Kalkstenshawaii...

• Trådstartare Trådstartare Tobias i Frost
  • Start datum Start datum
T

Tobias i Frost

Guest
Kalkstenshawaii...
Det var ju någon som bodde på ön i fråga o jag har länge varit rätt nyfiken på om det finns några bra stigar o turer där... alla tidigare försök har tyvärr inte lett till någon info av värde... så nu får man väl hoppas på lite från en gotläning... det som efterfrågas är länger o gärna stökiga stigar gärna med lite dramatisk kustlinje som fond... håller tummarna... ;)

Kalkstenshawaii...
Jag kommer åka dit nån vecka eller så i sommar iaf eftersom mor min bor i Hemse numera. Cyklarna kommer förstås åka med..!

Kalkstenshawaii...
Är i hemsetrakten varje sommar, men det blir mest lvg, är ju så förbannat platt överallt.

Hoppas verkligen att det finns någon gute i Happy-skaran som kan sprida lite ljus över eventuella mtb-spår.

Annar är ju hemse bageri att rekommendera!

Kalkstenshawaii...
När jag bodde på Gotland så cyklade jag bara BMX, men jämt. Jag känner till _alla_ stigar, stenar och rötter i södra Visby. Utanför Visby är det lite värre med stigkunskapen. Men jag skulle gissa att det finns en hel del kul stök på tofta skjutfält.

Annars är det så på Gotland att finns det två träd nånstans så finns det en stig mellan dem så det är bara att sikta mot skogen och cykla på. Kompass kan vara bra att ha förståss. Har man inte det så tar man till höger när man kommer till vattnet. Det är då man hittar på en ö =).

Tofta Skjutfällt börjar precis söder om Visby. Kartorna stämmer inte på skjutfältet så man får chansa lite.

Väljer man att cykla norrut istället så går det finfin stig längsmed kusten från snäck till åtminståne Lummelundagrottorna. Förmodligen fortsätter den upp till fårösund.

En högupplöst karta kan vara bra att ha så man kan hitta till närmsta väg när man blir trött, annars är det bara att sikta på naturen och trampa på. Stigar finns det överallt.

För övrigt så finns nästan alla backar längs med kusten, annars är det ganska platt.

/rikard

Kalkstenshawaii...
Nope! Har hört att dom har allehanda goda grejor där men det var julstängt enda gången jag varit där hittills. Det är annars inom synhåll från huset jag bodde i.

Kalkstenshawaii...
Hepp!! Va jag har kunnat se så är jag nog den enda bofasta gotlänningen här!! Är nästan riktig Gute till o me!! Saknas en generation!!

En fin o ganska så stökig stig som samtidigt går längs med kusten, är den som tar en från Fridhem ut till Tofta skjutfält. Vissa partier på stigen går nära klippkanten (ca 15 m hög), så man får se till att hålla tungan rätt i mun. Väl ute på skjutfältet finns det hur mycket stigar som helst att köra på. Alla med olika svårighetsgrader. Öppentiderna är dock begränsade pga militär verksamhet, men på sommaren brukar det vara öppet för det mesta. Långa backar är det förstås ont om, de längsta är väl de som går från hamnen o uppåt ( landsväg ) men det finns gott om korta o hyffsat branta ute i skogen ( på landsväg är de svåra att hitta...).

Längs med kusten går det även bra att köra norrut, vi har hitentills tagit oss från Visby till Nyhamn genom skogen längs med kusten, men det skall gå att komma längre. Inte speciellt svårcyklat direkt ( mycket rötter dock...) men betydligt svårare att hitta...
Annars är det ganska så kul att cykla på Klintberget (ligger i Klinte), som, förutom skjutfältet, nog är den mest backiga MTB- banan som vi kör på här nere. Det är ett ganska så litet område så i så fall får man köra runt på en varvbana, men det är inte helt fel att passera toppen med utsikt över Karlsöarna varje gång!!

Nåja, hoppas att det kunde hjälpa något...är förstås svårt att förklara stigar så här men om ni vill så är det bara att ni hör av er så skall jag försöka ge bättre beskrivningar eller helt enkelt visa vägen!!

Kalkstenshawaii...
Strax söder om Högklint (5?km S visby) har jag för mig att det finns lite stigar... Ska man köra trial,rekomenderar jag raukarna på fårö ;)

Kalkstenshawaii...
Rickard skrev "Strax söder om Högklint (5?km S visby) har jag för mig att det finns lite stigar"

Det är där stigen som tar en från Fridhem till Tofta skjutfält går längs med kusten, som jag nämde i tidigare inlägg.

Kalkstenshawaii...
Ett hett tips är att ta kontakt med den lokala cykelklubben Ringmurens CK som har bra koll på var det finns bra stigar, tracks och teknisk terräng.
http://www.rck.now.nu är adressen till hemsidan. Där hittar ni telnr till styrelse mm.

Annars kan ni ta en flukt på min sida: http://www.gyllenfjell.tk Alternativt är att maila till mig: på mountainbike@telia.com

Hälsar

Georg

Kalkstenshawaii...
Jag ska också till Gotland i sommar V27. Cykeln hänger med. Jag tänkte leta upp lite stigar kring Åminne/Slite. Jag hittade lite mulliga stigar där förra året. Ska se om jag kan knyta ihop nåt.
/Johan

Kalkstenshawaii...
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska också till Gotland i sommar V27. Cykeln
> hänger med. Jag tänkte leta upp lite stigar kring
> Åminne/Slite. Jag hittade lite mulliga stigar där
> förra året. Ska se om jag kan knyta ihop nåt.
> /Johan

Och så skall du gurgla bläck och veva lamm hos mig på Östergarn !

//Skogling

Kalkstenshawaii...
I jakt på vågor o revformationer för flera år sedan så hamnade jag på ett ställe som heter Östergarn på Gotlands ostsida. Där kan man säkert hitta fina mtb-spots. Nedan är ett axplock

BH-010611-17.jpg

BH-010612-4.jpg

BH-010611-18.jpg

BH-010613-12.jpg

BH-010611-16.jpg

BH-020615-02.jpg

BH-020615-08.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Kalkstenshawaii...
jomper skrev:
> Vi kanske skulle försöka sammanstråla för en
> happyride nån gång under sommaren. Vore kul!
> ---
> Stigar som inte används dör

Jag är där från den 7:e juli till den 15:e. En Happyride bland raukarna skulle ju vara svingrymt. Visby klosteröl är god också..
/Johan

Kalkstenshawaii...
Skogling skrev:
> Frugan ville ej att jag skulle ha hojen...?! ;o)

Jag vet, känsligt läge... har "lovat" att det blir tidiga morgonturer. "Absolut hemma innan ni hinner ner till stranden!" har varit ett gångbart argument. Begränsar naturligtvis mängden bärs på kvällen, men vad gör man inte för att få bocka av nya singletracks i loggboken:-)

Åker med grannen (Eson) så är det någon mer på plats den aktuella veckan kan det absolut bli frågan om Happyrides. Har även haft någon kontakt med lokal cykelklubb som var intresserade av sammanstrålning. Kommer inte ihåg vilken då korrespondensen finns i annan dator.

Lite OT: ska även ta med hojjen till Västervik (familjestugan) för att trampa några etapper på Tjustleden. Utemagasinet hade artikel i förra numret och jag tyckte det verkade spännande.

//Oscar

Kalkstenshawaii...
Rippa skrev:
> I jakt på vågor o revformationer för flera år
> sedan så hamnade jag på ett ställe som heter
> Östergarn på Gotlands ostsida. Där kan man säkert
> hitta fina mtb-spots. Nedan är ett axplock
>
>

Detta är ju sjukt ! Det är ju precis där enn annan bor på sommaren ! :oD "Mina berg" !

//Skogling

Kalkstenshawaii...
Fasen
Jag vill också vara med på Happy träffen på Gotland - nu när jag ändå bor här alltså :-)

Mina planer f.n är MTB Vättern lö 2 juli (slutet V26) Mörksuggejakten 17 juli (V 28). I övrigt är jag relativt ledig - beroende på vad "chefen" säger naturligtvis.
Men hör av er för tusan till min mail!

Hälsar

Georg

Kalkstenshawaii...
Tackar för alla tips!

Georg: Har du den blekaste om Tofta kommer vara öppet? Tänkte på övningar etc...
Annars låter ju Östergarn bra.

/Kalle

Kalkstenshawaii...
Vet inte när jag ska dit i sommar men ska hålla v.27-28 i åtanke. Vore grymt med en "gotlandsride".
Åker dit nu på fre o hoppas det blir bättre väder där, så brukar det iaf vara.

Hittar också rätt bra längs östra sidan. Är bara följa kusten norrut från vårt hus och sikta på Sandviken, min "vindsurfingpärla". Så j***a fint!

/Kalle

Kalkstenshawaii...
Kaleng: Jojjomän,,, Toftas öppettider kan du alltid kolla på "skjutfältstelefonen" tel: 0498-29 52 00 det är en autmomatisktelefonsvarare som talar om huruvida Tofta är öppet eller ej för allmänheten.
Just nu säger den:"Tofta är pga övningsvht stängt. Öppet för allmänheten igen mellan fre 3/6 13.00och tis 7/6."

Så det är bara att köra på på Tofta skjutfält från fre den 3 juni kl 13.00 till och med tisdag den 7:e.
Ring tel nr ovan för info övrig tid.

/Georg

Kalkstenshawaii...
Kul att det verkar var en del från forumet på Gotland i sommar. Själv åker jag dit på söndag 3/7 och kommer att vara där till den 12-13/7.
Vore kul med en ride på ön.

Tillbaka
Topp