Kan jag köra tubeless? (Marin Nicasio+)

Har skaffat en Marin Nicasio + och var sugen på att byta däck och passa på och köra tubeless. Om jag plockar bort fälgbandet och tejpar istället borde det väl funka? Eller vad säger ni mer erfarna? Tips på tejp mottages tacksamt.

Bilagor

• IMG_3259.webp
    IMG_3259.webp
    339.7 KB · Besök: 29
Jag kör dt-swiss tejp men även schwalbe och mucoff. Det mesta är same same. Jag vet inte vad du har för hjul och däck men är de TLR så är det bara att köra.

Tesa 4289 är ett billigt sätt att köpa tejp. Jag körde med det på min gamla mtb som inte hade tubelessfälgar. Funkade bra. Jag körde även med vanlig eltejp, funkade bra det med även om det sägs ge problem på sikt.

Har skaffat en Marin Nicasio + och var sugen på att byta däck och passa på och köra tubeless. Om jag plockar bort fälgbandet och tejpar istället borde det väl funka? Eller vad säger ni mer erfarna? Tips på tejp mottages tacksamt.
Är hjulen ( fälgen) märkt med nånting i stil med TL, TLR, UST mfl - kärt barn har många namn - går det bra. Är inte hjulen gjorda för slanglöst är det ett vågspel; du riskerar att inte bara tappa trycket utan också däcket. Det är fälgprofilen som avgör om det går att köra slanglöst.

Är hjulen ( fälgen) märkt med nånting i stil med TL, TLR, UST mfl - kärt barn har många namn - går det bra. Är inte hjulen gjorda för slanglöst är det ett vågspel; du riskerar att inte bara tappa trycket utan också däcket. Det är fälgprofilen som avgör om det går att köra slanglöst.
Jag tror dessvärre inte att den är TL eller liknande.
Vad krävs av fälgprofilen för att det ska funka?

Jag skulle inte bängla med däck och fälg som inte är tubeless ready. Min tjej fick med däck som inte var TLR till sin gravel och det var lönlöst att få de täta. Köpte nya och de gamla kan barnen ha på sina skolhojar.

För en del år sedan pratades mycket om ”ghettolösningar” för slanglöst, nog mest på MTB.
Sånt ser jag aldrig längre. Kanske av en anledning?

För en del år sedan pratades mycket om ”ghettolösningar” för slanglöst, nog mest på MTB.
Ja det är väl rätt svårt att köpa en användbar mtb utan att få hjul och däck som är tlr.

Jag köpte vinterhjul till min gravel, dt swiss endurance någonting, för 145 euro (för båda) och de var TLR. Så även för grusåka där många säkert kör slang så är även billigare hjul TLR.

Ja det är väl rätt svårt att köpa en användbar mtb utan att få hjul och däck som är tlr.

Jag köpte vinterhjul till min gravel, dt swiss endurance någonting, för 145 euro (för båda) och de var TLR. Så även för grusåka där många säkert kör slang så är även billigare hjul TLR.
Ja självklart. Men det rullar en del äldre cyklar därute eftersom inte alla köper nytt så fort sånt uppenbarar sig. Vad jag sökte var erfarenheter av ghettolösningar.

det krävs DELS något arrangemang så att det inte snabbt släpps ut luft skulle kanttråden av någon anledning komma att tryckas in.

antingen att hyllan som däckkanten sitter på har en viss bredd, eller bättre att det finns en inre kant som hindrar att det kan ske.

antydningsvis på bilden har din fälg en dylik inre kant på däckets säte??

(när det gäller debatten hookless vs hooked fälgsidor är min åsikt att hooked inte innebär något skydd mot en hastig lufttömning skulle däcksidan tryckas in. av en sten på vägen eller liknande)

och DELS att däcket sitter verkligen tajt i sitt säte. det skall krävas rejäl kraft att trycka in däckkanten efter att det poppat. här är tlr-däck en klar fördel, ska föreställa dubbelkollade härvidlag. men varit med om att behöva höja sätet med ett par extra varv eltejp.

när det gäller tl-tejpen t ex tesa 4289 lär du med den fälgprofilen värma den med värmepistol för att få till det. det räcker dock breddmässigt att den endast täcker ekerhålen, med viss marginal. att forma den hela fälgens inre bredd blir ett litet helvete.

Ghetto funkade bra för mig. Jag slutade för att den nya hojen är TLR, och den gamla går så lite att guckan bara skulle bli gammal så bättre med slang i den nu.

Tack för alla svar. Vet inte om det säger något om fälgens potential, men däcket som sitter på (icke-TL) var fruktansvärt svårt att få att lossna från kanten.

Tillbaka
Topp