bok är ett klart plus. Liten testtur ikväll + väderprognosstudium får avgöra hur det blir.

I beskrivningen i första inlägget står "Örbyhus med slottet, vårt första stämpelställe" vilket verkar vara inaktuell info. Kanske idé att uppdatera!?

Ja, har bett Jens rätta. Vi tänkte ha Vattholma som hemlig kontroll, men bestämde att den blir offentlig för att inte introducera för många konstiga koncept på en gång. Inte i början av turen eller av randonne-säsongen i alla fall ... ;-)

Har kikat lite på breveterna i Fjollträsk tidigare och funderat på att åka dit, så jag är rätt sugen när berget kommer hit istället. Men jag har inte ens kört någon tur över tio mil än i år, så det låter lite mastigt. Men jag kommer köra senare. Det här är en form av cykelsport som passar mig bättre än de där stressiga "motions"-loppen.
Något jag undrat över är om stämplingsställena är införstådda med att man kommer dit som cyklist och vill ha stämpel. Eller tvingas man stå och dividera med oförstående och stressad personal?

Ett till fel har smugit sig in i den tidiga informationen. Den plats som på kartan är märkt "Vallby", där en kontroll ska finnas, heter i verkligheten Skeberga, medan verklighetens Vallby ligger vid nästa 90-graderssväng västerut (höger). I Skeberga finns också om man följer gps-spåret en 1 km lång grussträcka. Gissningsvis kommer många att missa den genvägen och åka den hundra meter längre sträckan via 288:an.
Ni kanske skulle lägga en hemlig kontroll där vid de fallfärdiga ladorna. ;)

Jag vet att det förekommer att det rings till de "rekommenderade" stämplingsställena, åtminstone vid de tillställningar som har gott om deltagare. Man tror dock inte att man generellt ska förutsätta detta. Jag har i alla fall vid ett antal tillfällen (då jag åkt med förstagruppen) varit med om att det tarvats en liten förklaring till vad det är man håller på med. Har dock aldrig varit något problem att få en stämpel/signatur på kortet. Dessutom är det ju typiskt s.a. man handlar ngt ät- och/eller drickbart på kontrollställena och det gör säkert personen i kassan mer välvilligt inställd.

Om du kört 10 mil själv är 20 mil i grupp knappast något problem. Dessutom är det mycket mental inställning samt disciplin att inte gå med för snabba grupper som avgör hur slitigt en sådan här runda upplevs. Väder och vind kan ju förstås påverka, men det verkar ju inte bli något totalt misärväder på lördag i alla fall.

Det blir nice det här. Kedjan oljad, gpsen laddad, däcken pumpade, kompislapp monterad - kan det bli lördag nu?

Prognoserna går åt det sämre hållet. Regnvädret skulle enligt tidigare prognoser ha dragit förbi under natten. Nu verkar det finnas risk för att det kommer att hänga kvar på morgonen. Får bli ett beslut i morgon bitti, för det är väl den vanliga 48-timmarsgränsen som gäller för anmälan!?

GoranS sa:
Prognoserna går åt det sämre hållet. Regnvädret skulle enligt tidigare prognoser ha dragit förbi under natten. Nu verkar det finnas risk för att det kommer att hänga kvar på morgonen. Får bli ett beslut i morgon bitti, för det är väl den vanliga 48-timmarsgränsen som gäller för anmälan!?

Lite regn är väl oki. Hagel och snöstorm är värre... Jag siktar på skärmar fram och bak. Smorde kedjan med wet lube så kom igen bara regn!

Ja, Vallby ligger på rätt ställe i GPX / kartan på plats. En anledning att vi inte lade upp GPX direkt utan först bild var att kunna korrekturläsa lite först - så att vi slipper att någon kommer till turen med en uråldrig GPX-fil och åker vilse ...

Kontroller: Vi har kollat med de mest förväntade kontrollerna (som resturangen på slottet), men eftersom det är fri stämpling och förmodligen varierar i smak var man stämplar kan man råka ut att behöva förklara vad en håller på med. Den enda som varnade lite var godisboden på sista kontrollen att de kunde ha rätt mycket kö på lördagar.

Anmälan: Vi har satt anmälningstiden till kl 24 imorgon torsdag, så än finns det chans.

Tröttnade på att trycka på F5 på vädersajterna så jag anmälde mig. Just nu ser det ut som regnet slutar på småtimmarna, så det kanske blir lite blött på vägen i början och senare upptorkande. Borde funka även utan skärmar. I värsta fall får jag lägga mig sist tills vägbanan blivit tillräckligt torr (eller tills jag är avhängd).

Så nu är det bara att memorera rutten och se till att cykeln håller ihop.

Skärmar på check!

Regnjacka i väskan check!

Bilagor

• IMG_20160519_164330.jpg
    IMG_20160519_164330.jpg
    741.6 KB · Besök: 41
Fundering kring tipset för första kontrollen i Vattholma. Det skrevs ovan att Tempo är rekommenderad stämplingsplats. Vad jag kan se öppnar de dock först klockan 10 och med tanke på att det bara är två mil dit verkar det finnas en ganska stor risk att det inte är öppet när man kommer dit.

Då mina kunskaper om Vattholma är obefintliga undrar jag lite stilla om det antingen finns något annat lämpligt stämplingsställe, om man kan köra med en "foto-stämpling" (d.v.s. ta en bild och mejla in efter loppet), eller om man helt enkelt får vänta tills de öppnar?

GoranS sa:
Vänta? Detta är ju TÄVLING! ;-)

Tja... men... ehhh... oki då

Jag personligen är rätt seren. Får jag vänta en stund så gör det mig inget. Jag är på för gott hummör för att känna mig stressad på fritiden - stress spar jag till jobbet om det går. Cykling är terapi. Typ. Kanske ids jag stressa upp mig till velothon i sensommar. ☺

#seren_gubbe

Jag var absolut inte allvarlig. En viktig anledningen till att jag över huvud taget kör breveter är just att det INTE är tävling utan att man hjälps åt mot ett gemensamt mål.

Däremot tycker jag inte att det är någon höjdare att stå ute och vänta på att en affär ska öppna om det är lite småkyligt och man precis trampat sig lite varm.

Senast ändrad:
Insåg precis att pendeln kommer till Uppsala redan 8.04. Undrar om man ska hoppa av i Knivsta och fördriva lite av tiden med att cykla sista biten upp!?

GoranS sa:
Insåg precis att pendeln kommer till Uppsala redan 8.04. Undrar om man ska hoppa av i Knivsta och fördriva lite av tiden med att cykla sista biten upp!?

Låter väl som en trevlig ide?

Jag är så tokig att jag tar bilen - lite fegt, men fick bli så.

Är biten parallellt med 288:an i Skeberga asfalterad? På google streetview ser det ut att vara grusväg. Inget problem, men minskar risken till förvirring om inte vägen man tror ska vara grus är asfalterad.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Är biten parallellt med 288:an i Skeberga asfalterad? På google streetview ser det ut att vara grusväg. Inget problem, men minskar risken till förvirring om inte vägen man tror ska vara grus är asfalterad.

Har för mig att Cyklot B nämnde att det var grus längre upp i tråden. För övrigt, utifrån en snabb kartkoll verkar varken Skeberga-gruset eller Vattholma-gruset innebära nån vidare genväg kontra alternativa vägarna, eller tänker jag fel?

torch sa:
GoranS sa:

Har för mig att Cyklot B nämnde att det var grus längre upp i tråden. För övrigt, utifrån en snabb kartkoll verkar varken Skeberga-gruset eller Vattholma-gruset innebära nån vidare genväg kontra alternativa vägarna, eller tänker jag fel?

Ah, så rätt du har.

Nej, jag tycker inte heller det ser ut som någon större genväg. Lite kortare bör det dock bli. Om det är snabbare är förstås en annan fråga. F.f.a. den första ser i streetviewen ut att vara en grusgång mer än grusväg.

Vi är 27 anmälda just nu :-)

Skebo: Jag ska kolla med Olle, som har ritat och kollat den här rundan. Ni som har GPX har kanske sett att det är ca 200m grus i vattholma, och en officiellt tillåten alternativ väg inlagd som waypoint för den som föredrar 100% asfalt. Mitt förslag blir att göra på samma sätt, och jag törs uttala mig som medarrangör att den som vill köra på 288 där kan köra så utan problem.

Stämpling i Vattholma: Vi har ordnat så att det går att stämpla innan kl 10.

Det här är första gången vi i Uppsala ordnar brevet, men vi hoppas alla får en så trevlig tur som möjligt :-). Fortsätt gärna höra av er om det är frågor, oklarheter eller om ni har synpunkter - det är välkommet och bra!

Och regnvädret verkar enligt yr hamnat någon annanstans. Ses i morgon!

Lita på prognoser har jag också gjort...

Men jag kör paraplytricket. Har jag skärmar, regnjacka, wet lubad kedja och skoskydd så kommer solen att lysa hela dagen!

Bengt-re sa:
Lita på prognoser har jag också gjort...

Men jag kör paraplytricket. Har jag skärmar, regnjacka, wet lubad kedja och skoskydd så kommer solen att lysa hela dagen!

Kan du inte köra med vinterbyxor och vinterskor också? Då finns det chans att vi övriga kan köra kort-kort hela rundan! ;-)

Tillbaka
Topp