Kan man få sig lite köpråd - trail MTB

Pettzki

Medlem
Har spanat länge och väl på olika cyklar och ju mer man tittar ju kräsnare blir man och tillslut får man ta ett nytt andetag och börja om i de lägre prisklasserna igen. Det jag behöver är egentligen lite motivation till att välja den ena eller andra då jag får beslutsångest. Jag vill inte lägga mer än 30k och har väl i stort sätt kommit fram till följande modeller:
Trek Remedy 7: http://www.henrikssonscykel.se/mountainbike/trek-2017/remedy/trek-remedy-7-275-2018

Fördelar: Lokal butik med bra lätt tillgång service mm (Bor i GBG så troligtvis Trekstore), även bra för garantier mm. Dessutom är kvalitén på Treks ramar väldigt hög? Har en Superfly 6 nu som jag är jättenöjd med men vi ha något som klarar ännu tuffare tag. Dock ska väl Remedy 8:an egentligen vara att föredra.

YT Jeffsy AL 27: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1922/sCategory/509

Fördelar: Lite vassare utrustad (I.M.O), något billigare, snyggare. lättare (ca 0,7kg).
Nackdelar: Dock läst från många att de är ganska bra på garantiärenden men det tar lång tid, troligtvis för de har växt så fort. Verkar som många har problem, men inte just med deras egna delar, utan med framförallt dämpare och sadelstolpe.

PLZ help me! :)

Jag skulle säga åk till lbs om du har möjlighet och prova båda och känn efter själv vilken som känns bäst för dig, det är väldigt svårt och avgöra vilken som skulle passa dig bäst.

vill du bara ha bästa komponenterna utan att prova så YT hojen.

Det rullar väl rätt många Jeffsys i gbg också så det finns säkert möjlighet att prova en på en happyride eller så.

MtbIte sa:
Jag skulle säga åk till lbs om du har möjlighet och prova båda och känn efter själv vilken som känns bäst för dig, det är väldigt svårt och avgöra vilken som skulle passa dig bäst.

vill du bara ha bästa komponenterna utan att prova så YT hojen.

Erik O sa:
Det rullar väl rätt många Jeffsys i gbg också så det finns säkert möjlighet att prova en på en happyride eller så.

fast det är ju komponenter, vikt och service jag vill ha råd om.. jag vet att jag kan pröva cyklar i lbs mm. sen kommer jag ju inte veta skillnaderna eftersom jag troligtvis inte kommer pressa cyklarna till det yttersta, samt att jag inte är så van vid olika cyklar att jag vet vad skillnaderna är ändå. kommer ju bara ha den ena cykeln och kommer vänja mig vid den och inte den andra.. men tack för svaren

Senast ändrad:
Är det inte Trek remedy som fått riktigt bra recensioner på senaste? Eller var den en annan heldämpad Trek?

Vad ska du använda cykeln till? Lite mkt cykel att köra vasan på t. ex. :)

MatteXC sa:
Är det inte Trek remedy som fått riktigt bra recensioner på senaste? Eller var den en annan heldämpad Trek?

Vad ska du använda cykeln till? Lite mkt cykel att köra vasan på t. ex. :)

Stig, skog, lera, berg, rötter, klättring, dropp, hopp, spångar, uppför, nedför, skogsutflykter, lek osv. inte vasan och jag ska inte jaga stravatider, för isf har jag den gamla kvar, varför är det relevant?

Senast ändrad:
Jag har en remedy och är väldigt nöjd. den är från 2016 så jag har varit på väg att byta bara för att, till just en jeffsey.
men efter många turer i huvet har jag bestämt mig för att hålla kvar i remedyn ett tag till.
och det för att jag tycker att den klättrar så bra. jag har iofs inte provat någon jeffsey men efter att jag läst massa recensioner och pratat med folk så drog jag slutsatsen att remedyn klättrar bättre än jeffseyn.
det är så klart lite motsägelsefullt att välja en stig cykel efter klättringsegenskaperna men jag tycker att det är viktigare än hur den är utför.
nerför är alla cyklar skoj mer eller mindre men om du måste kliva av på ställen uppför som du känner att du borde klara har du snart sabbat din cykelstund.

så jag hade valt remedyn igen om jag skulle köpa ny hojj..

Dämpare å sånt kan du skicka på service till tex Racing bike sweden :) Vilket förmodligen ändå går snabbare.

EST sa:
Dämpare å sånt kan du skicka på service till tex Racing bike sweden :) Vilket förmodligen ändå går snabbare.
Trek Store servar Fox och RS på plats själva så det finns inget behov av att posta grejer oavsett om cykeln köps där eller inte.

Det finns ytterligare en ÅF att titta på i GBG som säljer bland annat Whyte. Kommer inte ihåg vad den hette dock, googla! Tror tom de hade lånecyklar för att få prova ordentligt!

Skulle tagit Remedyn, egentligen sparat mer deg/prutat hos handlaren och köpt en Remedy 8, bättre gaffel, dämpare, 12s GX eagle, troligen något bättre andrahandsvärde än Whyte.

Jag skulle även kolla på RM som är grymt prisvärda:

24500 Blizzard 90-27 http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-mattgra-gul-svart och https://rockmachine.us/en/2018/edge/blizzard-90-27/matte-slate-grey-radioactive-yellow-black
GX Eagle, RS Lyrik RC 170 mm fram, RS Super Deluxe RC3 DebonAir 160 mm bak, WTB i29 med boost fram/bak

23500kr Blizzard 90-27+ http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-mattgra-orange-svart och https://rockmachine.us/en/2018/edge/blizzard-90-27-plus/matte-slate-grey-neon-orange-black
GX Eagle, RS Revelation RC 140 mm fram, RS Super Deluxe RT DebonAir 140 mm bak, WTB i35 med boost fram/bak

Rock machine har rätt bra dämpare va?
Iaf bak verkar de ha ett snäpp eller två bättre än vad som är vanligt.

/T

Med service så menar jag egentligen inte service av dämparna utan servicen från ÅF/butik om det skulle vara garantiärenden mm.. det kanske blev lite oklart.
Whyte har jag kollat på och gillar dom skarpt, men isf är det den billigaste i 130-serien som motsvarar jeffsyn förutom i slaglängd som är i samma prisklass. vet inte om jag gillar färgen bara. lite för skrikig. nästa modell är upp i 32k. dock blir det som en internetbutik att köpa där, förutom att man kan provcykla på bikemaestro.
kollat på RM med men jag tycker inte att utrustningen kompenserar för utseendet tyvärr, annars hade det heltklart varit ett alternativ.

hur jag än vrider och vänder så hamnar jag åter på trek och yt och det är därför jag valt ut dessa. kan bli en fuel ex också efter jag väl vart och provat.

men jag uppskattar era inputs

Pettzki sa:
Med service så menar jag egentligen inte service av dämparna utan servicen från ÅF/butik om det skulle vara garantiärenden mm.. det kanske blev lite oklart.
Whyte har jag kollat på och gillar dom skarpt, men isf är det den billigaste i 130-serien som motsvarar jeffsyn förutom i slaglängd som är i samma prisklass. vet inte om jag gillar färgen bara. lite för skrikig. nästa modell är upp i 32k. dock blir det som en internetbutik att köpa där, förutom att man kan provcykla på bikemaestro.
kollat på RM med men jag tycker inte att utrustningen kompenserar för utseendet tyvärr, annars hade det heltklart varit ett alternativ.

hur jag än vrider och vänder så hamnar jag åter på trek och yt och det är därför jag valt ut dessa. kan bli en fuel ex också efter jag väl vart och provat.

Varför skulle det vara sämre service från bikemaestro, gällande garantiärenden?

Erik O sa:
Pettzki sa:

Varför skulle det vara sämre service från bikemaestro, gällande garantiärenden?

Jag menar inte att servicen är sämre för man köper av bikemaestro eller på annan butik på nätet, men bikemaestro säljer via en butik i Danmark om jag minns rätt och då går troligtvis garantiärendena därigenom. Tror mycket väl han är behjälplig vid problem men det är som en internetbutik är bara ett antagande och på så vis hur jag värderar det. Trek t.ex har väl generalagent i Sverige och Whyte i England?

Det handlar bara om att titta på rätt ställe :)
Jag gillar utseende av...
...GX Eagle grupp med xD 10-50T kassett mer än utseendet av NX mrf 11-42T på HG-body.
...RS Lyrik RC 170 mm mer än utseendet av RS Yari RC 160 mm.
...RS Super Deluxe RC3 mer än utseendet av RS Deluxe RL.
...TRP Slate 4-kolvsbromsar mer än utseendet av Sram Level T budgetbromsar.
...Race Face cockpit Ø35 mm styre/stam mer än utseendet av Bontrager Ø31,8 mm dito.
...tusenlappen som blev över jmf. med Remedy 7 för 25500 kr

Det fula gula på sadel, grepp gaffelklibbor är snabbt utbytt mot svart resp. bortpillade.

Bilagor

• RM90-27.jpg
    RM90-27.jpg
    87.1 KB · Besök: 91
Sixten Fors sa:
Det handlar bara om att titta på rätt ställe :)
Jag gillar utseende av...
...GX Eagle grupp med xD 10-50T kassett mer än utseendet av NX mrf 11-42T på HG-body.
...RS Lyrik RC 170 mm mer än utseendet av RS Yari RC 160 mm.
...RS Super Deluxe RC3 mer än utseendet av RS Deluxe RL.
...TRP Slate 4-kolvsbromsar mer än utseendet av Sram Level T budgetbromsar.
...Race Face cockpit Ø35 mm styre/stam mer än utseendet av Bontrager Ø31,8 mm dito.
...tusenlappen som blev över jmf. med Remedy 7 för 25500 kr

Det fula gula på sadel, grepp gaffelklibbor är snabbt utbytt mot svart resp. bortpillade.

Tycker inte det är färgerna i sig som inte är tilldragande, utan snarare grafiken. på något sätt också detaljerna i formen på ramen, men det kan vara grafikens som lurar ögat. det gula på sadeln på just denna var inte snyggt heller.. sen tycker jag att cyklar generellt brukar vara snyggare i verkligheten än på bild med..

Lingon sa:
Sixten Fors sa:
Den höga BB`n är inte lika lätt att pilla ner, tyvärr.
Har inte jmf geo med de andra cyklarna ovan, tar för givet att bb höjd är ok. Vem vet TS, kanske skall trampa med sin cykel enligt sin beskrivning stig, skog, lera, berg, rötter, klättring, dropp, hopp, spångar, uppför, nedför, skogsutflykter, lek osv., och inte bara rulla/pumpa utför brittiska salsgolvssläta stigar med byggda berms.

Sixten Fors sa:
Lingon sa:
Sixten Fors sa:
Har inte jmf geo med de andra cyklarna ovan, tar för givet att bb höjd är ok. Vem vet TS, kanske skall trampa med sin cykel enligt sin beskrivning stig, skog, lera, berg, rötter, klättring, dropp, hopp, spångar, uppför, nedför, skogsutflykter, lek osv., och inte bara rulla/pumpa utför brittiska salsgolvssläta stigar med byggda berms.
Du har väl en Hightower? Trampar du inte med den? Den har 3 cm lägre bb, vilket är stoor skillnad. ;)

Lingon sa:
Sixten Fors sa:
Lingon sa:
Sixten Fors sa:
Har inte jmf geo med de andra cyklarna ovan, tar för givet att bb höjd är ok. Vem vet, TS kanske skall trampa med sin cykel enligt sin beskrivning stig, skog, lera, berg, rötter, klättring, dropp, hopp, spångar, uppför, nedför, skogsutflykter, lek osv., och inte bara rulla/pumpa utför brittiska salsgolvssläta stigar med byggda berms.
Du har väl en Hightower? Trampar du inte med den? Den har 3 cm lägre bb, vilket är stoor skillnad. ;)
Hjulstorlek och fjädringens slaglängd kanske har en viss inverkan, eller ;)

Bilagor

• Remedy_vs_RM.png
    Remedy_vs_RM.png
    24.5 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Ett tips om du köper på trekstore är att gå med i Hisingen CK för då får man 10% rabatt utan att ens anstränga sig med att pruta. Dom har även democyklar man får testa för en riktig runda i tex änggårdsbergen (alltså trekstore). Testade både fuel ex och remedy därifrån i modell 8. Båda grymma! Men det blev en rock machine 70-27+ för mig till slut pga ungefär halva priset (14500:-) för samma komponentnivå. Också grym cykel men ful som du säger :)

Senast ändrad:
Matthias fallermo heter han som säljer Whytecyklar och hans företag heter Bikemaestro. Sjukt trevlig kille, och Whyte gör grymma cyklar! Har flera vänner/bekanta som köpt av honom och är jättenöjda. Har en HT ram (whyte 905 stl large) till salu ifall du bestämmer dig för att skita i FS och vill köra trail-HT istället :)

Senast ändrad:
Silanderjarl sa:
Matthias fallermo heter han som säljer Whytecyklar och hans företag heter Bikemaestro. Sjukt trevlig kille, och Whyte gör grymma cyklar! Har flera vänner/bekanta som köpt av honom och är jättenöjda. Har en HT ram (whyte 905 stl large) till salu ifall du bestämmer dig för att skita i FS och vill köra trail-HT istället :)
Jo det vet jag. Klämde på dom och pratade med honom på cykelmässan förra året. Gillar den nya ljusblåa färgen starkt och hade gärna köpt den om den inte legat så högt i pris. Får se, har som sagt beslutsångest och yt och trek ligger för tillfället. Förrutom det så är jag 173cm så large är för stort. Jag är en meduimkille och nästa hoj blir FS. .

Pettzki sa:
Silanderjarl sa:
Jo det vet jag. Klämde på dom och pratade med honom på cykelmässan förra året. Gillar den nya ljusblåa färgen starkt och hade gärna köpt den om den inte legat så högt i pris. Får se, har som sagt beslutsångest och yt och trek ligger för tillfället. Förrutom det så är jag 173cm så large är för stort. Jag är en meduimkille och nästa hoj blir FS. .

Titta inte på storlekarna då large kan vara small, medium eller xl på någon annan ram. Whyte i small motsvarar en trek eller yt i large utöver sadelrörets längd. Jag skulle sikta på en ram med 430-460mm reach och max 44cm sadelrör.

BjornR sa:
Pettzki sa:
Silanderjarl sa:

Titta inte på storlekarna då large kan vara small, medium eller xl på någon annan ram. Whyte i small motsvarar en trek eller yt i large utöver sadelrörets längd. Jag skulle sikta på en ram med 430-460mm reach och max 44cm sadelrör.

Så du skulle rekommendera treken för mig då pga av att den har 428mm reach och 419mm sadelrör i 17,5”, för jeffsin i medium har 440mm reach och 450mm sadelrör samt 415mm reach och 410mm sadelrör i small?

Tillbaka
Topp