Här kommer då en liten RR från mitt håll. Mest för att skriva av mig lite av de upplevelser en sådan här resa för med sig första gången en gubbstrutt kör den. Många bilder finns på fejjan men här finns det fler som fattar :)
Jag fick ju som bekant kliva av mina super randonneur ambitioner när hälsenan gav upp efter Barkarbys 30-milare. Därför var denna 60-milare upplagd efter målen
- Genomförande non-stop
- Lagad mat var 6:e timme
- Trevlig samvaro med herr Larsson ,dvs JLarsson
Loppet skulle därför genomföras med utgångspunkt i Jonas tempo. Han kör för övrigt inget annat tempo än sitt över 60 mil eller mer, vilket iofs verkar vettigt.
Jag laddade med en jäkla massa jobb och lite mindre cykling veckan innan. Pendlaröket trimmades med borttagna skärmar, väska på styret och en jäkla massa batterier (3 olika). Kvällen innan blev det ordentlig pasta och jäkligt dålig nattsömn. Det senare en dålig ovana jag lagt mig till med inför stora övningar...
Fick gå upp i ottan, 04:00 för att cykla mina 12 km till Stockholm Södra och tåget 05:19. Vid 04:40 cyklade jag förbi Lännerstasundet och Duvnäsviken i morgonsol.
Upplevelserik tågresa när ett gäng, misslyckade?, stekare klev på tåget vid Älvsjö med fortsatt festande med hög musik och bira hela resan ner till Södertälje...
Starten var helt odramatisk. Åsa skötte inregistreringen galant. Jag förstod att jag verkligen var rookie i det här sammanhanget. De 12-14 startande hade några starter sedan tidigare.
Vi stävade ut på kända vägar mot Nynäs. Det blev lite surr när Jonas glatt meddelade när ett snitt på 26 var påbjudet för att hinna med Skanssundet-färjan. Randomänniskor vill nog inte hetsa upp sig sådär direkt från start. Alla hann dock med.
Som de erfarna randonneurer församlingen var klev alla iväg i eget tempo efter färjan. Efter en liten stund hade vi dock klumpat ihop oss.
mhenry och nieves försvann som två blixtar.
Vägen mot Gnesta och första stämpling var riktigt fin.
Efter Gnesta splittrades klungan något och ett mindre gäng med Åsa, Henrik, Mark och Thomas och vi tuffade på genom sörmlandsskogarna i motvinden mot Eskilstuna. Jag fick sedvanlig åthutning för att ha dragit på i backarna när jag låg i förning.
Väl i Eskilstuna dissade Larsson och jag mackens utbud och följde strategin med lagade mål mat via ett besök på pizzerian över gatan. Öl och pizza kändes lagom stabilt.
Eftersom de övriga i gänget snabbfikade kom vi iväg sist och körde ensamma till S:t Görans land och kontrollen i Vingåker. Hela tiden på bedövande vackra småvägar genom ett Sverige man bara får se på randolopp eller när man har kört totalt fel. Och så motvinden...
Julitta Gård
Väl i Vingåker och snabbfikan samlade vi ihop delar av gänget igen för färd mot nästa kontroll i Tjällmo. Efter den blev vi en kvartett med Mark och Thomas.
4 mil från kontrollen i Skänninge och ett par från Borensberg säger piong från Larssons bakhjul som skevade och började gnälla utan en eker. Ridå...
Under ivrigt facebookande försökte Larsson lokalisera ett hjul. Vi släppte de andra två och haltade mot Borensberg där det skulle finnas ett Gästgiveri. Vid det här laget var Jonas i ett sådant tillstånd man kan bli när man är på väg att tappa PBP-starten innan det har börjat. Han bad då sin väsentligt bättre hälft, Katti, att sätta sig i bilen för 3 tim bilåka med ett reservhjul.
Väl i Borensberg sa det dock plong i telefonen när en local med cykelhjul hörde av sig. Vi stämde möte med Lena och tog bord på Gästgiveriet. Efter lånet var Larsson såhär glad.
I takt med solnedgången steg vi ur skogen och ut på de östgötska kornbodarna. De små vägarna var nu hel magiskt vackra.
Kontrollen i Skänninge var stängd så etappen söderut blev lång. Vi stannade på den lilla vägen efter Borgshamn, tände lampor och drog på västar inför klättringen upp på Omberg. Den var tuff. Strava reggade ca 90 höjdmeter i en backe där. Banan går på en liten turistväg längs kanten mot Vättern.
På macken i Ödeshög satt Mark och snackade med de lokala lördagsfyllona. Tjejerna som jobbar där var helt fantastiska när det tände upp köket och fixade både köttbullar och pyttipanna. Jonas fick nu bara i sig delar av sin middag och slocknade i en fåtölj. Han var lite på nergång kan man säga.
Efter att ha stannat över en timme samt startat upp med varsin red bull för att skaka liv i kroppen fortsatte vi. De skrovliga kostigarna vi kört på sedan Vagnhärad började ta ut sin rätt. Klockan var en bit efter 2.
Vi släppte Mark efter en knapp mil, av 6, fram mot Linköping när Jonas fick soppatorsk. Det tog oss ca 3,5 timmar att cykla 6 mil...
Väl i Linköping hade det ljusnat igen. Klockan var 05:30 när vi klev in på donken, käkade och somnade. Jag sov 45 min på en soffa, vaknade med ett ryck över att jag trodde vi hade försovit oss och låste upp cyklarna utanför. Vi kom iväg vid 7.
Nu var det sol och värme, gamla E4, frukost i Norrköping och så min lilla ångest över Kolmården och gamla E4 Nyköping-Vagnhärad. Det brann och värkte om mitt arsle. Sitter inte bra på sadeln längre, den värkte efter första timmen och så hade jag skavt upp sittknölarna. Som tur var fick jag ta ur Larsons stora tub med Idominsalva. Inga foton här, jag lovar.
Backarna togs dock enligt Larsons randostrategi att bara spinna, aldrig ta i. (Jag tog dock i som fan och så masserade jag röven en stund på toppen)
Stämpling i Nyköpingsbro och Sillekrog utan dramatik. Min GPS fick hicka och la av. Sista milen drog vi på lite för att bränna ur det sista. Vi hann upp Mark på infarten och stämplade in 16:20 efter 34 timmar och konstaterade att det blev en rätt lång cykeltur.
Tack Åsa och Henrik för ett utmärkt arrangemang, grisigt skakiga vägar och ett sceneri jag inte velat vara utan.
När kör vi igen?