Kan man göra en hybrid roligare???

hippiedippie

Ny medlem
Förra sommaren gick jag från militärcykel till hybrid till CX på bara en månad.
Hybriden köptes då militärhojen sjöng på sista versen och därefter fick jag upp ögonen på cykling som motionsform (därav CXen).
Så använder hybriden till att flänga runt på stan med, handla med mera och min CX när jag vill ut på äventyr på grusvägar utanför stan.
Men ju mer CX det blir, desto mindre skyr jag hybriden. Känns slö och klen, udda sittposition (ty rakt styre) och betydligt tristare än min CX.

Är det ens möjligt att med enklare medel göra den i vart fall något mer intressant? Funderar på barends för att ge mig möjligheten till ytterliggare grepp - men det känns som jag i sådana fall lägger pengar på något som ändå kommer bli halvdant. Eller ska man lägga pengarna på något vettigt redan från början?...

Det är väl ungefär sådär jag känner för min hybrid också, trots att den egentligen är jävligt användbar undviker man att använda den. Gjorde en bockstyreombyggnad utan framgång, cykeln blev för lång. Sen bytte jag tillbaka till det raka styret, passade dock på att kapa av en ganska bra bit på varje sida, med barends och ett hyfsat smalt styre går det att få till något som åtminstone lite liknar greppet ovanpå handtagen på ett bockstyre.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för bromsar på hybriden?

Canti-bromsar
Är en Merida Speeder T2 2010 i orginalutförande för övrigt - förutom handtagen som är utbytta till något mer ergonomiskt.

Tille skrev:
> Hör med deswhip

Har han lyckats eller? =)

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Vad har du för bromsar på hybriden?

Se till så de inte ligger emot fälgen.

Tycker du att det är kul att skruva, mäta och leta delar så kan du skaffa styrstam, bockstyre och reglage och göra en fulcross, cantisarna är direkt kompatibla. Får du till en vettig sittställning så har du en i mitt tycke betydligt roligare reservcykel än innan.

Mycketvillhamer skrev:
> Vad kan di inte använda cx:en till som du kan ha
> hybriden till? Sälj hybriden?

Det finns funderingar till att byta ut hybriden till något roligare men vet inte exakt vad - och då blir det en större kostnadsfråga... För annars kan jag väl egentligen använda CXen till det mesta - men den saknar exv fästen för skärmar så inget för regniga dagar osv. Samt anser CXen något fin för att beprydas med lås, så den får stå i köket 3 trappor upp - något som känns lite bökigt för att småhandla några kilometer bort.

Miss Lycka skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad har du för bromsar på hybriden?
>
> Se till så de inte ligger emot fälgen.

Du menar att det är det som gör den slö? Nejdå, de ligger precis lagom ifrån samt är lätta att justera bromsverkan med. Alltså cykeln funkar som den bör, men just jämförelsevis blir den riktigt trist.

Marzocchi%20Super%20Monster.jpg

Det blir inte roligare än med en sån här.

Hasse#7 skrev:
> Tycker du att det är kul att skruva, mäta och
> leta delar så kan du skaffa styrstam, bockstyre
> och reglage och göra en fulcross, cantisarna är
> direkt kompatibla. Får du till en vettig
> sittställning så har du en i mitt tycke
> betydligt roligare reservcykel än innan.

Att meka är ingen fara - förutom att jag inte har så stor vana att hålla på med cyklar bara.
Men hur svårt är det att få till det bra i sådana fall? Och blir det värt mödan?

Nu pendlar jag inte på hybrid, men väl en MTB från 90-talet. Den har jag gjort roligare/mer praktisk genom singlespeed, ballongdäck (Big Apple), halvsmalt styre och fula reflexer. Det går ju inte direkt asfort att komma fram med den, men jag kan parkera den utomhus och den funkar i ur och skur.

hippiedippie skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Tycker du att det är kul att skruva, mäta och
> > leta delar så kan du skaffa styrstam,
> bockstyre
> > och reglage och göra en fulcross, cantisarna
> är
> > direkt kompatibla. Får du till en vettig
> > sittställning så har du en i mitt tycke
> > betydligt roligare reservcykel än innan.
>
> Att meka är ingen fara - förutom att jag inte
> har så stor vana att hålla på med cyklar bara.
>
> Men hur svårt är det att få till det bra i
> sådana fall? Och blir det värt mödan?

Det är inte så svårt, men risken är att styret hamnar väldigt långt bort såvida du inte använder jättekort styrstam. Jag skulle inte göra det, STI-reglagen kostar ju en del om du inte köper ett par begagnade.

hippiedippie skrev:
>
>
> Att meka är ingen fara - förutom att jag inte
> har så stor vana att hålla på med cyklar bara.
>
> Men hur svårt är det att få till det bra i
> sådana fall? Och blir det värt mödan?

Jag tycker att det skulle vara värt mödan. För lyckas du så har du ju en till "cross" som uppfyller kraven på de där kassa dagarna och de gånger du är rädd att bli av med crossen pga illvilliga filurer. Med en sån hoj kan du antagligen göra enklare semesterturer också. Rekommenderar tråden "Visa din fulcross" för mer inspiration.

Tille skrev:
> Hör med deswhip

Tack tille för att du tror på mig. :)
Men det var ju inte lätt att kontakta mig på den där länken såg jag.

Det borde ju gå ganska enkelt att förbättra hybridens geometri genom att byta styrstammen till en längre och med negativ vinkel som pekar nedåt. Om du har en som pekar upp idag kan man ju börja med att vända på den bara för att se om du verkar vara på rätt spår och ta bort eventuella spacers såklart, men troligtvis ska den vara längre också.

Ta bort alla extraattiraljer som eventuellt sitter på cykeln om du inte verkligen behöver dem. Kedjeskydd, stöd osv. Allt sådant tynger cykeln mer än man kan tro.

Köp du ett par bra lätta däck, det gör ganska stor skillnad och en billig hybrid kommer ju inte med bra däck. Sen bredd osv är ju en smaksak.

Lätta all hårdvara med hög tyngdpunkt. Sadel, stolpe, styre och styrstam. Alla dessa komponenter är tunga på en billig hybrid. Det kan ju kännas som en dyr historia men om man kan lösa det billigt på något sätt så kan det vara en bra ide. Då kommer cykeln kännas smidigare.

Sen har vi hjulen såklart. Bättre hjul = snabbare/roligare cykel. Men det är både dyrt och lite krångligt om man inte är van mekare.

De tre första punkterna är ju lätta och prisvärda tweaks. De andra två kanske inte lika gjutna.

Lycka till. /Deswhip

deswhip skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Hör med deswhip
>
> Tack tille för att du tror på mig. :)
> Men det var ju inte lätt att kontakta mig på den
> där länken såg jag.

Varsågod. PM borde fungera.

Är jag den enda som typ gillar praktiska cyklar?
Pendlar man inte hyfsat långt på den så är det ju bättre att ha den som en praktiskt alternativ att handla med cykel som man dessutom vågar lämna i cykelställ på stan. Fast hyfsad sittställning ska man ju se till att ha oavsett.

Graj skrev:
> Är jag den enda som typ gillar praktiska cyklar?
> Pendlar man inte hyfsat långt på den så är det
> ju bättre att ha den som en praktiskt alternativ
> att handla med cykel som man dessutom vågar
> lämna i cykelställ på stan. Fast hyfsad
> sittställning ska man ju se till att ha oavsett.

Ungefär så.
Bockstyre är ju inte kul att ha när man lastat cykeln full med matkassar.
Jag vill ha en gammal Crescent gubb eller kärringcykel till praktiska saker. Dessutom stjäls det cyklar något helt makalöst där jag bor så billigt och enkelt skall det vara när man kör vardagscykling.
Hybriden är vad den är, det är väl ingen poäng med att försöka dopa den om du skall ha den som praktisk vardagscykel?

Tille skrev:
> deswhip skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hör med deswhip
> >
> > Tack tille för att du tror på mig. :)
> > Men det var ju inte lätt att kontakta mig på
> den
> > där länken såg jag.
>
> Varsågod. PM borde fungera.

Ah, PM! Najs, där lärde jag mig något nytt. :-) *happyrookie*

Hasse#7 skrev:
> Jag tycker att det skulle vara värt mödan. För
> lyckas du så har du ju en till "cross" som
> uppfyller kraven på de där kassa dagarna och de
> gånger du är rädd att bli av med crossen pga
> illvilliga filurer. Med en sån hoj kan du
> antagligen göra enklare semesterturer också.
> Rekommenderar tråden "Visa din fulcross" för mer
> inspiration.

Trillade in på den tråden tidigare idag. Fanns en del, hmm... udda cyklar. Och angående illvilliga filurer fick jag höra ryktesvägen senast idag att en granne tydligen gillar att pilla på andras saker i källaren där cyklarna står. Är det lagligt att ge sådana personer ett nackskott?

deswhip skrev:
> Tille skrev:
> -----
> Det borde ju gå ganska enkelt att förbättra
> hybridens geometri genom att byta styrstammen till
> en längre och med negativ vinkel som pekar
> nedåt. Om du har en som pekar upp idag kan man ju
> börja med att vända på den bara för att se om
> du verkar vara på rätt spår och ta bort
> eventuella spacers såklart, men troligtvis ska
> den vara längre också.

> Ta bort alla extraattiraljer som eventuellt sitter
> på cykeln om du inte verkligen behöver dem.
> Kedjeskydd, stöd osv. Allt sådant tynger cykeln
> mer än man kan tro.
>
> Köp du ett par bra lätta däck, det gör ganska
> stor skillnad och en billig hybrid kommer ju inte
> med bra däck. Sen bredd osv är ju en smaksak.
>
> Lätta all hårdvara med hög tyngdpunkt. Sadel,
> stolpe, styre och styrstam. Alla dessa komponenter
> är tunga på en billig hybrid. Det kan ju kännas
> som en dyr historia men om man kan lösa det
> billigt på något sätt så kan det vara en bra
> ide. Då kommer cykeln kännas smidigare.
>
> Sen har vi hjulen såklart. Bättre hjul =
> snabbare/roligare cykel. Men det är både dyrt
> och lite krångligt om man inte är van mekare.
>
> De tre första punkterna är ju lätta och
> prisvärda tweaks. De andra två kanske inte lika
> gjutna.
>
> Lycka till. /Deswhip

Tack för tipsen! Att justera styret hade jag helt glömt bort. Klart att det gör en hel del. Får plocka fram mekboken från parktool hur man gör bara - har en förmåga att misslyckas ganska fatalt om jag inte vet vad jag gör...
Men att justera och ändra det som redan sitter på cykeln låter som helt rätt väg att börja på i vart fall. Kostar inget och om inte annat lär jag mig meka ännu bättre innan jag får för mig att ge mig på CXen ;). Och om jag inte nöjer mig med styret i sig får jag ta Hasse#7's förslag och slänga på bockstyre på den..

Sen ska den för mig var praktisk, så det tunga låset och stöd får nog sitta kvar. Kommer nog rent av byta ut de tråkiga plastskärmarna till aluskärmar snart. Resterande ändringar känns som lite overkill i nuläget, men önskan att genomföra dem med kanske kommer med tiden om jag märker att jag får det till det bättre.

Och när det gäller däcken kan man ju börja med att pumpa dem rejält. Hade nog bara hälften av däcktrycket jag brukar ha idag när jag for till affärn. Glömde dock kolla vad det var för några som satt på, så har ingen aning om vikt.

Snuten skrev:
> Ungefär så.
> Bockstyre är ju inte kul att ha när man lastat
> cykeln full med matkassar.
> Jag vill ha en gammal Crescent gubb eller
> kärringcykel till praktiska saker. Dessutom
> stjäls det cyklar något helt makalöst där jag
> bor så billigt och enkelt skall det vara när man
> kör vardagscykling.
> Hybriden är vad den är, det är väl ingen
> poäng med att försöka dopa den om du skall ha
> den som praktisk vardagscykel?

Att hänga på matkassar är väl inte smidigt på någon cykel? Själv handlar jag med vandringsryggsäck, så kunna variera handposition skulle vara mer praktiskt för mig.

hippiedippie skrev:
> Att hänga på matkassar är väl inte smidigt på
> någon cykel? Själv handlar jag med
> vandringsryggsäck, så kunna variera handposition
> skulle vara mer praktiskt för mig.

Nä det kan jag hålla med om. Jag hatar verkligen att cykla med bärkassar på styret. Lik förbannat gör jag det ibland. Verkligheten är så jobbig och oberäknelig...

Jag handlar med biltemas packväskor. Duger att handla mat med och så billiga att jag kan lämna dem på cykeln under tiden jag handlar.

Vad är det för aluskärmar du planerar. Jag letade lite efter det (i vettig prisklass) innan jag satsade på rostfria istället.

Graj skrev:
> Jag handlar med biltemas packväskor. Duger att
> handla mat med och så billiga att jag kan lämna
> dem på cykeln under tiden jag handlar.
>
> Vad är det för aluskärmar du planerar. Jag
> letade lite efter det (i vettig prisklass) innan
> jag satsade på rostfria istället.

+1 jag har Biltemas packväskor på fulcrossen när jag pendlar och skall spela fotbollsmatch innan jag kommer hem. Allt och lite till får plats. Låg tyngdpunkt på sidan om pakethållaren, rymligt och vattentätt. Hade dem även på cykelturen till Gotland förra sommaren, funkade skitbra.

Har inte spanat in några aluskärmar än. Tycker bara att det ser betydligt roligare ut än de plastisar som sitter på idag. Förhoppningsvis täcker de även stänket bättre. Så tänkte i sådana fall höra mig för här på happy eller hos min lokala handlare. Har ju trots allt 0 kr för montering osv hos dem första året =)

Märkte dock efter en snabb sökning på cyclecomponents att heltäckande skärmar (som jag trodde de flesta var av al), snarare är av hårdplast. Det jag söker är i vart fall snyggare skärmar som inte fladdrar som jag har idag.

De alustänkskärmar jag hittade var Honjo, dock tyckte jag de var för dyra. Det slutade med att jag valde Gilles Berthouds rostfria istället.

Tillbaka
Topp