Kall på baksidan av låret

AnHel

Medlem
Hej,

Jag har precis tvingats att använda mina "vinter bibs" från 7Mesh för första gången den här säsongen och nu har ett problem som jag haft svårt att formulera tidigare blivit tydligt. När jag byter om efter att ha cyklat så märker jag att jag är väldigt kall på baksidan, det börjar på skinkan och går ner en bit på låret. Är det kallare ute, eller jag cyklat längre, så kan jag tom uppleva det som ett problem och det smärtare lite. Jämför jag och använder jag mina "höst bibs", och temperaturen är den samma, så är jag inte lika kall. Jag har ett par teorier om varför detta händer men jag vill höra vad ni i forumet tror? Jag cyklar mycket på vintern men har som sagt alltid upplevt detta som ett återkommande "problem".

Det låter som att 7Mesh är tunnare på baksidan för att öka ventilationen, men att det blir för tunt för dig i kylan. Du får använda dom på höst och vår och istället leta efter ett par riktigt varma byxor till vintern. Eller använda långkalsonger under 7Mesh-byxorna.

Jag funderar också på riktiga vinterbibs. Har ett par av assos tjockaste men det är mer lagom för +5 än -10.
Har kört med ett fleece underställ från houdini utanpå tidigare men om det finns några schyssta bibs som är tillräckligt varma för att fungera utan extra lager samt kanske lite vattenresistenta så är jag intresserad.

Dessa har jag med framgång använt i 6 år. Bibs under. + Långfillingar under när det är kallare än -5°.

Bra tips.

Kollade under specifikationer:
  • Kviltning: Nej
Var tvungen att googla
"...De tidigaste kviltade föremålen man funnit är mattor från Sibirien"
Så "Siberian" i modellnamnet är rena lurendrejeriet 🙂

De är täta på framsidan av goda skäl. Baksidan ska andas bätte för att du inte ska drunkna av svett i byxorna. När man väl fått upp farten försvinner känslan.

Dessa har jag med framgång använt i 6 år. Bibs under. + Långfillingar under när det är kallare än -5°.

Jag kör också med dessa. Har använt dem under 7 års tid för pendling den kalla årstiden. Grymt prisvärda med tanke på funktion och hållbarhet. Med merinoullsunderställ under klarar man av ganska kallt väder. Jag använder dem för pendling (lugnt och inte långt). Skulle jag cykla längre och/eller intensivare hade jag kanske letat efter några andra.

Efter att ha frågat runt i bekantskapskretsen och Googlat så har jag bestämt mig för att slå på stort och köpa https://www.rapha.cc/se/en/shop/mens-cargo-winter-tights-with-pad/product/BCT03XXDNY

Dessutom perfekt med 25% Black Week rabatt.

Jag återkommer under säsongen när jag provat dem ordentligt men förväntningarna är höga, både i form av förmåga att hålla regn ute, värme och komfort.
Jag har lagt samma byxor i varukorgen men inte klickat köp än.

Mina enda vintertights är Raphas cargo. Tycker de funkar kalas men har inget att jämföra med. Hade jag köpt idag hade jag nog valt något billigare.

Nu har jag använt mina Rapha Cargo Winter Bibs ett par veckor, till både pendling och ett par längre grusturer. Vädret har varierat från +8 till -1 grader och jag märker stor skillnad mot mina tidigare 7 mesh. Dom är både bekvämare, med en tjockare pad, men också betydligt varmare och jag blir inte kall på baksidan som tidigare. Vid +8 är dom helt klart för varma.... Kan varmt rekommendera dem!

Sibbe är riktiga grejer..
iStock-529422010.jpg

Tillbaka
Topp