Kan man köpa färdigvaxad kedja?

Förvirro

Medlem
Jag har helt klart fastnat för att köra med kedjevax till alla mina kedjor. Det blir ju så mycket renare och det binder inget damm som blir till slip-pasta i länkarna på kedjan heller.
Men, kan man köpa kedjor som inte kommer indränkta i olja från början, utan är vackert inkokta i vax istället?
För att få bort ALL olja, krävs minst fyra steg av tvätt med tinner, vilket känns väldigt onödigt. Varför inte leverera kedjor som fått bada i härligt vax direkt. Både bra för miljön och plånboken.

Badar mina kedjor o vaskar runt ngn minut i avfettning, sedan sköljer i varmt vatten. Blir nog kliniskt rent inför Brazilian wax.

Jag har helt klart fastnat för att köra med kedjevax till alla mina kedjor. Det blir ju så mycket renare och det binder inget damm som blir till slip-pasta i länkarna på kedjan heller.
Men, kan man köpa kedjor som inte kommer indränkta i olja från början, utan är vackert inkokta i vax istället?
För att få bort ALL olja, krävs minst fyra steg av tvätt med tinner, vilket känns väldigt onödigt. Varför inte leverera kedjor som fått bada i härligt vax direkt. Både bra för miljön och plånboken.
Även ceramic speed tillhandahåller färdigvaxade kedjor till det facila priset av €170. Plus frakt.
Det kan det väl vara värd att låta nån annan tvätta kedjan så skiten inte hamnar hemma hos dig?

Tjena!

Fyra rundor med thinner? Du gör fel och använder fel medel.
En runda med rejäl avfettning (UFO chaincleaner är brutalt bra t.ex.) sen en runda med IPA eller bromsrengörning som man blåser ut med tryckluft.
Sen är kedjan kruttorr.
Tar ungefär tio minuter.

Tjena!

En runda med rejäl avfettning (UFO chaincleaner är brutalt bra t.ex.) sen en runda med IPA eller bromsrengörning som man blåser ut med tryckluft.
Sen är kedjan kruttorr.
Tar ungefär tio minuter.
Behöver man köra med ipa efter UFO chaincleaner? Trodde den var lite som silcas chainstrip att det skulle vara ”one stop solution”

Silca släppte ju även en produkt som löser dom oljor/fett som kommer från fabrik så man slipper rengöra i samband med vaxning.

Sök på Silca Stripchip om du vill läsa mer eller lyssna på produktgenomgång på deras YT kanal.

Tjena!

Sen är kedjan kruttorr.
Tar ungefär tio minuter.
Tack, det ska jag testa. Är inte riktigt beredd att betala över tre gånger priset för en kedja bara för att de har vaxat den istället för att bada den i olja. Om tillverkaren gjorde detta som ett alternativ, tror jag fler skulle gå över till det och dessutom kunna peka på både längre livslängd och bättre miljöalternativ.

Tillbaka
Topp