Kaloriförbränning cykeldatorer
Hur mycket kan man lita på kaloriförbränningen på olika cykeldatorer.
jag förstår att det är bara på ett ungefär men ibland skiljer det sig så otroligt mycket.
tex. på förbränning enligt garmin
Landsvägcykel
cyklade 3 mil, Tid 1.23, snitthastighet 21.7
Totalt bränt 1422 kalorier.
MTB
2,2 mil, tid 1.36, snitthastighet 13,6
Totalt bränt 1119 kalorier
Enligt iforms hemsida
"vanligt" cyklande 1 timme 298 Kalorier
Intensiv cykling 1 timme 468 Kalorier
Vad tror ni kan det verkligen stämma att enligt garmin bränner jag 1156 kalorier i timmen med landsvägcykel och 822 på MTB per timme.
Det är ca 300-500 mer kalorier i timmen är vad iforms hemsida säger.
(självklart förstår jag att det kan vara svårt att uppskatta, Iform kanske mätte på Agda 89 år då hon tog en cykel tur och hennes Intensiv motsvarar kanske en vanlig människa runda ner till brevlådan och tillbaka)
Vad tror ni stämmer bäst ?
vill bara veta på ett ungefär så jag vet vilken jag ska tro mest på.
vad brukar man säga att en Vanlig människa förbränner i timmen vid cykling typ vid 25 i snitthastighet
jag förstår att det är bara på ett ungefär men ibland skiljer det sig så otroligt mycket.
tex. på förbränning enligt garmin
Landsvägcykel
cyklade 3 mil, Tid 1.23, snitthastighet 21.7
Totalt bränt 1422 kalorier.
MTB
2,2 mil, tid 1.36, snitthastighet 13,6
Totalt bränt 1119 kalorier
Enligt iforms hemsida
"vanligt" cyklande 1 timme 298 Kalorier
Intensiv cykling 1 timme 468 Kalorier
Vad tror ni kan det verkligen stämma att enligt garmin bränner jag 1156 kalorier i timmen med landsvägcykel och 822 på MTB per timme.
Det är ca 300-500 mer kalorier i timmen är vad iforms hemsida säger.
(självklart förstår jag att det kan vara svårt att uppskatta, Iform kanske mätte på Agda 89 år då hon tog en cykel tur och hennes Intensiv motsvarar kanske en vanlig människa runda ner till brevlådan och tillbaka)
Vad tror ni stämmer bäst ?
vill bara veta på ett ungefär så jag vet vilken jag ska tro mest på.
vad brukar man säga att en Vanlig människa förbränner i timmen vid cykling typ vid 25 i snitthastighet