Kameraväska för rammontage?

pwrdesign

Medlem
Halloj!

Ska på diverse spännande lopp/utflykter i år, ev Flandern Runt, Korsika, Viking Tour, VR osv.
Många av dessa kommer bjuda på härliga vyer, och som fotograf så vill jag ha med mig min kamera.
Jag orkar dock inte ha med mig en stor rygga av förklariga själ, finns det någon lämplig väska som man kan montera på ramen, te.x. bakom styret? Viktigt främst att den är vattentät. Kameran är en Leica M8 med ett Summicron 40/2.0 som mäter 139 x 80 x 60 cm (med objektivet).

Har kollat på t.ex. denna: http://www.wiggle.com/topeak-tri-bag-with-mesh-cover/
Men den är ju på tok för liten.
Är jag tvingad till att använda ryggsäck?

Spontant skulle jag säga att den väsktypen du länkat till är för liten. Varianten med en vanlig kameraväska modifierad för att bli styrväska har jag sett och verkade funka bra.

Jag tror att Leican är ganska så tålig men det ska såklart tas i åtanke.
En smidig väska kanske är bättre? Som man kan klämma in en camelback i..

Jag har kört med en fukttålig kamera (Panasonic DMC-FT4 närmare bestämt) i ryggfickan senaste tiden, det har funkat över förväntan. Men den kameran du vill ta med är givetvis några magnituder bättre som kamera räknat. Min erfarenhet är att det blir mera fotograferat om man har en kamera som man inte behöver vara lika rädd om i sammanhang som dessa.

Jag är inte överdrivet rädd om min Leica, den är alltid med! En kamera går att ersätta och den är försäkrad, vill bara hitta ett smidigt sätt att få med den som inte inkränker på min komfort allt för mkt.. är inte jätteglad i att cykla med ryggsäck nämligen. Till jobbet, visst, men på lopp och fin-turer, njae..

Kameran i ryggsäcken är för mig ett väldigt effektivt sätt att se till att det inte blir några bilder alls tagna :-)

Jag har stoppat ner kameran( i kameraväskan) en sån där vattentät påse med rullförslutning, sen bara knäppt fast det på styret. Funkar rätt ok.

Med kameran i ryggfickan man man skjuta i farten från höften, annars skulle jag aldrig tagit den här bilden mitt i en klättring t.ex:

7142976917_b7e42df5eb_b.jpg

På Sicilien, på väg från Cefalu upp till en vingård/agriturismo.

Lite tyskt sådär brukar jag ha en kompaktkamera i en väska på höften. I bältet eller på ryggsäckens midjebälte. Då blir det bilder tagna, annars är tröskeln lite för hög för min del.

Jag har haft Lumix TX8 som största kamera på det viset och det stör inte nämnvärt. Men Leican är kanske lite större? Värt att prova. Köp inte en för tajt väska, det måste gå lätt att få i och ur kameran.

Ja leican mäter som sagt: 139 x 80 x 60 cm så den är ganska stor...
Funderar på väskorna som man sett på fatbikes, i "triangeln"
De kanske skulle funka?

Bilagor

• Photo 2013-01-28 13 47 37.jpg
    Photo 2013-01-28 13 47 37.jpg
    104.6 KB · Besök: 11
Wohoo, en sån i Medium borde ju funka!

Väska: L: 175, W: 75, H: 110 mm
Kamera: L: 139, W: 60, H: 80 mm

143gr...får lätta cykeln lite så borde det gå +-0 viktmässigt då! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp