Kan man fullaga en sönderbromsad fälg?

rois

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, kan man fullaga en sönderbromsad fälg, eller är det nytt hjul/ny fälg som gäller? Fälgen ifråga har ett litet smalt parti (ca 1 cm långt och mm brett) utan aluminium, och är lätt utvikt vid det skadade partiet, så att däcket nuddar vid ett av bromsbeläggen.

Ok, nästa fråga är var jag kan hitta billiga fälgar, alternativt billiga bakhjul. Cykeln är värd max 500, och är allmänt sliten, så jag vill inte lägga ned för mycket på den.

Är det en vinterpendlarcykel eller vad? Svårt att räkna cykelvärdet som budgetgräns på något som brukas kontinuerligt. Fälgar brukar ligga kring 500kr och billiga hjulsatser runt 1500kr. Borde väl finnas på k&s här också?

Släng ut en fråga i yardsale -tråden (eller k&s) och glöm inte tala om var i sverige.
Jag har skithjul som kunde funka men det är ju ingen ide om det är längre bort än någon mil.

När man slitit igenom bromsbanan kan fälgsidan lossna när som helst (ofta efter att man pumpat däcket) och då är det ren jävla tur om man inte går i backen...

rois sa:
Som rubriken lyder, kan man fullaga en sönderbromsad fälg, eller är det nytt hjul/ny fälg som gäller?
Nej, det är en annan cykel med skivbromsar som gäller. Då håller fälgarna i en "evighet". :)

Örjan Lax sa:
rois sa:
Som rubriken lyder, kan man fullaga en sönderbromsad fälg, eller är det nytt hjul/ny fälg som gäller?
Nej, det är en annan cykel med skivbromsar som gäller. Då håller fälgarna i en "evighet". :)

Nja. Finns många sönderbromsade för klent ekrade framhjul som spicker i nippelhålen. Det går givetvis göra hjul som håller även för skivbroms, men det är i praktiken ofta för få ekrar i framhjulet och då håller det inte.

Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
rois sa:

Nja. Finns många sönderbromsade för klent ekrade framhjul som spicker i nippelhålen. Det går givetvis göra hjul som håller även för skivbroms, men det är i praktiken ofta för få ekrar i framhjulet och då håller det inte.
Ajdå, typiskt.. :(

Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
rois sa:

Ajdå, typiskt.. :(

Men det GÅR! Men åas vem vill ha hjul som håller i evighet? Nav, ekrar håller inte i evighet de heller.

Hjul är kul!

håller med håkan; så länge det inte sker en olycka kommer ekrarna i ett välbyggt hjul att överleva oss alla.

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
vem vill ha hjul som håller i evighet? Nav, ekrar håller inte i evighet de heller.
Ekrar?
Självklart slits nav och fälgar.
Men ekrar? Hur skulle de kunna slitas (i ett korrekt dimensionerat och byggt hjul)?

/Håkan

Problemet är få köpehjul av välbyggda. Jag och minst två andra cykelpendlare som jag känner har drabbats av ekerbrott i framhjul. För få ekrar och för ojämn ekerspänning är min teori till haverierna.

Såg btw hos en cykelhandlare i somras en cross med radialekrat skivbromsat framhjul . Det lär ju hålla länge....

Problemet är inte fysiken, det är de usla utförandet som knäcker ekrarna.

#gubbgissning

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Jag och minst två andra cykelpendlare som jag känner har drabbats av ekerbrott i framhjul.
Jo, det har man ju bromsat av någon eker eller nippel lite då och då.
Man tycker ju 28h borde räcka, det funkar ju med 16 på fälgbromsat, men icke.
Fast den dagen jag axar lika snabbt som jag bromsar så kanske man får samma problem med bakhjulet :-)

emmer sa:
Bengt-re sa:
Jag och minst två andra cykelpendlare som jag känner har drabbats av ekerbrott i framhjul.
Fast den dagen jag axar lika snabbt som jag bromsar så kanske man får samma problem med bakhjulet :-)

Frambromsen kan ju absorbera 8kW - det får inte jag ut i bakhjulet med mina klena ben.... En 1/7 av det är jag nöjd över i några sekunder....

Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Frambromsen kan ju absorbera 8kW - det får inte jag ut i bakhjulet med mina klena ben.... En 1/7 av det är jag nöjd över i några sekunder....
Då borde du klara dig med 4 tangentiella ekrar och resten radiellt :-)

emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:

Hmmm... Jag gillar många ekrar. Skyller på åldern...

Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Vet inte vad jag ska skylla på när jag byggde mig ett 20h (12/8 dessutom) skivbromsat kolfiber CX-hjul i höstas :-)
Det lever ännu och plingar lika vackert alltjämt - men det rasar väl med ett brak som gör ont när det rasar :-)

emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Vet inte vad jag ska skylla på när jag byggde mig ett 20h (12/8 dessutom) skivbromsat kolfiber CX-hjul i höstas :-)
Det lever ännu och plingar lika vackert alltjämt - men det rasar väl med ett brak som gör ont när det rasar :-)

Håller det så håller det. Lite edge skall man väl ha ibland! Misstänker att du bygger med större noggrannhet och omsorg än kataloghjulstillverkarna dessutom.

johan44 sa:
Biltema har ok hjul för en cykel värd 500 pix.

Tyvärr har dom inga 28 tums bakhjul avsedda för kassett. Endast för frihjulskrans, och det vill jag inte ha. Bytte just från frihjulskrans till kassett pga nav/lager konstruktionen, som är sämre på frihjulskarans. Det är lite svårt att hitta prisvärda kompletta bakhjul.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det går säkert om man inte kan växla.

Eller är stark och spurtar? Fast det håller kanske ett tag. Ser lite klent ut, men åas är radialekrade skivbromsade framhjul ännu värre då bromsen kan ge mer moment än normalklena ben.

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Oki, men hur fick de dem att hålla? Borde ju rimligen inte hålla så bra.
Det gjorde de inte
Campa ändrade snabbt till 16 ekrar (om jag kommer ihåg rätt)

/Håkan

Oki. Tråkigt, jag som hoppades på ett mirakel... Lite trist att verkligheten så ofta stämmer med teorin. Vore kul att bli positivt överraskad lite oftare.

Bengt-re sa:
emmer sa:
Shamal 12-HPW är ju från EPO-eran så de borde palla lite effekt :-)
Oki, men hur fick de dem att hålla? Borde ju rimligen inte hålla så bra.
Ja det kan man undra :-)
Det var ju TT-hjul från början (93?) men det kom ju proffsen (Gewiss-Ballan så "fulldos ferrari" :-) ) snabbt på att aero var ju inte så dumt på etapp heller för den delen. De var nog 16h på den tiden men det fanns ju senare 16h / 14h / 12h och 700 / 650 och tub och clincher. Det mest maxade är väl Shamal 12 HPW Ti :-) Fast skulle det hålla mer än en säsong eller så (för de med "ferrariblod") så var visst 12h fram och 16h bak minimum.
Man ser än idag mängder till salu på eBay så antingen måste mängder med folk i England köpt dom för "lågprisTT" (de var ju billigare / bättre / tyngre är kolfiber under 1900-talet) och aldrig använt dom eller oxå håller de med rätt underhåll.
Naven är ju lika Neutron och uppbyggnaden lik oxå. Det som skiljer är väl en styvare (radiellt) fälg med färre ekrar (Neutron et al är ju 22h / 24h och riktigt låg profil) men i övrigt likt med elliptiska små ekrar och invändiga nipplar med rejäl bricka mot fälgen.
Har funderat på om man skulle ropa in några vid tillfälle (med 9v kassett för då kan man schisma för att få dit 11-delat) men har ju 16h / 21h Shalmal (totalt annorlunda hjul) och ett knippe Neutron/Nucleon/Electron (om någon kan skillnaden så posta gärna en historieskrivning :-) ), förutom Zonda och Fulcrum 3, så jag får väl anse mig klara mig som det är...
Men visst är Shamal HPW för jäkla snygga...
lu.jpeg

Corima kör väl alltjämt med 12-ekrat, och med lite udda ekring bak.
Men för skivbromsat fegar dom ju ur lite och kör med 20h :-)
[Och troligen samma skumma 12/8 -ekring som de billigare bakhjulen.]
[Undrar hur dom kom fram till 12/8? Jag gjorde det ju då jag hade 20h i fälgen och bara 24h nav hemma :-) men stora Franska firmor har väl lite bättre planering på det hela :-) ]

Tillbaka
Topp