Kalorier+Trainer+Edge 510 - hur?

ludberg

Ny medlem
Hej

Jag är fast inomhus på trainer och jag har köpt mig en Garmin Edge 510. Problemet jag har är att den inte räknar kalorier SÅVIDA jag inte använder min Speed Sensor.
Detta ger givetvis helt skeva siffror så jag skulle vilja att den använder HR+Power istället.

Vad jag har försökt är:

* Köra med Speed Sensor AV samtidigt som GPSen är AV. Inga kalorier
* Köra med Speed Sensor AV samtidigt som GPSen är PÅ. Inga kalorier
* Satt sensor-id 0 på Speed Sensor samt satt Disable på den. Inga kalorier.

Måste man använda en Speed Sensor (eller GPS-data för hastighet) för att den ska räkna kalorier?

Om någon kommer hit i framtiden med samma problem så skriver jag här hur jag löste det.

Av någon anledning var en av mina activity profiles trasig. Kaloriräkningen fungerade på 2 av 3 activity profiles. Möjligt att den tredje har blivit korrupt.

Jag tog iaf bort den och återskapade den activity profilen varefter det fungerade.

Generellt rekommenderar Garmin att man:
* tar backup på enheten,
* genomför en master reset,
* testar att det fungerar efter reset,
* lägg tillbaks från backupen PÖ om PÖ och mellan varven startar om enheten och verifierar så att det fungerar. Genom att lägga tillbaks fil för fil märks tydligt när det slutar fungera.

Många klockor/cykeldatorerer använder pulsen för att göra en uppskattning av energiförbrukningen. Notera att det är en uppskattning. Enheten måste veta ditt nominella effektuttag vid varje given hjärtfrekvens. Problem: hur vet enheten detta? Du får göra mer eller mindre bra tester. Att knappa in ålder och om du anser dig vara vältränad eller ej ger en ganska begränsad bild.

Notera även att apparatur anpassad för tex löpning ger något annorlunda resultat. Beror bla på att människans verkningsgrad varierar vid sagda aktiviteter samt i hur stor utsträckning hela eller delar av kroppen används.

Om du dessutom använder dig av hastighet och underlagets lutning, dvs GPS data när du är i rörelse så kan du leta dig fram och hamna mer rätt. Om du kör trainer fungerar detta inte.

Slutsats: Om du skall göra en riktig uppskattning av din energiförbrukning, det antal kalorier som du förbrukar, under en träningssession så använd en effektmätare.

Tillbaka
Topp