Kan man köpa "för mycket cykel"?

Khayman78

Medlem
Vad är egentligen det värsta som händer om den nya cykeln blir en sån där sexig och cool e...end.....endu..all mountain variant :), när det sannolikt kommer ta ett par år innan jag nått en nivå då jag till fullo skulle kunna påstå mig utnyttja cykelns kapacitet i form av fjädringsväg och egenskaper på rull. Det är väl knappast så att det kommer hindra mig att nå nya nivåer bara för att jag sitter på en cykel som kan leverera mer än jag kan?

Funderingen kommer av att det är sjukt tröttsamt att sitta och försöka bestämma sig för vad som skall inhandlas och samtidigt sitta och grubbla över om det inte är "för mycket cykel" ändå.

Så ni som har vana och erfarenhet, vad är det för nackdelar (bortse från den att de är dyrare tack) med att köpa en duglig AM(Enduro) hoj med 150-160mm dämp och moderiktig geometri.....lång, låg och mellan 66-65 graders vinkel fram, trots att skills och användningsområdet inte fullt ut motsvarar definitionen av just AM/Enduro?

Sommaren är på gång, om ngn vecka finns finansieringen på plats och då vill jag trycka på en köp knapp asap......så man hinner trampa och ha kul under sommarmånaderna :).

För flack och för lång fjädring kan bli responslöst på platt stig. Sen är det väldigt personligt vad som är för mycket?

Jag åker Enduro med 160/165 i Avesta med inte så mycke mer än en handfull backar, mest vanlig stig. Jag tycker det är värt att ha det där extra i slag iaf.
Ta å titta på Yt Jeffsy, det är istort en Enduro 29 fast med 140mm fjädring bak ist?

Jag köpte nyligen en enduro trots att jag inte kör enduro så som det är på tävlingarna, älskar dock stök och bök i skogen och nya cykeln är underbar, var också rädd att den skulle bli för mycket men det tycker jag absolut inte.

Enda argumentet över huvud taget skulle väl vara att vissa anser att man lär sig teknik och spårval bättre med hardtail. Resonemanget var väl att långslagig fjädring sväljer såpass mycket att man inte riktigt straffas för misstag. :)

En del av oss kanske inte orkar eller har tid att vara ute så mycket som behövs för att bygga på kunnandet tillräckligt. Då är det skönt med en cykel som sväljer en del dumheter man gör. Jag är väldigt nöjd med min Giant Trance som förmodligen alltid kommer att vara aningen (eller mycket) mer kompetent än jag själv. Att det i sin tur kan se löjligt ut bjuder jag på. Var och en blir lycklig på sitt vis.

borgis sa:
En del av oss kanske inte orkar eller har tid att vara ute så mycket som behövs för att bygga på kunnandet tillräckligt. Då är det skönt med en cykel som sväljer en del dumheter man gör.

Absolut. Misstolka mig inte - TS frågade efter argument mot och det där var det enda jag kom på.
Annars tycker jag personligen att längre slag är hur bra som helst även då det inte går utför. Bra dock att välja en modell där det är enkelt att låsa helt eller delvis om man ska cykla xc en bit och inte vill ha så mycket gung.

Jag har en 160 mm hoj med 65 graders gaffelvinkel och det är sällan åkningen är sådan att det är det roligaste valet. Det är ganska lätt att köpa så mycket cykel att åkningen blir tristare.

Jag kan tänka mig att det finns några som tycker det är jobbigt om det kommer nån på en gammal HT och bränner om i skogen om man själv sitter på en dyrare bling-bling cykel. Har man inga såna egoproblem tror jag inte det gör nåt att köpa "för mycket" cykel.

Jag har kört hardtail med en Rock Shox Reba i skogen i många år. Hade gärna bytt ut en del av responsiviteten mot fjärding bak. Den har en brant styrvinkel och är rätt orolig i stökig terräng. Hade gärna haft en flackare styrvinkel. Jag har också en Lapierre DH Team från 2013 med 63 grader styrvinkel och den fungerar bäst i hög fart när det är brant. Om jag var tvungen att kompromissa, som en enduro/AM är, så hade jag valt mera fjärding (för att spara ryggen) och flackare styrvinkel (för att slippa oroligheten utför). Min erfarenhet är att oroligheten blir till vurpor, vurpor leder till stukade revben, och revbenen gör ont i en eller två veckor. Skydd verkar inte skydda revbenen i någon större omfattning.
När det gäller geometri så är det vänligt svårt att bedöma sådant om man inte har något att jämföra med. Längden på ramen går inte att justera i efterhand. Däremot kan du byta styrlager till ett Cane Creek Angle Set och justera styrvinkeln i efterhand. Misstänker att du kommer kunna leta upp ett bra argument för varje existerande styrvinkel, så att testa en cykel, oavsett vilken, är förmodligen en bra idé. Det brukar gå att bestämma sig bara man har cyklat på någon.
När det gäller argumentet om att lära sig teknik så är det väl egentligen bara relevant om du ska tävla. Om inte så kör du sannolikt för att det helt enkelt är kul och så länge du har det borde allt vara ok. Du kommer med tiden växa ihop med din cykel och lära dig tekniken.

Om en cykel kan vara sexig, cool eller något annat i den stilen har jag ingen uppfattning om. För mig har alltid funktion gått före det andra. Det viktigaste är att det är kul. Om det inte är kul är jag hellre på jobbet för där får jag betalt :-)

F

...en sak till...
Är det stenigt och det finns risk för att du smäller i framdreven -> Köp en cykel där du kan använda en bashring eller liknande, det är MYCKET billigare än drev och kedjor...

jofahjalm sa:
Det är ganska lätt att köpa så mycket cykel att åkningen blir tristare.

+ 1

Det handlar inte så mycket om "inte utnyttja slaglängden" utan om att geometrin bör matcha underlaget. Jag hävdar att om en enduro ska komma till sin rätt ska man ha berg eller åtminstone större kullar som man cyklar upp och ner för.

Mer slag gör ju cykeln segare när du måste trampa själv på platten och uppför. Jag kör en låg och flack 29:a med 140mm fram och 125mm bak. Den blir roligare ju fortare det går.
Tycker det är en bra kompromiss för stigcykling och svenska endurotävlingar.
160 bak funkar nog fint det också, du får bara kämpa lite mer för att hänga med kompisarna när ni cyklar stig. ;)

Foxis sa:
borgis sa:
En del av oss kanske inte orkar eller har tid att vara ute så mycket som behövs för att bygga på kunnandet tillräckligt. Då är det skönt med en cykel som sväljer en del dumheter man gör.

Absolut. Misstolka mig inte

Det är lugnt. Jag sa bara hur jag upplever det. Att jag kanske har köpt för mycket cykel i mångas ögon men är nöjd och glad.

Det där med att svälja dumheter tycker jag inte har så mycket med slaglängd att göra. Det är viktigare att det inte är för brant gaffelvinkel och för mycket vikt på framhjulet. Hänger mycket på däcken också.

Låna en modern trenduro hoj och ut och testa känns det ok då är det bara och handla.
och vill du ha mindre fjädring så kan du väll bara vrida lite på reglagen eller dra i mera luft.?
Skämt å sido jag har 160mm fram och bak och jag är helt ny på detta så jag har nog betydligt mer cykel än ork och teknik
så jag kan absolut inte nyttja det jag har till max men skit samma jag har apkul ändå

men när man kommer hem efter en tur så han man ändå på något sätt nästan alltid gummi ringarna som sitter på dämparna i botten
så undra hur det hade funkat om man hade haft mindre fjädring.
Nu har jag bara testat ht med brant gaffel vinkel på stig och det gillade jag inte alls att cykla på nu när jag vant mig vid min diy Carbon banshee
Mycket snack nu men en am hoj kam man faktiskt tajta upp via inställningar osv
Men det är svårare att flacka ut en stig hoj.
Jag säger go for it!
/M

Jag tycker det viktigaste för hur kul jag har är om det känns fort, oavsett om det faktiskt går fort (till en viss gräns såklart, det är inte kul att inte orka hänga med kompisarna alls). Med för mycket cykel känns det inte fort även om det säkert går fortare än med en spralligare hoj.

Sen är det sant att du lär dig bättre teknik med en lite mindre förlåtande cykel. Och det är kul att ha bra teknik oavsett om man tävlar eller inte. Å andra sidan lär man sig att lita på cykeln och bara plöja på om man har en lite köttigare hoj, och det är också kul att kunna. Min tes är att man alltid lär sig något av att cykla lite på en cykel som är annorlunda från den man är van vid, så det behöver du inte bekymra dig så mycket för :)

Jag tycker du ska välja en cykel som är ganska lik den dina cykelkompisar har, alternativt skaffa cykelkompisar som har cyklar som är lika den cykel du vill ha. Då kommer ni vilja cykla på ungefär samma sätt, ha samma utmaningar och mål osv. Och det är kul. Sen kan du alltid framöver grena ut och prova något annat. Har du inga cykelkompisar så tycker jag du ska skaffa cykel efter den terräng du befinner dig i, är det mest platta långsamma stigar tror jag i genomsnitt en vanlig stigcykel är roligast, även om vissa helst cyklar såna stigar på en enduro och andra på en xc-raket.

oxr sa:
Det där med att svälja dumheter tycker jag inte har så mycket med slaglängd att göra. Det är viktigare att det inte är för brant gaffelvinkel och för mycket vikt på framhjulet. Hänger mycket på däcken också.

Säkert sant men jag menade skillnaden mellan HT/FS som foxis nämnde.

borgis sa:
oxr sa:

Jag upplever att min HT med "modern" geometri är mer förlåtande än min heldämpade XC-hoj eftersom den är stabilare och sannolikheten att jag ska flyga över styret är låg. Däremot är den mycket jobbigare att cykla med, vilket kan vara bra eller dåligt beroende på situation.

borgis sa:
oxr sa:

Visst spelar bakdämpningen in, men en stor del i den upplevda skillnaden mellan HT och FS tror jag ligger i geometrin. De flesta HT är ju inte ritade för att vara optimala när man ska kötta stenkistor.

oxr sa:
borgis sa:
oxr sa:

Visst spelar bakdämpningen in, men en stor del i den upplevda skillnaden mellan HT och FS tror jag ligger i geometrin. De flesta HT är ju inte ritade för att vara optimala när man ska kötta stenkistor.

Mellan min förra fs och min ht var skillnaden rätt liten i geometri, ungefär samma reach och samma gaffelvinkel. Skillnaden låg i att jag kunde kör mkt snabbare med fs'en eftersom ht'ns bakhjul började studsa som en pingpongboll när det gick fort i stenig terräng.

Så det är svårt att göra rättvisa jämförelser mellan fs och ht eftersom de oftast är byggda för olika ändamål, det blir lite äpplen och päron. Men kör man två som är gjorda för samma typ av cykling och kör dem på slät flowig stig så är nog upplevelsen rätt lika.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt, mer än att jag gillar att tycka saker.

För övrigt:

+1 på marran, som vanligt, han är en klok man.

Tack för all respons..

Gott att få ta del av era tankar i frågan.

Personligen så började jag hela inköpsfrågan med att titta på "trail" cyklar med 130-140mm och inte ap-flack gaffelvinkel och "snabb o stabil som satan utför" geometri..

Problemet jag upplever är att det är sjukt svårt att hitta riktigt bra cyklar i denna kategori. De flesta tillverkare tycker jag drar in på en eller flera delar i specen för att inte "kanibalisera" på sina AM/Enduro cyklar som oftast har den nivå på komponenterna som jag tror att jag vill ha.

Sen är det också svårt att hitta 27,5:or med den slaglängden tycker jag, mest 29:ers eller så är det mer XC-cyklar. Självklart finns det undantag Giant Trance är väl det som först dyker upp. YT Jeffsy är tokintressant (trots att den har 29") men jag skulle vilja se lite mer longterm reviews på den först.....och då kan jag nog glömma ny cykel i sommar :(.

Jag tittar mest på direct sale, har så svårt att motivera mig till att köpa en cykel som har lägre spec på komponenterna men kostar lika mycket eller kanske mer, om jag köper den från LBS.

Den enda "trail" hojen som jag hittat so far med mindre än 150mm slag och som i övrigt håller rätt nivå (enligt mina önskemål alltså) är Canyon Spectral AL 7.0 EX.

Det jag riktat in mig på som spec är 27,5 (endast Jeffsyn so far som har fått mig att tänka annorlunda)1x11 SRAM, Rockshox Pike (möjligen Yari om det inte går att få Pike med rimlig prisökning) RS Monarch bak, dropper med minst 125mm.

Sett till pris kontra prestanda så hamnar jag då ofelbart på cyklar som enligt respektive tillverkare är AM/Enduro cyklar.

Bird Aeris, Propain Tyee, Radon Slide 150 9.0HD, Vitus Sommet VRX.

Jag är lite av en ensamvarg när det gäller motion så jag har ingen att hänga på eller tävla mot, jag har inget behov av att fara fram på platten som en XC HT, men det ska självklart gå att trampa sig fram utan att cykeln guppar fram som en båt och det låter inte som att det är ett problem med dagens moderna hojar.

Det jag gillar bäst med mtb so far är att bara ta en stig på måfå och sen forcera mig fram i terrängen....det får gärna vara riktigt stökigt och brötigt, upp eller ner är faktiskt lika kul så länge det är en utmaning och lite jobb att komma framåt.

Idag är det HT och 29" som gäller, säkert bättre för att träna kropp och teknik men jag vill ha en lite följsammare cykel som inte studsar runt lika mycket och inte tar ut mig fysiskt lika snabbt som HT:n

Är det någon som har vetskap om en sjysst trail med 140ish mm som jag har lyckats missa får ni gärna hojta till. Andra åsikter och synpunkter tas i sedvanlig ordning emot med ödmjuk tacksamhet :).

Khayman78 sa:
Tack för all respons..

Personligen så började jag hela inköpsfrågan med att titta på "trail" cyklar med 130-140mm och inte ap-flack gaffelvinkel och "snabb o stabil som satan utför" geometri..

Problemet jag upplever är att det är sjukt svårt att hitta riktigt bra cyklar i denna kategori. De flesta tillverkare tycker jag drar in på en eller flera delar i specen för att inte "kanibalisera" på sina AM/Enduro cyklar som oftast har den nivå på komponenterna som jag tror att jag vill ha.

Sen är det också svårt att hitta 27,5:or med den slaglängden tycker jag, mest 29:ers eller så är det mer XC-cyklar. Självklart finns det undantag Giant Trance är väl det som först dyker upp. YT Jeffsy är tokintressant (trots att den har 29") men jag skulle vilja se lite mer longterm reviews på den först.....och då kan jag nog glömma ny cykel i sommar :(.

Jag tittar mest på direct sale, har så svårt att motivera mig till att köpa en cykel som har lägre spec på komponenterna men kostar lika mycket eller kanske mer, om jag köper den från LBS.

Den enda "trail" hojen som jag hittat so far med mindre än 150mm slag och som i övrigt håller rätt nivå (enligt mina önskemål alltså) är Canyon Spectral AL 7.0 EX.

Det jag riktat in mig på som spec är 27,5 (endast Jeffsyn so far som har fått mig att tänka annorlunda)1x11 SRAM, Rockshox Pike (möjligen Yari om det inte går att få Pike med rimlig prisökning) RS Monarch bak, dropper med minst 125mm.

Sett till pris kontra prestanda så hamnar jag då ofelbart på cyklar som enligt respektive tillverkare är AM/Enduro cyklar.

Jag är lite av en ensamvarg när det gäller motion så jag har ingen att hänga på eller tävla mot, jag har inget behov av att fara fram på platten som en XC HT, men det ska självklart gå att trampa sig fram utan att cykeln guppar fram som en båt och det låter inte som att det är ett problem med dagens moderna hojar.

Det jag gillar bäst med mtb so far är att bara ta en stig på måfå och sen forcera mig fram i terrängen....det får gärna vara riktigt stökigt och brötigt, upp eller ner är faktiskt lika kul så länge det är en utmaning och lite jobb att komma framåt.

Idag är det HT och 29" som gäller, säkert bättre för att träna kropp och teknik men jag vill ha en lite följsammare cykel som inte studsar runt lika mycket och inte tar ut mig fysiskt lika snabbt som HT:n

Är det någon som har vetskap om en sjysst trail med 140ish mm som jag har lyckats missa får ni gärna hojta till. Andra åsikter och synpunkter tas i sedvanlig ordning emot med ödmjuk tacksamhet :).

En bättre beggad stumpjumper och sen evofiera den med 150 lr 160 gaffel:-)

Tillverkarna tävlar ju om att lansera nya hojar av typ stigcykel, AM med 120 - 130 mm slag. Både 29:or o 27,5. Uppdämmt behov eller konstruerad hype?

Det går väl mer och mer åt det hållet, alltså att kortslagiga hojar har 29" och långslagiga har 27,3". DU kan ju kolla in Commencal Meta Trail, den verkar finnas med både 120 och 130mm fram och 120 mm bak. Commencal är kända för att göra rätt roliga cyklar.

Whyte t-130 och Orange Four/FIve är ju cyklar som man kommer att tänka på annars.
Eller Stumperjumper som tidigare nämndes.
Är lite partisk då jag själv cyklar på en Orange Alpine 160, som kan ge lite traktorkänsla när de inte går utför, men som jag trivs bra med ändå.

/Anders

Khayman78 sa:
Tack för all respons..

Sjysst eller inte är väl upp till var och en, men Merida One-Forty är väl iaf. ett prisvärt alternativ. Själv valde jag One-Twenty eftersom jag ville ha ännu mer allt i allo. Dock är jag nybörjare men nöjd so far.

Khayman78 sa:

Jag var i ungefär samma läge som du. Jämförde och kollade specar men ville helst köpa lokalt, och kanske närde en dröm om att endurocyklar med 150-160 mm slag innan jag landade i en Giant Trance 2 i kol då jag inte kunde lura mig själv att Uppsala-trakterna där jag defacto cyklar 90-95% av min tid har fallhöjd där mer än 140 mm någonsin behövs. Jag har inte hunnit så många turer än men är mer än nöjd med det jag kört.
Liksom dig hade jag fastnat för att det skulle vara 1*11 och helst en Pike i fronten, men nu blev det en RS Sektor som förvisso kanske byts inom kort till en pike eller liknande med 150mm slag. Min LBS fick även bygga om till 1*11 innan leverans.
Lycka till i ditt val!

Luthman Photography sa:
oxr sa:
borgis sa:
oxr sa:
För övrigt:

+1 på marran, som vanligt, han är en klok man.

Skrev ut, ramade in, satte upp på väggen.

Tänk på att det finns baksidor med vissa direct sales-märken också. Canyon verkar vara sjukt slöa på att skicka ut garanti-ramar, vilket är jättedåligt i kombination med att de verkar ha stora problem att få ramarna att hålla ihop. Sånt där blir ganska mycket lättare att handskas med om man har en lbs att gå till och gnälla (för lbs-cyklar går också sönder).
Sen gör de flesta tyskarna förutom YT bara sånt de vet funkar, det vill säga det de stora drakarna gjorde för 2-3 år sen. Så om det nya hippa nu är lite halvflacka stighojar med runt 120-130mm slag så kommer Canyon, Radon och gänget att börja göra såna om 2-3 år, givet att konceptet sålde tillräckligt bra.

Om nu TS siktat in sig på en Spectral 7.0 så lär hen nog tyvärr inte ha råd med en Whyte T-130, som annars verkar hiskeligt potent o vinner typ "alla" review'ers hjärtan. Commencal Meta Trail skulle kunna hamna i liknande pris som Spectralen men troligen inte med en Pike i nosen, då den bara återfinns i toppmodellerna :)

Tror också en Kona Process 134 vore rätt passande.
Nu har jag 29" på min Stumpjumper Evo men 135/140 som på Konan och det känns lagom för lagom brötig stigcykling med max 1,5m till platt :-) Har iofs uppgraderat till en Pike 150 nu men det är så marginellt att det inte märks i slaglängd.

Jag har funderat rätt mycket på direct sales kontra LBS och det finns såklart mycket trygghet i att ha en lokal affär att gå till om något går sönder etc....men det är samtidigt svårt att bortse från de pengar som ska till extra vid en LBS affär och som inte ger något annat än en lokal affär (i ärlighetens namn så har man väl inga direkta garantier på att en LBS alltid kommer vara enklare att deala med än en DS tillverkare)

Sen har jag absolut inte låst mig på Spectralen.....specen ser väldigt fin ut men om det är struligt med kvaliteten på deras ramar så gör det att de får ett stooort minus i protokollet såklart.

Har tittat på Whyte och Commencal. Snygga och vad jag kan utröna väldigt trevliga cyklar. Whyte är lite för dyra då jag tänkt försöka hålla mig i närheten av 30k. Commencal ser väldigt trevliga ut och jag vet helt ärligt inte varför jag inte haft med dem på listan av kandidater.

Konas Process 134 har fluktats på men där får man punga ut ca 27k för basmodellen och då får du ingen dropper, allmänt lägre specade komponenter och en sektor gaffel......synd eftersom hojen ser trevlig ut och säkert är riktigt välbyggd :/. Hade det suttit en Yari fram iaf så hade jag faktiskt kunnat överväga att ta extra kostnaden för en RS Reverb.

Är det någon på forumet som har erfarenheter av Propain? Gillar deras upplägg som påminner om Birds, mycket fina komponenter för rimlig kostnad.

Förutom att jag nu måste internetcykla alla intressanta Commencal modeller så känns Bird Aeris som ett hett alternativ. Gillar att jag kan "bygga" den själv och den går att få med Pike och 150mm fram samt att bak kan man växla mellan 140 och 150. Av det jag har lyckats läsa från de som bekantat sig med Aeris så funkar den bra på platten och uppför utan att leka dragspel. Någon med erfarenheter från den engelska pippin :)?

Avslutningsvis, vad är den samlade konsensusen (som om det skulle finnas en :D) runt YT's senaste påfund Jeffsy?

Internetcykling på hög nivå.:)

Kom ihåg att du som cyklist kanske inte märker ett skvatt skillnad på typ deorebromsar eller xtbromsar... Dyrare komponenter blir ofta dyrare att underhålla också.

Senast ändrad:
Det känns som du har lite väl mycket fokus på komponenter, & väldigt lite på ramen & geometrin? Det är ju trots allt rätt stora skillnader på cyklarna du nämner.. Skillnaden på Guide R eller RS lär knappt vara märkbar om jag tolkar din nivå av cykling i första inlägget rätt.

Khayman78 sa:
Jag har funderat rätt mycket på direct sales kontra LBS och det finns såklart mycket trygghet i att ha en lokal affär att gå till om något går sönder etc....men det är samtidigt svårt att bortse från de pengar som ska till extra vid en LBS affär och som inte ger något annat än en lokal affär (i ärlighetens namn så har man väl inga direkta garantier på att en LBS alltid kommer vara enklare att deala med än en DS tillverkare)

Från en som handlat online och haft problem och garantifrågor att hantera, och som värdesätter tiden på cykeln så mycket mer än väntetider på diverse ärenden om fel och om dessa omfattas av garanti eller ska ersättas själv så är mitt val för framtida köp av mtb mycket enkelt.
Nästa cykel ska inhandlas lokalt även om detta är dyrare, men bara vetskapen att jag kan prata med någon ansikte mot ansikte och få snabb(are) hjälp och service är ovärderligt.

Jag kär en Canyon Strive 7.0 race och är hur nöjd som helst! Har inte haft några problem med ramen överhuvudtaget. En stabil och fullständigt underbar cykel. Sen kan jag bars tala för mig själv när jag säger att kundservicen har funkat jättebra. Men, man har ju hört om som haft strul i månader. Det beror mycket på att Canyon byggde ny fabrik plus att de bytte ut deras kassa-sysrem under 2015 och det strulade som fan! Nu funkar allt igen för dom och det är absolut värt pengarna att skaffa en Canyon, yt eller liknande! ?

Kloka tankar av kunnigt folk så här långt! +1 på det :)

Jag satt i exakt samma tankar som TS. Tittade mycket i början på Canyon Spectral AL serien, Kona Precept 130, Commencal Meta AM V4 och även deras Trail Ride modell.

Min köpvånda sträckte sig från i höstas till på skärtorsdagen i år då jag köpte en Trek Fuel EX7 29".

Gjorde jag rätt? Ingen aning. Det som avgjorde för mig var:

- 29". Förutom det som sagts här ovan så hjälper 29" dig att bli uthålligare om du cyklar längre sträckor.

- Tillräcklig slaglängd och geo. Enduro eller stig det var frågan. Jag bestämde mig för att köpa en cykel som passar underlaget jag kommer att cykla på mest. Enduro är ju ändå bara en tävlingsgren som tenderar att kantra över till ren DH på specialsträckorna och sen stigcykling där emellan. Med mina ringa kunskaper och feghet över att bli hospitaliserad så räcker 120 i slag om jag skulle våga mig på att släppa efter på en dylika våghalsigheter.

- LBS. Eftersom det finns så många parametrar som spelar in på om hojen passar mig så vill jag testa märke och storlek på det jag ska köpa. Gillar dessutom garantier och tycker det är skönt att ha en LBS som kan backa upp om ens egna kunskaper tryter.

Jaja, det var några tankar från en feg gubbe på 45+. Köp dig nu en cykel så ses vi i skogen :)

Enduro Fredrik sa:
Jag kär en Canyon Strive 7.0 race och är hur nöjd som helst! Har inte haft några problem med ramen överhuvudtaget. En stabil och fullständigt underbar cykel. Sen kan jag bars tala för mig själv när jag säger att kundservicen har funkat jättebra. Men, man har ju hört om som haft strul i månader. Det beror mycket på att Canyon byggde ny fabrik plus att de bytte ut deras kassa-sysrem under 2015 och det strulade som fan! Nu funkar allt igen för dom och det är absolut värt pengarna att skaffa en Canyon, yt eller liknande! ?

Det är alltid något som "precis" har hänt på canyon som gör att garantierna tar svinlång tid, utan att ha fört anteckningar så känns det som att det varit så i åratal. Canyon är säkert skitbra om man får sin hoj i tid och den håller ihop, men bevisligen går vissa av, och då verkar det som man kan få vänta exakt hur länge som helst medan Canyon bara skickar nya leveransbekräftelser hela tiden och säger att ramen bara är "någon vecka" eller "några dagar" bort.
Jag skulle inte köpa en canyon om det var min enda cykel, risken att bli stående en hel säsong är inte värd prisskillnaden för mig. Jag har hellre en cykel med Deore som jag faktiskt kan använda hela sommaren än en med xtr som står i bitar i garaget hela juli och augusti.

Köpte mig en process 134 på rea efter liknande funderingar som du, Canyon eller Commencal låg nära till hands också. Hade en budget på 20 tkr. Både 15 och 16 års modell har dropper, sitter en KS Lev på min, iofs bara 10 cm dropp men det räcker gott tycker jag. Gick från en Spec camber carbon 29 som iofs var rolig när det var platt men geometrin och de lite mindre hjulen på Konan gör att jag klarar svårare hinder både uppför och nedför och vågar framförallt stå på mer utför. På minussidan så är den ju inte lika trampeffektiv som cambern.

marran sa:
Enduro Fredrik sa:

Det är alltid något som "precis" har hänt på canyon som gör att garantierna tar svinlång tid, utan att ha fört anteckningar så känns det som att det varit så i åratal. Canyon är säkert skitbra om man får sin hoj i tid och den håller ihop, men bevisligen går vissa av, och då verkar det som man kan få vänta exakt hur länge som helst medan Canyon bara skickar nya leveransbekräftelser hela tiden och säger att ramen bara är "någon vecka" eller "några dagar" bort.
Jag skulle inte köpa en canyon om det var min enda cykel, risken att bli stående en hel säsong är inte värd prisskillnaden för mig. Jag har hellre en cykel med Deore som jag faktiskt kan använda hela sommaren än en med xtr som står i bitar i garaget hela juli och augusti.

Nej, det är klart! Fast jag antar att denna person inte kommer att ge sig in och börja tävla! Tävlar man så har jag all förståelse över att Canyon är besvärliga. Men är du en vanlig Svensson som älskar att cykla. Ja, då är prisskillnaden värd allt besvär. Förstår du mitt argument? ?

Enduro Fredrik sa:
marran sa:
Enduro Fredrik sa:

Nej, det är klart! Fast jag antar att denna person inte kommer att ge sig in och börja tävla! Tävlar man så har jag all förståelse över att Canyon är besvärliga. Men är du en vanlig Svensson som älskar att cykla. Ja, då är prisskillnaden värd allt besvär. Förstår du mitt argument? ?

marran tävlar inte, han gillar bara att cykla och gillar därför inte att ha en cykel som står i småbitar och på grund av det hindrar honom från att cykla.

Jag gillar också att köpa billiga grejer, jag har därför sett till att ha (mycket)nära kontakt med människor i cykelbutiker.

Luthman Photography sa:
Enduro Fredrik sa:
marran sa:
Enduro Fredrik sa:

marran tävlar inte, han gillar bara att cykla och gillar därför inte att ha en cykel som står i småbitar och på grund av det hindrar honom från att cykla.

Jag gillar också att köpa billiga grejer, jag har därför sett till att ha (mycket)nära kontakt med människor i cykelbutiker.

Smart där bengt=D>

Tillbaka
Topp