Kan man få gamla däck svarta igen?

Ett trick på gamla lister är ju fifty-fifty glycerin (glycerol) och t-sprit.
Om det är så bra på slitbanan kan man ju fundera på...

Det finns diverse "back-to-black" produkter för bildäck. De ska inte användas på slitbanan, så är nog inte så lämpliga för cykeldäck. Dessutom är min erfarenhet att de har dålig hållbarhet, ser väldigt bra ut direkt efter att man applicerat dem, men efter en vecka är däcken lika grådaskiga igen.

Pensla dem med sockervatten är ett sätt att fräscha upp utseendet på gamla däck. Dillvatten till bebisar, sockervatten till däck

Senast ändrad:
ooms sa:
Det finns diverse "back-to-black" produkter för bildäck. De ska inte användas på slitbanan, så är nog inte så lämpliga för cykeldäck. Dessutom är min erfarenhet att de har dålig hållbarhet, ser väldigt bra ut direkt efter att man applicerat dem, men efter en vecka är däcken lika grådaskiga igen.

Fråga på Hederliga Harrys Bättre beg. Bilar. Där finns talanger och goda råd. :-)
ArmorAll på däck, sadel och styrlindningar gör också färden mycket snabbare.

Jag använder italiensk olivolja på däcken vilket ger en härlig glans/svärta. Fungerar också mycket bra för att få tyst på skrikande bromsskivor.

De är helt nya. Var ute o körde i skog (mtb) efter hemkomsten blev de helt grådassiga trots ordentlig tvätt med vatten och såpa.

Däck är lite gråa. Inte mycket att göra åt saken.

Visst kan medel för bildäck säkert funka på sidorna men slitbanan kan du glömma.

Men herregud, ska du inte använda cykeln? Är själv putsbög men lite gägga på däcken får man ju räkna med ;)

Såpa (ej utspädd) gör gummi svart igen, fungerar utmärkt på sketna gummimattor i bilen.

Armor all funkar bra, spruta lite på en bit av en vanlig tvättsvamp (utan bilschampo) och gnid på så ser även gamla däck ut som nya.... och skulle det hamna på slitbanan så nöts det bort de första metrarna ändå. Om det går snabbare...? Nja, men en välputsad cykel känns ju bättre, så lite snabbare går det nog.. ; )

Mvh Ulf S.

20180514_172658.jpg

Meistro sa:
Armour all lät bra.. men sabbar det däcken? Blir hala eller förstör däcken!?
Någon som provat?

Tvärtom, det bevarar gummi, plast och vinyldetaljer, och ja, jag har provat, många gånger, på både bil- och cykeldäck och annat , jag skulle vilja säga att Armor all är ett av de ganska få "bilhandlarmedel" som faktiskt fungerar. Det blir en blank yta som kanske kortvarigt skulle kunna vara hal i t.ex. regnväder, men jag har aldrig märkt några sådana problem.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp