Hepp!! Va jag har kunnat se så är jag nog den enda bofasta gotlänningen här!! Är nästan riktig Gute till o me!! Saknas en generation!!
En fin o ganska så stökig stig som samtidigt går längs med kusten, är den som tar en från Fridhem ut till Tofta skjutfält. Vissa partier på stigen går nära klippkanten (ca 15 m hög), så man får se till att hålla tungan rätt i mun. Väl ute på skjutfältet finns det hur mycket stigar som helst att köra på. Alla med olika svårighetsgrader. Öppentiderna är dock begränsade pga militär verksamhet, men på sommaren brukar det vara öppet för det mesta. Långa backar är det förstås ont om, de längsta är väl de som går från hamnen o uppåt ( landsväg ) men det finns gott om korta o hyffsat branta ute i skogen ( på landsväg är de svåra att hitta...).
Längs med kusten går det även bra att köra norrut, vi har hitentills tagit oss från Visby till Nyhamn genom skogen längs med kusten, men det skall gå att komma längre. Inte speciellt svårcyklat direkt ( mycket rötter dock...) men betydligt svårare att hitta...
Annars är det ganska så kul att cykla på Klintberget (ligger i Klinte), som, förutom skjutfältet, nog är den mest backiga MTB- banan som vi kör på här nere. Det är ett ganska så litet område så i så fall får man köra runt på en varvbana, men det är inte helt fel att passera toppen med utsikt över Karlsöarna varje gång!!
Nåja, hoppas att det kunde hjälpa något...är förstås svårt att förklara stigar så här men om ni vill så är det bara att ni hör av er så skall jag försöka ge bättre beskrivningar eller helt enkelt visa vägen!!