[Kalender] Sörmlandsleden Etapp 24-15

Etapp Km
Start 0km Eskilstuna
24:1 13
24:2 14
24:3 15
23 13
22 16
21 11
20 6
Dag 1 88km Malmköping
19 13
18 12
17 6
16 11
15 11
15:1 6
Dag 2 59km Läggesta
Tot. 147km

Kan man räkna såhär? Dvs kan man ta varje etapps distans i km och bara plussa ihop eller är det transportsträckor mellan etapperna som inte räknas in i etappens längd?

Checklist (*betyder införskaffa, det andra är fixat):
Cykel:
*Pakethållare bak för hammock eller sovsäcken.

Verktyg:
Punkalappar, slang x 2, pump, däckavtagare, *multiverktyg, *kniv.

Sova:
*Hammock, sovsäck och liggunderlag.

Kläder:
Cykelbyxor, shorts, tröja x 2, strumpor x 2
långärmadtröja, jacka, regnkläder.
(Underställ för ev kall natt?)

Mat:
*Lunch x 2, *kvällsmat, mellanmål (flapjacks).
Resorb, vattenrenare, *kök.

Övrigt:
Handuk, myggnät, ryggsäck 40L, *ficklampa, *spännband, snöre.

Är det något i checklistan som jag missat eller borde ta bort?

Senast ändrad:
Etapperna krokar i varandra så det finns inga transportsträckor mellan dem. Värt att ha i åtanke är dock att det kan vara stor skillnad i etappernas svårighetsnivå, så de kan ta olika lång tid. Har som sagt inte kört de etapper du siktar på men anslutande etapp 14 är utmanande, minst sagt.

40 l ryggsäck låter på gränsen till för stort. Kolla innan så att den inte tar i hjälmen när du cyklar utför.

Jag hade struntat i vattenrenaren, har aldrig hört talas om någon som fått magproblem efter att ha druckit vatten från källorna längs med Sörmlandsleden.

En bit snöre att torka svettiga kläder på kan vara praktiskt och väger inget.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
>
> 40 l ryggsäck låter på gränsen till för
> stort. Kolla innan så att den inte tar i hjälmen
> när du cyklar utför.
>
> Jag hade struntat i vattenrenaren, har aldrig
> hört talas om någon som fått magproblem efter
> att ha druckit vatten från källorna längs med
> Sörmlandsleden.
>
> En bit snöre att torka svettiga kläder på kan
> vara praktiskt och väger inget.

Jo, jag märkte det nu. Det var ju inte bra. Tillbaks på ruta 1 igen. Hmm...

Jag har även en 25a som jag brukar ha med på mina vanliga 2-3mil turer. Kan det räcka? Med sovsäcken på styret, ala Yeti, och hammocken på paktethållaren så skulle väl en 25a funka.

Vattenrenaren känns bra att ha så den stannar på listan tillsvidare. Snöre var ett bra tips.

Senast ändrad:
Glöm inte såg så du kan röja upp/bort alla fallna träd...
Skämt o sido, lycka till på detta lilla äventyr. Som Aron skrev, ser fram emot en smaskig RR. // Larsa

Har cyklat Läggesta - Ånhammar (nästan till Malmköping). Det var en fin dagstur. Men det tog typ hela dagen trots att vi inte hade en massa packning.

Så den delen är iaf klart görbar, men det blir en riktig strapats.

^Detta verkar mindre och mindre genomtänkt för varje svar jag får i tråden =) Och nu verkar det som att det kommer regna onsdagskväll/natt också!

Aja, men som beskrivningen förtäljer. "Ett försök att köra Sörmlandsledens etapper 24-15."
Med betoning på försök =)

Chapter 2 skrev:
-------------------------------------------------------
> ^Detta verkar mindre och mindre genomtänkt för
> varje svar jag får i tråden =) Och nu verkar det
> som att det kommer regna onsdagskväll/natt
> också!
>
> Aja, men som beskrivningen förtäljer. "Ett
> försök att köra Sörmlandsledens etapper
> 24-15."
> Med betoning på försök =)

Men det är ju såna turer som man minns sen!

^Sant.

Nu har jag provpackat det mesta utom tält och kök + maten. Halva 25L väskan är fylld och ganska lätt. Pakethållaren jag provmonterade funka sådär. Den vägde 760g och då ska det på 1-2kg på det (Hammocken väger 1,16kg). Jag virade en sovsäck runt 2st 1,25kg vikter som jag fäste på pakethållaren och som jag provcyklade med runt kvarteret. Det kändes väldigt vippigt åt sidorna när man flyttade tyngdpunkten snabbt för balansen. Så den lösningen kändes inte helt hundra plus att det kändes som om sadelstolpen skulle gå sönder i guppen. Jag kommer inte känna mig bekväm med en sån lösning på riktigt svåra stigar, typ sörmlandsleden =). Stor sadelväska som rymmer tältet (som yeti rekommenderade i en någon av lättpacknings-trådarna) hinner jag nog inte fixa så jag får se hur jag ska lösa det. Hammocken kommer i alla fall imorgon så det är först då jag kan se hur jag ska få med det i packningen. Kanske går att få plats med det i ryggan också. Det beror på lite hur stor plats köket och maten som också ska handlas imorgon tar.

Senast ändrad:
Morgondagens setup:
P1090874.jpg

Tips: provcykla på stökig stig först. Jag tyckte det var jobbigt med saker på styret som skymde framhjulet.

Behöver du både tält och hamock?

Det är ett liggunderlag, modell old school, med en hammock virad runt sig på väskan. På styret en sovsäck.
Får väl spänna det bak på väskan också om det blir knepigt med sikten.

6-7kg på ryggen och 1,5 kg på cykeln + 125ml vatten i flaskställen.
Hur mycket mat behöver man? Nu består 2kg av vikten av mat. 2 lunchpåsar 1 middagspåse 1 frukostpåse och som snacks, mellan måltiderna, flapjacks.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp