Kan det bli halt även om det inte regnat/snöat?

Det är plusgrader nu och imorgon men ser att det kommer bli vara -7 på tisdag när jag ska pendla. Det kommer inte regna en droppe till dess. Kan det vara halt ändå? Velar lite om jag ska ta på dubbarna eller inte.

Kom ihåg att fuktighet mäts relativt. Kallare luft kan inte ha lika mycket fukt i sig. Så, sjunker tempen, kan det fällas ut fukt som sen fryser.

Det är därför det är så satans torrt inomhus på vintern, det är -5 ute, 20 % RH, den mängden fukt i dina 22 grader inomhus blir superlågt. Därför sitter vi med fnasiga fingrar, förkylningar och så vidare.

Och nej, vid -5 grader är den relativa fuktigheten aldrig så låg som 20%. Den är runt 90% i medeltal i januari. Det blir torrt ändå inne när kall uteluft värms upp 25 grader.

Det är plusgrader nu och imorgon men ser att det kommer bli vara -7 på tisdag när jag ska pendla. Det kommer inte regna en droppe till dess. Kan det vara halt ändå? Velar lite om jag ska ta på dubbarna eller inte.
På många håll finns fortfarande smältande snö och is som rinner över kalla vägbanor. Även tex vind påverkar jättemycket. I morse hade saltbilen varit ute helt i onödan, för vägen var snustorr i den kalla vinden.

Beror på, blåser det så försvinner fukten även när det är kallt. Dock så binder saltet fukt så man aldrig vara säkert i sopsaltets Sverige. Dubb i morgon i fjollträsk alltså

I lördags hade vi +6 grader hemmavid och blixthalka på sina ställen trots till synes torr vägbana. Luftfuktigheten tillsammans med klar himmel och värmeutstrålning kan få det att frysa till.
Har gått omkull på cykel i en cirkulationsplats under liknande förhållanden för några år sedan. Tar det därför oftast lugnt i svängar nuförtiden när det är sånt väder.

Intressant slutsats att dra av det jag skrev.

Du ser inte någon problemstik med att du inte ens nämner vart i världen du befinner dig när du vill att folkska gissa om det är halkigt på tisdag?

Det går väl bra isf att fråga om något är oklart, i stället för att posta en dryg kommentar som du gjorde?

Det går väl bra isf att fråga om något är oklart, i stället för att posta en dryg kommentar som du gjorde?
Ja. Jag borde förstås förklarat att det är svårt att veta ifall det kommer vara halkigt när ts cyklar till jobbet om två dagar när vi inte vet vart TS bor eller vilken väg hen ska cykla.

Men samtidigt tycker jag att dumma frågor kan få dumma svar

Ja. Jag borde förstås förklarat att det är svårt att veta ifall det kommer vara halkigt när ts cyklar till jobbet om två dagar när vi inte vet vart TS bor eller vilken väg hen ska cykla.

Och dryga svar kan få dryga svar tillbaka, eller då skall det gnällas? Skriv inte dryga inlägg om du är känslig själv, typ.

Det har berörts tidigare, men ha i åtanke att molnighet påverkar marktemperatur mycket. Det är ointuitivt, men vid klart och ”vackert” väder blir marken kallare pga större värmeutstålning. Värmeenergin far lättare ut i jymden.

20 års åretruntpendlande säger mig att man inte med precision kan gissa om det kommer vara halt innan man går ut på morgonen. Om du rör dig över mer än nån kilometer så kan du det sannolikt inte det ens när du först går ut.
Vid ett enskilt tillfälle, givetvis. Men inte konsekvent över tid.

Det finns en del här som förordar att man skall byta till dubb de dagar det är risk men jag har aldrig fattat en sån taktik.

Var ute å rullade i lördags , cykelbanor , grusväg väggren, sex grader varmt å sol men massor ställen där smältvatten rinner dagtid men fryser ordentligt nattetid, norrsidan där solen inte kommer åt alls så ligger det kvar länge även om det är plusgrader dygnet runt , jag kör fulldubbat men tar det lugnt ändå.
Cykla försiktigt oavsett däcksval.

Kvalitativa svar i tråden! Snart kan TS allt om relativ fuktighet och väderförhållanden osv.

Jag ogillar bortskavd hud men gillar starka ben, därför är jag väldigt restriktiv till att ta av dubbdäcken för tidigt. Bit ihop och kör på med dubbdäck imho!
Ja, väldigt hög kvalité! Jag gillar din inställning. Finns klart fördelar med att behålla dubbarna på.

Med sopsalt så finns det en annan effekt som kan vara relevant. Det smälter vid sidan av vägen på dagen som (ofta) rinner ut på vägen och sedan fryser på natten. Eftersom det inte snöat på ett tag så saltas det inte (även om "Cyklandeombud i Stockholm" på facebook hävdar motsatsen).

vi har en korsning där det finns ett brunnslock som ständigt släpper ut lite fukt i luften.
Det gör att det ofta är halt när det är o-halt bara en liten bit bort.

Luftfuktighet mäts väl också i rådande förhållanden, dvs att 90% luftfuktighet är mer fukt i luften på sommaren än 90% på vintern?
Ja, det är för att ju varmare luft desto mer fukt i absoluta tal kan luften hålla. Därav relativ fuktighet, dvs hur stor mängd fukt av max för varje given temperatur.

Ett alternativt är att se det som en personlig vinst att inte sänka sig till dum-nivån utan istället ge ett sakligt och rakt svar även om man tycker frågan är dum.

Kan kanske kännas skönt att slänga iväg ett dumt svar på en dum fråga. Tror dock sällan att det leder till något positivt i längden, snarast det omvända.

Tillbaka
Topp