[Kalender] Randonnée 400KM Barkarby (nattstart)

neron sa:
35 anmälda! Vad fan är det för fel på folk! Har man inte något bättre för sig än att cykla upp till Gävle! På natten! En fredag!? Det är ju för tusan jobbig att åka bil till Gävle!

Kul för er! Och det hinner säkert bli några till. Min fru säger att jag har något bättre för mig. Jag förstår inte vad hon menar. Funderar på att sympatinattcykla rundan på landet fyra varv med stämpling vid varje passering av stugan... Men det blir inte riktigt samma sak.

Fjärdebrunn sa:
Har man rundan laddad i telefonen är det väl inga problem om man kör utan extrema fartambitioner?
Ta med en enkel batteripuck så går den att plocka fram under hela rundan.

Skäms att erkänna det när man löser betydligt krångligare teknikproblem inom IT sektorn på dagarna men kartnavigering och laddning av GPX file med kartor som fixar on och offline mode kändes som en månlandning, men nu finns det någon slags beredskap med google maps som skall funka och en karta som liknar rutten så det skall nog lösa sig.

Tips på smidig topprörs väska för sagda batteripack och bonk godis som går att inhandla i fysisk sthlms butik tages tacksam emot om någon sitter på sån info.

En sak att tänka på i samband med topprörsväska är att kolla att du inte gör som jag när du cyklar och gnider insidan av knäna mot där väskan sitter, i synnerhet om det är kardborre där. Har ett par cykelbyxor som har väldigt hårt lokalt slitage längst ner på insidan av benen efter alltför mycket närkontakt med en topprörsväska.

Jag har en sunkig liten väska från XXL, en Vaude. Den får hänga med även denna gång. Brukar innehålla nerklippta energikakor, en laddpuck och plåster.

Bengt-re sa:
Nåja, vad är väl en cykelrunda i natten..? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles underbar!

Fast så stark du blivit lär det gå fort med stenarna!
Grundat med HTFU-pendling på tunga touringhojar hela vintern serru! Men vete sjutton om det hjälper för att bängla med 2-200 kilosstenar...

Men (någorlunda) åter till trådämnet: skulle det inte vara intressant med en 40-milare nånstans i sena september - tidiga oktober? Lite mer utdragen mörkercykling som en förhöjd utmaning och piffig avslutning på säsongen? Med samma koncept med kvällstart som den brevet tråden handlar om?

De 40-milare som nu ligger i kalendern (och med start i mälardalen eller närheten) är väldigt koncentrerade till maj, vilket är en hektisk månad, eller till semesterns juli. Örebro har en den 12.augusti, men då går ju Mälaren Runt också. Malmö den 19.aug och den 30.sep., men då måste man ju pallra sig dit ner.

Går det att köra 20 mil mitt i vintern går det väl att köra 40 mil mitt i hösten? (frågar killen som aldrig kört en 40-milare...)

Noterar att det finns lite förbättringar över ruttdragningen genom Uppsala, att trampa på Gamla E4:an (tvåfilig väg) känns inte helt optimalt och knappast lagligt. Kungsgatan och Vaksalagatan mot kontrollen är ett bättre alternativ. Detsamma gäller när man ska ut mot Gamla E4:an norrut, finns bättre alternativ via Gamla Uppsala.

Jag lär följa packet eller stirra stint i GPSen.
Förra året var Flottsundsbron stängd när vi skulle hem. Det var snopet.

Som boende i Uppsala håller jag inte alls med om att Kungsgatan och Vaksalagatan är bättre alternativ. De är "pulsådrorna" i staden med mycket trafik, rödljus, och dessutom bussgator. Just nu med vägarbeten som extra bonus. Nä, då skulle jag föredra tycho hedens (gamla E4). Varför skulle det vara olagligt cykla där?
Om man är ute efter nåt lugnare genom stan skulle jag säga Björkgatan.

Som gammal Uppsalabo så skulle jag aldrig komma på tanken att cykla på Tycho hedens väg, tvåfilig väg där det brukade gå rätt så snabbt mellan de tusen trafikljus som finns där. Dessutom en lördag natt när alla som har kört raggarrundan ska hemåt.

Ett alternativ är att cykla över Nåntuna mot Fyrislund och sedan mot Gamlis för stämpling på Donken och sedan Ärnavägen ut på gamla E4:an. Är det varmt kan man ju dessutom nattbada vid Storvad innan vi far vidare ?

Äh, det löser sig, trampa och håll käft funkar nog ?

Nu har jag inte riktigt kollat banan, eftersom jag inte ska cykla.

Men jag har cyklat igenom ganska många stöder vid olika tider på dygnet...

Tidpunkt för passage av (i det här fallet) Uppsala har stor betydelse.

izar sa:
Som gammal Uppsalabo så skulle jag aldrig komma på tanken att cykla på Tycho hedens väg, tvåfilig väg där det brukade gå rätt så snabbt mellan de tusen trafikljus som finns där. Dessutom en lördag natt när alla som har kört raggarrundan ska hemåt.

Ett alternativ är att cykla över Nåntuna mot Fyrislund och sedan mot Gamlis för stämpling på Donken och sedan Ärnavägen ut på gamla E4:an. Är det varmt kan man ju dessutom nattbada vid Storvad innan vi far vidare ?

Ja vad fan - kan man cykla på dalarövägen så går det cykla överallt...

Cyklade Tycho runt halvett-ett förra året om jag minns tiden rätt och upplevde det inte som några problem, ens som oerfaren randonörd. Men hemvägen på lördagen när jag dessutom var ensam valde jag cykelbanorna istället, vilket iofs medförde en del överraskningar i form av navigeringsproblem...

Jag förstår inte varför man känner sig tvungen att komma med (visserligen välmenade) synpunkter för förändringar på något som har funkat utmärkt i alla år som loppet har gått.

Äh funkade förra året så funkar det väl nu också.

Men som gammal Uppsalabo så tar det emot att cykla på gamla E4:an när det finns bättre alternativ. Men skit i det vi kör enligt upplagd rutt!

Bengt-re sa:
izar sa:

Dalarövägen från Österhaningeavtaget har jag faktiskt undvikit medvetet alla år jag cyklat trots att det inte är mkt mer än två mil dit hemifrån. Återvändsväg om man vill hålla sig på asfalt i alla fall, inte mkt till vägrenar och bitvis rätt hög fart på bilar. Nej tack!

Fjärdebrunn sa:
Jag har en sunkig liten väska från XXL, en Vaude. Den får hänga med även denna gång. Brukar innehålla nerklippta energikakor, en laddpuck och plåster.

Fick bli något halvbilligt hos classe, mest för att den fanns där fanns ett lite fönster på framsidan för att glutta på telefonen dock irriterande att blixtlåset öppnar åt "fel" håll men borde funka för en laddpuck och lite snarr. Om inte annat så kan man ju skylla på dåligt material om det går illa.

En eloge till gamla stan cykel som räddade mig från att behöva bygga om cykeln genom att sälja ekrar för att ersätta den som gav upp förra veckan, skönt med riktiga butiker som inte bytt ut alla prylar mot kläder.

GoranS sa:
Bengt-re sa:
izar sa:

Dalarövägen från Österhaningeavtaget har jag faktiskt undvikit medvetet alla år jag cyklat trots att det inte är mkt mer än två mil dit hemifrån. Återvändsväg om man vill hålla sig på asfalt i alla fall, inte mkt till vägrenar och bitvis rätt hög fart på bilar. Nej tack!

Håller mig också oftast borta från den. Otrevligare väg är svår att tänka sig.

Vad heter fiket som serverar så goda smörrebröd i Uppsala?
Vi blev kvar där en stund senast.

Tänkte sitta där när ni leker GP

Fjärdebrunn sa:

Nere vid ån? Antar att du menar Guntherska hovkonditori & schweizeri i så fall.

ooms sa:
Fjärdebrunn sa:

Nere vid ån? Antar att du menar Guntherska hovkonditori & schweizeri i så fall.

Vet inte riktigt. Låg inne i stan och längs banan. Lite klassiskt kondis. Vi stämplade där.

Då är det nog Konditori Trianon i Svartbäcken. Verkar vara det enda som ligger längs banan, om jag ser rätt på bansträckningen.

GP varv och Whiteguide fika i Uppsala på hemvägen låter som en plan, jag menar vad kan gå fel?`
Satte dit en styrväska på cykeln men upptäckte att den täcker i stort sett alla möjligheter till en vettig placering av en framlampa.

izar sa:
GP varv och Whiteguide fika i Uppsala på hemvägen låter som en plan, jag menar vad kan gå fel?`
Satte dit en styrväska på cykeln men upptäckte att den täcker i stort sett alla möjligheter till en vettig placering av en framlampa.

Uppdatera när du löst problemet, då jag får köra ytterligare en runda på vinterpendlaren så är allt provisoriskt och min lampa kommer nog att sitta med eltejp för att klara ombyte i styrväska. Testade flera olika lösningar igår men antingen så var tempopinnar eller väska i vägen.

Är det white guide ni vill åt så är det Guntherska hovkonditori och schweizeri jag nämnde ovan; de blev utsedda till "Årets konditori 2017" av white guide för nån månad sedan. Schweizeri innebär fullständiga sponk-rättigheter för den som undrar; vad kan gå fel :-)

izar sa:

Popnitning är lösningen på allt

Jag har nitat fast ett Magicshinefäste i ramen på min styrväska. Det rymmer då två lampor med lite kreativ fästning.

Ikväll skiter jag dock i styrväska

Bilagor

• 2015-12-13 15.23.55.jpg
    2015-12-13 15.23.55.jpg
    208.5 KB · Besök: 40
Fjärdebrunn sa:
izar sa:

Popnitning är lösningen på allt

Jag har nitat fast ett Magicshinefäste i ramen på min styrväska. Det rymmer då två lampor med lite kreativ fästning.

Ikväll skiter jag dock i styrväska

Kreativt, misstänker att det kommer sluta med buntband eller gaffatejp för min del då det bara skall hålla 1 tur.

Har gått böjd som en ostbåge hela dan och rensat maskrosor på gräsmattan. Har ont i hela kroppen nu. Finns det någon bra massör i Uppsala som har nattöppet tro?

Tillbaka
Topp