Kälke/pulka efter cykeln

danky_xv

Aktiv medlem
Kälke/pulka efter cykeln
Tänkte dra en pulka/ kälke efter cykeln men vad finns det för lösningar för fastsättning av bandet? Det första som kommer upp i mitt huvud är en pakethållare för sadelstolpe. Men jag vill ha en smidig lösning som man kan montera och ta bort snabbt. Förslag? Hemmabygge?

Kälke/pulka efter cykeln
Är det en vanlig pulka så är nog pakethållare för sadelstolpe lättaste sättet.

Jag hade nog försökt mig på ett hemmabygge, men alla gillar ju inte att pyssla :)

Kälke/pulka efter cykeln
danky_xv sa:
Tänkte dra en pulka/ kälke efter cykeln men vad finns det för lösningar för fastsättning av bandet? Det första som kommer upp i mitt huvud är en pakethållare för sadelstolpe. Men jag vill ha en smidig lösning som man kan montera och ta bort snabbt. Förslag? Hemmabygge?

Om du inte enbart cyklar i uppförsbacke så behöver du nog fasta skaklar. Annars finns risken för att pulkan åker in i cykeln om du bromsar i nedförsbacke.

Jag byggde egna dragskaklar i aluminium en gång, men det är lite meckigt. Trä, typ bambu kräver nog inte lika mycket verktyg. Annars är nog bästa tipset att köpa en färdig draganordning för cykelvagn.

Rep eller band låter helt livsfarligt för den som åker i pulkan, helt ärligt.

Kälke/pulka efter cykeln
Jag hade byggt något som funkar med Chariots cykelfäste och en enkel skakel. Både cykelfästet och "klubban" som sitter i det (och passar i fyrantsrör) finns att köpa löst.

Kälke/pulka efter cykeln
Vad har du för cykel/axelstandard? Minst problem med svängar och linan skulle du få om du gjorde en bygel som går bakom bakhjulet och du klämmer fast i qren... typ drag till bobyak... vissa har ju gjort hemmagjorda cykelvagnsfästen på det viset av en gammal baktriangel.

Då skulle du få centrerat drag, utan att linan hamnar i bakhjulet vilket det lätt gör då du svänger, eller om du har den från sadelstolpen. Gör du en stång från bygeln och bak har du ju dessutom fått ordning på bromsarna...

Kälke/pulka efter cykeln
bellasoda sa:
Om du inte enbart cyklar i uppförsbacke så behöver du nog fasta skaklar. Annars finns risken för att pulkan åker in i cykeln om du bromsar i nedförsbacke.

Jag byggde egna dragskaklar i aluminium en gång, men det är lite meckigt. Trä, typ bambu kräver nog inte lika mycket verktyg. Annars är nog bästa tipset att köpa en färdig draganordning för cykelvagn.

Rep eller band låter helt livsfarligt för den som åker i pulkan, helt ärligt.

Det har du rätt i. Bra att lufta tankarna med andra och inte göra nåt dumt.

Jag tänkte dra med min fatbike Trek Farley5. På skoterspår på isen och mindre vägar. Kan tänka mig hemmabygge i trä eller metall. Metall går bra sålänge jag inte behöver en svets.

Kälke/pulka efter cykeln
jag har gjort skacklar till en pulka (som jag drog vid fjällvandring på vintern) av VP-rör som jag hade rep inuti - det blev lite styvt och repet säkrade så att packningen inte tappades. Men styrning på en barnpulka som dras funkar bara i låga hastigheter, den rullade på sidan i fart - men då låg det en tung ryggsäck och inte ett barn på pulkan...

Det är nog svårt att få styrning alls om man bara fäster i en punkt på cykeln, det är stor risk att pulkan drar ut åt sidan vid bromsning.

Men hemma-mek uppmuntras, det är bara klurigare ibland ;)

/A

Tillbaka
Topp